För att visa skillnaderna mellan några olika elbilar har tyska bilistorganisationen ADAC undersökt snabbladdningen i fem modeller. Det handlar inte om någon vetenskaplig genomgång, men siffrorna kan ändå vara intressanta för den som är på gång att köpa elbil.
Biltillverkarna är inte alltid så bra på att förklara hur snabbladdningen fungerar i olika elbilar, enligt ADAC. Att en elbil kan ta emot exempelvis 150 kW betyder inte att den alltid kan göra det. Å andra sidan är det kanske rimligt att biltillverkarna fokuserar mer på hur elbilen kan laddas hemma eftersom många elbilsägare oftare laddar bilen hemma än längs vägarna.
ADAC:s talesperson Katja Legner förklarar för Vi Bilägare hur granskningen gick till. Hon poängterar också igen att detta inte var något test utan en kort informationsartikel om hur stora skillnaderna mellan olika märken kan vara.
”Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”
Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Renault Zoe (den nya modellen) och Opel Ampera-e är ganska likvärdiga. Ingen av dem kan skryta med någon superprestanda när det gäller snabbladdning, men de gör heller inte bort sig helt – särskilt inte i förhållande till bilarnas pris, och att ingen av dem egentligen är tänkt som långfärdsbilar.
Nissan Leaf e+ är sämst av de här fem modellerna och har även tidigare fått kritik från olika håll för den långsamma snabbladdningen som beror på att batteriet blir för varmt. Nissan Leaf e+ laddar fyra mil på tio minuter och bara tolv mil efter en halvtimme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen Tesla?
Ja det var ju lite märkligt att man inte tog med den bäst säljande elbilen. Just när de här fokuserar på antal mil man får per tidsenhet istället för energimängd så är jag övertygad att Model 3 är den som är vassast nu. Dock har e-Tron en riktigt bra laddkurva över tid som är svårslagen, men dess törst gör att den får stryk vad gäller laddad räckvidd per tidsenhet.
Jo men Opel Ampera-e som är Chevrolet Bolt baserar sig på de laddare som fanns i USA när den lanserades och då fanns det ingen allmänt tillgänglig laddmöjlighet (Teslas grejor ej räknade) på amerikanska marknaden som erbjöd mer kapacitet än vad Bolt/Ampera klarade, då var den i topp, utvecklingen i Europa har gått snabbt vidare och den är nu helt enkelt redan lite gammal på denna punkten.
Inte riktigt rättvist att jämföra rakt av med helt nya bilar.
Intelligentes, och många flera borde nog skaffa sig lite erfarenheter hur det fungerar i praktiken innan de uttalar sig hur jobbigt det är med elbil och laddning. Nej, man måste inte tvångsvila efter en dryg timmes körning istort sett med nån elbil. Man börjar med fullt batteri som man laddat hemma/på jobb/hotellet eller vart man nu började sin tripp, sen kör man 3-5 h beroende på elbil, passar på äta frukost/lunch/kvällsmat eller vilket mål som ni ligger till hands och som man troligtvis hade behövt även med fossilbil. Sen kör man vidare till sitt slutmål. Behövs det ytterligare en laddning för man ska riktigt långt, ja då får man såklart stanna en gång till efter några timmar. Men då är man kanske så pass nära målet att man klarar sig med en bensträckare, eller om man ska riktigt långt behöver man kanske äta igen. Jag har själv kört över 100 mil i ett svep med elbil och inte behövt många minuter sammanlagd paustid än jag haft i fossilbil på samma resa. Så nej, detta med räckviddsångest och laddproblem är nåt som absolut mest infinner sig hos de som inte själva ägt eller brukat elbil konstigt nog.
2TT2, givetvis inte, Tesla är inte tysk och den hade förmodligen varit överlägsen och fått de övriga att skämmas.
Förmodligen ligger Tesla långt före sina konkurrenter även när det gäller snabbladdning.
Saabnisse: Faktiskt så har E-tron en bättre laddkurva än Model S och X som klarar samma maxladdning som Audin, men då Teslorna är energieffektivare så sett till räckvidd kontra laddtid så slår Tesla Audin i detta. Dock hade de haft med Model 3 hade den varit överlägsen de andra.
GRP,
Prova att ta tid nästa gång. Alla minns väl den gamla filmen när de bytte batteri på en Tesla Model S snabbare än man kunde tanka en Audi.
https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY
GRP: Till vardags kan jag köra 100 mil utan att ens lägga 2 minuter på laddningen. Så vart ville du komma med det? Betänk att med elbil och laddning hemma är det enbart på längre färd man behöver ta laddpaus, annars görs det när du gör annat hemma. Medans du måste in och tanka även när du bara kör runt hemma.....samt att de 100 milen kostar dig mellan 700-1000 kr när du tankar fossilt, medans laddar jag hemma kostar de mig under 200 kr.
GRP, hur många minuter lägger du på att byta vuxenblöjan och tvätta baken efter dina 100 mil bilresor nonstop utan paus?
"Laddar 100 mil på 2 minuter"
Jag kan lova att jag kört över 2000 mil utan att behöva stanna extra för att ladda en enda gång.
PS, det tar inte 2 min att åka till macken och tanka. Femdubbla tiden så är det lite närmare sanningen.
Jo, jag har kört minst 100 000 mil med bensindrift, så lite erfarenhet har jag :)
Men:
Varför ska de med noll erfarenhet av elbil alltid uttala sig tvärsäkert och felaktigt?
Märkligt...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.