Nästa artikel
En av tio kör med ”punktering”
Nyheter

En av tio kör med ”punktering”

Publicerad 29 augusti 2011 (uppdaterad 30 augusti 2011)
Över en av tio svenska bilister kör med ett lufttryck som kan jämföras med att ha punktering, visar siffror från Däckrazzia.

Andelen av bilisterna som kör med ett däck som har 1,6 bar eller mindre i lufttryck på minst ett däck ökar på våra svenska vägar, visar siffror Däckrazzia. Under 2010 hade hela 11,3 av bilisterna som kontrollerades vid däckrazzior så lågt lufttryck, att jämföra med ungefär 9,5 procent tidigare.

Ett så lågt lufttryck kan jämföras med att ha punktering eller att nästan ha punktering. Det sliter ut däcket, ökar bränsleförbrukningen och ökar riskerna att tappa kontrollen vid inbromsningar och undanmanövrar.

Kvinnliga förare kör i störst utsträckning på motsvarande punkterade däck, 14,1 procent jämfört med 9,8 procent av männen. Två tredjedelar av bilisterna hade inte kontrollerat lufttrycket på en månad, eller hade rent av ingen aning om när det senast gjordes.

Olagligt mönsterdjup minskar
Dessutom kör nästan så många som en av tre på däck som har 3 mm mönsterdjup eller mindre, något som förvisso inte är olagligt men som medför högre risk för vattenplaning och ökar bromssträckan på våta vägar. Även säkerhetssystemen kan påverkas.

– Ett antisladdsystem får sämre funktion med slitna däck, även om mönsterdjupet är lagligt, säger Trafikverkets säkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Glädjande är dock att antalet bilar med olagligt mönsterdjup, under 1,6 mm, har minskat under den senaste treårsperioden.

Däckrazzior genomförs i samband med Polisens trafikkontroller. Däckkontrollen är frivillig.

Diskutera: Vad tycker du om siffrorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-29 15:29
hultarn

Folk blir allt mer bekväma, det är väl enda förklaringen till att fler och fler åker med för lite luft.
Förr fordrade bilarna mycket mer service, det var nästan daglig tillsyn som gällde. Det var naturligt att sköta om bilen.

Intressant att Tingvall uttalar sig om slitna sommardäck, men inte ens nämner de livsfarliga vinterdäcken som många kör med på sommaren´!

#2 • Uppdaterat: 2011-08-29 16:10
KaptenOberkommando

Du, hultarn, du pratar om de "livsfarliga" vinterdäcken på sommaren, men har du någon åsikt om de livsfarliga men lagliga nya sommardäcken från totalt okända asiatiska producenter - däck som många köper av ren spariver (typ en tredjedel av priset för märkesdäcken) och vars prestanda ligger i paritet med 5 mm vinterdäck? Det är faktiskt så det ser ut med lågbudgetdäcken med namn som "Qoungskong" och "Tjåtosangur". Rent livsfarliga däck MEN nya och godkända som sommardäck. Här finns lite att fundera på.

#3 • Uppdaterat: 2011-08-29 16:35
Newspeak (ej verifierad)

Jag kör stort, tungt och amerikanskt och ofta med tung last. Instruktionsboken säger en sak och sunda förnuftet en annan, så jag blåser in 2,8 bar i däcken. Sedan kör jag lugnt och ostressat större delen av mina minst 3000 mil per år. Efter sju år sitter originaldäcken (sommar) fortfarande på med omkring 4-5 mm mönsterdjup. Ett par vinterdäck har bytts ut, men de två som återstår från originaluppsättningen har fortfarande långt över lagliga 3 mm kvar. Sedan jag lade om körstil och började "fisa" fram i 90-110 i hela Europa har däckslitaget minskat betydligt, så att jag nu måste börja tänka på hur gamla däcken är istället för att bara slaviskt kolla mönsterdjupet. Dessutom har bränsleförbrukningen sjunkit dramatiskt. Till det kommer att jag numera kör på fifty-fifty E85 + B95. Det blir många sköna kronor sparade varje år.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-29 16:51
hultarn

Kapten:
Jodå, jag är med dig till 100%. Det finns mycket skit på marknaden, både när det gäller sommar- och vinterdäck.
Det löjliga i det hela, är att man ofta ser denna typ av däck på prestanda- och lyxbilar, man undrar ju varför?
Det är ju som att köpa HD-TV och sedan spela enbart hemmafilmat från 80-talet...

Och inga antisladdsystem i världen kan trolla när friktionen är mycket sämre än med riktiga däck.

Faktum är att skillnaden i bromssträcka är så stor att det kan göra skillnaden mellan förbli oskadd eller att gå med whiplashskada resten av livet.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-29 17:31
Micke J

Newspeak: byt däck efter max 10år; du vill inte råka ut för gördelseparation som jag gjorde med mina gamla däck med mycket mönster kvar efter 15år (på entusiastbilen).
Efter några mil motorväg blev däcken buliga i slitbanan. Det gick över när däcken hade svalnat, men kom tillbaka efter varje motorvägspass.

Man bör nog kolla trycket varje månad, men hur får vi medelsvensson att göra det? Vid besiktning, skifte av hjul vid säsongsbyte och vid service i all ära - det borde göras oftare än så!
Däckstrycksövervaknig med larm redan vid små förändingar kanske är en bra metod, det var ju tal om att det skulle bli standard.

#6 • Uppdaterat: 2011-08-29 17:36
KaptenOberkommando

hultarn, och i nästa steg uppstår ett problem om man nu vill förbjuda vinterdäck på sommaren: Hur gör man då med de livsfarliga lågbudgetdäcken från "Qoungskong" och "Tjåtosangur" m.fl. vars prestanda ligger i paritet med 5 mm vinterdäck av från början exemplarisk kvalitet typ Gislaved? Då måste man ju förbjuda de kvalitativt värdelösa lågbudgetdäcken också ... Men vem ska avgöra vad som är bra och dåligt på en fri marknad? Situationen blir helt omöjlig: "Qoungskong" får inte säljas eftersom tester har visat att just det däcket är livsfarligt men väl "Ljongbul" för det råkade klara testet med godkänt resultat.
Tja, förbjud vinterdäck på sommaren - men hur blir det med de livsfarliga däcken från "Qoungskong" och "Tjåtosangur"? De kommer ju garanterat att öka med tiotals procent om vinterdäcken förbjuds. Blir det egentligen någon förbättring? Flyttar vi inte bara omkring problemet?

#7 • Uppdaterat: 2011-08-29 18:44
Gösta_L

Intressant att kvinnorna är överrepresenterade i denna studie.
Vilka åtgärder kommer man vidta mot detta faktum?
Myndigheterna kommer givetvis inte göra någonting.

Vilket ramaskri det skulle bli om detta faktum skulle börja diskuteras, att kvinnor förefaller vara slarvigare bilister än män.

#8 • Uppdaterat: 2011-08-30 09:36
Kevin Carlsson

Har raderat ett par kommentarer. Diskussionen spårade ur lite här, håll er till ämnet är ni snälla!

/Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör

#9 • Uppdaterat: 2011-08-30 12:50
amoC

Är benägen att hålla med leifer, säg inget till min sambo dock. Hon kollar en gång i veckan, betydligt oftare än jag ;)

#a • Uppdaterat: 2011-08-30 20:00
Pulu (ej verifierad)

Ähh, procent hit o dit säger inte så väldans mycket urplockat ur ett större sammanhang.
9,8% av männen kan vara betydligt fler personer än 14% av kvinnorna.
Dessutom kan det ju ha varit mannen i huset som pumpat upp däcken åt sin lilla älskling....

Annars håller jag med er alla :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.