Nästa artikel
Audi blottar ny instrumentpanel
Nyheter

Audi blottar ny instrumentpanel

Publicerad 8 januari 2014 (uppdaterad 20 februari 2014)
Vi har ännu inte fått se nya Audi TT men däremot får vi nu ta del av interiören - och den väldigt speciella mätartavlan.

Snart kommer en ny version av sportbilen Audi TT. Medan den nya bilens utsida fortfarande är hemlig får vi i stället se insidan. Det som sticker ut mest där inne är den nya heldigitala mätartavlan framför ratten. Det handlar om en 12,3 tum stor skärm som kan försättas i två olika lägen.

I "classic mode" dominerar en hastighetsmätare och en varvräknare på skärmen, och i "infotainment mode" blir hela skärmen i stället till en karta för smidigare GPS-användning, medan de övriga mätarna då får mindre plats.

I och med detta nya förarorienterade system, som Audi kallar "virtual cockpit", finns inte längre någon centralt placerad display på instrumentbrädan - en instrumentbräda som även den får en ny form tillsammans med flera andra detaljer i interiören.

Nya Audi TT ska presenteras i veckan på Consumer Electrics Show, CES, i Las Vegas.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ausi TT:s interiör?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-08 16:21
keoh

Bra initiativ! Då kanske man kan konfigurera grafiken så den ser ut och fungerar som instrumentpanel på en SAAB ;)

#2 • Uppdaterat: 2014-01-08 16:39
Peter E

Du menar *black panel*....helt svart? ;-)

#3 • Uppdaterat: 2014-01-08 18:30
V8-Power

Snyggt!

#4 • Uppdaterat: 2014-01-08 19:43
saabnisse

Jag är övertygad om att det här är något som kommer på allt fler bilar i framtiden.
Möjligheten att själv konfigurera skärmen så att den visar det man vill ha på den.
Och då kan man ju äntligen bli av med den fullständigt onödiga varvtalsmätaren på moderna automatväxlade bilar.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-09 01:41
snabb95

saabnisse @ varför är helt plötsligt mätare onödiga som varvräknare och temperaturmätare, bara för ändringens egen skull. Idiotisk! Jag skulle aldrig köpa en bil där någon av dessa mätare saknades. Dagens bilförare (förlåt bilåkare) behöver alla hjälpmedel som går att få. Tyvärr är de oftast ändå inte kompetenta.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-09 07:42
Peter i Sydney

Jag har för mig att Jaguar XJ redan något liknande.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-09 10:37
Swemba

@nsabb95, på vilket sätt är varvräknaren ett hjälpmedel på en automatväxlad bil? Det är ganska stor yta den tar upp generellt hos bilar idag, med mycket liten nytta.
Med Audis system skulle man kunna tänka sig att varvräknaren dyker upp när lådan sätts i manuellt läge. I automatläge visas då någonting annat på denna plats.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-09 11:27
snabb95

Swemba @ Helt OK om varvräknaren är valbar. I Passat kan man även välja om man vill se smörjoljetemperaturen digitalt. Det är bra!

Färddatorerna i dagens bilar är otroligt bra och värdefull information. I synnerhet på VW med flera, där den temporära förbrukningen slår om från l/100 km till l/h när bilen stannar.

Hur skulle annars MickeAn, EnannanRobban, Mr.Wheeler, m.fl. kunna reda ut DSG lådans funktion i Forum.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-09 11:42
Pi

Ja - VAGs färddatorer kan inte annat än applåderas (Golf i mitt fall). Lättanvända, konfigurerbara och synnerligen lättavlästa oavsett om solen skiner in i bilen eller när det är mörkt. Föredömliga helt enkelt.

#a • Uppdaterat: 2014-01-09 12:56
snabb95

saabnisse @ Fortfarande trots DSG lådornas införande är det väl hälften av bilarna som säljs med manuella lådor. Att ha olika instrumentpanel i samma bil men med olika växellåda är väl ingen billig lösning.

Du menar väl inte att man kan slopa varvräknaren på en manuellt växlad bil? Trots varvräknaren är det ofta som fel växel är använd. Även automatlådor behöver korrigeras som Jes skriver.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.