Elbilsmärket har fått patent i Kina och Europa för en självkörande laddstation.
Aiways har fått sammanlagt sju patent godkända i hemlandet Kina och Europa för den mobila laddstationen. CARL, som den kallas, är en självkörande robot som tillkallas via mobilapp.
CARL letar via GPS upp bilen som behöver laddas och kopplar in sladden utan att ägaren behöver vara närvarande. Robotens kapacitet är antingen 30 eller 60 kilowattimmar. Aiways säger ingenting om laddhastighet, men säger att ett elbilsbatteri kan laddas till 80 procent på under 50 minuter. När CARL laddat färdigt bilen åker han vidare till nästa bil som behöver laddas eller tillbaka till sin egen basstation för att fylla på energi.
CARL letar via GPS upp bilen som behöver laddas och kopplar in sladden utan att ägaren behöver vara närvarande. Robotens kapacitet är antingen 30 eller 60 kilowattimmar. Aiways säger ingenting om laddhastighet, men säger att ett elbilsbatteri kan laddas till 80 procent på under 50 minuter. När CARL laddat färdigt bilen åker han vidare till nästa bil som behöver laddas eller tillbaka till sin egen basstation för att fylla på energi.
– Istället för att folk ska leta efter laddare hittar laddaren dem i stället, säger Alex Klose, chef för Aiways verksamhet utanför Kina.
Kinesiska Aiways planerar att släppa en rad elfordon på europeiska bilmarknaden. Först ut är suven U5 som Vi Bilägare provkörde 2019. Näst på tur står coupésuven U6ion, som än så länge befinner sig på konceptstadiet.
Diskutera: Tror du att självkörande laddrobotar kommer att bli en vanlig syn i framtiden?
Läs Vi Bilägares provkörning av Aiways U5.
Kinesiska Aiways planerar att släppa en rad elfordon på europeiska bilmarknaden. Först ut är suven U5 som Vi Bilägare provkörde 2019. Näst på tur står coupésuven U6ion, som än så länge befinner sig på konceptstadiet.
Diskutera: Tror du att självkörande laddrobotar kommer att bli en vanlig syn i framtiden?
Läs Vi Bilägares provkörning av Aiways U5.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.