Den första Hupmobilen var en synnerligen enkel skapelse med fyrcylindrig motor på 2,8 liter och en rund bensintank bakom de tunnryggade båda sätena.
Bilen hade en enkel form av tvåväxlad låda, men fann ändå intresserade köpare. 1911 presenterades en större, fyrsitsig vagn med treväxlad låda.
Ända fram till 1924 byggde man envist och uteslutande fyrcylindriga motorer, detta trots att flera modeller var mycket stora, bland annat en sjusitsig vagn med en hjulbas på 320 cm.
I likhet med exempelvis Bentley infördes 1924 aluminiumkolvar och ett år senare fick Hupmobile-köparna känna på ballongringskomfort. Hupp, som bilarna ofta kallades, var nu ett välkänt märke men det var ändå inte särskilt stort.
Chevrolet, Dodge och framför allt Ford, byggde oändligt många fler bilar.
Från fyra till åtta
1924 var sista året för den fyrcylindriga motorn. Den ersattes inte, som man skulle kunna tro, av en sexa utan av en rak åtta och först året därpå lanserades också en sexcylindrig Hupp-motor.
Detta märke höll sig prismässigt i mellanklassen, men hade nog ändå en status som låg litet högre än så.
Det är intressant att konstatera hur mycket som hände på bilfronten ödesåret 1929. Duesenberg lanserade sin magnifika J-modell och Hupp Motor Car Corporation köpte en fabrik av biltillverkaren Chandler, ett märke som förekom skapligt flitigt också på svenska vägar.
1929 sålde Hupp 50 374 bilar men sen gick det utför – depressionen slog mot allt. 1931 lyckades man bara hitta köpare till 17 450 vagnar.
Ekonomiskt sett blev 30-talet inte särdeles lyckat för Hupp, som dessutom stängde för gott år 1940, men det var ganska kul bilar man byggde under dessa år.
Vackra former
För årsmodellerna 1932 och 33 hade man verkligen lyckats få fram vackra former och 1934 kom en särdeles spännande modell kallad Aerodynamic – javisst, nu var det strömlinjeform som gällde!
Bland de intressanta detaljerna på denna vagn var en tredelad vindruta. Ännu kunde man inte med någon större framgång tillverka välvt säkerhetsglas, därav denna primitiva ”panoramakonstruktion”.
Men det gick för Aerodynamic som för Chryslers Airflow, det vill säga inte särskilt bra alls. Formerna var helt enkelt för avancerade, och det var ju likadant med Volvo Carioca, som bara byggdes i 500 exemplar.
Aerodynamic erbjöds dels med en fyraliters sexa, dels med en fem-liters åtta, men affärerna gick så knalt att man tvingades stänga fabriken 1936.
Nu kunde det ha varit slut för Hupmobile, men det var segare virke än så i denna bilfabrikant. 1938 blev det därför nyöppning, dock med modeller som inte hade särskilt mycket att erbjuda.
Konkurs
En intressant teknikalitet är emellertid värd att notera: på åttacylindriga bilar var automatisk överväxel standard.
1937 gick Auburn-Cord-Duesenberg-koncernen i konkurs. Från dödsboet räddades då en del pressverktyg från den synnerligen eleganta Cord 810/812-serien.
De kom nu att användas för karosserna till den nya modellen Hupmobile Skylark, som tillverkades hos ett annat märke, nämligen Graham, som gjorde sin egen version med Cord-pressningar.
Denna kallades Hollywood. Ja, du märker ju själv att det kämpades för livet, men dessvärre klarade varken Hupp eller Graham skivan. Biltillverkningen upphörde 1940 respektive 1941.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.