Nästa artikel
Bensinbolagen får hård kritik av Konkurrensverket
Nyheter

Bensinbolagen får hård kritik av Konkurrensverket

Publicerad 11 maj 2023
Flera drivmedelsbolag som kommenterat priserna efter regeringens besked om reduktionsplikten får smäll på fingrarna av Konkurrensverket.

Reduktionsplikten för både bensin och diesel ska sänkas. Enligt regeringen och Sverigedemokraterna kommer det leda till att det blir billigare att tanka.

Beskedet har också kommenterats av flera drivmedelskedjor, och de har i flera fall uppgett att priserna inte alls kommer sänkas så mycket som regeringen tror.

Det är uttalanden som Konkurrensverket nu riktar hård kritik mot.

– Jag tycker det är problematiskt att de svarar på sådana frågor. De borde hålla sig för goda för att svara på frågor om hur priset kommer vara framöver. Varje bolag ska själv fundera på hur det bolaget ska reagera och hålla det hemligt för andra bolag, säger Arvid Fredenberg, chefsekonom på Konkurrensverket, till Dagens Nyheter.

Enligt honom är det fortfarande oklart om myndigheten ska vidta några åtgärder.

– Vi har inte bestämt om vi ska göra det än.

Så funkar reduktionsplikten
  • Reduktionsplikt innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen. 
  • Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, men det finns även flera andra sätt att uppfylla reduktionsplikten.
  • Sverige har haft en mycket hög reduktionsplikt jämfört med många andra länder. Andelen av bränslet som ska bestå av biodrivmedel har tidigare skrivits upp för varje år, men den indexeringen har nu pausats.
  • Regeringen som tillträdde 2022 har velat minska nivån i reduktionsplikten för att sänka bränslepriserna, något som ökar utsläppen av koldioxid och som kan innebära att Sverige får betala miljardbelopp om klimatmålen missas. Enligt Energimyndigheten behöver reduktionsplikten i stället skärpas om Sverige ska nå klimatmålen. 
  • Företag som inte följer reduktionsplikten när de säljer bränsle får betala en straffavgift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 12 maj 2023 Ja det är faktiskt helt…
  • 12 maj 2023 A.L skrev: Ja att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.