Nästa artikel
Årets Bil 2011: Nissan Leaf
Nyheter

Årets Bil 2011: Nissan Leaf

Publicerad 29 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nissan Leaf vinner Årets Bil 2011 – som första elbil någonsin. Alfa Romeo Giulietta blir tvåa och Volvo S60/V60 slutar som sexa.

På måndagen tillkännagavs vinnaren av den europeiska tävlingen Årets Bil 2011.

Juryn, som består av 59 motorjournalister från 23 länder, har vardera fördelat 25 poäng till sju finalister. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är med i juryn.

Nissan Leaf fick 257 poäng och vinner därmed Årets Bil som första elbil någonsin, detta trots att flera jurymedlemmar uppges ha placerad bilen sist.

Alfa Romeo och Opel nära
Endast nio respektive tretton poäng efter Nissan Leaf placerar sig tvåan Alfa Romeo Giulietta och trean Opel Meriva. Det svenska hoppet, Volvo S60/V60, fick nöja sig med 145 poäng och en sjätteplats.

Nissan Leaf säljs i dag i fem europeiska länder som erbjuder premier för köp av elbilar. Där kostar den ungefär 300 000 kronor.

Till Sverige väntas bilen tidigast sommaren 2011, men bara om regeringen inför generösa statliga subventioner.

Resultat Årets Bil 2011:

1. Nissan Leaf, 257 poäng
2. Alfa Romeo Giulietta, 248 poäng
3. Opel Meriva, 244 poäng
4. Ford C-Max/Grand C-Max, 224 poäng
5. Citroën C3/DS3, 175 poäng
6. Volvo S60/V60, 145 poäng
7. Dacia Duster, 132 poäng

Årets Bil 2011: Därför vann Nissan Leaf

Läs Vi Bilägares provkörning av Nissan Leaf.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf som Årets Bil 2011?

Årets Bil 2011:

Regler:
För att bli nominerad till Årets Bil måste respektive modell vara helt ny eller ha en väsentligt ny konstruktion, gå att köpa föra den första december i minst fem europeiska länder och säljas i minst 5 000 exemplar per år.

Juryn består av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Med i juryn från Sverige är Vi Bilägares testchef Marianne Sterner, Håkan Matson på Dagens Industri och Lasse Holmström från Sydsvenskan.

Nominerade:
Alfa Romeo Giulietta
Audi A1
Audi A7
Audi A8
BMW 5-serie
BMW X3
Chevrolet Spark
Citroën C3/DS3
Citroën C4
Dacia Duster
Fiat Doblo
Ford C-Max/Grand C-Max
Honda CR-Z
Hyundai ix20
Hyundai ix35
Jaguar XJ
Jeep Grand Cherokee
Kia Sportage
Kia Venga
Lexus CT200h
Mazda5
Mercedes CLS
Mini Countryman
Mitsubishi ASX
Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroën C-Zero
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Micra
Opel Meriva
Peugeot RCZ
Porsche Cayenne
Renault Fluence
Renault Latitude
Renault Wind
Saab 9-5
Suzuki Kizashi
Suzuki Swift
Volkswagen Passat
Volkswagen Touareg
Volkswagen Sharan, Seat Alhambra
Volvo S60/V60

Finalister:
Alfa Romeo Giulietta
Citroën C3/DS3
Dacia Duster
Ford C-Max/Grand C-Max
Nissan Leaf
Opel Meriva
Volvo S60/V60

Tidigare vinnare:

2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-29 12:37
j a r l (ej verifierad)

En kass elbil, rätt väntat.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-29 12:41
Jan_A (ej verifierad)

Det är bra att en elbil lyfts fram så här, kan snabba på utvecklingen och framför allt sänka priserna.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-29 13:57
Zoom Zoom (ej verifierad)

Få vinnare av detta pris har blivit stora framgångar...
- Inte i Sverige i alla fall.
Men det är ovanligt att en japan vinner priset, det har bara hänt 3 ggr tidigare.
Noterbart är också att jänkarna aldrig vunnit i Europa...

#4 • Uppdaterat: 2010-11-29 14:37
Anonymous (ej verifierad)

Beställer en direkt om supermiljöbilspremien på 40 000kr införs. Köpte årets bil 2006 också och har inte ångrat mig en sekund (Prius)

#5 • Uppdaterat: 2010-11-29 14:40
Anonymous (ej verifierad)

korrigering, 2005 skulle det vara:
http://www.caroftheyear.org/previous-winners/2005_1/coty

#6 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:10
carl e (ej verifierad)

Inga bidrag ska gå till outvecklade elbilstestvagnar.
Egna meriter skall gälla.
Nipponbilar ska behandlas på samma sätt som Nippon behandlar utländska bilmärken.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:23
signs (ej verifierad)

carl e: Inte mycket till tävling i så fall va? Varför outvecklad?

jarl: Baserat på din erfarenhet eller någon annans?

Jag kommer ihåg när Micra vann för ett antal år sen. Det var inte exakt min favoritbil då heller, men det är inte svårt att se att den hade poänger för stora mängder människor. Så det handlar väl om vad tävlingen är till för.

#8 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:36
KF93

SUCK!

#9 • Uppdaterat: 2010-11-29 15:49
Aim (ej verifierad)

Vad folk kanske inte inser är att det är biljournalister från hela Europa som röstar i den här tävlingen. Därför vinner ofta mindre bilar, då vi i Sverige är rätt ensamma med att köra med kombi hela tiden. Därför vinner inte Saab/Volvo Kombi....
Peugout 307, Prius och VW Polo är väl tre väldigt goda exempel på bilar som har fått stora framgångar i Sverige.

#a • Uppdaterat: 2010-11-29 15:50
saabnisse

Ännu en märklig årets bil.
En bil som i princip inte tillför något nytt sedan hundra år!

Elbilar försvann för att de inte kunde konkurrera med förbränningsmotordrivna och de har svårt för det än idag.

Statliga subventioner till en elbilssatsning innebär att alla de som inte tror på elbilar och alla de som inte kan ha elbilar av en eller annan anledning ändå måste vara med och betala för dem.
Det vill inte jag!

Elbilen kommer säkert, men den måste själv se till att bära sina kostnader och dit kommer det säkert att dröja minst tjugo år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.