Audi skrotar nu dieselmotorn hos mildhybrid-suvarna SQ7 och SQ8. Istället får prestandabilarna en mer kraftfull bensinmotor.
Mildhybrid-suven Audi SQ7 presenterades 2016 och kom då med en V8:a diesel på 435 hästkrafter och 900 newtonmeter. Förra året kom även SQ8 som också den var utrustad med samma motor. Nu meddelar Audi att man kommer ersätta turbodieseln med en bensinmotor.
Den nya motorn är en V8 på fyra liter med dubbel turbo. Motorn har nu en kraft på 507 hästar. Vridmomentet ligger på 770 newtonmeter och bilen går från 0-100 på 4,1 sekunder vilket är en förbättring med 0,7 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h.
Bränsleförbrukningen har ökat til 12,0-12,1 l00/km beroende på bilens utrustning.
Några svenska priser är ännu inte satta för bilarna med den nya bensinmotorn men i Tyskland ligger de nya priserna på cirka 964 000 kronor för SQ7:an och 1 045 000 för SQ8:an. Säljstart i Europa sker i höst.
Diskutera: Vad tycker du om motorbytet?
Den nya motorn är en V8 på fyra liter med dubbel turbo. Motorn har nu en kraft på 507 hästar. Vridmomentet ligger på 770 newtonmeter och bilen går från 0-100 på 4,1 sekunder vilket är en förbättring med 0,7 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h.
Bränsleförbrukningen har ökat til 12,0-12,1 l00/km beroende på bilens utrustning.
Några svenska priser är ännu inte satta för bilarna med den nya bensinmotorn men i Tyskland ligger de nya priserna på cirka 964 000 kronor för SQ7:an och 1 045 000 för SQ8:an. Säljstart i Europa sker i höst.
Diskutera: Vad tycker du om motorbytet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sista fossilmonstren?
Helt värdelös bil. Det borde vara kriminellt att år 2020 tillverka en bil med en officiell förbrukning på 1,2 liter/mil. Audi borde åtminstone ha lanserat bilen som en laddhybrid.
Skiter Audi fullständigt i klimatfrågan?
Snacka om fossil och kalla det mildhybrid när man hängt på en kraftfullare startmotor :)
Förövrigt är väl hela mildhybrid fenomenet något av det löjligaste i senare tid. Ett famlande efter efter enstaka gram av lägre utsläpp för att rättfärdiga.
Är väl inget fel att tillhandahålla en värstingversion, men så få som säljs av dom så kan man väl skippa alla vinklingar mot miljö.
Kundkretsen köper bilen för att den är en statussymbol i vissa kretsar och fabrikanterna har troligen en god vinstmarginal på dessa mastodonter. Och V70Silver, det borde inte vara kriminellt men RS versionerna är väl en populär bil i kriminella kretsar.
Förövrigt är väl 1,2l/mil vad en Volvo 240GL tog på 70-talet.
Mildhybrid och Start/Stopp-funktion på en bil med 500 hästkrafter är väl lika seriöst som att köpa 1 kg kravmärkta bananer för att klimatkompensera sin Thailandsresa.
Från Diesel till Bensinmotor för att vara Politiskt Korrekt. Men bensinmotorn är inte lika effektiv som dieselmotorn, därför släpper den ut mer koldioxid.
Och biltillverkarna säger att dom gör allt dom kan för att minska utsläppen. Onödig modell i detta utförande. Hade det varit el, hade det kanske varit en sak. Men att dra närmare 1.5L milen är kanske inte så hippt år 2020...
Klimatsmart nu år 2020?!
Det enda biltillverkare bryr sig om är att tjäna pengar. SUVar med V8:or kommer att säljas så länge det är lönsamt.
Vilken tur att grillen fick plats i fronten!
Återigen en skitig Hybrid skam!
Med extra stort avgasutsläpp.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.