Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

Så, då var vinterdäcken på! Blev Good Year Ultra Grip Soundcomfort nånting.....med en inre ljuddämpning iaf, och vilken skillnad! Jag trodde aldrig det skulle göra så mycket! Helt sjukt vad tyst den blev. På nyare asfalt som man fick lock för öronen......de däcken kan verkligen rekommenderas. Kul :)
I övrigt bara rullar bilen på, inga strul eller fel, och ju mer jag kör och använder den, så blir jag mer och mer säker på att aldrig mer fossildrift om inget radikalt händer jag inte kan förutspå. Sen kanske inte Tesla, det är helt beroende på hur de olika laddnätverken utvecklas och vilka bilar som kommer.

Uppdaterat: 2019-12-04 22:04

Det säljs en beg Teslamotor på en FB sida, från en 85a. Bilden är lite dålig utan referens i storlek, så vid första anblick kan man tro att det är en vindrutetorkarmotor, men det är en sportmotor god för 500 hk, och man begär 45.000:-

Uppdaterat: 2019-12-08 11:34

När elbilarna tar över, så måste ju drivmedelsskatten ersättas av någon slags kilometerskatt. Degen måste in!

Uppdaterat: 2019-12-08 12:40

Såg att Tesla i USA nu skulle börja ta ut månatliga avgifter för att att använda de inbyggda funktionerna för bl a uppdatering och andra funktioner över mobilnätet - vilket kanske inte är så överraskande. Men skulle man istället göra sin mobil till en mobil hotspot och köra den vägen så skulle de funktioner man kan använda den vägen inte påverkas. Likaså skulle navigeringen vara opåverkad.

Uppdaterat: 2019-12-08 15:28
40-talisten skrev:

När elbilarna tar över, så måste ju drivmedelsskatten ersättas av någon slags kilometerskatt. Degen måste in!

Självklart har du rätt i att det är så, staten kommer inte låta hela den intäkten försvinna. Dock tror jag, och det är väl det man läser om, att det blir en kilometerskatt/avgift som kommer på alla bilar oavsett drivlina. Med andra ord kommer troligtvis till stor del skillnaden i kostnad för körning per mil mellan fossilbil/elbil kvarstå.
Sen om det blir så, eller hur detta kommer läggas upp, ja därom kan vi bara gissa än så länge.

Uppdaterat: 2019-12-10 10:00
Pi skrev:

Såg att Tesla i USA nu skulle börja ta ut månatliga avgifter för att att använda de inbyggda funktionerna för bl a uppdatering och andra funktioner över mobilnätet - vilket kanske inte är så överraskande. Men skulle man istället göra sin mobil till en mobil hotspot och köra den vägen så skulle de funktioner man kan använda den vägen inte påverkas. Likaså skulle navigeringen vara opåverkad.

Detta har de sagt hela tiden att fritt internet inte kommer ingå i all framtid, och i alla köpekontrakt sen över 1,5 år tillbaks har det stått att det är ett års fritt internet som ingår med bilen. Däremot som det med står vet de inte än hur länge det kommer ingå till här i Sverige t.ex. utan de kikar på olika lösningar, så än så länge är det fritt här även om bilen är mer än ett år gammal. Men ja, det kommer en avgift, inte för funktionernas skull, utan för internettrafiken. Precis likadant som Volvo haft i alla år på On-Call t.ex, där ingick det i 2 el. 3 år om jag inte minns fel och sen får man betala för det. Fast där fick man betala först en engångssumma för On-Call med.
Så detta är helt enligt vad Tesla gått ut med i god tid och alla köpare vetat om.

Uppdaterat: 2019-12-10 10:05

Detta har vi diskuterat vid nåt tidigare tillfälle och då var jag förvånad över att även internet-trafiken ingick utan kostnad men då framgick det inte att man reserverade sig för detta i köpeavtalet. Hursomhelst så får man som konsument alltid betala - sen kan det gå till på lite olika sätt.

Uppdaterat: 2019-12-10 10:57
Henrik M skrev:

40-talisten wrote:När elbilarna tar över, så måste ju drivmedelsskatten ersättas av någon slags kilometerskatt. Degen måste in!
Självklart har du rätt i att det är så, staten kommer inte låta hela den intäkten försvinna. Dock tror jag, och det är väl det man läser om, att det blir en kilometerskatt/avgift som kommer på alla bilar oavsett drivlina. Med andra ord kommer troligtvis till stor del skillnaden i kostnad för körning per mil mellan fossilbil/elbil kvarstå.
Sen om det blir så, eller hur detta kommer läggas upp, ja därom kan vi bara gissa än så länge.

Det tror jag inte
Hörde på radion för några månader sedan om några forskare på Chalmers eller om det var Lunds universitet som sett på km-skatt för att kompensera staten för de tappade intäkterna som minskad försäljning av fossila drivmedel innebär. Så jag tror snarare att km-skatten blir differentierad för att utjämna och kompensera staten för skattebortfallet från elbilar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Som sagt Guran, det handlar än så länge bara om vad vi tror....
Men inte tror jag att Staten kommer jämna ut skillnaden i kostnader för bilisten då de vill röra sig bort mot fossildriften med.
Jag sätter nog emot att det fortsatt framåt kommer vara en rejäl skillnad i kost mellan att driva fram en elbil kontra fossilbil, även om det självklart kommer öka i kost att köra elbil mot idag, så tror jag minst samma ökning kommer ske för fossilbilisten.
Men visst, jag kan ha jättefel.....

Uppdaterat: 2019-12-10 12:07
Henrik M skrev:

Som sagt Guran, det handlar än så länge bara om vad vi tror....
Men inte tror jag att Staten kommer jämna ut skillnaden i kostnader för bilisten då de vill röra sig bort mot fossildriften med.
Jag sätter nog emot att det fortsatt framåt kommer vara en rejäl skillnad i kost mellan att driva fram en elbil kontra fossilbil, även om det självklart kommer öka i kost att köra elbil mot idag, så tror jag minst samma ökning kommer ske för fossilbilisten.
Men visst, jag kan ha jättefel.....

Ja det lär bli precis hur som helst och som du säger så lär väl ”moroten” för att ställa om till elbil behållas. Det är så klart något man nog inte vill ta bort.
Finns en kort sammanfattning av förslaget från IVL här https://teslaclubsweden.se/kilometerskatt-for-elbilar/
Skönt att man inte bor i en storstad eller behöver köra där.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

I Norge finns en hel hop med subventioner för elbilar. Därför har elbilarna blivit så många, så att man nu gradvis börjar ta bort subventionerna. Detta skapar knotande och klagan hos ägarna, som anser att deras gräddfiler ska bekostas av andra för evigt...

Uppdaterat: 2019-12-10 21:16

Idag är det exakt ett år sen jag plockade ut min bil, och på dessa 12 månader har jag kört exakt 5718 mil. Och haft en förbrukning på 208 Wh/km i snitt, dvs 5% över WLTP. Och då ska tilläggas att jag oftast kör mellan 5 och 15% för fort utanför tätort, i är jag väldigt noga med hastigheterna.....men detta ska ju inte vara möjligt om man läser massa kommentarer på sidan här, frågan är ju dock, de som skriver det, har de själva kört elbil? Jag kan iaf säga att jag är sjukt nöjd med den siffran, nu har vi ju absolut inte haft nån vidare vinter här nere i år, men jag kan lova att det har gasats rejält med mellan varven. Har aldrig varit med om någon så stor bil som känns så sjukt bra på bana eller kurviga småvägar.

Hur har det annars fungerat på detta år då? Har jag lagt massa tid på laddning, timtals mer än tankning? Låt oss räkna högt, att min hemmaladdning tar 10 sekunder om dagen, och att jag laddar varje dag, vilket jag inte gör såklart, men ändå.......det ger 1 timma ganska exakt på ett år. Sen kan vi säga att jag en gång i veckan laddat 15 minuter på supercharger i snitt, vilket med är i överkant, kan gå ett par veckor utan laddning annat än hemma och sen lite mer på långfärd. Det ger 13 timmar, så totalt 14 timmar jag lagt på laddning av bil. När jag körde diesel innan tankade jag i snitt 1,5 ggr i veckan, låt oss säga att det tog 10 minuter per gång som helhet med körning extra och tankning, ibland vänta på ledig pump m.m. Det ger oss 19,5 timmar tankande.....

Har min Tesla fallit i bitar som de gör om man ska tro en del? Nej, inte det heller....den har vart inne på 2 garantiärenden, varvid servicen vart kanon, ena tillfället kom de ut med servicetekniker och bytte delen medans jag satt på kontoret och jobbade, andra gången lämnade jag in bilen, då fick jag likvärdig lånebil, och kom tillbaks till nytvättad bil.

Jag skrev i början av tråden att bilen kommer användas både som familjebil och rullande arbetsplats, och så har det verkligen varit. Den har huserat barnstolar, barnvagn, cyklar, trädgårdsavfall, byggmaterial och allt annat man kan behöva som familjefar med hus.
Där dock kommer en av de negativa sakerna, vilket den iofs delar med de flesta bilar på marknaden förutom Volvo, vet inte vilka mer som har....MEN, varför har inte fler märken ordentliga fästpunkter för bakåtvända bilbarnstolens fästremmar fram?! Där är Volvo exemplariska, Teslan usel, man får trä ner remmarna under stolskenorna och spänna, men det blir inte alls lika stabilt som när de dras snett ner framåt som på Volvo. Men som sagt, detta är problemet med de flesta bilar, ni som har annat än Volvo och har såna fästöglor vid passagerarens fötter fram, låt mig tärna veta, kunde vara intressant.
På de negativa punkterna ur familjesynpunkt kommer även avsaknaden av fotviftarfunktion för bakluckan. Japp, jag vet det är lathet, men har man haft det, satan vad bra det är.....så den saknas från föregående bil.
Annars sjukt rymlig bil, ni som bara sett Model S på gatan, tror inte ni kan ana hur rymlig den faktiskt är. Och som var uppe i en tråd på ViB:s sida, detta med baksäte, här är det 3 sittplatser lika utformade vad gäller säteshöjd och mjukhet i dynan. Samt stolsvärme på alla 3 platser bak. Vet inte om jag vet om nån mer bil som har det förutom de med 3 separata säten bak/i mittraden?
Genomlastningslucka saknas med, eller saknas gör det inte då jag inte haft behovet men den finns inte. Det kan jag väl tycka hade vart en bra grej då många verkar nyttja den. Känns inte som nåt som hade vart så avancerat för dem.

Som rullande arbetsplats då? Tja, efter knappt 6000 mil så vill jag påstå jag har mil i ryggen nog att uttala mig om att iaf för min kroppsform, så är sätena riktigt bra. De tidiga Model S hade riktigt undermåliga säten, det är bara att erkänna, men från facelift och framåt blev de bättre och från mitten av 2018 riktigt bra. Jag har halvtaskig rygg och har bytt bort bilar fort som inte fungerat för ryggen. T.ex. en Passat som åkte fort som bara den bland annat av den anledningen. Vet jag har sagt det innan med men förvaringsutrymmen! Inga dörrfack, förstår inte varför de inte finns......däremot ett mittfack där jag kan packa för en veckas tripp till medelhavet....komforten i övrigt, riktigt bra, ännu bättre efter jag fick på skumdämpade friktionsdäck, så behagligt på elbil.

Vi har nån på forumet som alltid tjatar om denna förträffliga bränslevärmare, och där kan jag ju nämna att med elbil behöver man inte sakna den heller, riktigt snabb värme, 5 minuter innan avfärd räcker att sätta i appen så är det varmt och gott. Kan även styra stol och rattvärme individuellt från appen om man vill förbereda det med. Överkurs men trevligt ibland, dottern gillar sätta sig i förvärmt baksäte. :)

Så detta med ekonomi, är det dyrare med elbil? Svaret är såklart helt beroende på förutsättningar och vilken elbil och vilken fossilbil man kikar på jämförelsevis. Min chef kör en XC60, ingen ovanlig tjänstebil direkt även om han matat på den lite extra. Teslan jag kör kostar företaget ungefär 3500 mer i leasingkostnad per månad, men det äts upp mer eller mindre på kronan lika av de lägre milkostnaderna, servicekostnad samt lägre förmånsvärde för företaget att betala skatt och sociala på. Men ja, det baseras ju på dessa milen, hade vi båda kört 2000 mil om året hade såklart Teslan kostat mer än Volvon, men långt ifrån det dubbla som ju faktiskt prislappen nästan var.
Nu är det dags byta ut 2 projektledares bilar, de kör Passat och V60, de har båda blivit erbjudna Model 3 nu som kommer kosta företaget mindre än bilarna de har idag.

Inte alltid den vart ren och fin......

Bild borttagen.

Men går bra köra trädgårdsavfall i.....

Bild borttagen.

Pausunderhållning ingår...

Bild borttagen.

Lastutrymme saknas som sagt inte heller....

Bild borttagen.

Smidigt med "hemmatankning"....

Bild borttagen.

Enligt iaf mig en ganska snygg bil med....

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-03-21 00:42

Ja jag får krypa till korset och erkänna att en viss avundsjuka finns fast man är nöjd med sin egen Svenson kärra. :)

Jag ska nog försöka testa en när tillfälle ges då jag tycker karossformen är det helt rätta fast jag egentligen dras mot en bil med mindre yttermått med stigande årder på gubben bakom ratten. :)

Uppdaterat: 2020-03-21 07:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Henrik. Jag har egentligen aldrig reflekterat över det men när jag kollade på yttermåtten så är din tesla i princip 5 meter och 2 meter bred.
Helsicke vad stor den är!!
Den går inte ens in i mitt garage även om jag städar.
Och inte skulle jag vilja hålla 35km/h i parkeringshuset med den bilen.

Men såklart, fin bil.

Uppdaterat: 2020-03-21 10:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

...och varför skulle du hålla 35 km/t inne i ett P-hus, mso 1000 ? Knappast aktuellt i våra P-hus i alla fall. Men jag förstår din tanke avseende yttermåtten på Teslan - skulle inte gå in i mitt garage heller.

Uppdaterat: 2020-03-21 10:40

Tack Henrik M! Mycket intressant läsning för en framtida elbilsägare, även om din bil är premium i elbilsklassen, så sätter den liksom ribban vad man vill ha, om det nu skall bli en elbil i framtiden.

Uppdaterat: 2020-03-21 11:28
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Tack Henrik M! Mycket intressant läsning för en framtida elbilsägare, även om din bil är premium i elbilsklassen, så sätter den liksom ribban vad man vill ha, om det nu skall bli en elbil i framtiden.

Det är väl som det vart med de flesta nya saker i bilvärlden, från ABS m.m., att det först kommit i de högre prissatta modellerna för att sen bli mer eller mindre standard över hela bredden. Sen är det ju mycket av det jag lyfter fram som stämmer även på elbilar som kostar hälften, t.ex. att man inte ska vara så rädd för detta med räckviddsångest, laddproblem, elbilsmyter som oftast inte stämmer m.m.
Jag tror som jag skrev i nån annan tråd med att många skulle bli överraskade positivt efter ett dygn/helg med elbil.

Uppdaterat: 2020-03-21 11:59
mso 1000 skrev:

Henrik. Jag har egentligen aldrig reflekterat över det men när jag kollade på yttermåtten så är din tesla i princip 5 meter och 2 meter bred.
Helsicke vad stor den är!!
Den går inte ens in i mitt garage även om jag städar.
Och inte skulle jag vilja hålla 35km/h i parkeringshuset med den bilen.
Men såklart, fin bil.

Jag undrar som Pi, varför i jösses namn skulle du köra 35 km/h inne i ett parkeringshus? Oavsett hur fin en bil är......
Men ja, Model S är en stor bil, men inte många cm större än en E-klass, V90 eller A6, de flesta E-klassare har växt. Men samtidigt är den väldigt utrymmeseffektiv, den sväljer betydligt mycket mer än man tror. 894 liter bagageutrymme med uppfällt baksäte är inte många andra som slår t.ex....

Uppdaterat: 2020-03-21 12:03
mso 1000 skrev:

Ja jag får krypa till korset och erkänna att en viss avundsjuka finns fast man är nöjd med sin egen Svenson kärra. :)
Jag ska nog försöka testa en när tillfälle ges då jag tycker karossformen är det helt rätta fast jag egentligen dras mot en bil med mindre yttermått med stigande årder på gubben bakom ratten. :)

Det ryktas ju om att nästa personbil Tesla visar kommer vara mindre än Model 3, så vem vet, den kanske kan passa dig.

Uppdaterat: 2020-03-21 12:05

Är förbrukningen du anger enligt bilens färddator eller den energi som tagits från nätet? Många verkar mäta i stolpen hemma för att få med förluster i laddningen.

Uppdaterat: 2020-03-21 12:16

En av de sakerna som gör Vib:s hemsida tråkig är alla som hela tiden vill framhäva sitt eget bilval som världens bästa och kasta skit på alla de som väljer något annat.
Jag har tappat intresset för Vib.

Uppdaterat: 2020-03-22 09:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

En av de sakerna som gör Vib:s hemsida tråkig är alla som hela tiden vill framhäva sitt eget bilval som världens bästa och kasta skit på alla de som väljer något annat.
Jag har tappat intresset för Vib.

Det är väl något som är kännetecknande för alla bilforum?

Uppdaterat: 2020-03-22 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hacken: Om du syftade på mig bland annat så ber jag dig läsa igen vad jag skrivit genom tråden, har lyft både positivt och negativt och skrivit flera gånger att Tesla absolut inte är världens bästa bil, men att det nu och än så länge iaf är den mest kompletta elbilen man kan välja om man vill gå över till elbil men utan att kompromissa massa. Därav jag t.ex. tog upp detta ovan med tid för laddning kontra tankning.
Min tråd är absolut ingen hyllning till Tesla som världens bästa bil, utan mer att se som en nykter och verklighetsförankrad motvikt mot alla dessa myter/lögner och felaktigheter många sprider utan att ha koll utan bara vill misskreditera det de tycker verkar okänt o lite läskigt.....
Så tolkar du det jag skriver som fanatisk hyllning så har jag antingen skrivit illa eller du tolkat det fel....

Uppdaterat: 2020-03-22 11:02

Jag har ju skrivit negativt om flera bilar jag ägt och det har definitivt ogillats av märkesfanatiker.

Uppdaterat: 2020-03-22 11:43
Hackenbush skrev:

En av de sakerna som gör Vib:s hemsida tråkig är alla som hela tiden vill framhäva sitt eget bilval som världens bästa och kasta skit på alla de som väljer något annat.
Jag har tappat intresset för Vib.

Du menar forumet.

Annars tänker jag ibland att journalisterna på ViB förmodligen har sina favoritmärken men att de ändå är väldigt duktiga på att objektivt bedöma bilar. Kanske en brist hos mig att inte se igenom ev bias men för mig är de professionella.

Uppdaterat: 2020-03-22 12:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hur var det nu.

En entusiast accepterar sitt favoritmärkes fel och brister, en fanatiker förnekar dem...

Det som slår mig är att några här inte bara ogenerat hyllar "sitt" märke, utan dessa individer tar även varje tillfälle i akt att såga alla andra märken rakt av.

Skulle vara intressant att få en förklaring på detta fenomen, varför gör man så?

Är det för att stärka självkänslan, för att få uppmärksamhet eller en slags vrickad form av religion?

Det är ju inte så att tillverkaren man så okritiskt hyllar direkt bryr sig, de är väl bara glada åt alla stackare som betalat flera hundratusen för att få göra reklam åt dem, snacka om att gå i marknadsföringsfällan.

Roligast är ändå när en skribent skriver positivt om sitt bilköp och fantaster hänger på och hyllar både skribenten och bilvalet, för att i nästa ögonblick bli nersablad av samma fantaster då denna skrivit något negativt om samma märke.
Skribenten kallas troll, lögnare och annat nedsättande och krävs ibland på både redovisningar, kvitton och t.o.m. reg. nummer.

Humoristisk, eller beroende på hur man ser på saken, tragiskt...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Det finns absolut ett underhållningsvärde som ligger i hur kreativt man alltid hamnar i samma slutsats oberoende av vilka motargument man möter.

Uppdaterat: 2020-03-22 13:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Prestigelös skrev:

Hur var det nu.
En entusiast accepterar sitt favoritmärkes fel och brister, en fanatiker förnekar dem...
Det som slår mig är att några här inte bara ogenerat hyllar "sitt" märke, utan dessa individer tar även varje tillfälle i akt att såga alla andra märken rakt av.
Skulle vara intressant att få en förklaring på detta fenomen, varför gör man så?
Är det för att stärka självkänslan, för att få uppmärksamhet eller en slags vrickad form av religion?
Det är ju inte så att tillverkaren man så okritiskt hyllar direkt bryr sig, de är väl bara glada åt alla stackare som betalat flera hundratusen för att få göra reklam åt dem, snacka om att gå i marknadsföringsfällan.
Roligast är ändå när en skribent skriver positivt om sitt bilköp och fantaster hänger på och hyllar både skribenten och bilvalet, för att i nästa ögonblick bli nersablad av samma fantaster då denna skrivit något negativt om samma märke.
Skribenten kallas troll, lögnare och annat nedsättande och krävs ibland på både redovisningar, kvitton och t.o.m. reg. nummer.
Humoristisk, eller beroende på hur man ser på saken, tragiskt...

+100

Uppdaterat: 2020-03-22 16:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ibland verkar det omöjligt att göra inlägg. Man loggar in och går till tråden man vill göra inlägg i och då är man plötsligt utloggad igen. Man gör om proceduren med inloggning och går till tråden och är utloggad igen.
Jag är förvånad över att jag kunde göra detta inlägget.

Henrik jag riktar inte mig till dig speciellt utan till användarna här i allmänhet.

Uppdaterat: 2020-03-22 16:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

christer_1 , håller med dig helt och hållet.

Uppdaterat: 2020-03-22 16:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Numera känns det inte så inspirerande längre att berätta här om vilken bil man köpt - till stor del beroende på det Prestigelös skriver ovan.

Uppdaterat: 2020-03-22 17:09

Är det ändå inte viss skillnad Pi, att berätta om vilken bil man köpt och att hissa märket till skyarna.

Uppdaterat: 2020-03-22 17:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong - Prestigelös skrev lite annat också...
Sen är väl det viktigaste att man själv är nöjd och inte att alla andra skribenter här också skall vara nöjda.

Uppdaterat: 2020-03-22 17:54

Pi har helt rätt, jag har också sett att vilken bil någon än väljer så gratuleras det först för att något senare, av någon, få förklarat att det minsann var helt fel och att det verkligen finns bättre.
Men det är inget specifikt för detta forum, det gäller alla och överallt.
Det finns alltid de som vet bättre och det stämmer säkert, bara de nöjer sig med det och inte försöker visa att de vet bäst.
När jag tänker efter tror jag inte att jag köpt en enda bil, av de jag tänkt behålla, utan att få höra att det är fel.
Jag har haft minst en Saab oavbrutet sedan 1972, för närvarande finns tre i familjen, vi får se hur länge det kan fortsätta, de blir ju allt färre.
Men jag har ofta undrat över hur det kan vara ett problem för andra än för mig?

Uppdaterat: 2020-03-22 18:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Pi har helt rätt, jag har också sett att vilken bil någon än väljer så gratuleras det först för att något senare, av någon, få förklarat att det minsann var helt fel och att det verkligen finns bättre.
Men det är inget specifikt för detta forum, det gäller alla och överallt.
Det finns alltid de som vet bättre och det stämmer säkert, bara de nöjer sig med det och inte försöker visa att de vet bäst.
När jag tänker efter tror jag inte att jag köpt en enda bil, av de jag tänkt behålla, utan att få höra att det är fel.
Jag har haft minst en Saab oavbrutet sedan 1972, för närvarande finns tre i familjen, vi får se hur länge det kan fortsätta, de blir ju allt färre.
Men jag har ofta undrat över hur det kan vara ett problem för andra än för mig?

Ursäkta men jag förstår inte problemet. Har själv gått ifrån ett av bilvärldens (i Sverige åtminstånde) största hatobjekt Opel och inte fan har jag fått applåder precis när jag skrivit om mina bilar men va fan det är väl ingen religion direkt att äga ett bilmärke. När jag sedan som nu gått över till Volvo p.g.a. att jag ville ha en SUV så får jag frågan om jag slagit i huvudet eftersom jag gått ifrån Opel till Volvo. Alltså nu får jag kritik för det. Personligen skiter jag i vad vissa tycker men blir ibland upprörd över vissas enögdhet och hyllande av sitt eget bilmärke, till varje pris.Det blir stundtals direkt löjligt.
Tycker prestigelös inlägg är klockrent. Det säger det mesta om debattklimatet på olika bilsajter.

Uppdaterat: 2020-03-22 19:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag vill ha så brett spektrum av åsikter som möjligt att ta del av och har ingen som helst förståelse för märkesfanatism. Ingen bil är bäst på allt och alla är vi olika kring hur vi värderar egenskaper. När jag ifrågasätter något är det inte för att racka ner på någon eller deras val utan för att försöka förstå hur tankarna gått.

Jag har inget favoritlag i bolltävlingar heller. Jag är inte ens nationalist.

Uppdaterat: 2020-03-22 20:47

christer, det var ju precis det jag skrev, det spelar ingen roll vilken bil man köper, det blir ändå fel enligt de som vet bättre. Speciellt de franska bilar jag köpt har jag fått utstå mycket skit för, speciellt från flera VW-ägare och eftersom jag även haft dessa kunde jag jämföra.
Men det har ingen betydelse, någon vet alltid bättre.
Men nu tycker jag vi går tillbaka till tråden, det är ändå intressantare att läsa om något som kommer att förändra hela fordonsmarknaden inom överskådlig tid.

Uppdaterat: 2020-03-22 20:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kom på en sak till jag saknar i Teslan, det finns ingen krok att hänga av sig jackan på i baksätet. En liten grej men nåt jag faktiskt använt mycket i andra bilar.

Uppdaterat: 2020-03-22 21:20

En märklig miss även om det är en bagatell.

Uppdaterat: 2020-03-22 21:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet löst för $50. :-)
https://shop.tesla.com/product/coat-hooks

Uppdaterat: 2020-03-22 22:03
Power to the people
Grosser skrev:

Problemet löst för $50. :-)
https://shop.tesla.com/product/coat-hooks

Jag tycker det är lite saftigt för 2 plastbitar, men har faktiskt funderat på att beställa dem, finns piratkopior för halva priset med. :)

Uppdaterat: 2020-03-22 22:06

Hur många mil kommer du på en Tesla S? Jämför den med Tesla 3 men känns på olika forum som man i "princip" kommer samma räckvidd i och med att Tesla 3 är mindre och drar mindre. Har du någon uppfattning kring detta?

Uppdaterat: 2020-04-08 11:48
RunesRäka skrev:

Hur många mil kommer du på en Tesla S? Jämför den med Tesla 3 men känns på olika forum som man i "princip" kommer samma räckvidd i och med att Tesla 3 är mindre och drar mindre. Har du någon uppfattning kring detta?

Jag kommer mellan 40 och 60 mil ungefär beroende på årstid och vägtyp/körning. Men ja, en S100D som jag har och Model 3 LR har ungefär samma räckvidd med motsvarande förutsättningar. Som du så riktigt konstaterat så skillnaden i storlek och förbrukning väger upp det mindre batteripacket.

Rent teoretiskt har jag legat landsvägskörning på förbrukning som motsvarat över 70 mils räckvidd men det är ju mer eller mindre omöjligt över en hel laddning såvida man inte långkör i ett sträck på bara landsväg och ingen motorväg.

Uppdaterat: 2020-04-08 12:00

Tack. Du har säkert gjort egna experiment. Har du någon koll på följande;
Antal mil i 110 km / timmen
Antal mil i 130 km / timmen.

Vet det skiljer i väder men säg 15 grader för att något att gå på.

Uppdaterat: 2020-04-08 12:02
RunesRäka skrev:

Tack. Du har säkert gjort egna experiment. Har du någon koll på följande;
Antal mil i 110 km / timmen
Antal mil i 130 km / timmen.
Vet det skiljer i väder men säg 15 grader för att något att gå på.

Som du själv säger så är det mycket som skiljer, väder, nivåskillnader......samma som påverkar en vanlig bil med men då man här ser förbrukningen mindre siffror eller hur man ska uttrycka det så tänker man på det på ett annat sätt. Har aldrig förr reflekterat över att bilen drar mer hem från Skåne än dit, pga. av nivån. Men ser det i elbilen, det är såklart marginellt men ändå....
Men om jag ska svara lite svävande på din fråga, jag har inga problem i 15 grader att komma närmre 50 mil i 110 km/h, och säg 45 i 130 km/h. Räckviddsångest är för de som inte än har en bra elbil. :)
Sen får du tänka på att Tesla har ju sitt superchargernätverk. Idagsläget får du väldigt svårt köra i Sverige utan att passera nån sån på en laddning.
Och man får inte låsa fast sig vid att behöver man ladda går det en timma. Det gör det ju bara om man måste ha fullt igen till nästa laddmöjlighet, och hur ofta blir det? Jag har en runda jag kör nån gång i månaden som blir strax över 50 mil, mycket motorväg, på hemvägen toppar jag upp 10 minuter laddning och köper en mugg te.

Uppdaterat: 2020-04-08 12:43

Tack för svaren:)

Finns det en möjlighet att komma i kontakt privat med dig? Har flera frågor jag gärna ställer till en rutinerad Teslaägare:)

Uppdaterat: 2020-04-08 19:15

@RunesRäka
Om du känner till A Better Route Planner (www.abetterrouteplanner.com), kan du pröva lite olika körstäckor och mönster. Funkar med de flesta elbilar på marknaden.

Uppdaterat: 2020-04-08 19:56
Power to the people
RunesRäka skrev:

Tack för svaren:)
Finns det en möjlighet att komma i kontakt privat med dig? Har flera frågor jag gärna ställer till en rutinerad Teslaägare:)

Maila mig på mangusta@live.se

Uppdaterat: 2020-04-08 20:38

Grymt tack. Har skickat iväg ett mejl

Uppdaterat: 2020-04-09 16:39

Har inte Tesla Keyless Entry som standard? Såg en tjej fingra på telefonen med matkassar i händerna och det såg inte så smidigt ut.

Uppdaterat: 2020-06-06 19:37