På uppdrag av däcktillverkaren Continental har bärgningsföretaget Falck fört statistik över vilken typ av däck som suttit på de bilar som bärgades i vintertrafiken.
Undersökningen genomfördes mellan 17 december förra året och 10 januari i år. Totalt omfattas 381 bärgningar vid vinterväglag över hela landet. Resultatet blev 153 bilar med friktionsdäck, 219 med dubbdäck och 9 med olagliga sommardäck.
Det innebär att fler bilar med dubbdäck bärgades under perioden, men siffran blir en annan om man tar hänsyn till Trafikverkets uppskattning om andelen trafikanter som använder de olika däcktyperna. Efter andelsviktningen konstaterar Continental att sex av tio bilar som bärgades körde på dubbfria däck.
– Om alla bilar hade kört på odubbade däck hade vi haft betydligt fler avåkningar, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental.
Enligt däcktillverkarens beräkningar skulle omkring hundra bilar inte behövt bärgas under perioden om alla körde på dubbdäck.
Diskutera: Dubbat eller odubbat – vad väljer du?
Trafikverkets skattning:
Det finns en tydlig geografisk trend i val av däcktyp i Sverige. I södra Sverige är andelen dubbfria vinterdäck betydligt större än i norra Sverige, med undantag för Gotland.
I Trafikverksregion Stockholm (ej inräknat Gotland) är den uppmätta andelen dubbfria vinterdäck klart större (35,6%) än i både Trafikverksregion Öst ( 24,5%) och Trafikverksregion Väst (29,5%).
Störst andel dubbfria vinterdäck finns enligt mätningarna i Trafikverksregion Syd (47,6%), där också den uppmätta andelen som kör på sommardäck på vintern är störst (1,7%). Störst uppmätt andel som kör på dubbdäck var i Trafikverksregion Norr (91,8%).
Källa: Continental
(Dubbfria däck, dubbdäck, sommardäck)
Kalmar: 5, 2, 0
Halland: 5, 1, 0
Jönköping: 17, 11, 0
Kronoberg: 8, 4, 0
Skåne: 62, 31, 6
Värmland: 7, 18, 0
Västmanland/Dalarna: 5, 63, 0
Västra Götaland: 26, 30 2
Örebro: 4, 5, 0
Östergötland: 9, 30, 0
Dalarna: 4, 7, 1
Gävleborg: 1, 9, 0
Norrbotten: 0, 8, 0
Totalt: 153, 219, 9
Källa: Continental
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst! Och risken är ännu lägre om man har både snökedjor och dubb! Inför omedelbart krav på snökedjor!! Och risken blir ännu lägre om man dessutom inför maxfart 20 Km/tim på vintern!!!
Inför alltså det!!
Varför ser man aldrig en AVVÄGNING av riskerna i trafiken mot ev olägenheter? Sänkning av maxfart eller allt mera spik i däcken ger givetvis ALLTID en sänkning av riskerna. Betyder det att det ALLTID är motiverat att sänka farten, öka spikmängden, etc etc etc i det oändliga??
Suck
Själklarheter behöver man inte publicera. Men även dubbdäck är färskvara så bedömningen måste också utgå ifrån hur många mil hade dessa däck gått på barmark.
Men den bilist som blir bötfäld för att ha använt dubbdäck skulle jag vilja höra. Om man har försett bilen med trafiksäker utrustning kan ingen domstol bötfälla för det är förarens ansvar att framföra en säker bil.
Jag väljer dubbat helt klart. Körde odubbat 1 vinter och det var ingen trevlig upplevelse.
Jag kör dubbfritt f n och det är rackarns halkigt ibland.......och då har jag ändå testvinnaren Nokia Hakkapelitta (2 år gamla nu). Rondeller som blir vanligare o vanligare är oftast skithala - ligger man då i innerfil kan det bli rätt spännande uppställ o risk för att 'trycka till' ett fordon utanför!. Blir nog dubb nästa gång, vid nästa (leasing-)bilbyte.
Jag kör på dubbfria däck, nyinköpta märkesdäck.
Visst det gick bra och jag är extremt lungn i trafiken.
Men för en vecka sedan var jag nära en olycka och då märkte jag att dubbfritt aldrig ersätter riktiga dubb som verkligen får fäste.
Är van vid dubbdäck och vet att siuationen antagligen blivit lungare med dubbdäck.
Aldrig mer dubbfritt!
Har kört dubbfritt senaste 5 vintrarna i 2 omgångar och det kompenseras av BMW:s x-Drive med ett undantag och det är hastig inbromsning. Har Step-Tronic och utnyttjar motorbromsning en hel del.
Mr Nöjd, BD-län.
Ja dubbdäck är bättre när man vill ha fäste men om andra bilar med dubbar har ruggat upp vägen, så är det bara att köra i de spåren så visst är dubbar säkrare men knappast miljövänliga och sliter hårt på vägarna som kostar massor. och låter hemska.
Truebeliver kör så bra, så man är snarast förundrad över att han behöver några däck alls. Och visst är han mogen! Övermogen...
I en mycket lång tråd, där mest AL, leifer och undertecknad härjade, så debatterades frågan flitigt.
AL hävdade att det inte gick att statistiskt påvisa fler olyckor med odubbat än med dubbat. Jag och leifer hade inbördes olika uppfattningar om det mesta, men vi undrade bägge hur det förhöll sig med mindre olyckor som inte redovisas i statistiken.
Det här torde vara svar på frågan.
Från att ha varit dubbförespråkare så ändrade jag mig. De dubbfria har utvecklats kraftigt och dubbdäcken har ju onekligen nackdelar. Men nu är det kanske dags att ändra mig igen. Säkerheten måste ju få komma först.
Vad det tjatas om vinterdäck!
Klart att dubb är säkrast
Självklart så är skillnaden enorm! Dubbade är ÖVERLÄGSEN.
Jag har dubb på den ene och odubbat på den andra bilen
Så jag vet!!!!!.
Fyra trafikanter omkom i olyckor på E4:an vid Nyköping vintern 09 - 10 och dessa körde dubbfritt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.