Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
På flera håll – särskilt i Finland – lanseras nu ett nytt bränsle som kallas för 95E och 98E. På flera orter fanns det bensinstationer med endast detta val att tillgå. Vad betyder den nya blandningen och går det att köra alla bilar – som är konstruerade för 95 och 98 oktan blyfritt – på den nya sortens bränsle?
Hans Båging, Trelleborg
SVAR:
Bränsle med tio procent etanol blir allt vanligare ute i Europa. Nestes bränsle i Finland innehåller tio procent etanol i 95 oktan och fem procent i 98 oktan. Nya bilar kan köras på bägge dessa bränslen men inte alla äldre. Bil- och bensintillverkarna kan ge dig information om hur det ligger till just för din bil.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle vara ok enligt VW att tanka 95E (i Finland) i min gamla Passat 99'a 1.8T ... men den började gå riktigt dåligt!
I många länder har man E10, E15 eller tom E22 - ett snabbt sätt att minska fossilbränsleberoendet och minska bilens klimatpåverkan. Nästan alla bilar klarar E10, och den dag man vet att bensinen alltid innehåller E10 eller mer, så kan bilarna utnyttja det högre oktantalet i etanolen, med högre kompression och därmed lägre förbrukning.
Kanske snart dags att skrota din gamla 99a i vilket fall. ;-) Vad drar den? - 1,5 l/milen + 2 liter olja? :-(
Miljömässigt är det en vinst att skrota den och skaffa en ny - trots att det blir utsläpp när den nya tillverkas. Men kanske inte ekonomiskt...
Jag har kört många äldre bilar på upp till 40% inblandning av E85 utan att det varit problem.
Det märkliga är att i vissa fall har representanterna för märket avrått att köra med 10% etanolinblandning.
Det som ofta kan hända med äldre bilar vid hög spritinblandning är att vaxskiktet i bränslesystemet som bildats av bensinen löses upp och kan medföra läckage och igensatta filter.
Men så låg inblandning som 10% tror jag inte medför några problem för någon, även om det finns domedagsprofeter som förutspår ett snart och plötsligt maskinhaveri.
Visst kan man tanka sin bil med detta bränsle. Men jag vill då vill jag ha en prissänkning på ca 5-10 %. Anledningen är enkel, jag får helt enkelt inte vad jag betalar för. Jag köper 1 liter bensin, får 90% bensin och 10 % etanol.
Vidare är jag högst tveksam om detta bränsle fungerar med mina veteranbilar. Är bränslebolagen kloka, säljer dem 95E&98E jämte "vanlig" 95&98 oktan med 5% inblandning av etanol.
De gör det redan i europa, så varför inte i Sverige.
Isoderlund hur gamla är dina veteraner?
Jag har kört bilar från trettiotalet med spritinblandning utan problem, men som jag skrev tidigare kan det bli problem, oftast då fällningar som sätter igen filter och munstycken.
Så lite som 10% etanol tror jag inte betyder något, men jag håller med om att priset bör justeras.
christer 1, Kallar du Mattias Goldman för "förståsigpåare"? Nej har tror fortfarande på att föroreningarna av vår planet beror på avgasutsläppen från våra bilar, inte på att vi är ca 4 000 000 000 (4 miljarder) för många invånare på jorden!
Ändå bra att det finns ett bränsle med bara 5% inblandning så att ägaren åtminstone kan göra ett val. Så är det även i Sverige (98 oktan innehåller bara 5% etanol)
Är det någon som vet om shells V-power har etanolinblandning (ja jag har googlat men finner inga svar på frågan ändå)
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-etanol-i-98-oktan?page=1
Hittade svaret själv - Även V-power innehåller 5 % etanol
http://www.shellstationer.se/produktdatablad-v-power
Varför inte leverera bensin och etanol i 2 skilda tappmunstycken så att du kan blanda själv? (om du vill).
Miljövännerna häller spriten i tanken, vi andra har det roligt?
Värt att veta är vilka bilar som klarar E10. Bilsweden har gjort en sammanställning. http://www.bilsweden.se/publikationer/ladda-ned-publikationer-prenumerera/gratis-publikationer-och-handbocker/vilka-personbilsmodeller-kan-anvanda-e10 Där ser man att de flesta bilar klarar E10. Framförallt ligger Saab & Volvo bra till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.