Audis stora elsuv har fått en flygande start – åtminstone jämfört med vissa konkurrenter. Audi e-tron blev den bästsäljande bilen alla kategorier i Norge förra året, och även i Sverige har försäljningen gått bättre än för Mercedes EQC.
Snart får Audi e-tron ett mindre syskon som blir en direkt utmanare till Volvo XC40 P8 Recharge. Det handlar om Audi Q4 e-tron där vi nu får veta en del nya detaljer, framför allt om interiören.
Precis som med andra elbilar ska Audi Q4 e-tron bjuda på en rymlig kupé eftersom eldrivlinan är betydligt mer kompakt än en förbränningsmotor. Utrymmena ska vara på samma nivå som i en större bilklass, lovar Audi.
Även om Volvo XC40 blir en av de tuffaste konkurrenterna är Q4 e-tron faktiskt 16 centimeter längre, men fortfarande tio centimeter kortare än XC60.
Även om Volvo XC40 blir en av de tuffaste konkurrenterna är Q4 e-tron 16 centimeter längre
Bagageutrymmet sväljer 520 liter enligt VDA-normen eller 1 490 liter med nedfällt baksäte. Volvo XC40 Recharge har plats för 414–1 290 liter.
Audin har ett smart sätt att förvara insynsskyddet till bagaget (under golvet), men tyvärr förvaras även laddsladden på samma ställe. Det är inte en optimal placering eftersom det innebär att bagaget behöver lyftas ut för att laddsladden ska kunna användas.
Interiören finns med läderklädsel som tillval men köparna kan också välja ett material som till 45 procent är gjort av återvunna textilier och plastflaskor.
Navigationspilar i vindrutan
Till skillnad från i den större Audi e-tron har Q4 e-tron bara en infotainmentskärm istället för två, men det finns fortfarande digitala instrument framför föraren. Dessutom finns så kallad augmented reality-teknik, eller ”förstärkt verklighet” – en funktion som kan visa navigationspilar eller annan information direkt i vindrutan – och pekkänsliga reglage på ratten som komplement till de fysiska knapparna.
Däremot nämns inte något alls om Audis kamerabackspeglar i Q4 e-tron. Den större e-tron-modellen har kameror istället för vanliga, fysiska backspeglar som tillval vilket ska sänka luftmotståndet. Men tekniken har fått hård kritik och det är oklart om Q4 e-tron får ta del av samma funktion.
Audi Q4 e-tron bygger på VW-koncernens så kallade MEB-plattform som är speciellt framtagen för elbilar. Det är inte samma plattform som den större e-tron-modellen.
Leveranserna av Audi Q4 e-tron körs igång senare under året, förmodligen under hösten. Toppversionen får fyrhjulsdrift och 300 hk samt ett 77 kWh-batteri som ger ”över 50 mils” räckvidd enligt WLTP-körcykeln. En slankare Sportbackversion ska följa senare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.