Representanter från Motormännen observerade korsningar i fem städer och noterade bilisternas beteende när signalen slog om från grönt.
Resultatet visar att 48 procent passerade trafikljuset när det visade gult, trots att förarna hade möjlighet att stanna. 9 procent körde när signalen var röd.
– Det bekräftar det man ser i trafiken varje dag, säger Maria Spetz, vd för Motormännen, till Vi Bilägare. Vi ville göra den här undersökningen för att få det bekräftat.
Statistiken omfattar bara de bilister som fortsatte framåt när signalen var gul, på väg att slå om till röd. De som passerade precis när trafikljusen slog om har undantagits.
– Man kalkylerar att man inte får någon påföljd med böter. Det jag tycker man ska prioritera i sin riskkalkyl är att man kan skadas eller skada någon annan, säger Maria Spetz.
Nej till röd högersväng
Tidigare i år ställde sig flera politiker positiva till ett förslag om att bilister och cyklister ska få svänga höger trots att trafikljuset visar rött, bland annat infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Maria Spetz vill inte se en sådan regeländring.
– Varje uppluckring av det här väldigt tydliga regelverket med rött ljus ökar risken för olyckor, säger hon.
Diskutera: Är det okej att köra mot gult?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som jag har sagt så många gånger: Trafikpolisen kan stå där med laserpistolen och nita folk i 116 på 110-motorväg medan de riktiga olycks- och dödsfällorna lämnas därhän. Det här är ett exempel. Omkörning trots mötande, ej stanna vid stoppskylt, för kort avstånd är andra. Men åt detta och alla andra direkt livsfarliga beteenden görs inget.
Blev nästan överkörd av en bilist som körde mot rött i går. När jag bankade på biltaket efteråt för att göra honom uppmärksam på det blev han förvånad och verkade tycka att det var JAG som hade gjort fel! Stockholmsfenomen antagligen. Folk kör dåligt i den här stan, sämst i Västeuropa antagligen.
Inte förvånande.
För vad gör en lag om det inte finns någon som ser till att den efterlevs.
Trafikpolisen sitter inne på ett bekvämt kontor och tittar på bilder från hastighetskameror.
Så varför stanna för rött ljus, stop-tecken, köra nykter, ha körkort när det enda som gäller är att hålla hastigheten förbi en kamera.
Stanna för rött? Det är väl inte alltid så himmla viktigt!
Tycker att det från olika myndigheter tjatas om att det är sååå viktigt att absolut inte köra fortare än gällande hastighet fy fy fy.
Att bränna förbi ett och annat rödljus om sikten är god och ingen annan trafik i närheten spelar väl ingen större roll.
Däremot är det väl lite töntigt att stanna vid ett rödljus mitt i natta utan att något annat fordon är i närheten. Att sakta in och se sig omkring är ju självklart.
Klart att regler är till för att följas men ett sunt omdöme fungerar också... Mer av det och olyckorna skulle kunna minska rejält....
Då skulle inte ens hastighetsmätare behövas i bilarna och då kunde bilisterna ha full uppmärksamhet på trafiken istället för att stirra på mätaren så att man inte åker dit för fortkörning...
Men varvräknaren måste finnas kvar så att man vet när man ska växla när volymen från CDn överröstar motorn :)
Så viktigt äro det inte.
Jag tycker de flesta stoppskyltar är onödiga men där de väl behövs saknas de.
Ska alla stanna blir det mara fler olyckor och utsläpp framförallt då vissa stannar en halv minut.
Och är det tomt stannar vissa men när de väl fått bilen stilla så gasar de på trots att det kommer en bil på vägen. Ökat olyksriskt bara då ju... Varför då ens stanna?
Varför programmeras inte vissa ljus så att dom "tömmer" innan det slår om?
Passering efter omslag känns som hårklyveri när det sällan eller aldrig äventyrar säkerheten..
Men det ser ju illa ut och jag gör så inte...
Men en hel teater för detta..
MRF tjänar säkert ett gott syfte med detta.
Väl värt pengarna.
*Stolt medlem*
Tjo....
Inte konstigt att många kör mot gult. Det slår ju om fort och om man är inpå trafikljuset och det slår precis om till gult hur fasen skall man hinna stanna? Är det inte dumt att tvärnita och orsaka förvirring i korsningen bara för att försöka hinna stanna på gult?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.