Alfa Romeo Giulia avtäcktes ikväll i Milano, Italien.
Den historiska satsningen på att få Alfa Romeo tillbaka i rampljuset är nu inledd. Här är helt nya mellanklassbilen Alfa Romeo Giulia som ska charma med körglädje och känsla.
Giulia är inget okänt namn i Alfa Romeo-kretsar, modellen fanns redan på 60-talet. Men den här bak- eller fyrhjulsdrivna mellanklassbilen är något helt nytt från Alfa i modern tid. Siktet är nu inställt på att bjuda BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4 samt Jaguar XE på en tuff match.
Bilen bygger på en helt ny plattform som ska erbjuda 50/50-viktfördelning, multilänk-bakaxel och dubbla triangellänkar fram. Den fyrhjulsdrivna Quadrifoglio-bilen som är först ut att visas upp har 510 hästkrafter från en turboladdad V6-motor som tagits fram tillsammans med Ferrari. Accelerationen 0–100 km/tim ska ske på 3,9 sekunder.
All kraft ska hitta ner i vägen och skjuta bilen genom kurvorna med hjälp av så kallad vridmomentsvektorering. Alfa Romeo menar även att Giulia ska erbjuda den mest direkta styrningen i klassen.
En annan funktion som introduceras i nya Alfa Romeo Giulia är ett elektromekaniskt system är som kombinerar stabilitetskontroll med traditionell servobromsverkan för omedelbar bromskraft som ska ge kortare stoppsträcka. Ytterligare en nyhet är aktiv justering av aerodynamiken som ska ge ökad kontroll över bilen i alla hastigheter.
Körlägena Dynamic, Natural, Advanced Efficient (det sistnämnda är ett Eco-läge, något aldrig tidigare funnits i en Alfa) ska finnas att välja mellan. Prestandaversionen får även ett Racing-läge.
Alfa Romeo har inte offentliggjort några mått- eller viktuppgifter men avslöjar att bilens konstruktion innehåller stora mängder kompositmaterial. Tak, kardanaxel och motorhuv är tillverkat av kolfiber och den bakre tvärgående balken består av plast och något biltillverkaren kallar aluminiumkomposit. Motor, bromsar, hjulupphängning och många av karosskomponenterna är tillverkade i aluminium.
Mera information om exempelvis motoralternativ och lanseringsdatum är ännu okända.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulia?
Bilen bygger på en helt ny plattform som ska erbjuda 50/50-viktfördelning, multilänk-bakaxel och dubbla triangellänkar fram. Den fyrhjulsdrivna Quadrifoglio-bilen som är först ut att visas upp har 510 hästkrafter från en turboladdad V6-motor som tagits fram tillsammans med Ferrari. Accelerationen 0–100 km/tim ska ske på 3,9 sekunder.
All kraft ska hitta ner i vägen och skjuta bilen genom kurvorna med hjälp av så kallad vridmomentsvektorering. Alfa Romeo menar även att Giulia ska erbjuda den mest direkta styrningen i klassen.
En annan funktion som introduceras i nya Alfa Romeo Giulia är ett elektromekaniskt system är som kombinerar stabilitetskontroll med traditionell servobromsverkan för omedelbar bromskraft som ska ge kortare stoppsträcka. Ytterligare en nyhet är aktiv justering av aerodynamiken som ska ge ökad kontroll över bilen i alla hastigheter.
Körlägena Dynamic, Natural, Advanced Efficient (det sistnämnda är ett Eco-läge, något aldrig tidigare funnits i en Alfa) ska finnas att välja mellan. Prestandaversionen får även ett Racing-läge.
Alfa Romeo har inte offentliggjort några mått- eller viktuppgifter men avslöjar att bilens konstruktion innehåller stora mängder kompositmaterial. Tak, kardanaxel och motorhuv är tillverkat av kolfiber och den bakre tvärgående balken består av plast och något biltillverkaren kallar aluminiumkomposit. Motor, bromsar, hjulupphängning och många av karosskomponenterna är tillverkade i aluminium.
Mera information om exempelvis motoralternativ och lanseringsdatum är ännu okända.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulia?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sånär på de överdrivet stora nedre luftintagen i fronten tycker jag den ser bra ut. Möjligen en smula "rumplös".
Sigge, det enda man egentligen ska anmärka på när det gäller fälgarna är väl att de inte är "Quadrofoglio",
Jag håller med hultarn, de nedre luftintagen är för "japanska", men de kanske behövs?
Men som gammal Alfisti tror jag i övrigt att det är en fantastisk bil!
Aah, som lite av en sympatisör för italienska kärror så är ju den här en väldigt efterlängtad nyhet. Det anrika märket från Milano har ju som bekant haft det lite tungt på senare år men nu gör man ju en riktigt seriös satsning.
Ett första intryck:
Med beröm godkänd. Helt korrekta proportioner. Mkt lyckad sidoprofil där det höga kaross-vecket är klockrent. C-stolpens utformning ned över den snyggt sluttande bakdelen är oerhört lyckad tycker jag. Klassiska Alfa-typiska fälgar. Grillen är helrätt tycker jag också, ingen tvekan vad det är för märke på kärran bakom dig som snart kör om...
Bak- liksom framlyktornas form är det enda jag är lite skeptisk till så här nu direkt.
Kanske inte lika perfekt som 156an när den kom men ändå riktigt riktigt läcker. Men visst kan man ju se att det kanske inte är så mycket klassiska alfa-linjer i den som man kunde hoppas på.
Hur som helst: Snyggast i klassen. Precis som Alfa ska vara. Och nu kanske också bäst, iaf för vi som gillar att KÖRA bil.
Grymt snygg!!
Efter att ha ägt 4 Alfor, 75 2.0, 75 TS, 155 Super och 156, säger jag att det var på tiden att de kom med något extra! Lovar gott för framtiden.
Tårtbitsgrillen har förstört för Alfa och fortsätter med det.
Fy fan vad fult,när skall de ändra skiten.
Typ en 75a har ju tårtbiten inom grillen,helt ok då.
En låg grill hade gjort bilen helrätt.
Där håller jag med Shogun!
Förutom kamkedjorna på JTS-motorerna, (GM-konstruktion), som kan tappa sträckningen, dock utan att göra spaghetti av hela rovan, känner jag inte till några större problem på de senare modellerna alls.
Tyvärr är bilarna något dyra i service- och reservdels-kostnader. Dock inte värre än t ex Audi och Mercedes.
Kommer ju inte vara snyggt när nummerplåten är på plats.
Välkommen Giulia! Vacker skapelse som sig bör från Alfa!
Har alltid gillat designen på Alfa och testat några genom åren, men en sak som omöjliggjort Alfa för mig är att den har en körställning värdig en chimpans...
Sedan har inget av mina företag accepterat en Alfa som tjänstepulka så... äga en själv skulle jag inte våga ;-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.