Audi har visat upp en ny version av ”centraldatorn” som ska finnas i alla nya modeller framöver. Den blir tio gånger snabbare än i exempelvis dagens elbilsmodell e-tron.
I dag förlitar sig många av bilens sensorer (för bland annat antisladdsystem, styrning och bromskraftåtervinning) på helt separata kontrollenheter. I framtiden ska all kommunikation gå via en ny modul som ska klara av att hantera upp till 90 komponenter runt om i bilen, jämfört med 20 i sin nuvarande form.
Den nya ”superdatorn” fungerar i alla typer av bilar oavsett bränsle och om de är fram- eller fyrhjulsdrivna. Den har även stöd för uppdateringar via nätet och så kallad V2I-teknik som innebär att bilen kan kommunicera med trafikljus.
– Vi kommer även kunna öka effektiviteten i drivlinan, säger Klaus Diepold, som är ansvarig för utveckling av nätverksarkitektur på Audi.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att den är snabbare, då behöver man inte knappa på den så länge under körning.
Ett fel i centraldatorn slår ut hela bilen medan ett fel i en separat enhet endast påverkar den.
Av ekonomiska skäl byggs inte bilar som stridsflygplan där det finns femdubbla reservsystem, när multiplexsystemen tog över från de gamla elsystemen ökade antalet "konstiga" fel eftersom ett litet fel på en punkt i systemet genast "störde" funktionen hos många andra enskilda funktioner som tidigare fungerat isolerat.
Det vore märkligt om inte denna övergång skulle ge samma konsekvenser.
Om det blir fel i datorn, då fungerar den inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.