Nästa artikel
Audi Q8 e-tron 2023: Större batteri ger längre räckvidd
Nyheter

Audi Q8 e-tron 2023: Större batteri ger längre räckvidd

Publicerad 9 november 2022
Audi uppdaterar den eldrivna suv-modellen e-tron med större batteri och passar samtidigt på att byta ut namnet.

Audi har visat en uppdaterad version av elsuven e-tron med längre räckvidd. Den får dessutom ett nytt namn och heter numera Q8 e-tron för att bättre passa in i modellutbudet. Sportversionen döps om till SQ8 e-tron.

Största nyheten är ett större batteripaket. Det växer från 69 till 89 kWh användbar kapacitet i den billigare Q8 50 e-tron och från 86 till 106 kWh i Q8 55 e-tron.

Räckvidden förlängs därmed till omkring 50 mil i snikversionen och till mellan 58 och 60 mil i den dyrare versionen.

Den längre räckvidden beror inte bara på ett betydligt större batteri utan också på att Audi försökt lösa ett av bilens största problem, nämligen den höga förbrukningen.

Interiört blir det inga större förändringar jämfört med dagens e-tron.

En horisontell ljuslist har tillkommit i fronten.

Audi e-tron har alltid laddat snabbt och nu har snabbladdningseffekten höjts från 150 till 170 kW, men bara i de dyrare Q8 55 e-tron och SQ8 e-tron.

Förutom de tekniska förändringarna får Q8 e-tron även några mindre designändringar, luftfjädring som standard och en ny tillverkningsprocess som ska ge lägre utsläpp. 

Dessutom har luftmotståndet sänkts från cW 0,28 till 0,27 för den vanliga versionen och från 0,26 till 0,24 för Sportbackversionen, bland annat på grund av att grillen kan täppas igen vid behov.

Priset ligger på samma nivå som tidigare för Q8 50 e-tron, men de dyrare varianterna har fått något högre priser än den tidigare versionen.

Tre versioner att välja på
Q8 50 e-tron Q8 55 e-tron SQ8 e-tron
Batteri netto, kWh 89 106 106
Laddeffekt, kW 150 170 170
Räckvidd, km 491–505 582–600 494–513
Förbrukning, kWh/100 km 19,5–24 19,8–24,4 23,5–28
Effekt, hk 340 408 503
Vridmoment, Nm 664 664 973
Släpvikt, kg 1 800 1 800 1 800
Pris, kr 799 900 894 400 1 013 300

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 10 november 2022 bejje skrev: Ja det är ju…
  • 10 november 2022 Ja det är ju helt galet hur…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.