Alla stora biltillverkare har insett hur viktig den kinesiska marknaden är. Nu rullas flera nya elbilsmodeller ut i Kina för att möta den allt tuffare konkurrensen från inhemska tillverkare.
Ett tydligt exempel är den helt nya modellen Audi Q5 e-tron, som blir en nästan 30 centimeter längre version av Q4 e-tron, som vi nyligen testat, med plats för sju personer.
Audi Q5 e-tron bygger på VW-koncernens elbilsplattform MEB och rent tekniskt handlar det om en syskonmodell till Volkswagen ID 6. Båda två ska i första skedet enbart säljas i Kina och europeiska köpare blir därmed snuvade på de något större elsuvarna.
Premiär i höst
Audimodellen kommer med två batteripaket och antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Bilen klarar snabbladdning på 150 kW och får upp till 56 mils räckvidd enligt den kinesiska NEDC-körcykeln, som är mer tillåtande än europeiska WLTP.
Officiell premiär för Audi Q5 e-tron blir senare i höst, men redan nu finns patentbilder som avslöjar hur den ser ut.
Audi har tidigare lanserat elbilen Q2 e-tron enbart för den kinesiska marknaden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.