Svensk bilindustri har haft ett tungt år. Och 2009 kan bli ännu sämre. BIL Sweden förutspår en kraftig nedgång på nybilsmarknaden.
- En viktig förklaring till den förväntade nedgången på bilmarknaden under 2009 är den oro och förvirring som politikerna skapat genom förtida borttagande av olika stimulanser för miljöbilar under nästa år. Därutöver är det finanskrisen i kombination med ytterligare försvagad konjunktur som är de viktigaste förklaringarna till vår prognos om minskade bilregistreringar under nästa år, säger Bertil Moldén, vd på BIL Sweden och fortsätter:
- Vi är starkt oroade över att de borttagna "morötterna" för miljöbilar kommer medföra att den hittills positiva utvecklingen för miljöbilar kommer att dämpas under nästa år så att miljöbilsandelen sjunker ned mot 30 %, fortsätter Bertil Moldén.
Branschorganisationen BIL Sweden förutspår en kraftig nedgång på nybilsmarknaden under 2009. I en färsk prognos ser BIL Sweden en nedgång med 27 procent jämfört med det förväntade utfallet för 2008.
I fjol registrerades omkring 307 000 nya bilar. Årets utfall ser ut att hamna runt 255 000. Stämmer BIL Swedens prognos slutar 2009 på 185 000 nyregistrerade bilar.
Kräver krafttag
Nu kräver BIL Sweden att regeringen tar till krafttag för att vända den dramatiska nedgången.
- Vi förväntar oss nu att regeringen reagerar snabbt och vidtar åtgärder för att stimulera den svenska fordonsmarknaden och dämpa den dramatiska nedgången inom den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsbranschen, säger Bertil Moldén och fortsätter:
- Skulle vi få gehör för våra stimulansförslag kan miljöbilsförsäljningen sannolikt öka med 15 000 bilar jämfört med vår prognos och totalmarknaden gott och väl kunna överstiga 200 000 bilar under 2009. Bland åtgärderna ingår även stimulanser för lastbilar och ett genomförande av åtgärderna skulle innebära att registreringarna av lätta lastbilar sannolikt skulle komma att överstiga 30 000 fordon under 2009, säger Bertil Moldén.
- Vi är starkt oroade över att de borttagna "morötterna" för miljöbilar kommer medföra att den hittills positiva utvecklingen för miljöbilar kommer att dämpas under nästa år så att miljöbilsandelen sjunker ned mot 30 %, fortsätter Bertil Moldén.
Branschorganisationen BIL Sweden förutspår en kraftig nedgång på nybilsmarknaden under 2009. I en färsk prognos ser BIL Sweden en nedgång med 27 procent jämfört med det förväntade utfallet för 2008.
I fjol registrerades omkring 307 000 nya bilar. Årets utfall ser ut att hamna runt 255 000. Stämmer BIL Swedens prognos slutar 2009 på 185 000 nyregistrerade bilar.
Kräver krafttag
Nu kräver BIL Sweden att regeringen tar till krafttag för att vända den dramatiska nedgången.
- Vi förväntar oss nu att regeringen reagerar snabbt och vidtar åtgärder för att stimulera den svenska fordonsmarknaden och dämpa den dramatiska nedgången inom den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsbranschen, säger Bertil Moldén och fortsätter:
- Skulle vi få gehör för våra stimulansförslag kan miljöbilsförsäljningen sannolikt öka med 15 000 bilar jämfört med vår prognos och totalmarknaden gott och väl kunna överstiga 200 000 bilar under 2009. Bland åtgärderna ingår även stimulanser för lastbilar och ett genomförande av åtgärderna skulle innebära att registreringarna av lätta lastbilar sannolikt skulle komma att överstiga 30 000 fordon under 2009, säger Bertil Moldén.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som jag ser det kan man inte enkom stirra sig blind på antale sålda bilar utan vi måste lära oss att köpa svenska bilar SAAB och Volvo för att överhuvudtaget rädda den svenska välfärden. SAAB och Volvo sysselsätter direkt och indirekt ca 210 000 människor som i sin tur försörjer och bidrar med konsumtion för ett X antal familjer. Alltså att köpa tex Japanska bilar tex Toyota bidrar enbart till att demontera och dra ned den unika svenska välfärdsmodellen!
Hejsan!
Jag håller faktiskt med "Jocke" och tycker att vi borde köpa mer svenska bilar dessutom anser jag oxå att SAAB och Volvo har betalat så mycket skatter till statskassan för sina anställda, bolagsskatter etc så att de har ALL rätt att få tillbaka lite iform av tillfälliga stöd samtidigt som vi konsumenter måste lära oss att handla svenskt, inte minst av miljöskäl. Precis som på det goda 1970 talet då man sa: "Köp svenskt Svensson"!
Volvo och SAAB är amerikanska bilar, även om varumärket kanske urspungligen har varit svenskt. Amerikanarna har varit väldigt duktiga på att tömma Volvo på vinster, vilket nu straffar sig. SAAB har väl aldrig varit lönsam. Problemet med Volvo och SAAB är att de är dyra, bränsletörstiga och har stora kvalitetsbrister. Jag skulle gärna köpa en bil om de blir billigare, bränslesnåla och mer gedigna i kvalitet (allt för mycket småfel och allt för många verkstadsbesök, och bilar som börjar brinna i motorrummet av okänd anledning, alarm som går stup i kvarten bara det blir lite kallt, och gud vet vad som kan hända med dessa bilar). Svårare än så är det inte.
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.