Krisen i den europeiska bilmarknaden fortsätter och september gjorde dessvärre ingen gladare. Som Vi Bilägare rapporterade i måndags så sjönk den svenska marknaden med 17,7 procent i september jämfört samma månad förra året.
Även den tyska marknaden, som är Europas största, rasade nedåt. Det rapporterar Automotive News. Bilförsäljningen uppgick till 250 082 bilar och sjönk därmed med elva procent jämfört med september 2011. Hittills i år har 2,36 miljoner bilar sålts i Tyskland, vilket är 1,8 procent mindre än under januari till september i fjol.
Då General Motors tyska försäljning har sjunkit med hela 26 procent i september, jämfört med september 2011, är det Opel som har tagit den största smällen. Även Ford och Volkswagen har dock svaga siffror med 22,5 respektive 20 procent i bortfall från försäljningen.
Tillverkare som gör billigare bilar har klarat sig betydligt bättre i krisen. Hyundai har trots den sammanlagda minskningen av den tyska marknaden lyckats öka sin försäljning med 19 procent, samtidigt som Kia och Skoda har ökat med 15 respektive elva procent jämfört med september 2011.
De ekonomiska åtstramningarna på skilda håll i Europa har även gjort att flera andra av Europas viktigaste marknader gått dåligt i september. I Frankrike minskade marknaden med 18 procent, samtidigt som Spanien och Italien minskade försäljningen med 37 respektive 26 procent.
Diskutera: Hur ser du på den vikande bilförsäljningen i Europa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu börjar minussiffrorna visa sig i Tyskland och de registreringar som tyska bilhandlare gör av nybilar fast de inte är sålda, lyckas inte hålla uppe siffrorna längre. Såg en artikel hos Teknikens Värld att Ford beräknas förlora 1 miljard på Europa-marknaden i år, och en stor del i det är de kraftiga subventioner Ford erbjuder sina återförsäljare för att de ska köpa bilar och registrera dem som köpta även fast de inte är sålda till en kund. Försäljningssiffror och marknadsandelar är viktigare än att tjäna pengar, andra tillverkare med bas i Tyskland gör samma sak. Enligt Teknikens Värld kan detta stödköp av bilar innebära att siffrorna för försäljningen förbättras med 30 procent jämfört med verkligheten, om det är sant så är ju situationen i Tyskland skrämmande uselt egentligen för bilbranschen.
På en krympande bilmarknad finns det bara en sak att göra - dra ner produktionen, dra ner modellutbudet, minska organisationen, stäng några fabriker och se till så du får balans på utgifter och intäkter. Detta är ett nödvändigt reningsbad av bilmarknaden där branschen tvingas anpassa sig efter marknadsläget.
Tyvärr kommer troligen tusentals personer bli arbetslösa av detta, och det behövs en ny ekonomisk strategi i Europa. Jag tror att nya marknader finns inom grön ekonomi, återvinning, miljö... här finns mycket att göra.
För allas bästa så borde biltillverkarna kalkylera med nedgång emellanåt vilket är ofrånkomligt. De slipper då att bygga nya, dyra fabriker för att sedan riva dem och personalen skulle få tryggare anställningar. Långsiktighet och uthållighet istället för dagens kortsiktiga vinster. Men sådant är väl fult och gammaldags idag.
Bra inlägg Raphael.
Det är nedgången i europa som är anledningen till att Opel nu nästan desperat försöker sälja sina produkter här i Australien. Jag tror att det kommer att gå för Opel som det gick för Skoda. Det gick oerhört trögt de första tre åren men nu går det mycket bra. Skoda har nu sålt sin 10.000e bil här. Jag tror nog att även Opel får fart på försäljningen med tiden.
Hur ser du på den vikande bilförsäljningen i Europa? Som en naturlig följd av vad folk har i plånboken.
Det fanns en tid på människan var stolt över sin bil.Den tiden är förbi och bilen ser mest som ett nödvändigt ont i samhället.
Detta om något är ett bevis på att välfärdskurvan är på väg nedåt! Miljötalibanerna har fått en stadigt grepp om Europa och gör nu gemensamt angrepp på bilen och dess brukare vilket kommer att på sikt skicka våra samhällen tillbaka till 1800-talet innan all utveckling tog fart på riktigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.