Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Äger en Hyundai ix20 CRDi som ska servas vid 3 000 mil eller tolv månader. Beställde 24-månadsservice hos en Hyundai-verkstad när bilen gått 1 980 mil. Kundmottagaren påpekade att på 24-månadsservice skulle det bytas: 1. Motorolja, 2. Oljefilter. 3. Luftfilter. 4. Kupéfilter. 5. Bränslefilter. 6. Bromsolja.
Allt detta kan jag köpa om bilen gått 6 000 mil på två år, men inte på en 24-månadersbil som gått under 2 000 mil.
Mats Wesslén
SVAR:
Hyundai svarar att i dagsläget finns inget reducerat serviceschema. Det gäller alltså för dig att följa Hyundais rekommendationer och specifikationer om bilens garanti ska gälla.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Suck, ännu en som lurats av den jättelånga fina garantin som i själva verket är konsturerad enbart för att maximera branschens intäkter via tokdyr service. Det gör ont i hjärtat att se alla medelålders+ - svennar i sina nya Koreabilar lyckliga över 8 års garanti, som i själva verket är en väldigt dyr försäkring.
3000 mil mellan oljebytena är fullständig idioti. Det FINNS inga oljor som klarar detta (longlife etc) 1500 mil är det som gäller även idag. Sedan är kostnaden för ett oljebyte till kvalitetsolja så marginell så det finns ingen anledning att inte byta med kortare intervall.
4 liter kvalitetsolja i 4litersdunke 300 spänn och ett oljefilter för 100 lappen.
Att byta bromsvätska efter 2000 mils körning är ett stort jävla skämt, detta vet såklart verkstaden också och kommer bara debitera för bytet. Möjligtvis att de öppnar locket och mäter, men förmodligen nöjer de sig bara med att konstatera att färgen är ljusbrun. "Check" i protokollet och som vanligt får konsumenten betala "för att garantin ska gälla"
Någon mer som tänker på ordet "Maffiaverksamhet" ?
Jo förresten..............
Det där med att det inte finns någon anledning att fuska med oljeintervallen pga dess låga kostnad..........................
Det gäller ju bara om du gör jobbet själv såklart. Hos verkstaden tar de 2000 spänn för att släppa oljepluggen.
SÅ länge som de inte är dyrare att serva än andra så spelar det väl ingen roll?
Sen har Kia 7 års garanti medan Hyundai har 5 år.
Mitsubishi är det fabrikat med 8 års nybilsgaranti.
Utav vad jag har hört så verkar Kia vara lite dyrare i service än sitt syskon så en del vill de nog ha tillbaka på sin längre garanti den vägen.
Själv skulle jag också ha föredragit att verkstäderna oftare delade upp betydelsen mellan service och ett oljebyte.
Lägg t.e.x service vid 3000 mil och lägg ett oljebyte där i mellan.
Om kunden sen vill ha bytt torkarblad,lampor e.t.c så är det ju bara att säga till även om det handlar om ett oljebyte.
De där typ 2000kr som man ofta får betala för några kontrollpunkter intresserar inte mig nämnvärt.
Liksom att en likvärdig service kostar mer bara för att bilen har gått längre o.s.v
Toyota har i praktiken service var 3000mil, med ett mellanliggande oljebyte. Fullservice kostar 3149kr vid 15.000mil + valfri uppsmörjning bakbromsar för 351kr. Mellan servicear kostar alltid 1747kr + valfritt nytt kupefilter för 229kr.
Priserna är från Toyota i uppsala, på en Avensis -07
Jag är nog av den åsikten att jag hellre servar och betalar än går utan garanti. Sett till helheten är servicarna inte nån jättekostnad i bilägandet och en bil som inte servats enligt bok skulle jag iallafall tänka både en eller två gånger innan jag köpte begagnad (så till vida att det är en nyare bil förstås).
Alltså jag köper OKQ8 SBK racing 10w-50 (den bästa raceolja som finns att få tag i ) till min hojar, jag köper på 20 litersdunkar och det kostar 1250-1300 kr (alltså runt 60 kr litern). De tar 150-160 kr litern för denna olja i 1-litersflaskor
Vad tror ni verkstaden betalar för sina 200 litersfat ?
1747 kr som någon nämnde här nedan för 4.5 liter olja + filter är en kanonaffär för verkstaden. 1500 kr är arbete 247 kr är material.
Håller också med herr Skagerström, att serva bilen är inte den största kostnaden.
Min dyraste bil hittills att serva var min Toytoa Corolla Touring -03. Dels var det 1500 mils serviceintervall, dels kostade t ex 6000-milaservicen nästan 5000 kr år 2006. Och då var det inga fel som reparerades...
mcregor det låter som att du har servat i Stockholm? Jag bor också i Stockholm. Men spar stora pengar på att serva på Toyota i Uppsala.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.