Nästa artikel
Regeringens klimatrapport: Förslagen som påverkar bilägarna
Nyheter

Regeringens klimatrapport: Förslagen som påverkar bilägarna

Publicerad 18 oktober 2023 (uppdaterad 18 oktober 2023)
Ekonomiprofessorn John Hassler har lagt fram den klimatrapport som regeringen beställde tidigare i år. Bland förslagen finns kraftigt sänkt reduktionsplikt, såväl som ett nytt stöd till landsbygdsbor.

Det var en positiv John Hassler som på onsdagseftermiddagen tillsammans med klimatminister Romina Pourmokhtari (L) la fram sitt förslag till hur Sveriges klimatomställning ska se ut.

Ekonomiprofessorn anlitades i somras av regeringen för att utvärdera den svenska klimatpolitiken. Nu är han klar med sin rapport – och ser ljust på framtiden.

– Jag är övertygad om att vi kommer att klara det här, säger han.

Rapporten innehåller 46 förslag till hur Sveriges och EU:s klimatmål ska kunna uppnås, samtidigt som landets ekonomi och konkurrenskraft bibehålls.

Hassler har tidigare blivit anklagad för att vara ”klimatmålens bödel”, något han menar inte stämmer.

Däremot innehåller rapporten förslag till förändringar på ett antal punkter. Bland annat ska utsläppsmålen för transportsektorn, som hittills mer eller mindre helt förlitat sig på reduktionsplikten, ersättas med ett nytt elektrifieringsmål.

John Hassler, professor i nationalekonomi, la på onsdagen fram sin rapport om Sveriges klimatpolitik tillsammans med klimatminister Romina Pourmokhtari (L). Foto: Skärmdump/Regergingskansliet

Biobränslen kommer att spela en viktig roll även i framtiden, särskilt när det gäller transporter som åtminstone under en övergångstid är svåra att elektrifiera. Men att genom en reduktionsplikt tvinga folk att använda biobränsle är inte rätt väg att gå, menar han.

– Vi ska utnyttja skogen, men att göra bränsle av importerade slaktrester tror jag inte på, säger John Hassler.

Han påpekar att merparten av råvarorna till svenska biobränslen som HVO kommer från andra länder, och att en tredjedel av världens tillgångar till dessa råvaror hamnar i Sverige.

Därmed föreslås att reduktionsplikten, som regeringen tidigare aviserat, ska anpassas till EU:s direktiv och alltså sänkas till sex procent för både bensin och diesel.

Malus-delen i fordonsbeskattningen ska vara kvar. Någon ny bonus till elbilsköpare blir inte aktuellt – i stället föreslås ett nytt transportstöd till hushåll på landsbygden.

Skatter och styrmedel ska enligt John Hassler inte vara ett sätt för regeringen att tjäna pengar.

– Det är inte fiskalt. En del av intäkterna ska tillbaka till hushållen, säger han.

Romina Pourmokhtari avslutar presskonferensen med ett löfte om att Sverige kommer att uppnå EU:s klimatmål, och fortsätta ligga i framkant för utvecklingen.

– Jag kommer inte att ge mig innan Sverige uppnår klimatmålen, säger hon.

Regeringens klimatambitioner har kritiserats för att vara får låga.

– Vi har tappat styrfarten och kommer att styra åt fel håll om politiken inte ändras, har Klimatpolitiska rådets ordförande Cecilia Hermansson tidigare sagt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (14)

  • 23 november 2023 Axa skrev: Villevalle skrev:…
  • 19 oktober 2023 Nu blev det tydligen för…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.