Många biltillverkare är beredda att gå långt för att uppfattas som miljövänliga. Detta gäller inte minst Audi, som i och med presentationen av nya A3 Sportback g-tron också meddelar att man börjar tillverka sin egen utsläppsneutrala fordonsgas.
Audi tillverkar sin gas i Werlte, Tyskland, genom att använda förnybar elektricitet. Elektrolys av vatten skapar vätgas och syre. Vätgasen kan i sin tur användas tillsammans med koldioxid från en närliggande biogasfabrik, som annars hade stått för utsläpp, för att skapa syntetisk metan, vilket Audi kallar för e-gas. E-gasen är kemiskt identisk till vanlig naturgas.
Den egna utsläppsneutrala gasen gör att Audi A3 Sportback e-tron i praktiken får koldioxidutsläpp på 30 gram per kilometer, även om man räknar med de utsläpp som skapats av byggandet av gasfabriken och de vindkraftverk som står för elektriciteten. Det beror på att gasen inte genererar mer koldioxidutsläpp än vad man använde koldioxid vid framställningen.
Audi A3 Sportback g-tron
Audi A3 Sportback e-tron drivs med hjälp av två gastankar och en vanlig bensintank. Gastankarna kan innehålla antingen Audis egen e-gas eller vanlig naturgas. Gastankarna rymmer sju kilo gas vardera, vilket tack vare en förbrukning på 3,5 kilo per kilometer ger en räckvidd på 400 kilometer när man kör på enbart gas. Tar man bensintanken i åtanke får A3 Sportback e-tron en räckvidd på ytterligare 900 kilometer.
Bensinmotorn är baserad på de 1,4-liters TFSI-motorer som finns i resten av A3-serien och ger 110 hästkrafter och ett vridmoment på 200 newtonmeter. Detta ger en acceleration från noll till 100 på elva sekunder, samt en toppfart på 190 kilometer i timmen.
Gasen som tillverkas i Werlte ska driva 1 500 exemplar av nya Audi A3 Sportback g-tron i 15 000 kilometer om året.
Diskutera: Hur ser du på att Audi tillverkar egen gas? Vad tycker du om Audi A3 Sportback g-tron?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför så snålt med gastankar? Mercedes b-klass är den enda som jag vet har mer gas än bensin i tankmått mätt. Jag skulle hellre ha det så, köra på miljövänlig gas och ha bensinen som reserv och möjligen "uppvärmning" när det så krävs.
Observera att jag gillar initiativet av Audi i stort! Sen om de kunde ta det lite försiktigare i hästkrafts-och prestandajagandet (som är så onödigt eftersom ingen ingen ingen behöver 350 hkr och 0-100 på 5 sek) så skulle jag kunna tänka mig en miljövänlig Audi. Nu lägger jag hellre pengar på de tillverkare som satsar mer på mindre miljöpåverkande bilar i HELA sina modellprogram.
Syntetiska bränslen är ett bra sätt att ta tillvara överskottselen från vindkraftverken. All vindel kan ju inte tas till vara. Förbränningsmotorer är dock ineffektiva. Hade man använt elen direkt eller till vätgas-bränsleceller hade man fått ut mer mil per kWh förstås.
Johafor, Mercedes B-klass har både stora gastankar och en stor bensintank. Opel Zafira CNG och VW Touran CNG har stora gastankar men bara liten reservtank för bensin (inte mer än 10 liter bensin). VW Passat har både stor gastank och stor bensintank. Fiat har ungefär lika mycket av både gas och bensintank i Natural Power versioner av Doblo, Qubo, Punto, Panda och detta gäller troligen även för nya 500 L Natural Power.
Jag har inget emot en stor bensintank om man åker i Sverige där det inte finns någon tankstation för gas norr om Dalälven, och åker man E18 till Norge så är sista tankstationen i Karlstad.
Jag är kritisk till syntetisk framställning av metangas, jag tycker det är bättre att köra på den metan som redan finns och produceras så att vi kan minska utsläppen av metan i atmosfären genom omvandling av metan till mindre farliga ämnen och det är vad man gör när man kör på biogas - man omvandlar metan till mindre farliga utsläpp. Metangas är en stor Co2 gas som kraftigt kan öka den globala uppvärmningen, den bildas vid rötning av vanligt hushållsavfall, den bildas av när både djur och människor gör "nummer 2" så att säga... Så om vi stoppar in gasen i bilarna och kör på, så slipper denna komma ut i naturen som metangas och då kör vi verkligen naturvänligt.
3,5kg gas per km, totalt 14kg gas i tankarna... Hur fasiken blir det 400 km? O.o Någonstans har ett sifferfel uppståt med 2 decimaler fel :O
Jag håller helt med Raphael och tror att det här mest är en del i en marknadsföring där man vill framstå som mer miljövänlig än man är.
Varför i hela världen börja tillverka syntetisk metangas, något som det finns i princip oändliga mängder av och som kontinuerligt nybildas.
Och ska man tillverka gas ska det ju vara genom rötning av avfall till biogas.
Raphael, du har helt rätt. Numera får man köpa bil med den motor som passar det geografiska läge där man för det mesta kör. Men nya b-klass från mersa har faktiskt primärt gas som bränslekälla, upp till 70 mil (126,4 liter), och bensintank som reserv (12 liter). VW Touran har bara ca 35 mils räckvidd på gas och sen 11 liter reservtank med bensin, vilket är för lite enligt mig. VW Passat har bara ca 40 mils räckvidd med gas, men precis som du säger lika mycket med bensin. Fiatbilarna är i allmänhet lite för små för mig. OPEL kommer nog näst bäst till med 50 mils räckvidd på gas och 14 lilter bensin i reservtanken.
@johafor: Passatens gas räcker i blandtrafik i Stockholm c:a 45mil och längre på landsväg. Vid en tripp till Umeå räckte gasen från gasmacken i Sundsvall till Umeå, några mil i Umeå och nästan tillbaka till Sundsvall. Den slog om till bensin i Timrå. Blev 55mil på gas! Rekord för mig.
@Raphael: Det finns gasmack i Gävle, Sundsvall, Östersund och Boden. För mig som 08:a med en del Norrlandstripper fungerar det bra med lite planering.
Trevligt att höra lite positiva kommentarer från ägare till gasbilar och inte enbart läsa om att det bara är tätortsbor som kan ha dessa.
Och knappt ens de för det är alltid slut på gasen där de ska tanka!
Men för att återgå till artikeln tycker jag det vore bättre om Audi höll sig till att göra bilar och låta bli framställning av syntetisk gas.
Men ok, hittar de lönsamhet i detta så håller de väl på, men jag tror fortfarande att det är ett marknadsföringsjippo.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.