Checkers historia är faktiskt ganska lång och startade precis som den slutade, med taxibilar. Den första kom 1923 och den sista lämnade fabriken i juli 1982. Vissa bilmärken inspirerar till entusiastiskt samlande och ibland besinningslöst dyrkande.
Det brukar röra sig om sportbilar, men också folktransportören Checker fick en stor skara fantaster. Inte konstigt alls, för Checker var i många avseenden en riktigt annorlunda bil. Inte tekniskt, för man använde till största delen vanliga standardkomponenter från etablerade märken.
Amerikanska 20-talare
Men utseendet, kanske hållbarheten och nischningen gjorde att många gillade, och gillar fortfarande, Checker.
Fram till omkring 1930 såg Checker-bilarna i princip ut som alla andra amerikanska 20-talare men från skiftet 20/30-tal hade Checker en besynnerlighet som gjorde att man inte kunde missta sig, inte ens på långt håll: framskärmarna gick inte ner framför hjulen utan var öppna, precis som på äldre tiders bilar.
Varför? Ja, säg det, men på håll var det ju ganska lätt att känna igen en Checker och därför lätt att flagga ner den när man behövde skjuts.
Kort efter andra världskrigets slut 1945 var man i full färd med att hos Checker rita på något så extremt udda som en framhjulsdriven taxibil, men av detta projekt blev intet. Det var säkrare att satsa på beprövad teknik.
Nu hade man också helt nya karossformer, bulligt 40-taliga och med fronter som starkt påminde om Chrysler Corporations. Vid den här tiden började man också snegla på privatbilsmarknaden, som dock aldrig skulle bli särskilt lyckosam för Checker.
Magnifikt benutrymme
Ändå var Checker i många avseenden väldigt lika flera av storsäljarna. Passagerarna bjöds på rymliga interiörer med rejäla soffor och magnifikt benutrymme. Under motorhuvarna viskade raka sexor av Continentals tillverkning.
Tidigare hade man använt Buda- och Lycoming-motorer med fyra, sex och åtta cylindrar. Från 1947 fram till slutet av 1963 byggdes Checker enbart med raka sexor, och med ett undantag kom alla från Continental. Från slutet av 1958 till början av 1962 tillverkades emellertid modellen A-9C med Plymouth-motor.
Checker-bilarna var rymliga inuti och stora utanpå. Ingen efterkrigare var mindre än 507 centimeter lång och flera modeller var avsevärt längre. Ganska naturligt, eftersom såväl sex- som åttadörrarsversioner erbjöds under vissa perioder!
I januari 1956 presenterades ett helt nytt utseende, en avsevärt kantigare bil, och så skulle Checker se ut ända till slutet. Krom och andra detaljer ändrades, fast bara sparsamt, under årens lopp, men formen behölls ända till slutet.
På sina håll, som till exempel i New York, kom gatubilden att präglas av dessa stora gula droskor. Och för all del, i Solna var taxiflottan under många år på 70-talet välförsedd med Checker-bilar!
1959 års modell av Checker blev den första med dubbla strålkastare. Trots ett tidigare visat intresse för privatmarknaden blev Checker Superba från 1960 den första modell som riktigt officiellt var avsedd för privatkunder.
Den påstods vara bilen Amerika väntat på, något som dock på intet sätt antyddes av försäljningssiffrorna. Superba-modellern erbjöds efter en tid också som stationsvagn och den var minst sagt rymlig!
Checker började säljas i Sverige 1960 och två år senare visades på Stockholms Bilsalong den förlängda stationsvagnen Aerobus med sex dörrar, lastgaller och vita däcksidor. Den var nästan sex meter lång.
Tolv åkande
Under större delen av 60-talet byggdes Checker med Chevrolet-motorer, sexor och åttor. 1969 erbjöds också något så tveksamt som en 89-hästars Perkins dieselfyra – för mycket bil och för litet motor.
Aerobus såldes både som sedan och som stationsvagn och var i sitt maximala utförande 718 cm lång och kapabel att transportera tolv åkande.
Med en kaross från 1956 var det närmast ett mirakel att man kunde överleva så länge, men i slutet av 70-talet gick försäljningen allt trögare och trots ett seriöst försök till nyskapande med en Ghia-ritad prototyp lades bilbyggandet slutgiltigt ner 1982 och Checker blev underleverantör till bland annat GM.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.