Fiat Chrysler Automobiles bekräftar nu tidigare rykten om att koncernen planerar att investera stora pengar i Alfa Romeo. Uppgifter kommer från ledningen som under gårdagen presenterade sin nya plan för tillverkning, investeringar och nya modeller för de kommande fem åren. Innan de officiella uppgifterna kommit ut talades det om sju nya modeller, något som Fiat Chrysler Automobiles nu höjer till hela åtta nya bilar i en satsning som beräknas kosta fem miljarder euro.
Ledningen med Sergio Marchionne i spetsen vill lyfta Alfa Romeos årliga försäljning till 400 000 bilar om fyra år, förra året var siffran 74 000. Hela Alfa Romeos nya modellprogram kommer att bygga på en plattform som Fiat Chrysler kallar ”Giorgio”, den erbjuder antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Bara det ett tydligt ställningstagande när det gäller vilken typ av bil man vill att Alfa Romeo ska vara inom en snar framtid.
Bilarna på den nya plattformen kommer sträcka sig från kompaktvarianter till större modeller, det finns även planer för suv-modeller på samma bas. Det innebär bland annat att Guiletta kommer att finnas kvar men med drivningen flyttad från framhjulen till bakhjulen.
När det gäller Fiat Chrysler Automobiles övriga bilmärken meddelar ledningen att:
Amerikanska Jeep kommer att stärkas genom att märket sedan uppköpet nu inte är begränsad av att vara en strikt importprodukt på många marknader. Siktet är inställt på Brasilien och Kina som enligt vissa prognoser väntas stå för 32 procent av suvmarknaden.
Chyrsler förväntas öka sin försäljning från 350 000 sålda bilar 2013 till över 800 000 till 2018. Oklart vad detta innebär för den europeiska marknaden och om märket kommer tillbaka till Sverige.
Visionen för Fiat är en ökning till 1,9 miljoner sålda bilar om fem år mot 1,5 miljoner sålda bilar 2013. Dock har man inga större förväntningar på en ökning av försäljningen i Europa, hoppet står istället till närvaron i Latinamerika.
Maserati hoppas Fiat Chrysler Automobile ska öka försäljningen från 15 400 sålda bilar 2013 till 75 000 om fem år. Kanske kan suven Levante som dyker upp nästa år hjälpa till med detta.
Ferrari avviker från resten av märkena i avseendet att koncernen här har avsiktliga planer att hålla produktionen nere på 7 000 bilar om året för att behålla märkets exklusivitet.
Källa: Automotive news
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Chrysler Automobiles satsning de kommande fem åren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett Alfa Romeo med modellpalett från småbilar till större bilar och flera specialmodeller, det tror jag absolut att det finns marknad för - iallafall utanför Europa. Kina och USA tror jag på. Alfa har gjort många klassiska framhjulsdrivna bilar, som Alfasud och Alfa Sprint - tråkigt om Alfa överger framhjulsdriften när de har visat sig behärska framhjulsdrivet bättre än många konkurrenter. Och samtidigt något ironiskt nu när konkurrenten BMW alltmer satsar på framhjulsdrivet så väljer Alfa motsatt riktning.
Friskt vågat......Hoppas det går bra!!
@ Jennesjö
Inte riktigt sant med endast 7 tusen! 10 tusen är möjligt om Kina marknaden efterfrågar det har Marchionne sagt i nån intervju.
Alfa 8C kommer med starkare motor och kan kanske vara något för de som köper Porsche boxster idag.
Jag tycker att Alfas framhjulsdrivna period har producerat bland de snyggaste bilarna i Alfas historia - jämför gärna med de bakhjulsdrivna Alfetta och Giulietta, inte kan man säga att de var särskilt snygga precis... Och framhjulsdrivna Alfa 164 var klart snyggare än Alfa 90 och Alfa 75.
http://www.expressen.se/motor/alfa-romeo-storsatsar--planen-avslojad/
Jag tycker senaste Giuliettan är snygg! Bra mycket snyggare än Alfa 75 och Giuliettan i slutet av 70-talet. Jag tycker de mjuka och organiska linjerna hos de senaste Alforna är en framgång för märket. Alfa 147 och 156 är ju otroligt snygga exempelvis. Nackdelen med bakhjulsdrift är att det innebär sämre utrymmen och ökade transmissionsförluster, alltså det blir mindre effektivt. Att Alfa försöker sig på en bakhjulsdriven kompaktbil, det är modigt och i mina ögon fel. Alfa har en tradition av fina framhjulsdrivna bilar att förvalta, se på Alfasud.
Alfasud - fin att köra men efter ett par år var den tyvärr förintad av rost. En av de värsta rosthögarna på den tiden - och då hade den ändå rätt många konkurrenter om den titeln.
Jag har aldrig ägt en Alfa.... men alltid önskat mig en. Det har varit lite för mycket "italiensk damsko" över den. Senaste jag testade var 159-kombin, som ju såg helt klart fräsig ut. Men ack, så trång... :( blev jättebesviken när jag kände det så, och jag är ingen jätte själv. Provkörningen gav en känsla av yster fullblodshäst :) det var riktigt trevligt i och för sig... men jag vill kunna röra mig lite grann i bilen utan att slå i varenda yta. De senaste modellerna gillar jag tyvärr inte... den runda organiska formen tilltalar inte mig riktigt :)
En Alfa är som en välsittande italiensk kostym, och ja kanske inte alla förare kan bära upp en Alfa stilmässigt.. :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.