Nästa artikel
Slopad reduktionsplikt måste kompenseras med högre bränslepris
Nyheter

Slopad reduktionsplikt måste kompenseras med högre bränslepris

Publicerad 17 april 2023 (uppdaterad 25 augusti 2023)
Om reduktionsplikten slopas och bränslet blir billigare måste priserna höjas på annat sätt, enligt Naturvårdsverket.

Om Sverige ska klara klimatmålen till 2030 och samtidigt minska inblandningen av biobränslen i bensin och diesel måste det bli dyrare att tanka.

Den slutsatsen kommer Naturvårdsverket fram till i ett underlag till handlingsplan som lades fram i förra veckan.

– Saken är ju den att vi i dag har över fyra miljoner bilar med förbränningsmotorer i Sverige. Det innebär att det kommer finnas kvar ett väldigt stort antal bilar med förbränningsmotor även efter 2030, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket, i en intervju med Svenska Dagbladet.

Om reduktionsplikten avskaffas eller om nivån i reduktionsplikten sänks kraftigt föreslår Naturvårdsverket i praktiken ett pris för de koldioxidutsläpp som kommer från vägtrafiken. Men om fler ska köra på el behövs också större satsningar, enligt Sara Almqvist.

– Det krävs en väldigt hög takt i det här. Om inte staten tar ett ansvar för en rad åtgärder är vi bekymrade, säger hon till SvD.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 18 april 2023 Nå, den Påläste försvann…
  • 18 april 2023 Påläst skrev: Lägger till…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.