Nästa artikel
Årets Bil 2011: Nissan Leaf
Nyheter

Årets Bil 2011: Nissan Leaf

Publicerad 29 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nissan Leaf vinner Årets Bil 2011 – som första elbil någonsin. Alfa Romeo Giulietta blir tvåa och Volvo S60/V60 slutar som sexa.

På måndagen tillkännagavs vinnaren av den europeiska tävlingen Årets Bil 2011.

Juryn, som består av 59 motorjournalister från 23 länder, har vardera fördelat 25 poäng till sju finalister. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är med i juryn.

Nissan Leaf fick 257 poäng och vinner därmed Årets Bil som första elbil någonsin, detta trots att flera jurymedlemmar uppges ha placerad bilen sist.

Alfa Romeo och Opel nära
Endast nio respektive tretton poäng efter Nissan Leaf placerar sig tvåan Alfa Romeo Giulietta och trean Opel Meriva. Det svenska hoppet, Volvo S60/V60, fick nöja sig med 145 poäng och en sjätteplats.

Nissan Leaf säljs i dag i fem europeiska länder som erbjuder premier för köp av elbilar. Där kostar den ungefär 300 000 kronor.

Till Sverige väntas bilen tidigast sommaren 2011, men bara om regeringen inför generösa statliga subventioner.

Resultat Årets Bil 2011:

1. Nissan Leaf, 257 poäng
2. Alfa Romeo Giulietta, 248 poäng
3. Opel Meriva, 244 poäng
4. Ford C-Max/Grand C-Max, 224 poäng
5. Citroën C3/DS3, 175 poäng
6. Volvo S60/V60, 145 poäng
7. Dacia Duster, 132 poäng

Årets Bil 2011: Därför vann Nissan Leaf

Läs Vi Bilägares provkörning av Nissan Leaf.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf som Årets Bil 2011?

Årets Bil 2011:

Regler:

För att bli nominerad till Årets Bil måste respektive modell vara helt ny eller ha en väsentligt ny konstruktion, gå att köpa föra den första december i minst fem europeiska länder och säljas i minst 5 000 exemplar per år.

Juryn består av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Med i juryn från Sverige är Vi Bilägares testchef Marianne Sterner, Håkan Matson på Dagens Industri och Lasse Holmström från Sydsvenskan.

Nominerade:

Alfa Romeo Giulietta

Audi A1

Audi A7

Audi A8

BMW 5-serie

BMW X3

Chevrolet Spark

Citroën C3/DS3

Citroën C4

Dacia Duster

Fiat Doblo

Ford C-Max/Grand C-Max

Honda CR-Z

Hyundai ix20

Hyundai ix35

Jaguar XJ

Jeep Grand Cherokee

Kia Sportage

Kia Venga

Lexus CT200h

Mazda5

Mercedes CLS

Mini Countryman

Mitsubishi ASX

Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroën C-Zero

Nissan Juke

Nissan Leaf

Nissan Micra

Opel Meriva

Peugeot RCZ

Porsche Cayenne

Renault Fluence

Renault Latitude

Renault Wind

Saab 9-5

Suzuki Kizashi

Suzuki Swift

Volkswagen Passat

Volkswagen Touareg

Volkswagen Sharan, Seat Alhambra

Volvo S60/V60

Finalister:

Alfa Romeo Giulietta

Citroën C3/DS3

Dacia Duster

Ford C-Max/Grand C-Max

Nissan Leaf

Opel Meriva

Volvo S60/V60

Tidigare vinnare:

2010: Volkswagen Polo

2009: Opel Insignia

2008: Fiat 500

2007: Ford S-Max

2006: Renault Clio III

2005: Toyota Prius

2004: Fiat Panda

2003: Renault Mégane

2002: Peugeot 307

2001: Alfa Romeo 147

2000: Toyota Yaris

1999: Ford Focus

1998: Alfa Romeo 156

1997: Renault Mégane Scénic

1996: Fiat Bravo/Fiat Brava

1995: Fiat Punto

1994: Ford Mondeo

1993: Nissan Micra

1992: Volkswagen Golf

1991: Renault Clio I

1990: Citroën XM

1989: Fiat Tipo

1988: Peugeot 405

1987: Opel Omega

1986: Ford Scorpio

1985: Opel Kadett

1984: Fiat Uno

1983: Audi 100

1982: Renault 9

1981: Ford Escort

1980: Lancia Delta

1979: Chrysler-Simca Horizon

1978: Porsche 928

1977: Rover 3500

1976: Simca 1307

1975: Citroën CX

1974: Mercedes 450

1973: Audi 80

1972: Fiat 127

1971: Citroën GS

1970: Fiat 128

1969: Peugeot 504

1968: NSU Ro 80

1967: Fiat 124

1966: Renault 16

1965: Austin 1800

1964: Rover P6

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-29 12:37
j a r l (ej verifierad)

En kass elbil, rätt väntat.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-29 12:41
Jan_A (ej verifierad)

Det är bra att en elbil lyfts fram så här, kan snabba på utvecklingen och framför allt sänka priserna.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-29 13:57
Zoom Zoom (ej verifierad)

Få vinnare av detta pris har blivit stora framgångar...
- Inte i Sverige i alla fall.
Men det är ovanligt att en japan vinner priset, det har bara hänt 3 ggr tidigare.
Noterbart är också att jänkarna aldrig vunnit i Europa...

#4 • Uppdaterat: 2010-11-29 14:37
Anonymous (ej verifierad)

Beställer en direkt om supermiljöbilspremien på 40 000kr införs. Köpte årets bil 2006 också och har inte ångrat mig en sekund (Prius)

#5 • Uppdaterat: 2010-11-29 14:40
Anonymous (ej verifierad)

korrigering, 2005 skulle det vara:
http://www.caroftheyear.org/previous-winners/2005_1/coty

#6 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:10
carl e (ej verifierad)

Inga bidrag ska gå till outvecklade elbilstestvagnar.
Egna meriter skall gälla.
Nipponbilar ska behandlas på samma sätt som Nippon behandlar utländska bilmärken.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:23
signs (ej verifierad)

carl e: Inte mycket till tävling i så fall va? Varför outvecklad?

jarl: Baserat på din erfarenhet eller någon annans?

Jag kommer ihåg när Micra vann för ett antal år sen. Det var inte exakt min favoritbil då heller, men det är inte svårt att se att den hade poänger för stora mängder människor. Så det handlar väl om vad tävlingen är till för.

#8 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:36
KF93

SUCK!

#9 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:49
Aim (ej verifierad)

Vad folk kanske inte inser är att det är biljournalister från hela Europa som röstar i den här tävlingen. Därför vinner ofta mindre bilar, då vi i Sverige är rätt ensamma med att köra med kombi hela tiden. Därför vinner inte Saab/Volvo Kombi....
Peugout 307, Prius och VW Polo är väl tre väldigt goda exempel på bilar som har fått stora framgångar i Sverige.

#a • Uppdaterat: 2010-11-29 15:50
saabnisse

Ännu en märklig årets bil.
En bil som i princip inte tillför något nytt sedan hundra år!

Elbilar försvann för att de inte kunde konkurrera med förbränningsmotordrivna och de har svårt för det än idag.

Statliga subventioner till en elbilssatsning innebär att alla de som inte tror på elbilar och alla de som inte kan ha elbilar av en eller annan anledning ändå måste vara med och betala för dem.
Det vill inte jag!

Elbilen kommer säkert, men den måste själv se till att bära sina kostnader och dit kommer det säkert att dröja minst tjugo år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.