Audi har visat en uppdaterad version av elsuven e-tron med längre räckvidd. Den får dessutom ett nytt namn och heter numera Q8 e-tron för att bättre passa in i modellutbudet. Sportversionen döps om till SQ8 e-tron.
Största nyheten är ett större batteripaket. Det växer från 69 till 89 kWh användbar kapacitet i den billigare Q8 50 e-tron och från 86 till 106 kWh i Q8 55 e-tron.
Räckvidden förlängs därmed till omkring 50 mil i snikversionen och till mellan 58 och 60 mil i den dyrare versionen.
Audi e-tron har alltid laddat snabbt och nu har snabbladdningseffekten höjts från 150 till 170 kW, men bara i de dyrare Q8 55 e-tron och SQ8 e-tron.
Förutom de tekniska förändringarna får Q8 e-tron även några mindre designändringar, luftfjädring som standard och en ny tillverkningsprocess som ska ge lägre utsläpp.
Dessutom har luftmotståndet sänkts från cW 0,28 till 0,27 för den vanliga versionen och från 0,26 till 0,24 för Sportbackversionen, bland annat på grund av att grillen kan täppas igen vid behov.
Priset ligger på samma nivå som tidigare för Q8 50 e-tron, men de dyrare varianterna har fått något högre priser än den tidigare versionen.
Q8 50 e-tron | Q8 55 e-tron | SQ8 e-tron | |
Batteri netto, kWh | 89 | 106 | 106 |
Laddeffekt, kW | 150 | 170 | 170 |
Räckvidd, km | 491–505 | 582–600 | 494–513 |
Förbrukning, kWh/100 km | 19,5–24 | 19,8–24,4 | 23,5–28 |
Effekt, hk | 340 | 408 | 503 |
Vridmoment, Nm | 664 | 664 | 973 |
Släpvikt, kg | 1 800 | 1 800 | 1 800 |
Pris, kr | 799 900 | 894 400 | 1 013 300 |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 10 november 2022 bejje skrev: Ja det är ju…
- 10 november 2022 Ja det är ju helt galet hur…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.