Audi har gjort en stor sak av lanseringen av elbilen E-tron. Den marknadsfördes som ett jättesteg för märket och följs nu upp av coupéversionen E-tron Sportback.
Men alla köpare är inte nöjda med sin bil i miljonklassen. En av de mer missnöjda har lagt upp en annons på Blocket där han totalsågar bilen han leasat sedan den 15 januari.
En av detaljerna många elbilsägare uppskattar är att hålla koll på bilen och fjärrstyra vissa funktioner på distans med en mobilapp. Men det har inte den här ägaren fått att fungera.
”Du ska inte vilja veta när den laddar, ställa när den ska ladda, ställa in parkeringsklimatisering och så vidare. Vem kan förvänta sig att Audis egen app fungerar…?”, frågar sig Audiägaren.
Läs också: Audis roliga miss: Oljebyte i elbilen e-tron?
Han klagar även på att iPhone-uppkopplingen strular, att räckvidden är för kort och att bilen kan startas men inte öppnas utan nyckel. Men han gillar fyrhjulsdriften, luftfjädringen och dragkroken. Bilen står nu hos handlaren då ägaren enligt egen utsago ”vägrar köra den”.
”Du bör också vänta dig att den tvärnitar på motorvägen. Utan anledning!”, skriver ägaren.
Uppdatering 4/5: Audis svenska informationschef Irene Bernald har följande kommentar:
”Vår uppfattning är att e-tron-kunderna generellt är väldigt nöjda med sina bilar. Audi e-tron utsågs också till testvinnare i Vi Bilägare nyligen. Då vi inte vet någonting om bakgrunden till denna annons så är det heller inte något vi kan kommentera.”
”Normalt går det bra att koppla upp sin iPhone med bluetooth mot bilen och spela musik och poddar. Audi e-tron har också väldigt många inställningsmöjligheter, vilket gör att föraren kan skräddarsy bilens funktioner, däribland farthållarfunktionen. Det finns även en mjukvaruppdatering hos våra verkstäder som åtgärdar eventuellt kontaktproblem med appen.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det var ju suverän reklam för Audi och BilMetro i Borlänge. Barnsjukdomar på bilen är väl bara förnamnet.
Snart kommer även ett helt gäng kinesiska elbilar tillverkade av företag med olika tekniska inriktningar. Kommer dessa att fungera klanderfritt? Norge får ta stöten först.
Grymt bra slutkläm :)
"...Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!"
Sluka mycket energi, men snälla ... titta på bilen en gång till? En stor och ineffektiv klump på över 2,5 ton... finns det några rätt med denna bilmodellen? Att man ens tillverkar dessa SUV modeller som elbilar är för mig en gåta, det går inte alls i linje med dagens batteriteknik att bygga extra klumpiga och energi ineffektiva modeller. Jag tycker att detta vore glasklart.. skippa SUV karossen, och sedan är det dags att börja banta ned vikten... effektivisera karossen istället, lågt luftmotstånd som bara möjligt är prioritet ETT!
Vi kan vara lugna SUV:arna är snart borta.
Vi har alltid följt efter USA så snart kör vi pickup:er som är fem meter långa och två meter breda samt väger tre ton (Se Tesla).
om man vill vara bussig så kallar man bilen ett fiasko
Man ska inte ha alltför höga förväntningar när man köper bil från VW-koncernen...
Raywave!
Du har helt RÄTTTTT!
VAG - Passat 2016 - bästa bilen jag haft :),
Fd BMW, Volvo, Audi ägare
Elbil = Tesla
Sommar = Sol
Hotell = Trivago
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.