"Smörgås-metoden" ska ge längre livslängd och minska risken för skador vid en bilolycka.
Kinesiska startupen Aiways, som ska börja leverera elsuven U5 till europeiska kunder i augusti, säger att de kommit på en unik uppbyggnad av batteripaketet.
De kallar det för "sandwich-structure" eller smörgås-struktur, med principen flera lager. Ett isolerande lager har monterats mellan batterimodulen och kylplattan. På så sätt säger Aiways att det är omöjligt för batterikylvätska att läcka ut i modulen efter en krock. Just läckage av batterikylvätska står enligt biltillverkaren för 80 procent av incidenterna med elbilsbatterier.
Batteriet i U5 har ett energiinnehåll på 63 kWh vilket enligt mätmetoden WLTP ger mer än 40 mils räckvidd. Vid biltillverkarens egna vintertester uppger de att de vid minusgrader lyckades köra 30 mil mellan laddstoppen.
Batteriet i U5 har ett energiinnehåll på 63 kWh vilket enligt mätmetoden WLTP ger mer än 40 mils räckvidd. Vid biltillverkarens egna vintertester uppger de att de vid minusgrader lyckades köra 30 mil mellan laddstoppen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.