Nästa artikel
Aiways lanserar två nya elsuvar – pris från 40 000 euro
Nyheter

Aiways lanserar två nya elsuvar – pris från 40 000 euro

Publicerad 6 mars 2020 (uppdaterad 24 maj 2021)
Aiways U5 är på väg till Europa och ska kosta från 40 000 euro.
Kinesiska uppstickaren Aiways vill locka europeiska köpare med två suv-modeller: en familjevariant som nu fått sin prislapp och en "crossovercoupé".

Det har dykt upp flera nya elbilstillverkare de senaste åren som även kommer försöka utmana be etablerade biljättarna och locka europeiska köpare. 

En av dem är Aiways som har elsuven U5 på gång, en modell vi provkörde förra året och som framför allt lockade med mycket utrymmen för pengarna.

Nu har den kinesiska uppstickaren gått ut med de officiella priserna, och den eldrivna suven Aiways U5 ska kosta från 40 000 euro när den lanseras i Europa. Direktöversatt blir det omkring 400 000 kronor, men räknar vi även in moms och andra avgifter lär priset snarare hamna på runt 500 000 kronor eller något mer. Tanken är dock främst att bilen ska leasas och inte säljas.

Enbart framhjulsdrift

Räckvidden ligger på ”mer än 40 mil” enligt WLTP-körcykeln, så antalet räckviddskilometer per krona blir ganska bra för Aiways U5. Det vätskekylda batteriet har en kapacitet på 63 kWh och bilen ska kunna snabbladdas från 30 till 80 procent på en knapp halvtimme.

En anledning till att bilen är förhållandevis billig är att den bara har en elmotor som driver framhjulen. Den är på 190 hästkrafter och 315 Nm, vilket lär vara fullt tillräckligt för de flesta. Dyrare konkurrenter som exempelvis Audi e-tron har betydligt mer effekt.

Däremot finns det fortfarande frågetecken kring säkerhetsnivån. Bilen fick bara tre av fem stjärnor när säkerheten testades av Euro NCAP men bilen ska testas om innan den börjar säljas.

Ny coupésuv

Vid sidan av U5 visar Aiways även upp coupésuven U6ion. Den är fortfarande en konceptbil men förutom den lite udda ratten ser modellen i princip produktionsklar ut. 

Aiways U6ion har en liten ”robot” på instrumentpanelen som ska fungera som en länk mellan föraren och infotainmentsystemet med röststyrning. En annan egenhet är ett dolt lastutrymme för en elscooter, och mellan de två stolarna i baksätet finns utrymme för en drönare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-06 08:09
Henrik M

Shogun: För nåt år sen framstod du som vettig, balanserad och hyfsat nyanserad i det du skrev och framförde, och det gick att diskutera sakligt.......vad hände? All respekt är totalt som bortblåst för dig när du fortsätter antingen skriva ren dynga utan någon som helst verklighetsuppfattning eller hålla på att bara rent tramsa dig som här.....
Synd faktiskt tycker jag......

#2 • Uppdaterat: 2020-03-06 08:40
Henrik M

Shogun: Jag tror faktiskt att även du förstår skillnaden på en bil utvecklad i Sverige men deltillverkad i Kina av ett svenskt företag men med kinesiskt ägandeskap och en bil både utvecklad och tillverkad i kina av ett kinesiskt företag med kinesiskt ägande.
Bara det svaret från dig bekräftade min poäng. Kommer inte besvara dig mer i denna tråden, kanske i annan tråd om du bemödar dig med att svara sakligt och nyanserat på nåt kommande inlägg.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-06 09:18
Mattse

”500 000 kr och förhållandevis billig”, tycker i alla fall jag inte lirar ihop. Det märks vilken hysteri det blivit kring elbilar och att folk är beredda att betala för det. Något som biltillverkarna jublar över två gånger. Inte bara kan de sälja elbilarna dyrt, de är dessutom betydligt billigare att tillverka än en bil med förbränningsmotor. Så länge detta pågår lär det aldrig komma någon billig ”folkelbil” utan de mycket höga priserna är här för att stanna.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-06 09:25
mso 1000

Jag håller med Mattse till 100%.

Jag tycker det är något sjukt när samma typ elbil med en snål bensinmotor kostar hälften så mycket.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-06 09:30
Henrik M

Mattse och Mso: Ni har aldrig funderat på att kanske utvecklingskostnaden ska betalas med? En varas pris hänger sällan ihop med bara tillverkningskostnaden. Självklart är vi i en tid då elbilens utveckling kostar mer då det är "nyare" och ska än så länge slås ut på ett mindre antal tillverkade enheter.
Sen Mso, jag vet du fortsätter hävda det, men det är ett ytterst litet fåtal exempel där elbilen kostar det dubbla mot motsvarande fossilbilen. Vet inte ens om jag sett något än.....men du jämför väl som vanligt Loka med Champagne och inte förstår att literpriset skiljer....båda bubblar ju...;)

#6 • Uppdaterat: 2020-03-06 09:31
Klarsynt

Elbilarna säljs redan med rejäl rabatt, kanske stundtals under tillverkningskostnaden. Detta för att om tillverkaren lyckas sälja en elbil så räknas den som två, med nuvarande EU-regler. Därmed påverkar försäljningen av en elbil den totala och den genomsnittliga utsläppsmängden oerhört mycket, och man sparar då in oerhört stora pengar på böter. Därmed är det alltså billigare att sälja en elbil inom EU med fet rabatt, eller till och med förlust, än att betala böter. Egentligen skulle alltså elbilarna vara ännu dyrare, om inga EU-utsläppsregler fanns. Pengarna tar man in på bilar med förbränningsmotor, vilka tvärtom är dyrare idag än de annars skulle vara. Ja, inom EU alltså.



.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-06 10:19
Grosser

Två trender har gett biltillverkarna chans att höja sina marginaler - suvar och elektrifiering.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-06 10:35
Olle_45

Shogun har ju helt rätt i att kineserna redan har stort inflytande i Europeisk bilindustri.
SAAB ägs av kinesiska NEVS
Volvo ägs av kinesiska Geely
Mercedes/Daimler delägs av Geely
Smart Car 50/50 med Geely
PSA/Fiat Chrysler delägs av kinesiska Dongfeng

Blir din nästa bil från kinesiska:
BYD
SAIC
MG
Maxus
Seres
Byton
DFSK
Aiways
Lynk&Co
Cherry

#9 • Uppdaterat: 2020-03-06 10:40
Klarsynt

@ Olle_45 Så är det. Våra politiker är på mycket god väg att totalt nedmontera vårt välstånd. Det pratas mycket idag om vikten av säkerhet, lätt insteg, ljudisolering med mera. Nå, börja vänja er vid tanken att snart pratar ni om helt andra saker, såsom hur man bäst lagar en Lada med eltjep.

.

#a • Uppdaterat: 2020-03-06 10:48
Olle_45

" Våra politiker är på mycket god väg att totalt nedmontera vårt välstånd"
Det tror jag inte alls på. Bara Northvolt pratar om att de har 122 miljarder i order.
"Northvolts fabriksbygge säkrat – tar order på 122 miljarder"
https://digital.di.se/artikel/klart-northvolt-tar-stororder-pa-122-miljarder

Marknaden för batterier i Europa år 2025 är på ca 250 miljarder euro.
"The annual market value is estimated at €250 billion from 2025 onwards"
https://www.eba250.com/

Northvolt räknar med att ta ca 20% av den marknaden, det blir ca 50 miljarder euro(510 miljarder kr) per år.
Säg något annat svenskt företag som exporterar för mer än 500 miljarder per år 2025?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.