Årets Bil – eller ”Car of the year” – är ett internationellt pris som årligen delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.
För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny, gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut och ha en uppskattad försäljning som överstiger 5 000 bilar per år.
Listan med kandidater är än så länge preliminär, några bilmodeller kan falla bort, några kan tillkomma. Oavsett vilket är startfältet starkt. Bland kandidaterna återfinns Toyota Prius och Volvo V60 som laddhybrider, Kia Cee’d och koncernsyskonet Hyundai i30 och de väntade storsäljarna Volkswagen Golf och Audi A3.
I december presenteras den slutgiltiga listan med samtliga tävlande. Vinnaren tillkännages i samband med bilsalongen i Genève i början av mars.
Priset Årets Bil har delats ut sedan 1964. 2011 vann Opel Ampera och syskonbilen Chevrolet Volt utmärkelsen. Året dessförinnan tog elbilen Nissan Leaf hem titeln.
Klicka på bilden ovan för att se kandidaterna i ett bildspel. Ett fåtal bilar saknas eftersom de ännu inte presenterats.
Diskutera: Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2013?
Relaterade bildspel
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Kia Cee’d
Kia Optima
Fiat 500L
Fiat Viaggio
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Lancia Flavia
Mazda 6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Mitsubishi ASX/Citroën C4 Aircross/Peugeot 4008
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Renault Zoe
Skoda Rapid/Seat Toledo
Smart ED
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Tata Vista
Toyota Auris
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Bilar som kan tillkomma:
Ford Kuga
Range Rover
2012: Opel Ampera
2011: Nissan Leaf
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes-Benz 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2013?"
Mercedes SL. Det vore dags för något annat nu än bara politiskt korrekta farkoster.
Renault Zoe sticker ut designmässigt.
Kanske Opel Adam?
Men det finns många ypperliga kandidater.
Men jag återkommer.
Säkert är dock att Volvo är chanslös, jag tror det dröjer innan kinesiska bilar har en möjlighet..
Mazda 6 tror jag kommer att komma högt.
Extremt snåla motorer och ny snål automat kombinerat med ett fantastiskt utseende.
De kan ju inte hålla på med el och hybrider hur länge som helst.
Peugeot 208 vinner. En snygg småbil med en hel del nytänkande och en snål motor till ett anständigt pris som passar många konsumenter. Renault Zoë är som en Nissan Leaf om än säkert snyggare, den har inte visats i färdig form än utan bara som prototyp så den kan vara en outsider men den blir dyr mycket dyr och jag tror det är dags för en Årets bil som människor har råd att köpa.
Volvo V40 har ingen chans för den är för trång och för dyr i förhållande till sin storlek.
Borde bli Toyota Prius Plug-in Hybrid enda bilen i fältet med något så när nytt med plats för fem med bagage och laddmöjlighet och utan begränsning i körsträcka och en möjlighet för några fler att ha råd med än Volvos laddbara bil som nog får svårt att nå 5 000 sålda bilar med sitt pris.
Övriga bilar har fått ett plåtveck till här och där och några fler kulörer på nya modellerna men kan knappast räknas som något nytänkande tekniskt sett.
Mazda 6 är en HELT ny bil med helt nya motorer och växellåder med avsevärt sänkt förbrukning så den kvalar helt klart in i tänkbara kandidater.
Min spontana tanke är: Borde inte den här tävlingen avgöras i december 2013? Känns lagom konstigt att utse årets bil 2013 år 2012, när många av bilarna inte ens finns att köpa. Vem vet - vinnarbilen kanske visar sig vara en ritkigt skitbil? Vore ju kul om folk fick chans att provköra bilen iallafall innan man ger den marknadens mest prestigefyllda utmärkelse?
Hadde varit kul om de vågat rösta fram en busbil för vanligt folk, men det vågar de nog aldrig... Subaru BRZ/ Toyota GT86
Kommer i en ännu roligare variant för de som vill köra bana....
http://www.teknikensvarld.se/2012/08/21/33814/toyota-gt-86-cs-v3--kul-banbil-for-liten-peng/
Ingen är direkt självklar, men för första gången har en Volvo chansen, som ett mycket bra hybridalternativ med hög säkerhet. Men Prius är för all del rymligare.
Opel Adam kan vara ett alternativ och nya Clio har ju i alla fall en intressant form.
Lite nyfiken på Fiat Vaggio.
Eller är det kanske dags för en Merca? I så fall nya A-klass, men den är ju inte helt billig.
Subaru är självklar vinnare. Men frågan är om så pass mycket förnuft finns i "panelen" som beslutar? ;)
En unik konstruktion, och inte en plattform som inte delas med fjorton andra urvattnade bilmärken. Om det sedan är XV, Impreza (STi ??) eller BRZ... jag håller på XV/Impreza för att slå ett slag för Symmetrical AWD. Även om BRZ är ruskigt rolig och fin.
BMW 3-serie är den enda som bör hota. Resten är ju inte så upphetsande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.