Nästa artikel
Även begmarknaden krisdrabbad
Nyheter

Även begmarknaden krisdrabbad

Publicerad 4 oktober 2012 (uppdaterad 4 oktober 2012)
Den europeiska bilhandlarkrisen börjar nu även märkas på begagnatmarknaden. Det visar försäljningssiffrorna för september.

Efter att ha vikt lätt nedåt under två månader börjar nu marknaden för begagnade bilar att tappa fart på allvar. Det visar de senaste siffrorna från fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

Under september minskade antalet begagnade bilar som sålts i Sverige med 4,4 procent jämfört med samma månad förra året. I antal bilar räknat minskade försäljningen med 4 049 bilar och nådde nu 88 283 sålda begagnade bilar.

– Med tre månaders nedgång kan vi konstatera att även begagnatmarknaden har drabbats av krisen i Europa. Det är ingen slump att nedgången kommer i september. Orsakerna till nedgången är minskad försäljning av nya fordon och en högt värderad svensk krona som hämmar exportmöjligheten, säger Jonas Ramnek, VD på BCA Vehicle Remarketing.

Bilhandeln sålde 31 087 begagnade bilar till privatpersoner under september, vilket är en minskning med 6,3 procent jämfört med september 2011. Handeln mellan privatpersoner minskade med 3,2 procent till 54 108 bilar.

Trots nedgången i antal sålda begagnade bilar har dock priserna ökat med mellan tre och fem procent under de senaste månaderna.

Diskutera: Hur ser du på begmarknadens minskning?

Dödliga trafikolyckor i 41 länder: Norge säkrast

Organisationen OECD undersökte under förra året trafiksäkerheten i 41 länder. Undersökningen visade att Norge hade lägst antal trafikdödade i proportion till invånarantal. Per 100 000 invånare omkom endast två i trafiken i Norge under 2018. 

Sämst på listan var Sydafrika där 22,4 personer per 100 000 invånare hade dött i en trafikolycka under 2018. Sverige som hade en ovanligt mörk statistik under detta år hamnade på sjätte plats. Enligt rapporten hade Sverige 3,2 trafikdödade per 100 000 invånare.  

I sju av de 41 länderna har dödsiffran blivit högre i procent mellan åren 2010 till 2017. Den värsta utvecklingen hade Colombia där antalet dödsfall ökat med nästan 30 procent under denna tidsperiod.

Rapporten bygger på statistik som samlats in av International Traffic Safety Data and Analysis Group (IRTAD).

De sex länderna med lägst antal trafikdöda per 100 000 invånare 2018 (eller i några fall 2017 som är senast tillgängliga data): De fem länderna med flest antal trafikdöda per 100 000 invånare 2018 (eller i några fall 2017 som är senast tillgängliga data):
1. Norge – 2,0 2. Schweiz – 2,7 3. Storbritannien – 2,8 4. Irland – 2,9 5. Danmark – 3,0 6. Sverige – 3,2 1. Sydafrika – 22,4 2. Uruguay – 15,1 3. Colombia – 13,6 4. Mexiko – 12,8 5. Argentina – 12,7

Källa: OECD, IRTAD (International road traffic and accident data)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-05 15:18
S-E S

Jo flera bilar i lager, jo bättre för miljön?

#2 • Uppdaterat: 2012-10-05 15:19
stressulf

fins ikke penger til hus og mat finns ikke til bil

#3 • Uppdaterat: 2012-10-05 17:03
kingking

Det finns några självklara orsaker till at beg.marknaden sjunker, och att den kommer att fortsätta ned ett tag - och jag avser här Sverige, även om övriga Europa följer i stort sätt samma spår.
1) Ekonomiska osäkra läget med ökat antal konkurser i Sverige, vilket skapar osäkerhet för konsumenterna.
2) Kraftigt ökade bränslepriser påverkar resorna, och minskade resor medför minskat behov av bilbyte och bilköp.
3) Minskad nybilsförsäljning medför minskat utbud av begagnat och med det minskad marknadsföring och påverkan mot kunderna, och minskat intresse av att titta på eventuellt bilbyte.

Dessa tre faktorer spelar en huvudroll i minskningen och då vi nu snart står inför ett val så ökar osäkerheten ännu mer ett tag, så bered Er på att kräftgången kommer att fortsätta.
Mvh Bilbranschkonsulten

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.