Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Apex: det ligger nog mycket i det, i vissa bilar blir man tröttare utan att veta varför. Jag åkte en en S80 som hade en otrevlig resonans just runt 100 då motorn snurrar på väldigt lågt varv, irriterande och säkerligen tröttande i längden.
Elmotorerna har ju inte inbyggd obalans som en 4-cyl har.

Uppdaterat: 2019-10-27 11:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

https://www.nyteknik.se/fordon/skyller-dodsfallet-pa-teslas-dorrhandtag-6976349?source=carma&utm_custom[cm]=302902848,33270&=

Hur är det, är rutorna okrossbara på Tesla S?

Uppdaterat: 2019-10-28 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

https://www.nyteknik.se/fordon/skyller-dodsfallet-pa-teslas-dorrhandtag-6976349?source=carma&utm_custom[cm]=302902848,33270&=
Hur är det, är rutorna okrossbara på Tesla S?

Helt ärligt vet jag inte Saabnisse, men det tror jag inte det är. Sen står det ju inget om bilen blivit strömlös eller inte, för har bilen ström från sitt egna 12-voltssystem åker ju dörrhandtaget ut så fort man trycker på dem. Men visst borde det kanske finnas en nödlösning där bilen i händelse av olycka själv fäller ut dem.
Model 3 har ju däremot manuella handtag.

Uppdaterat: 2019-10-28 14:41

Men nog sjutton kunde man väl ha krossat en ruta?

Uppdaterat: 2019-10-28 16:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såklart de hade kunnat, har väldigt svårt att tänka mig att räddningstjänsten inte har något med sig som lika snabbt som öppnar en dörr krossar rutan....
Nu har jag ingen mer info, men det är USA där man kan stämma lite hur som helst, frågan är om det inte är anhöriga som i sorgen vill finna en syndabock.......istället för att inse att deras anhöriga kanske gjorde ett misstag.

Uppdaterat: 2019-10-28 17:33

Något skumt är det.
Inte finns det några räddningsproffs som står och stirrar på en bildörr för att de inte får upp ett handtag och därför blir handlingsförlamade!
Det är väl inte många moderna bilar som inte låser dörrarna automatiskt när de börjar rulla och då kan man väl räkna med att de förblir låsta vid en olycka!

Uppdaterat: 2019-10-28 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enklaste sättet att krossa en bilruta är att sprätta porslin mot rutan med fingrarna. Exempelvis från ett tändstift.

Uppdaterat: 2019-10-28 18:27

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilsakerhet/nodhammare/nodhammare-med-kniv-619109/

Uppdaterat: 2019-10-28 18:30
junkers skrev:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilsakerhet/nodhammare/nodhammare-med-kniv-619109/

Sån har jag haft i alla mina bilar sen 10 år tillbaks :) Alltid i mittfacket.....

Uppdaterat: 2019-10-28 18:43

Men inte sjutton är räddningspersonalen så handikappade att de inte kan krossa en ruta!

Uppdaterat: 2019-10-28 19:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag var första morgonen med igenfrostad bil! enbart minus 3, men ändå, så tänkte då jag hört så mycket om elbilars dåliga värme att jag ska testa och se hur lång tid för isfritt. Drog igång appen och slog på värmen, ingen snö på bil men ett rejält frostlager sådär riktigt vitt ej genomskinligt. Efter 4 minuter var framrutan och främre sidorutorna helt isfria...där blev jag faktiskt lite imponerad, det trodde jag inte.....var inte så snabb själv men när jag gick ut efter 10 minuter var bilen riktigt varm och go :) Blir intressant att se hur det blir i ännu kallare väder.

Uppdaterat: 2019-10-29 09:02
Henrik M skrev:

Idag var första morgonen med igenfrostad bil! enbart minus 3, men ändå, så tänkte då jag hört så mycket om elbilars dåliga värme att jag ska testa och se hur lång tid för isfritt. Drog igång appen och slog på värmen, ingen snö på bil men ett rejält frostlager sådär riktigt vitt ej genomskinligt. Efter 4 minuter var framrutan och främre sidorutorna helt isfria...där blev jag faktiskt lite imponerad, det trodde jag inte.....var inte så snabb själv men när jag gick ut efter 10 minuter var bilen riktigt varm och go :) Blir intressant att se hur det blir i ännu kallare väder.

Kommer aldrig fungera, snart är det -27 och då jäklar kommer du få sitta med termooverall, mössa och lovikavantar. Sen kommer strömmen vara slut efter 10-15 mil. Och bilen kommer som grädde på moset att ladda saktare än nya Ioniq
Detta har jag läst om på nätet :)
Så du kan börja drömma tillbaka till din gamla V90 D4 redan nu.

Uppdaterat: 2019-10-29 09:15
Guran skrev:

Kommer aldrig fungera, snart är det -27 och då jäklar kommer du få sitta med termooverall, mössa och lovikavantar. Sen kommer strömmen vara slut efter 10-15 mil. Och bilen kommer som grädde på moset att ladda saktare än nya Ioniq
Detta har jag läst om på nätet :)
Så du kan börja drömma tillbaka till din gamla V90 D4 redan nu.

haha, självklart, och allt man läser på nätet är fakta...;)
Minus 27 tror, och hoppas jag verkligen, inte det blir här nere i vinter, men visst, man vet aldrig. Men blir det så ska jag definitivt både testa och mäta både värme och förbrukning med verifierat filmklipp! Min personliga gissning är att jag med de förutsättningarna kommer runt 35-37 mil om jag skulle köra långt, samt att den kanske behöver runt 15 minuter att bli riktigt varm och go. Men bara gissning än så länge.....
Nja, det enda jag kan sakna från min V90 är stolen som faktiskt var bättre än Teslas, även om det är marginellt, samt lysena som i höstmörker tillsammans med regn var bättre hos Volvo med.

Uppdaterat: 2019-10-29 09:41

Ja, det ska bli intressant att ta del av. Det är ju många som spekulerar, men förvånansvärt lite fakta.
Det måste väl finnas Tesla i norra Sverige (eller Norge)...?

Uppdaterat: 2019-10-29 10:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn: Fakta har aldrig de spekulerande brytt sig om. :)
Jag har sett klipp på uppstartande av Tesla iaf från runt -40 där det inte verkar vara några problem alls med ens riktigt igenisade bilar. Men vem vet, det kan ju vara fejkat med sprutsnö och bomull ;)

Uppdaterat: 2019-10-29 11:08
hultarn skrev:

Ja, det ska bli intressant att ta del av. Det är ju många som spekulerar, men förvånansvärt lite fakta.
Det måste väl finnas Tesla i norra Sverige (eller Norge)...?

Det finns massor av erfarenheter i Norge bara du söker på Norska träffar
Här har du ett exempel på test av elbil i kallt klimat
https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420

Uppdaterat: 2019-10-29 11:12

Nu har jag som sagt väldigt lite erfarenhet av kylan än. Men de dagar jag kört nu med temperaturer ner mot nollan iaf på morgnarna så förvärmer jag ju bilen, med el från väggen och inte från bilens batteri så ingen minskad räckvidd där, och då har jag inte märkt av någon direkt större ökning i förbrukning sen när jag väl kör. Får testa utan att förvärma med nångång när jag känner mig fakiriskt lagd och se om det gör mycket.

Uppdaterat: 2019-10-29 11:17
Henrik M skrev:

Idag var första morgonen med igenfrostad bil! enbart minus 3, men ändå, så tänkte då jag hört så mycket om elbilars dåliga värme att jag ska testa och se hur lång tid för isfritt. Drog igång appen och slog på värmen, ingen snö på bil men ett rejält frostlager sådär riktigt vitt ej genomskinligt. Efter 4 minuter var framrutan och främre sidorutorna helt isfria...där blev jag faktiskt lite imponerad, det trodde jag inte.....var inte så snabb själv men när jag gick ut efter 10 minuter var bilen riktigt varm och go :) Blir intressant att se hur det blir i ännu kallare väder.

När jag pratade med tesla säljaren i Täby för några år sedan sa att jag är från norr så sa han att det är teslas stora (största ) fördel.
Det är ju rejält elvärme paket i teslan som ingen annan kommer i närheten av har jag hört.
Det skiljer säkert en Hel del och säker är dom medelhavs elbilar som kommer framöver inte i närheten av teslas kapacitet.
Det är vad jag misstänker i alla fall.

Och ingen fosilbil kommer i närheten även med bränslevärmare. :)

Uppdaterat: 2019-10-30 09:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Klarsynt skrev:

@Guran
Att något elakt skulle förekomma i kontakten mellan Henrik M och hans Tesla förefaller vara förenat med obefintlig risk. Även om alla Teslor i hela världen plötsligt skulle vara behäftade med samma ett och samma fel så skulle det ändå inte drabba Henriks Tesla.
.
.

Klarsynt: Du har gjort väldigt klart att du inte är ett dugg seriös och nyanserat balanserad i dina inlägg, utan mer och mer framstår som ett troll, så av den anledningen kommer jag från och med nu inte besvara ett enda inlägg du skriver riktat mot mig.
Återigen här så raljerar du och skriver rena lögner om mig. Läser du denna tråd, och fler jag kommenterat i så ser du klart och tydligt att jag även lyft fram kritik och negativa saker med både min Tesla, och Tesla i övrigt. Så att påstå jag håller tillbaks negativa saker är en ren lögn. Så vill du fortsätta ha svar från mig kan du börja med att be om ursäkt för att du lägger rena personlögner.
Annars, ha det bra!

Uppdaterat: 2019-10-30 12:04
mso 1000 skrev:

När jag pratade med tesla säljaren i Täby för några år sedan sa att jag är från norr så sa han att det är teslas stora (största ) fördel.
Det är ju rejält elvärme paket i teslan som ingen annan kommer i närheten av har jag hört.
Det skiljer säkert en Hel del och säker är dom medelhavs elbilar som kommer framöver inte i närheten av teslas kapacitet.
Det är vad jag misstänker i alla fall.
Och ingen fosilbil kommer i närheten även med bränslevärmare. :)

Nu vet jag ju inte alls vilken effekt det är på värmarna i de flesta fossilbilar, men Tesla har ju 6 kW värmareffekt om man brassar på fullt. Så ja, det blir varmt :) Och det väldigt fort. I morse nu körde jag 16 mil efter att ha förvärmt/tinat upp bilen från -4, hade marginellt högre förbrukning än jag haft samma sträcka i 10-15 plusgrader, nu då på torra fina vägar. Anar mer och mer att den mycket högre vinterförbrukning som en del finner i elbilar är dels om man startar med ovärmd bil, och sen mer kopplat till väglaget. Kan tänka mig att snöslask eller snö som inte är packad drar upp förbrukningen ganska mycket pga det ökade rullmotståndet.....men än så länge mycket gissning från min sida.....återkommer om det.

Uppdaterat: 2019-10-30 10:23

@Guran

Att något elakt skulle förekomma i kontakten mellan Henrik M och hans Tesla förefaller vara förenat med obefintlig risk. Även om alla Teslor i hela världen plötsligt skulle vara behäftade med samma ett och samma fel så skulle det ändå inte drabba Henriks Tesla.

Inlägget redigerat.
Det är fullkomligt onödigt att skriva provocerande inlägg!
/Saabnisse

Uppdaterat: 2019-10-30 12:02
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Henrik, är det värmepump på Teslan eller enbart brödrost?

Uppdaterat: 2019-10-30 11:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Henrik dina 6kw kommer omg och utan förluster.

En 5kw bränslevärmare har en uppstartsfas på minst ett par minuter innan den börgsr ge värme.
Och sedan har säkert bränslevärmaren förluster på kanske 20 eller mellan 20 och 40% i rökgaser och kylda ytor.

Men satan vad jag saknar den redan.

Så du vet Henrik att du har valt rätt modell. ;)

Uppdaterat: 2019-10-30 20:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
saabnisse skrev:

Henrik, är det värmepump på Teslan eller enbart brödrost?

Det är värmepump om jag förstått det hela rätt.

Uppdaterat: 2019-10-30 20:14

Henrik, då är det knepigt att avgöra värmeeffekten, den är helt beroende av uteluftens temperatur.
Ju kallare luft, ju sämre COP-värde, men det spelar ju ingen roll om värmen räcker till ändå.

Uppdaterat: 2019-10-30 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen värmepump i någon Tesla vad jag vet. Men däremot lite annan smart värmeåtervinning mellan kupé och drivlina/batteri.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-does-the-heater-work.123031/

Uppdaterat: 2019-10-30 20:26
Power to the people

Tack Grosser, det var bra förklarat.

Uppdaterat: 2019-10-30 20:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

mso 1000 wrote: När jag pratade med tesla säljaren i Täby för några år sedan sa att jag är från norr så sa han att det är teslas stora (största ) fördel.
Det är ju rejält elvärme paket i teslan som ingen annan kommer i närheten av har jag hört.
Det skiljer säkert en Hel del och säker är dom medelhavs elbilar som kommer framöver inte i närheten av teslas kapacitet.
Det är vad jag misstänker i alla fall.
Och ingen fosilbil kommer i närheten även med bränslevärmare. :)
Nu vet jag ju inte alls vilken effekt det är på värmarna i de flesta fossilbilar, men Tesla har ju 6 kW värmareffekt om man brassar på fullt. Så ja, det blir varmt :) Och det väldigt fort. I morse nu körde jag 16 mil efter att ha förvärmt/tinat upp bilen från -4, hade marginellt högre förbrukning än jag haft samma sträcka i 10-15 plusgrader, nu då på torra fina vägar. Anar mer och mer att den mycket högre vinterförbrukning som en del finner i elbilar är dels om man startar med ovärmd bil, och sen mer kopplat till väglaget. Kan tänka mig att snöslask eller snö som inte är packad drar upp förbrukningen ganska mycket pga det ökade rullmotståndet.....men än så länge mycket gissning från min sida.....återkommer om det.

Fick du någon uppfattning hur det påverkade återstående körsträcka?

Uppdaterat: 2019-11-01 11:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Fick du någon uppfattning hur det påverkade återstående körsträcka?

Vilket menade du Hultarn? Hur mycket förvärmningen påverkade den återstående räckvidden? Iså fall inget alls då jag förvärmer med sladden i väggen så det drar den ström till utan att ta från batteriet. Har inte testat än att förvärma från frusen bil utan att vara inkopplad. Men ska testa det med.

Uppdaterat: 2019-11-01 22:05

Blev en sväng till Göteborg och Liseberg nu torsdag till fredag med dottern. Bokade hotell på gångavstånd från Liseberg, Panorama. De hade elbilsparkering som de av nån anledning tog 20 kronor mindre för än vanlig garageparkering. Så inget laddstopp varken dit eller hem, "gratis" el för hemresan från hotellet, då jag annars hade betalt för parkering oavsett. Så trots många tvivlare, inte en minuts längre restid mot fossilbil.

Uppdaterat: 2019-11-01 22:09
Henrik M skrev:

hultarn wrote:
Fick du någon uppfattning hur det påverkade återstående körsträcka?
Vilket menade du Hultarn? Hur mycket förvärmningen påverkade den återstående räckvidden? Iså fall inget alls då jag förvärmer med sladden i väggen så det drar den ström till utan att ta från batteriet. Har inte testat än att förvärma från frusen bil utan att vara inkopplad. Men ska testa det med.

Nja, jag tänkte mer på hur batteriet påverkas av kylan (lägre temp = lägre kapacitet), och samt även transmissionen. En hel del av den ökade förbrukningen på fossilbil är ju ökad friktion i motor och drivlina, tills de blir varma.
Förvärmningen omfattar väl bara kupén, eller även drivlinan?

Uppdaterat: 2019-11-04 16:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Nja, jag tänkte mer på hur batteriet påverkas av kylan (lägre temp = lägre kapacitet), och samt även transmissionen. En hel del av den ökade förbrukningen på fossilbil är ju ökad friktion i motor och drivlina, tills de blir varma.
Förvärmningen omfattar väl bara kupén, eller även drivlinan?

Förvärmningen värmer även batteriet, därav att den faktiskt inte drar speciellt mycket mer vid körning än i plusgrader.
Däremot om jag kör utan att förvärma tillräckligt för batteriet så har jag reducerad regenering t.ex. i början.
Vad gäller kraft i drivlinan så vet jag inte om den är reducerad vid kall drivlina, jag har inte testat, men det skulle jag tro att den begränsar det med innan batteriet nått lite temperatur. Dock ska tilläggas att även utan förvärmning blir Teslan varm betydligt fortare än alla andra bilar jag haft.
Så de som påstår man inte kan använda elbil i vinterklimat, de har antingen inte testat alls, eller har de testat en dålig elbil.

Uppdaterat: 2019-11-04 19:05
Henrik M skrev:

hultarn wrote: Nja, jag tänkte mer på hur batteriet påverkas av kylan (lägre temp = lägre kapacitet), och samt även transmissionen. En hel del av den ökade förbrukningen på fossilbil är ju ökad friktion i motor och drivlina, tills de blir varma.
Förvärmningen omfattar väl bara kupén, eller även drivlinan?
Förvärmningen värmer även batteriet, därav att den faktiskt inte drar speciellt mycket mer vid körning än i plusgrader.
Däremot om jag kör utan att förvärma tillräckligt för batteriet så har jag reducerad regenering t.ex. i början.
Vad gäller kraft i drivlinan så vet jag inte om den är reducerad vid kall drivlina, jag har inte testat, men det skulle jag tro att den begränsar det med innan batteriet nått lite temperatur. Dock ska tilläggas att även utan förvärmning blir Teslan varm betydligt fortare än alla andra bilar jag haft.
Så de som påstår man inte kan använda elbil i vinterklimat, de har antingen inte testat alls, eller har de testat en dålig elbil.

Jag tror att de flesta inte testat elbil över huvud taget.
Och inte konstigt den fort blir varm om elementet är på 6kW.
En bränsledriven motorvärmare är på 5kW och den skall ju först värma vattnet innan den värmer kupén.
Därför ”Premiumbilar” värmer förts, eller bara kupén, när pannan köra igång när motorn står still. Kan bara se på den bil jag har, kupén får väldigt fort värme om pannan startas innan avfärd. Om inte tar det betydligt längre tid då den då startar automatiskt och värmer även motorn.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Henrik: tack för info! Det är ju många som "har hört" eller "känner någon som har hört", och då är det skönt att få info från någon som använder bilen dagligen, och delar med sig.

Fortsätt berätta om hur det är att leva med Teslan! :-)

Uppdaterat: 2019-11-05 07:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja fortsätt och berätta ditt liv med tesla.

Just värmen och det systemet som tesla har med rejäl effekt från stolpen och under färd är något jag inte tvivlat på en sekund.

Alla fosilbilar ligger 100 ggr efter när man talat värme vid avfärd.
Egenligen är det en av dom stora fördelarna med tesla.

Många elbilar av std snitt är faktiskt istort sett lika dåliga som fosilbilar när det gäller att kliva in i bilen 0500 och minus10 ute.

Och man eller jag har skrattat många gånger för mig själv på parkeringen när jag sett en tidigare outlander ägare i två vintrar hållit på och jäklats med sladdar och ändå går bensinmotorn hela vintern på bensin för att få värme i cupen.
Han kör en vanlig mb nu.

Uppdaterat: 2019-11-05 08:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tror att även Kia/Hyundais elbilar fungerar väl beträffande värmen i kallt klimat. En kompis en bit upp i landet provade flera elbilar i vintras inför köp och om inte minnet sviker så berömde han just detta med värmen i Kia/Hyundais elbilar så den delen tror jag inte man behöver oroa sig över.

Uppdaterat: 2019-11-05 08:58
hultarn skrev:

Henrik: tack för info! Det är ju många som "har hört" eller "känner någon som har hört", och då är det skönt att få info från någon som använder bilen dagligen, och delar med sig.
Fortsätt berätta om hur det är att leva med Teslan! :-)

Tack Hultarn, kul att det uppskattas! :) Jodå, ska allt fortsätta skriva när det dyker upp nåt nytt att skriva om, nu ser jag för en gångs skulle fram mot lite vinter så jag kan testa hur fyrhjulsdriften beter sig. Enligt Teknikens Värd var det ju den bästa/mest reaktionssnabba fyrhjulsdriften de testat. Blir intressant se hur den fungerar i riktigt vinterväglag och när man provocerar den lite med. Testat på rullgrus och sand än så länge och då bettar det sjukt fort och bra.

Uppdaterat: 2019-11-06 00:04
mso 1000 skrev:

Många elbilar av std snitt är faktiskt istort sett lika dåliga som fosilbilar när det gäller att kliva in i bilen 0500 och minus10 ute.

Jag kan dock garantera dig Mso att jag inte kommer utföra ett test vid 05.00 med minus 10! :) Så tidigt sover jag som en nyvaggad bebis.....usch och fy för tidiga morgnar!

Uppdaterat: 2019-11-06 00:05

Henrik, du kan se fram emot ett mycket bra andrahandsvärde! (Jag trodde inget annat heller.)
https://teknikensvarld.se/elbilar-har-rekordhogt-andrahandsvarde/

Uppdaterat: 2019-11-09 18:28
Power to the people

Man får betydligt mer för pengarna med en E-niro och åker nästan lika långt på varje laddning
Båda lika taskiga att köra långt med då man får snabbladda ofta efter vägen oberoende av batteristorlek
https://wp.me/p1IAXy-7Dt

Uppdaterat: 2019-11-14 07:29
KIA Niro EV efter nästan 50 år med Volvobilar blev bingo mitt i prick

Bengt: Ja, e-Niro kostar mindre per mil räckvidd än Tesla Model S, helt klart! Ingen som säger mot dig där. Sen att påstå man kommer nästan lika långt i en e-Niro som jag gör med en S100D, nej, det gör man inte....e-Niro har räckvidd motsvarande den lägst prissatta Model 3 SR+. Och då är inte prisskillnaden så markant längre heller.
Sen att man måste ladda ofta utmed vägen oberoende av batteristorlek? Nej säger jag....det behöver man inte.
Jag körde på höstlovet Växjö-Göteborg, ingen laddpaus alls behövdes, laddade på hotellet undrr vistelsen. Resan tog inte en minut längre än med fossilbil. Körde Växjö-Stockholm över dagen för ett par veckor sen. Ett stopp upp och ett ner, tajmades med frukost och kvällsmat. Tog inte heller en minut längre än med fossilbil. Körde Örnsköldsvik-Växjö i somras i ett svep, tog 15 minuter längre stopp än med fossilbil.
Men berätta gärna om dina erfarenheter när du vart ute på längre tur med elbil som kräver mycket stopp ofta. Vore intressant att höra varför vi upplever såna skillnader. För inte baserar du väll ditt påstående på nåt du bara läst utan att vara källkritisk?

Uppdaterat: 2019-11-14 10:10

Köade bredvid en Tesla i morse, till synes flång ny, i en matt brun metallic, ingen färg som tilltalar mig med den stack ut i gråskalan. Original eller folierad ??

Uppdaterat: 2019-11-18 20:45

Idag var det en dålig Teala-dag...
En M3 på bärgare på väg mellan uppsala och stockholm och en S-taxi vid Märstaavfarten som just lastades på en bärgare...

Uppdaterat: 2019-11-18 21:00
*Robban
Rikard skrev:

Köade bredvid en Tesla i morse, till synes flång ny, i en matt brun metallic, ingen färg som tilltalar mig med den stack ut i gråskalan. Original eller folierad ??

Folierad! Tror jag sett den på Tesla-forumet. Kan den varit lite grönbrun?
Tesla erbjuder ingen matt färg original.

Uppdaterat: 2019-11-19 00:14

Otroligt många här i Norge som folierar sina Teslor.

Uppdaterat: 2019-11-19 12:56
Deeds skrev:

Otroligt många här i Norge som folierar sina Teslor.

Behövs väl då lacken inte verkar vara av den bättre slitstarka sorten

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Henrik M skrev:

Rikard wrote:Köade bredvid en Tesla i morse, till synes flång ny, i en matt brun metallic, ingen färg som tilltalar mig med den stack ut i gråskalan. Original eller folierad ??
Folierad! Tror jag sett den på Tesla-forumet. Kan den varit lite grönbrun?
Tesla erbjuder ingen matt färg original.

Möjligt, det gråa vädret gör inte att färger glänser som de borde.

Uppdaterat: 2019-11-19 20:52
Guran skrev:

Deeds wrote:Otroligt många här i Norge som folierar sina Teslor.
Behövs väl då lacken inte verkar vara av den bättre slitstarka sorten

Inga slitagetecken på lacken än på över 4000 mil här.....då kör jag mycket grusväg med ut på våra olika projekt.

Tror inte Tesla har sämre lack överlag än några andra, däremot var det en intrimningsperiod på Model 3 när de bilarna som inte är multicoatfärg på fick för tunt med färg på vissa delar av karossen. Men att dra det till att alla Tesla har dålig lack som en del gjort....nja...

Volvon jag fick ut sist var dock intressant, blev inte klok på varför tankluckan såg ut att vara annan nyans.....sen en dag det regnat kollade jag noga, då var tankluckan vit pärlemo och resten av bilen solid vit, så i sol och regn såg man nyansskillnad, men inte i "gråväder". Reklamation och fick ny lucka ditsatt på några dagar.

Uppdaterat: 2019-11-20 12:19
Henrik M skrev:

Guran wrote:Deeds wrote:Otroligt många här i Norge som folierar sina Teslor.
Behövs väl då lacken inte verkar vara av den bättre slitstarka sorten
Inga slitagetecken på lacken än på över 4000 mil här.....då kör jag mycket grusväg med ut på våra olika projekt.
Tror inte Tesla har sämre lack överlag än några andra, däremot var det en intrimningsperiod på Model 3 när de bilarna som inte är multicoatfärg på fick för tunt med färg på vissa delar av karossen. Men att dra det till att alla Tesla har dålig lack som en del gjort....nja...
Volvon jag fick ut sist var dock intressant, blev inte klok på varför tankluckan såg ut att vara annan nyans.....sen en dag det regnat kollade jag noga, då var tankluckan vit pärlemo och resten av bilen solid vit, så i sol och regn såg man nyansskillnad, men inte i "gråväder". Reklamation och fick ny lucka ditsatt på några dagar.

Det var en felaktig reklamation. Du borde fått färgen på bilen korrigerad i stället. Vit V90 fy satan så billig den ser ut.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Guran: Jag håller med dig när de är Kinetic eller Momentumutrustade, men med Inscriptionpaketet tycker jag den gör sig riktigt bra i vitt, då får du mycket mer detaljer som livar upp och bryter av från det vita och svarta plasten....

Uppdaterat: 2019-11-20 23:15