Audi Q4 e-tron concept är fyrhjulsdriven med två elmotorer: en på framaxeln och en på bakaxeln. De ger tillsammans 225 kW. Elen kommer från ett batteri på 82 kWh placerat under baksätet och det ska ge en beräknad räckvidd på 45 mil enligt mätmetoden WLTP. Bilen är småsyskon till redan presenterade e-tron, men till skillnad från den byggs Q4 e-tron på Volkswagengruppens nya plattform för elbilar, MEB. Längden är 4,59 meter och tack vare den elektriska drivlinan saknas kardantunnel, vilket ger mer benutrymme till passagerarna.
Golvmattorna är tillverkade av återvunnet material och den blåskimrande lacken reflekterar kortvågigt solljus, vilket minskar risken för att ytan på bilen blir varm när det är soligt. Detta säger Audi även påverkar räckvidden på ett positivt sätt, eftersom det krävs mindre energi för att kyla kupén om utsidan av bilen inte är skållhet.
Audi Q4 e-tron visas i sin produktionsklara version under andra halvan av 2020. Då får vi också träffa Porschesamarbetet, den slanka sportbilen e-tron GT, i sin riktiga form. Men fler elbilar kommer tidigare än så. Elsuven e-tron levereras till de första kunderna nu i mars och senare i år ytterligare en sportbil: Audi e-tron Sportback. Det kommer också att presenteras en modell som heter Audi Q2L e-tron senare under 2019, men den kommer bara att säljas i Kina.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q4 e-tron concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt snygg, speciellt i den färgen.
En ny "liten" SUV från Audi. Det vore kul om tillverkarna ville bygg effektiva elbilar istället för att bara kasta i ett stort batteri.
Äh, vad gör det om en liten SUV väger 2,5 ton? .. ingen fara..
Dagens bilmode med fronter som en lagårdsdörr tycker jag ser förfärliga ut. I övrigt inget fel på utseendet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.