Om Sverige ska klara klimatmålen till 2030 och samtidigt minska inblandningen av biobränslen i bensin och diesel måste det bli dyrare att tanka.
Den slutsatsen kommer Naturvårdsverket fram till i ett underlag till handlingsplan som lades fram i förra veckan.
– Saken är ju den att vi i dag har över fyra miljoner bilar med förbränningsmotorer i Sverige. Det innebär att det kommer finnas kvar ett väldigt stort antal bilar med förbränningsmotor även efter 2030, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket, i en intervju med Svenska Dagbladet.
Om reduktionsplikten avskaffas eller om nivån i reduktionsplikten sänks kraftigt föreslår Naturvårdsverket i praktiken ett pris för de koldioxidutsläpp som kommer från vägtrafiken. Men om fler ska köra på el behövs också större satsningar, enligt Sara Almqvist.
– Det krävs en väldigt hög takt i det här. Om inte staten tar ett ansvar för en rad åtgärder är vi bekymrade, säger hon till SvD.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 18 april 2023 Nå, den Påläste försvann…
- 18 april 2023 Påläst skrev: Lägger till…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.