Privatbilsköparna sviker bilhandeln. Men företagen fortsätter att köpa bilar. Det visar en ny undersökning.
- Detta är inte något ovanligt, hävdar Ronny Svensson, vd på tjänstebilsföretaget Ynnor, som ändå höjer ett varningens finger:
- Företagens behov av nya bilar är mer konstant än hos privatpersoner, som är mycket mer konjunkturkänsliga. Men historiskt sett har bilhandeln varit dålig på att marknadsföra sig mot den viktiga företagsmarknaden. För vissa bilmärken är det nu avgörande att de behåller eller till och med ökar sin företagsförsäljning, för att de ska kunna överleva på den krympande svenska bilmarknaden.
För ett år sedan köptes mer än varannan bil (54 procent) av privatpersoner. Men i år har denna siffra sjunkit och ligger i dag på 44,5 procent. Detta visar siffror som presenteras i nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta.
Enligt undersökningen har privatbilsmarknaden minskat med 36,1 procent under de fyra senaste månaderna, samtidigt som företagsmarknaden minskat med 6,2. En påtaglig skillnad.
Viktigast för Saab
Saab är den stora vinnaren på företagsförsäljningen och säljer tre av fyra bilar till företag. Men nästan alla biltillverkare har ökat företagsförsäljningens andel under det senaste året. Företagens andel har minskat enbart bland de märken där privatmarknaden dominerade redan tidigare.
- Amerikanskägda Volvo och Saab har lojala företagskunder att tacka för att den svenska marknaden är så viktig att vi fortfarande tillverkar bilar i Sverige, konstaterar Ronny Svensson.
Tabell 1: Företagsförsäljningens andel per märke, topp 10, augusti-november, 2008 jämfört 2007
# Märke
1. SAAB
2008: 76,9
2007: 68,6
Differens: 8,3
2. VOLVO
2008: 72,7
2007: 59,0
Differens: 13,7
3. CHRYSLER
2008: 72,6
2007: 60,0
Differens: 12,6
4. AUDI
2008: 71,5
2007: 64,2
Differens: 7,3
5. LEXUS
2008: 71,2
2007: 57,8
Differens: 13,4
6. BMW
2008: 70,8
2007: 63,6
Differens: 7,2
7. VOLKSWAGEN
2008: 67,6
2007: 58,1
Differens: 9,5
8. MERCEDES
2008: 67,6
2007: 49,8
Differens: 17,8
9. OPEL
2008: 55,7
2007: 49,0
Differens: 6,7
10. FORD
2008: 55,4
2007: 43,7
Differens 11,7
TOTALT
2008: 55,5
2007: 46,0
Differens: 9,5
Uppgifterna, som gäller perioden augusti-november för 2007 och 2008, har SCB tagit fram på uppdrag av tjänstebilskonsulten Ynnor. Statistiken har rensats från så kallade bilhandelsregistreringar - att bilhandeln registrerar bilen på sig själv innan den når slutkunden.
- Företagens behov av nya bilar är mer konstant än hos privatpersoner, som är mycket mer konjunkturkänsliga. Men historiskt sett har bilhandeln varit dålig på att marknadsföra sig mot den viktiga företagsmarknaden. För vissa bilmärken är det nu avgörande att de behåller eller till och med ökar sin företagsförsäljning, för att de ska kunna överleva på den krympande svenska bilmarknaden.
För ett år sedan köptes mer än varannan bil (54 procent) av privatpersoner. Men i år har denna siffra sjunkit och ligger i dag på 44,5 procent. Detta visar siffror som presenteras i nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta.
Enligt undersökningen har privatbilsmarknaden minskat med 36,1 procent under de fyra senaste månaderna, samtidigt som företagsmarknaden minskat med 6,2. En påtaglig skillnad.
Viktigast för Saab
Saab är den stora vinnaren på företagsförsäljningen och säljer tre av fyra bilar till företag. Men nästan alla biltillverkare har ökat företagsförsäljningens andel under det senaste året. Företagens andel har minskat enbart bland de märken där privatmarknaden dominerade redan tidigare.
- Amerikanskägda Volvo och Saab har lojala företagskunder att tacka för att den svenska marknaden är så viktig att vi fortfarande tillverkar bilar i Sverige, konstaterar Ronny Svensson.
Tabell 1: Företagsförsäljningens andel per märke, topp 10, augusti-november, 2008 jämfört 2007
# Märke
1. SAAB
2008: 76,9
2007: 68,6
Differens: 8,3
2. VOLVO
2008: 72,7
2007: 59,0
Differens: 13,7
3. CHRYSLER
2008: 72,6
2007: 60,0
Differens: 12,6
4. AUDI
2008: 71,5
2007: 64,2
Differens: 7,3
5. LEXUS
2008: 71,2
2007: 57,8
Differens: 13,4
6. BMW
2008: 70,8
2007: 63,6
Differens: 7,2
7. VOLKSWAGEN
2008: 67,6
2007: 58,1
Differens: 9,5
8. MERCEDES
2008: 67,6
2007: 49,8
Differens: 17,8
9. OPEL
2008: 55,7
2007: 49,0
Differens: 6,7
10. FORD
2008: 55,4
2007: 43,7
Differens 11,7
TOTALT
2008: 55,5
2007: 46,0
Differens: 9,5
Uppgifterna, som gäller perioden augusti-november för 2007 och 2008, har SCB tagit fram på uppdrag av tjänstebilskonsulten Ynnor. Statistiken har rensats från så kallade bilhandelsregistreringar - att bilhandeln registrerar bilen på sig själv innan den når slutkunden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker att det är oerhört beklämmande att den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR
All HEDER åt de svenska föratagen som tar och ser korrelationen mellan bilparken och arbetslösheten. Köper vi ej SAAB och Volvo ökar arbetslösheten och därmed kundunderlaget för företagens existens. Grattis alla företagare som köper SAAB och Volvo! Handla varor och tjänster från de företagen som köper svenska varor tex SAA och Volvo.
Nu har det hänt igen ! Vår Toyota Avensis kombi 2006:a har gått ca 6500 i stort problemfria mil men nu har det hänt. Motorn har börjat dra ca 0,5 - 1 liter olja per ca 500 mil. Dessutom rasslar det från motorn, ett ljud som kommer och går vid ca 1500 varv för att sedan succesivt avta. Annars har jag bara bytt en vattenpump, ett hjullager fram och ngt stag i bakvagnen samt en låskolv i baklucka, igensatt av vägsmuts.
Har lämnats in på Toyota och jag fruktar en hisskligt dyr faktura. De har sagt att jag kan ta reparationerna åtminstone delvis på min bilförsäkring men då försvinner delar av min upparbetade bonus varför jag är beredd att ta kostnaden själv. De tror dock att reparationen kommer att landa på närmare 25 000 kr än 15 000 kr, beroende på explicit felkälla.
I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.
I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.