Det finns betydligt fler elbilar till salu i dag som går att utrusta med dragkrok än för bara några år sedan. Men den som kommer på först i efterhand att dragkroken behövs får betala dyrt.
Ett exempel är elbilen Audi e-tron, där en avtagbar dragkrok kostar 7 400 kronor när bilen beställs.
Längre ned i tillvalslistan finns också ”Förberedelse för dragkrok” vilket är standard på den svenska marknaden. Den som vill kan därmed strunta i att välja till dragkrok när bilen beställs och istället komplettera med dragkrok i efterhand, om det behövs.
Det är dock betydligt dyrare: att montera en dragkrok efter att bilen levererats kan kosta över tre gånger mer än vid beställningen, något som först uppmärksammades av norska sajten Motor.
”Våra återförsäljare är fria i sin prissättning och eftersom det även ingår montering så skiljer sig arbetskostnaden i landet. Det finns därför inte något generellt svenskt pris. Cirkapriset beräknas vara 25 000 kr för avtagbart drag inklusive montering”, uppger Irene Bernald, informationschef på Audi i Sverige, för Vi Bilägare.
Den höga kostnaden beror på att det tar många arbetstimmar på verkstad att montera dragkroken, och att bilens mjukvara måste programmeras om.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I verkligheten kostar det säkert inte mer att montera den där kroken än på en vanlig fossilbil, typ 5000-8000 kr. Mjukvaran tar väl max 15 minuter att ladda över i bilen, hur svårt kan det vara?
Mindre än 2% av bilens totala pris!
Om det är ett problem har nog köparen kramat ur sin plånbok lite väl långt.
Man tycker ju att förberedelse för dragkrok borde innebära ett lägre pris. Är förberedelserna bara ett godkännande för att bilen kan monteras med dragkrok, kan man undra? För vad ligger annars i skillnaden på priset för en fabriksmonterad och en eftermonterad?
Inget unikt för e-Tron, lika dyrt att eftermontera på övriga Audimodeller. Framförallt så skall det till kablage till eluttaget som inte finns om man inte kryssar i det valet. Då blir det dyrt.
Jag hade en A4 2008, skulle kosta 20.000kr att få en krok monterad.
Till Jarl Karlsson och andra med liknande uppfattning kan jag av egen erfarenhet berätta att jag eftermonterat såväl fast märkesdragkrok (bäst) som Defa motorvärmare på 2 bilar på specialistfirma som inte gör annat och blivit helnöjd. Det har kostat mej ca 4700 kr st. för dragkrok och ca 3000 kr st. för motorvärmare. Det är utan tvekan märkesverkstäderna som saltar räkningen på samma sätt som man gör med servicen.
Det var inte gratis.
Glimma48, har du låtit montera en dragkrok på en modern Audi för 4700kr ??
Förövrigt har Jag har monterat dragkrok själv för en dryg tusenlapp, det var billigare än vad du betalade, men det var inte på en Audi som artikeln handlar om.
Vi skulle räkna pris på att montera dragkrok på en Vw Gte på mitt jobb för ett tag sedan där det blev mycket dyrare och mer komplicerat eftersom den första ägaren inte betalat Vw för tillägget att göra bilen "förberedd för dragkrok" dessutom gick det bara att montera en traditionell dragkrok och ingen elinfällbar som det gick från fabrik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.