För att inte trassla till det alldeles handlar denna lilla text om personbilarna från Willys. Sista gången ordet Jeep nämns var tidigare i denna mening.
John North Willys gjorde sig vid förra seklets början en vacker slant som automobilhandlare i Elmira, New York, USA. År 1907 kunde han därför kliva in i en biltillverkare med ekonomiska problem, ett företag i Indiana. Efter en rask namnändring 1908 hette firman Willys-Overland Co och bedrev sin billtillverkning Toledo, Ohio.
Två bilserier byggdes nu, den ena kallad Willys, den andra Overland. Willys-bilen var en aning dyrare, men skulle aldrig bli ett riktigt ”fint” och dyrt märke. Lustigt nog försvann Willys-namnet 1910 men herr Willys fortsatte med att sälja bilar kallade Marion och med att bygga Overland i den gamla Pope-fabriken, ännu ett pionjärmärke.
1914 återkom hans eget efternamn i form av Willys-Knight, vilket innebar att bilarna hade viskande tysta så kallade dubbelslidmotorer utvecklade av en herr Knight. Fast egentligen var detta en Edwards-Knight, ett märke som Willys köpt rättigheterna till.
Det kan verka hattigt men faktum är att koncernens Overland snart förde upp företaget till en andra plats, efter Ford, i den amerikanska försäljningsstatistiken. Under krigsåren, som ju var färre för USA:s del, byggdes såväl 4- som 6- och 8-cylindriga Willys-Knight-bilar.
På ruinens brant
Under 1920-talet tillverkades ett sammelsurium av Overland- och Willys-modeller. De sålde riktigt bra, som billiga bilar ofta gör. Omkring 1930 var raka åttor på modet i USA, även för relativa lågprismärken, men affärerna gick inte bra och slidventilmodellen försvann 1932.
Åren 1933–36 hängde firman på ruinens brant och den enda Willys-bil som byggdes var en liten 4-cylindrig modell kallad 77, en tidig kompaktbil skulle man kunna säga. En moderniserad version kom 1937 och 1941 ännu en. Nu kallades bilen Willys-Americar.
Under kriget blev Willys tillsammans med Ford ansvarigt för ett berömt terrängbilsprojekt, som ledde firman vidare under hela 50- och 60- och ännu fler tal. Namnet Willys användes i ganska många år men som renodlad personbil gästspelade Willys-namnet för sista gången med början 1952.
Då lanserades en ganska tilltalande, fast kanske litet utslätad, tvådörrarsmodell som erbjöds dels med fyra dels med en 2,6-liters sexa med halvtopp. Bilen hade självbärande kaross och kom till Sverige via Scania-Vabis, som hade generalagenturen för terrängbilen.
Som 1953 års modell gick den också att köpa i fyrdörrarsutförande. Just 1953 köptes företaget av Kaiser, som felaktigt kanske trodde sig ha vind i seglen, eller åtminstone hoppades kunna rädda sig med Willys hjälp.
Fortsatte i Brasilien
Den amerikanska tillverkningen av Willys Aero upphörde 1956 men detta var ändå inte slutet för både utveckling och produktion fortsatte vid Willys-Overland-fabriken i Brasilien. Där, långt ner i Sydamerika, fortsatte man att bygga Willys-bilar ända till 1967.
Fränast av alla var Willys Interlagos, som i själva verket var en Alpine-baserad sportvagn. Dessutom försökte Willys att komma igång med en helt egenkonstruerad GT-vagn, men det ville sig inte riktigt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem vill köra en bil som heter samma sak som en matbutik där arbetslösa köper billig mat?
Kommer det även komma en tysk bil som heter Lidl tro?
@Maud: Den analogin haltar ju nästan lika illa som centerpartiet.
Frågan är väl snarare om det kommer en lågpriskedja som heter Mercedes?
Dessutom nytillverkas faktiskt karosser till 1941 års Willys, så det finns tydligen många fler som vill köra en sådan än vad det finns bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.