Varje dag dör 3 500 människor i trafiken. Motororganisationen Fédération internationale de l’automobile (FIA) har nu samlat 245 organisationer över hela världen för att försöka förbättra säkerheten på världens vägar.
Trafikolyckor är globalt sett den ledande dödsorsaken i åldrarna 15-29 och bara sju procent av världens befolkning skyddas av tillräckliga lagar om nykterhet, hastighet och bälteskrav. Det menar FIA som nu går ut med ett manifest som ska försöka få till en förändring. Bland de 245 organisationerna som nu kampanjar för att förbättra trafiksäkerheten ingår svenska Motormännen.
–Det finns några enkla åtgärder man som förare kan vidta: att hålla uppmärksamheten på vägen, ta pauser, kolla däcken innan resan och att aldrig någonsin sms:a eller rattsurfa när man kör. Det är några av de saker som FIA tar upp i sin kampanj, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Förutom förarnas ansvar pekar FIA också på att hårdare politiska krav kan göra stor skillnad. Krav på gemensamma satsningar på säkerhetsförbättringar som hårdare lagar om nykterhet i trafiken, säkrare fordon, gemensam datainsamling och inte minst förbättringar av infrastrukturen kan rädda många liv. I dag inträffar hälften av alla dödsfall på bara tio procent av vägnätet och stora delar av det problemet kan byggas bort.
–Den absolut bästa åtgärden för ökad säkerhet är mötesseparerade vägar. Det minskar risken att omkomma i en trafikolycka med 80 procent, berättar Carl Zeidlitz. Men det finns andra mindre kostsamma åtgärder som Trafikverket kan vidta. Det handlar till exempel om att åtgärda feldoserade och skarpa kurvor, räffla mittlinje och sidolinjer, rensa sidoområden från farliga hinder och föremål samt att kontrollera och höja farliga räcken.
Diskutera: Vad tror du skulle vara den bästa åtgärden för att förbättra trafiksäkerheten?
–Det finns några enkla åtgärder man som förare kan vidta: att hålla uppmärksamheten på vägen, ta pauser, kolla däcken innan resan och att aldrig någonsin sms:a eller rattsurfa när man kör. Det är några av de saker som FIA tar upp i sin kampanj, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Förutom förarnas ansvar pekar FIA också på att hårdare politiska krav kan göra stor skillnad. Krav på gemensamma satsningar på säkerhetsförbättringar som hårdare lagar om nykterhet i trafiken, säkrare fordon, gemensam datainsamling och inte minst förbättringar av infrastrukturen kan rädda många liv. I dag inträffar hälften av alla dödsfall på bara tio procent av vägnätet och stora delar av det problemet kan byggas bort.
–Den absolut bästa åtgärden för ökad säkerhet är mötesseparerade vägar. Det minskar risken att omkomma i en trafikolycka med 80 procent, berättar Carl Zeidlitz. Men det finns andra mindre kostsamma åtgärder som Trafikverket kan vidta. Det handlar till exempel om att åtgärda feldoserade och skarpa kurvor, räffla mittlinje och sidolinjer, rensa sidoområden från farliga hinder och föremål samt att kontrollera och höja farliga räcken.
Diskutera: Vad tror du skulle vara den bästa åtgärden för att förbättra trafiksäkerheten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att ändra attityder är nog ett omöjligt jobb. Det gäller att få bilister att vara mer uppmärksamma på trafiken och inte att göra allt annat medan de kör bil och detta är inte lätt eftersom vi är vanemänniskor. Om man plockar upp sin mobil efter att man börjat köra regelbundet så kommer man att fortsätta att göra detta.
Sedan hjälper det ju inte biltillverkare vill att man skall pilla på en dataskärm så fort man behöver göra en inställning i bilen.
Nej nej, det här stämmer inte!. Fler fartkameror är det enda som hjälper. Hastighet dödar!
[/ironi]
Då är väl Ryssland inte inräknat?
Swemba, du anar inte hur rätt du har. FARTEN dödar, och skillnaden på 10 km/h kan vara direkt livsavgörande faktiskt. Speciellt skaderisken ökar markant med ökad fart. Men vi är så blinda idag för farten, vi kör över 100 km/h och bilen är helt tyst men inser faktisk hur fort det egentligen är. Jag har kört omkull med MC i 70 km/h ungefär, hade turen att endast skada foten och bryta nyckelbenet (som nästan alltid i MC olyckor). Är glad att jag fick ned farten ca 30 km/h... vet i 17 gubbar om jag varit vid liv annars. Jag hade full utrustning vid min olycka, även ryggskydd. Fartkameror har nog inte riktigt den effekt man vill uppnå, det måste börja med att få föraren av fordonet att förstå vad som händer. Kanske en simulator där man får krocka i olika hastigheter kan få upp ögonen på folk? Halkkörning är också av godo, för att förstå vad en ökning av 10 km/h kan innebära dubbelt så lång stoppsträcka osv.
Farten i sig dödar inte men ingen tvivlar väl på att om man plötsligt tvärstannar som vid en krock så skadas man allvarligare ju fortare man kör.
I Sverige omkommer 0,7 personer/dag vilket är en droppe i sammanhanget. Om nu Motormännen på allvar vill minska trafikdöden bör de sätta in sina resurser i länder där det verkligen behövs, istället för att trakassera svenska bilister med fartkameror och sänkta hastighetsgränser.
Mattse det var det dummaste jag har läst på länge, skall man minska trafikdöden så skall man väl för sjutton göra det i alla länder.
Svenska bilister trakasseras inte av fartkameror, de vill bara att man skall hålla sig till den hastighet som är tillåten för man får inte skapa sina egna hastighetsgränser.
@Styggavargen, lär dig skilja på orsak och verkan.
263 personer dog i trafiken 2016. Tittar man på statistiken så tror jag inte att ett enda av dessa liv hade kunnat räddas med lägre hastighetsgränser.
Ofta sätts det ju upp fartkameror på olycksdrabbade sträckor och korsningar, så på så sätt så gör dom ju nytta.
Sen har man ju sett några kameror där man kanske funderat på vad den fyller för funktion när man svischar förbi, men man sitter ju inte inne med all info.
Att börja skylla på dataskärmar osv känns väl inte heller helt rätt, jag gissar att siffran 3500 sannolikt är en siffra som är mindre än föregående år sett till antalet trafikanter som finns i trafiken.
Olyckorna började ju inte hända i takt med att vi fick mobiltelefoner.
Anledningen till att man sänker hastighetsgränserna är nog för att man vet att många bilister kör upp till körkortsrykargränsen oavsett vilken hastighet som är tillåten. Skulle man höja 80-vägar till 90 igen så skulle många köra i 120 istället för 110.
Så jag är inte förvånad över att man sänker hastighetsgränserna ideligen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.