Vi Bilägares forum

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Tesla Model S100D -19, då var det den äntligen här!

Då var det äntligen dags för bilbyte igen! :) Och denna gång lite större hopp som en del av er läst innan. Går inte bara från Volvo som jag haft nu de senaste 3 bilarna på rad utan går även från fossilbränsle till eldrivet. Det blev en Tesla Model S 100D, där för den oinvigde 100 står för batterikapaciteten i kW och D står för dubbla motorer, så den är AWD. Blev en vit pärlemolack, (företagets policy att alla bilar ska vara vita), med svart veganskinn, och svart alcantara i innertaket. Panoramalucka och premiumpaket innehållandes stora ljudpaketet, värme i alla stolar och lite annat lull-lull. Autopilot generation 2.5 i Teslas värld.
Hämtade ut bilen i onsdags från Teslas anläggning i Malmö. Som under hela den här resan från fundering till provkörning, avtal och leverans har de vart riktigt proffsiga, trevliga och tillmötesgående, något som borde vara en självklarhet för alla bilaffärer men man under åren märkt inte är fallet.....
Har hunnit köra 38 mil än så länge, så inte hunnit skapa mig massa omdömen än utan mer lite första intryck. Kommer såklart mycket mera efter hand här då jag verkligen ska försöka förmedla både positivt och negativt av både bilen i sig och elbilsanvändandet i vardagen där min bil är en central del i både jobb och familjelivet med småbarn.
Den går betydligt mer energieffektivt än jag trodde, och då har jag inte snålkört utan verkligen åkt på som vanligt och såklart även gasat lite extra då det är sjukt beroendeframkallande med kraften den ger.....tror man efter hand kommer tävla med sig själv om förbrukningen sen.
Lastade in lillkillens barnvagn och lite annat i onsdagskväll och den är verkligen rymligare än man tror. Klart störra i bagaget under hyllan än vad V90 är upp till lastgardinen. Däremot när jag gjorde bilen barnredo upptäckte jag första negativa saken, inga dedikerade fästöglor vid golvet på passagerarplatsen fram för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol! Visserligen något väldigt få bilar har men något man blivit bortskämd med när man kört Volvo med småbarn.
Annars bara positivt än så länge, det är ju en fantastiskt skön bil att köra, som sagt beroendeframkallande kraftkänsla när man gasar till, nästan lite svårdoserat till en början, man ska om en lastbil och råkar trycka till som man brukar och då går det på tok för fort när man är förbi.....riktigt bra stereo, viktigt enligt mig. Autopiloten som ni läst jag varit väldigt nöjd med i Volvon är ännu bättre här, förstår de som skriver det är den bästa på marknaden. Den är klippstabil och klarar även rejält skarpa böjar och även att hålla sig på sin sida på väg utan mittmarkering med, det gillade inte Volvon. Sen att den även klarar byta fil själv gör ju det ett steg till bekvämare. Tydligen ska hårdvaran i bilen klara ännu mer men att lagarna ännu inte tillåter mer självkörning så är det låst i programvaran.
Sen finns det som vanligt när det gäller Tesla lite gimmiks av olika slag, som om man vill ha mer värmekänsla kan man få den gamla "brasfilmen" på stora skärmen.
Fråga gärna om det är något speciellt ni vill veta eller något ni vill jag testar. Annars återkommer jag efter hand som jag lever med bilen i olika situationer.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:48

Kommentarer

A.L: Tror att det är väldigt sällan man är så stressad att man inte hinner stanna 15 minuter under den tiden.....men men, det är upp till var och en hur man lägger upp sin körning :)
Själv ska jag om en stund sätta mig och köra till Oslo. en liten nätt dagsetapp med.....

Till din fråga: Vid normal körning upplever jag inget vinande från elmotorerna, däremot vid hårdare acceleration så hör man frontmotorn lite som ju sitter precis framför torpedväggen. Men som sagt i normal körning så absolut inget man tänker på.
Var säkert den Taxibilen som antingen var av äldre modell eller började bli lite sliten i nåt lager. Även om de är sjukt driftståliga så slits såklart vissa saker även på en Tesla :) Verkar ju vara ganska många Teslor nu i Sthlm som går som Taxi och passerat 40.000 mil med råge...

Uppdaterat: 2019-08-07 09:35

Läste en test från en kille som kört 48.000 mil med sin Tesla för ett tag sedan, egentligen så var det 40.000 för att han hade bytt batteri efter 8.000 men måste säga att jag blev imponerad av det jag läste. Speciellt då det fanns så mkt kapacitet kvar i batterierna.

Det som inte imponerade och verkar vara det som folk återkommer till är byggkvalitetskänslan i bilen och de barnsjukdomar som de första modellerna verkar haft (dörrlås osv).

Men ändå..imponerande.

Uppdaterat: 2019-08-07 09:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den här lilla resan ger jag mig ut på nu.......om det blir exakt den vägen och de stoppen genom Norge vet jag ej än, men det är ungefär så det är planerat. Målet är att nå Ö-vik på måndag, där jag ska hämta min dotter som besökt sina morföräldrar i 2 veckor.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-07 09:44
Reverend Benny skrev:

Läste en test från en kille som kört 48.000 mil med sin Tesla för ett tag sedan, egentligen så var det 40.000 för att han hade bytt batteri efter 8.000 men måste säga att jag blev imponerad av det jag läste. Speciellt då det fanns så mkt kapacitet kvar i batterierna.
Det som inte imponerade och verkar vara det som folk återkommer till är byggkvalitetskänslan i bilen och de barnsjukdomar som de första modellerna verkar haft (dörrlås osv).
Men ändå..imponerande.

Benny: Nej tyvärr var de bilar som byggdes innan faceliften -16 väldigt mycket sämre i detaljkvalitet samt i upplevda kvalitetskänslan. Det gjordes även en till uppdatering -18 då bilarna fick en hel del nya material i kupén, nya säten, premiumpaketet blev standard m.m. Efter det ligger de verkligen inte långt efter Tyskarna i materialval och känsla, dock fortfarande skramlar dörren igen sämre än en Mercedes :) Men jag har kört 2000 mil med min nu på drygt 4 månader och är toknöjd.

Uppdaterat: 2019-08-07 09:48

RV55 över Sognefjellet är väldig vacker att åka, ser ut som du har den rutten på kartan. :)
Sen kan du ju välja om du vill åka Lärdalstunnelen (24 km) eller över Aurlandsfjellet. Lite väderberoende skulle jag säga.

Och glöm inte förregistrera bilen och skicka in registreringsbeviset på EPC så du slipper bompengarna. God tur!

Uppdaterat: 2019-08-07 10:07
Power to the people

Intressant väg mellan Växjö och Göteborg. Beror det på avsaknaden av laddare utmed den vanliga vägen?

Uppdaterat: 2019-08-07 19:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Grosser skrev:

RV55 över Sognefjellet är väldig vacker att åka, ser ut som du har den rutten på kartan. :)
Sen kan du ju välja om du vill åka Lärdalstunnelen (24 km) eller över Aurlandsfjellet. Lite väderberoende skulle jag säga.
Och glöm inte förregistrera bilen och skicka in registreringsbeviset på EPC så du slipper bompengarna. God tur!

Edit.
Jag tar tillbaka allt, du har helt rätt Grosser.
Om inte annat så får man åka på Nordens högsta belägna riksväg 1434 möh.

Uppdaterat: 2019-08-07 19:57

Audi: Kört den vägen i alla tiden sen jag fick körkort.....mycket smidigare och går fortare än survägen över Borås. Även om den blivit lite bättre när de byggt förbi vissa sträckor.....men Halmstadhållet är verkligen så mycket bättre.
Laddare? Behövs inga laddare där mellan! :)

Uppdaterat: 2019-08-07 20:26
Guran skrev:

Grosser wrote:RV55 över Sognefjellet är väldig vacker att åka, ser ut som du har den rutten på kartan. :)
Sen kan du ju välja om du vill åka Lärdalstunnelen (24 km) eller över Aurlandsfjellet. Lite väderberoende skulle jag säga.
Och glöm inte förregistrera bilen och skicka in registreringsbeviset på EPC så du slipper bompengarna. God tur!
Edit.
Jag tar tillbaka allt, du har helt rätt Grosser.
Om inte annat så får man åka på Nordens högsta belägna riksväg 1434 möh.

Jag hann aldrig läsa, så nu blir jag nyfiken... :-)

Uppdaterat: 2019-08-07 20:27
Power to the people
Henrik M skrev:

Audi: Kört den vägen i alla tiden sen jag fick körkort.....mycket smidigare och går fortare än survägen över Borås. Även om den blivit lite bättre när de byggt förbi vissa sträckor.....men Halmstadhållet är verkligen så mycket bättre.
Laddare? Behövs inga laddare där mellan! :)

Verkligen, RV27 är ingen hit!

Uppdaterat: 2019-08-07 20:28
Power to the people
Grosser skrev:

Guran wrote:Grosser wrote:RV55 över Sognefjellet är väldig vacker att åka, ser ut som du har den rutten på kartan. :)
Sen kan du ju välja om du vill åka Lärdalstunnelen (24 km) eller över Aurlandsfjellet. Lite väderberoende skulle jag säga.
Och glöm inte förregistrera bilen och skicka in registreringsbeviset på EPC så du slipper bompengarna. God tur!
Edit.
Jag tar tillbaka allt, du har helt rätt Grosser.
Om inte annat så får man åka på Nordens högsta belägna riksväg 1434 möh.
Jag hann aldrig läsa, så nu blir jag nyfiken... :-)

Blev lite snurrig i skallen och blandade ihop Galdhøpiggen sommerskisenter med Stryn. Och då hade det blivit en tur över Gamle Strynfjellsveien upp till Grotli. Men då borde ju både Geiranger och Trollstigen varit med på rutten. Blir ju inte speciellt upphetsande på 55:an när man närmar sig Joutenheimen, fast med svenska mått mätt är det ju ganska fint. Men så klart en dag på Galdhøpiggen sommersi piggar ju alltid upp. Men lite tråkigare när man lämnar fjordlandskapet. Så jag hade satt rutten norr ut från Songdal mot Utvik - Stryn. Man blir liksom avtrubbad efter några dagar ut mot Vestlandet.
Förövrigt en vy från mitt hotell på denna veckas jobbresa.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-07 21:45

Akkurat! Det blev en 12 dagars resa på norska vägar i somras, bl.a. över Stryn (se i min Ioniq-tråd). Jag vet precis vad du skriver om, fast Gamle Strynfjellsvägen är bäst från Grotli mot Stryn. :-)

Henrik, du missar tyvärr den eldriva färjan (E39 Lote-Anda) över Nordfjorden. Intressant upplevelse att åka annat än eldriven linfärja!

Uppdaterat: 2019-08-07 22:13
Power to the people
Grosser skrev:

Akkurat! Det blev en 12 dagars resa på norska vägar i somras, bl.a. över Stryn (se i min Ioniq-tråd). Jag vet precis vad du skriver om, fast Gamle Strynfjellsvägen är bäst från Grotli mot Stryn. :-)
Henrik, du missar tyvärr den eldriva färjan (E39 Lote-Anda) över Nordfjorden. Intressant upplevelse att åka annat än eldriven linfärja!

Såklart, du går väl tom på ström om du inte åker åt det hållet :)

Uppdaterat: 2019-08-07 22:23
Guran skrev:

Grosser wrote:Akkurat! Det blev en 12 dagars resa på norska vägar i somras, bl.a. över Stryn (se i min Ioniq-tråd). Jag vet precis vad du skriver om, fast Gamle Strynfjellsvägen är bäst från Grotli mot Stryn. :-)
Henrik, du missar tyvärr den eldriva färjan (E39 Lote-Anda) över Nordfjorden. Intressant upplevelse att åka annat än eldriven linfärja!
Såklart, du går väl tom på ström om du inte åker åt det hållet :)

Haha, jag bjuder på den passningen. Kul är att komma ner från höjderna med mer laddning i batteriet.

Uppdaterat: 2019-08-07 23:04
Power to the people

Dottern uppskattar Teslan när man har laddpaus, medans pappa handlar dricka för vidare färd spelar hon.....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-13 11:51

Hahaha, underbart, älska när någon tillverkare tar ut svängarna och överaskar lite.
En fråga rörande uppdateringar, går det likt mobiltelefoner eller andra enheter att välja bort uppdateringar eller ställa in så att man hämtar dom manuellt (dvs man får välja själv när den uppdateras)?

Uppdaterat: 2019-08-13 15:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Detta är det grymma med Tesla. Allt det extra som andra märken bara drömmer om.

Uppdaterat: 2019-08-13 16:15
Reverend Benny skrev:

Hahaha, underbart, älska när någon tillverkare tar ut svängarna och överaskar lite.
En fråga rörande uppdateringar, går det likt mobiltelefoner eller andra enheter att välja bort uppdateringar eller ställa in så att man hämtar dom manuellt (dvs man får välja själv när den uppdateras)?

Ja men visst är det kul! :) Ja man kan själv välja när man vill hämta uppdateringen, och man kan även låta bli att plocka ner en uppdatering. Däremot kommer väl det med i nästa uppdatering man gör......

Uppdaterat: 2019-08-13 17:55
Reverend Benny skrev:

Hahaha, underbart, älska när någon tillverkare tar ut svängarna och överaskar lite.

Absolut! Vid ca 11:20 i videon

https://m.youtube.com/watch?v=kbulCM90w8w

visas litet kort de ”Easter eggs” som finns i en Model 3. Däribland spel. Kanske samma i Model S?

Dessutom pruttkuddarna... :-o Vad hade en Mercedeschef sagt om det förslaget? :-)

Uppdaterat: 2019-08-13 18:26

Hoppas att du använder "PIN to drive" Henrik!
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/polisen-misst%C3%A4nker-tesla-liga-verkar-i-v%C3%A4stsverige-1.17276693

Uppdaterat: 2019-08-19 19:51
Power to the people

Grosser: Jag aktiverade det nu efter stölden i Ljungby....

Uppdaterat: 2019-08-19 21:57

Ja du var snabbare än jag grosser. Så artikeln nu och skulle precis klippa in den här. Men så hann du före.

Parkera inte bilen utanför huset för då blir den tagen av buset står det...

MVH AL

Uppdaterat: 2019-08-20 09:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Helt hopplöst att en del inte kan skilja på mitt och ditt, men sånt här kommer väl alltid att ske....
Nu är ju detta inte bara ett Teslarelaterat problem då tillvägagångssättet med sändarförstärkare går att använda på de flesta bilar med keyless.
Tesla har ju dessutom försett bilarna med möjligheten att lägga till pin to drive.
Jag har inte min i garage då jag inte har garage till mitt hus men tänker att snor de den är den försäkrad.

Uppdaterat: 2019-08-20 09:51

Gäller försäkringen om man låter tjuvarna ha tillgång till signalen?

Uppdaterat: 2019-08-20 10:34

Ett tipps är att skruva av hjulen på bilen och ta med in i huset. Blir lite svårare att knycka den då :)

Uppdaterat: 2019-08-20 10:53

Men så länge vi talar om tjänstebilar är det väl lugnt trots allt. Lite annorlunda om man äger bilen själv.

Uppdaterat: 2019-08-20 11:01
Pi skrev:

Men så länge vi talar om tjänstebilar är det väl lugnt trots allt. Lite annorlunda om man äger bilen själv.

Varför skulle det vara lugnare med en tjänstebil?
Är ju många som har enmansfirmor och har ”kostat på sig” en dyr och din tjänstebil.
Bilen borta, missat sälj, samma strul med försäkringsbolag mm.
Det vanligaste med tjänstebil i stora bolag är ju betydligt mer sparsmakade och för tjuvar mindre attraktiva bilar. Är väl ganska liten risk att bli av med sin Passat för 6,5 basbelopp.

Uppdaterat: 2019-08-20 12:47

Guran - avsåg eventuella personliga kostnader vid sådana brott som beskrevs och inte främst för enmansföretag med dyr tjänstebil.
Tror inte att t ex Henrik driver en egen enmansfirma men en Tesla har han ju trots allt via sin arbetsgivare. Måste du problematisera precis allt som andra skriver, Guran ? I just detta fallet med stulna bilar så är det nog ett större bekymmer för den enskilde individen om han själv äger bilen jämfört med om han har bilen som tjänstebil.

Uppdaterat: 2019-08-20 13:10
Pi skrev:

Guran - avsåg eventuella personliga kostnader vid sådana brott som beskrevs och inte främst för enmansföretag med dyr tjänstebil.
Tror inte att t ex Henrik driver en egen enmansfirma men en Tesla har han ju trots allt via sin arbetsgivare. Måste du problematisera precis allt som andra skriver, Guran ? I just detta fallet med stulna bilar så är det nog ett större bekymmer för den enskilde individen om han själv äger bilen jämfört med om han har bilen som tjänstebil.

Handlade väl inte om att problematisera. Snarare om att diskutera. Och jag motsatte mig din konklusion om att det skulle göra saken enklare bara för att det råkade vara en tjänstebil. Och du skrev inte att det handlade om personliga kostnader. Kan ju faktiskt vara så att man själv får bekosta självrisk.
Allt är inte bara guld och gröna skogar för att man råkar ha en tjänstebil. Men framförallt så är man troligen än mer beroende av bilen för att utgöra sitt jobb då man har en tjänstebil så konsekvensen kan snarare bli tvärs om.
Har du själv haft tjänstebil nån gång, bara en fundering?

Uppdaterat: 2019-08-20 13:19

Kostnaden (och riskerna) för tjänstebilen sjunker knappast bara för att den bekostas av arbetsgivaren istället för av den enskilda. Resurserna plockas från löneutrymmet och företagens vinstnivå och speglar nyttan med tjänstebilen ifråga, d.v.s en ganska ordinär kostnad/intäktsanalys.

Jag har som vi redan avhandlat mycket svårt att se på vilket sätt det skulle kunna fungera på ett annat sätt- Och ännu mindre kan jag se några direkta fördelar med det. Billigare kan det ju per definition bara bli om bilarna körs mindre - och det reglerar sannolikt tjänstebilsföretagen själva på bästa sätt.

En vanlig missuppfattning är att tjänstebilar innebär en subvention - ofta från skattekollektivet. Inget kan vara mer felaktigt. Tjänstebilsmarknaden är konsumtion vilket oftast gynnar skattekollektivet - dels via den nytta som de genererar i allmänna ekonomiska ordalag men också genom de direkta intäkter som de ger till stat och kommunen (ofta i form av lönesummor men även punktskatter).

Alltså: Det är inte mer märkligt att det förekommer tjänstebilar hos ett företag än att polisen har tjänstefordon, eller att postnord och transportföretagen har tjänstefordon eller att vi bygger vägar och broar för att flytta människor, varor och tjänster i samhället. D.v.s: Transportnyttan styr omfattningen och utnyttjandet både ifråga om vägbyggen eller val av tjänstebilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-08-20 15:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - mitt inlägg var inte riktat mot tjänstebilarna utan handlade om hur man som person drabbas ekonomiskt vid en bilstöld beroende på vilken som äger fordonet.

Uppdaterat: 2019-08-20 15:30

Även en enskild anställd påverkas negativt om företaget får ökade kostnader, exempelvis via högre utgifter för försäkringar.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-08-20 16:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - liiite långsökt att kostnaderna för försäkring ökar om EN bil företaget leasar råkar bli stulen. Däremot blir det givetvis lite extra jobb för den som hanterar fordonen. Men åter - jag talade om kostnader för den enskilde - den privata ägaren eller den som har en tjänstebil. Tydligen lite känsligt detta med tjänstebilar eftersom mitt korta inlägg om individens kostnader förorsakat så många "motinlägg".

Uppdaterat: 2019-08-20 17:12

Vad jag kunde notera gjordes det en jämförelse mellan att "äga bilen själv" eller att få bilen via sin arbetsgivare. Och det är egentligen ingen större skillnad annat än att man som arbetstagare får betala extra skatt för sin förmån - och i gengäld dessutom får inskränkt löneutrymme för denna påstådda fördel (om man nu anser att mindre lön är en sådan).

Så betalar gör man alltid, på det ena eller andra sättet och detta oavsett ägande- eller finansieringsform på fordonet.

Sedan vet jag inte om det är känsligt. Personligen har jag bara svårt att se den enorma ekonomiska fördel som många försöker illustrera. Det är ju trots allt förenat med kostnader att inhandla och driva bilar till höger och vänster.

Men om någon kan visa mig hur man som arbetsgivare kan få pengar av staten för fordon till de anställda är jag mycket nyfiken på hur en sådan subvention ser ut. Jag har i vilket fall hittills inte hittat någon sådan typ av riktat bidrag - men jag kanske bara har letat på fel ställe?

MVH AL

Uppdaterat: 2019-08-20 17:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

A.L - liiite långsökt att kostnaderna för försäkring ökar om EN bil företaget leasar råkar bli stulen. Däremot blir det givetvis lite extra jobb för den som hanterar fordonen. Men åter - jag talade om kostnader för den enskilde - den privata ägaren eller den som har en tjänstebil. Tydligen lite känsligt detta med tjänstebilar eftersom mitt korta inlägg om individens kostnader förorsakat så många "motinlägg".

Inte känsligt alls Pi
Jag har ingen tjänstebil, mer ett ifrågasättande hur det kunde vara bättre om man blev frånstulen en tjänstebil.
Enda jag kan komma på där jag håller med ditt ursprunglig inlägg i fråga är den emotionella kopplingen till sin egen bil.
Självrisken för stöld är ju oavsett den samma.
På den tiden jag hade tjänstebil/personalbil (2007-2011) så var det så att inträffade skadan under tjänsteresa så betalade arbetsgivaren självrisken, all övrig tid så fick man själv betala självrisken.
Men det där är troligen olika från beroende på vilket avtal man har med arbetsgivaren.

Uppdaterat: 2019-08-20 17:36

Pi: Jag har heller ingen som helt förståelse hur du menar det skulle vara värre att få sin privatbil än tjänstebil stulen?! Man använder ju tjänstebilen privat med så det blir ju precis lika meckigt att komma ut till en stulen tjänstebil som en privatbil när barn ska iväg, man ska till jobb m.m....troligtvis värre då man absolut måste ha bilen i jobbet oftast om man nu har tjänstebil.....
Så ditt inlägg var otroligt konstigt. Enda gången den kan bli mer ekonomiskt kännbart privat är väl om man vart så dum att man snålat med försäkringen, men då får man väl lite skylla sig själv eller gjort den kalkylen att insparad premie är bättre än bilens kost....

Sen detta med att en del fortfarande tror att tjänstebilar kostar skattebetalarna så är det precis som fler vart inne på, tvärtom.....staten tjänar på tjänstebilar. Företagen betalar avgifter baserade på förmånsvärdet med utöver kostnaden för inköp av bilen, sen som sagt förmånsbeskattas den anställde med.

Uppdaterat: 2019-08-20 18:03

Ruggigt i morse, då kan man snacka om att elda på med värmen.....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-20 18:04

Tydligen svårt att förstå för vissa trots att jag förklarat många gånger... Men vi tar det en sista gång - om jag som privatperson blir bestulen på min bil så får jag betala självrisk för det första - sen kanske bilen återfinns och kan repareras och då får jag dessutom en reparerad bil i st f den vanligtvis välhållna bil jag hade före. Eller eventuellt betala mellankostnader motsvarande värdeminskningen om jag får ta ut en ny bil - beroende på hur försäkringsvillkoren ser ut. Har jag bil via ett företag/anställning så torde väl rätt ofta självrisken betalas av företaget - sen bryr jag mig som förmånsbils-förare säkert inte så mycket om att bilen är reparerad, t ex plåtskador, eftersom den skall återlämnas inom max 3 år.
Men nu kanske vi kan lämna denna del och återgå till ämnet där f ö stöldrisken kanske är större för en relativt dyr Tesla jämfört med t ex en billig Golf/Octavia/Corolla/Focus/308/Megane/Mazda 3 m fl.

Uppdaterat: 2019-08-20 18:17
Pi skrev:

Tydligen svårt att förstå för vissa trots att jag förklarat många gånger... Men vi tar det en sista gång - om jag som privatperson blir bestulen på min bil så får jag betala självrisk för det första - sen kanske bilen återfinns och kan repareras och då får jag dessutom en reparerad bil i st f den vanligtvis välhållna bil jag hade före. Eller eventuellt betala mellankostnader motsvarande värdeminskningen om jag får ta ut en ny bil - beroende på hur försäkringsvillkoren ser ut. Har jag bil via ett företag/anställning så torde väl rätt ofta självrisken betalas av företaget - sen bryr jag mig som förmånsbils-förare säkert inte så mycket om att bilen är reparerad, t ex plåtskador, eftersom den skall återlämnas inom max 3 år.
Men nu kanske vi kan lämna denna del och återgå till ämnet där f ö stöldrisken kanske är större för en relativt dyr Tesla jämfört med t ex en billig Golf/Octavia/Corolla/Focus/308/Megane/Mazda 3 m fl.

Tydligen svårt för dig att förstå och acceptera att du ibland inte har helt rätt utan baserar det på dina egna antaganden. Det är mina slutsats av denna diskussion.

Uppdaterat: 2019-08-20 18:27
Pi skrev:

Tydligen svårt att förstå för vissa trots att jag förklarat många gånger... Men vi tar det en sista gång - om jag som privatperson blir bestulen på min bil så får jag betala självrisk för det första - sen kanske bilen återfinns och kan repareras och då får jag dessutom en reparerad bil i st f den vanligtvis välhållna bil jag hade före. Eller eventuellt betala mellankostnader motsvarande värdeminskningen om jag får ta ut en ny bil - beroende på hur försäkringsvillkoren ser ut. Har jag bil via ett företag/anställning så torde väl rätt ofta självrisken betalas av företaget - sen bryr jag mig som förmånsbils-förare säkert inte så mycket om att bilen är reparerad, t ex plåtskador, eftersom den skall återlämnas inom max 3 år.
Men nu kanske vi kan lämna denna del och återgå till ämnet där f ö stöldrisken kanske är större för en relativt dyr Tesla jämfört med t ex en billig Golf/Octavia/Corolla/Focus/308/Megane/Mazda 3 m fl.

Du menar alltså att vid en eventuell skada så blir den absoluta förlusten större om man åker privatbil än om man plockar ut den via tjänsten? Är det så vi skall tolka dig?

Jag har en viss förståelse för det resonemanget. Men om vi istället kalkylerar med att tjänstebilen innebär en minskad lönenivå i storleksordningen 5-8000 kr/mån jämte att den där skadan som vi precis fakturerat till företaget medför att det sistnämnda får spara in motsvarande belopp (på andra personalkostnader) så är jag ändå inte helt övertygad om påståendet. Och får den anställde dessutom betala självrisken blir det sannolikt en ännu sämre kalkyl.

Hur man än vrider och vänder på det här kvarstår att skadan/förlusten har uppkommit och att den måste betalas. Det blir ju knappast en lägre summa bara för att bilen är en förmånsvagn - istället för privatägd.

En summa och risk som alltså måste kalkyleras in i tjänstebilsinköpet och därmed betalas av den anställde i alla fall. I annat fall skulle företaget gå back på affären och det tror jag inte att särskilt många arbetsgivare uppskattar.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-08-20 20:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Inte Tesla, men jag fick provköra grannens Leaf som han hämtat ut idag. Åkte bara ett varv runt byn, men det var en trevlig upplevelse. Noterade dock väldigt dålig sikt snett framåt.
Han har tidigare tankat sin gamla SAAB 9 5 för 3.500:- per månad, och räknat ut att denna kommer bli 1000-1.500:- billigare per månad att åka i ink allt och vad bilen kostade att köpa.

Uppdaterat: 2019-08-20 22:57

Om man ska tro vad som skrivs i vissa forum så bör han behandla sin Leaf väldigt väl OM han leasat den.

Uppdaterat: 2019-08-21 07:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Om man ska tro vad som skrivs i vissa forum så bör han behandla sin Leaf väldigt väl OM han leasat den.

Om det är leasad via Santander vill säga!

Uppdaterat: 2019-08-21 07:53
Power to the people
Grosser skrev:

Om det är leasad via Santander vill säga!

Just det, så var det ja.
Väldigt bra info och något jag ibland berättar om när folk kommer nyfrälsta och tänker att dom kan trasha en leasing bil i 3 och sedan bara dumpa liket hos åf för bara 2495 spänn i månaden.

Uppdaterat: 2019-08-21 07:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

När jag tog ut Teslan var specen att den kunde ladda med 120 kW/h, vilket var bra såklart. I går fick jag en ny uppdatering OTA, och idag laddar den 150 vid SuC. Rätt trevligt med Teslas upplägg med förbättringar gratis även på sålda bilar.
Läste att VW ID kommer ha rätt låg laddhastighet standard och 100 som tillval....

Uppdaterat: 2019-08-29 19:10

Id kommer ha ett annat pris än teslan tror jag...

Uppdaterat: 2019-08-29 20:56

Nja, både ja och nej, den modell av ID som kan jämföras med Model 3 SR+ är inte flaggad att kosta mycket mindre.
Men inte så jag menade, tycker det är snålt av VW när en liten B-klassare som e-Corsa har 100 som standard.

Uppdaterat: 2019-08-29 21:14

3000 mil passerade!! Det på 6 månader ganska exakt, så får väl börja kalla mig halverfaren elbilist. :)
Så hur fungerar det nu? Och hur bra är min elbil?
Om vi börjar med hur det fungerar att åka på el kontra fossilbränsle så måste jag säga att jag att det är mycket smidigare än jag hade föreställt mig. Tar bilen laddad till 80% varje morgon,(toppladdar bara när jag vet/tror jag ska köra mer än runt 40 mil på en dag.) och sen bara åker. Aldrig detta att man tänker på att fasiken jag måste tanka på vägen hem i rusningstrafiken. Så räckviddsångesten försvann efter ett par dagar.....sen självklart gäller det ju att man skaffar en elbil som har räckvidd för kanske 80% av sina vardagliga behov iaf. Som det ser ut nu så snabbladdar jag på vägen kanske 2 ggr i månaden. Men då räcker det med 5-10 minuter för att fylla på så jag kommer hem med marginal, så inte nämnvärt längre än mackbesöket för andra.

Hur fungerar bilen som sig då, som arbetsplats och som familjebruksbil? Som arbetsplats är den riktigt bra, jag kör som ni märker en hel del, och den är dels bekväm, tyst, skön stol, bra stereo för mig som uppskattar bra musik, följsam bra fjädring m.m. och dels tekniskt smidig, bilen synkar med min kalender så hoppar jag in i bilen och har ett möte inbokat så frågar bilen om den ska navigera dit, och jag får upp dagens kalenderpunkter på skärmen vid dagens start. Och såklart varm eller kall bil från början om jag vill det via appen men det har ju många idag. Som jag skrivit innan med så verkar det som att även om bilen i sig inte är supertyst så gör avsaknaden av motorfrekvensen eller vibrationen att jag är mycket piggare efter körningen med. Hur ser ni andra som gått över till el på det? Nackdelen som arbetsplats är väl att jag alltid får köra när det ska ätas lunch då alla vill provåka. :)
Hur är den som familjebruksbil då? På det hela riktigt bra, rymlig, säker, med ett bagage som sväljer allt och lite till. över 800 liter under insynsskydd. Stor öppning och förhållandevis låg lastöppning. Ställbar luftfjädring så det går att sänka ännu mer om man ska lyfta in tungt. Kört hem både monstergrill och stora Ikeapaket, samt kört till tippen med hela bilen full av trädgårdsavfall. Den fungerar till det mesta. Som familjebil perfekt med gott om mugghållare med, vet i en annan tråd att vissa inte ansåg det behövdes. Men ni som har eller haft barn vet med att en mugghållare kan vara perfekt för mera, som hållare av tuschpennor bland annat när man åker långt....men det leder oss in på negativt med, avsaknaden av andra bra förvaringar. Finns inga dörrfack varken fram eller bak. Sen anser jag det vara dåligt som familjebil att där inte finns några dedikerade fästöglor för remmarna till bakåtvänd bilbarnstol. Dock är Volvo det enda märke av alla jag ägt som haft bra öglor fram avsedda för dessa remmar. Nu har jag fått dra ner dessa remmar till stolskenorna och pilla in dem där under och upp, vilket fungerar men inte lika stabilt som om man kan dra dem 45 grader ner framåt och utåt. Glastaket uppskattas av barnen med, de tycker om när man kör när det är mörkt och de ser gatlamporna som swishar förbi ovanför....och såklart den öppna känslan när det är fint väder. (även om min dotter tycker vi ska ha en cab igen hellre.)
Men på det stora hela en rymlig bra familjebil, behöver aldrig tänka på vad som får plats eller inte, bara öppna och kasta in. Baksätet är rymligt nog för 2 bälteskuddar med vuxen mellan konstaterade vi en dag med, det gick inte i V90:n. Men i XC70 dock innan...

Vad mer har jag hittat på dessa 3000 mil då? Positivt: Ställbara luftfjädringen, den går att justera till riktigt högt, nästan som min gamla XM från 90-talet, skönt när man hamnar på dessa småvägar med "vall" i mitten. Förbrukningen som visar sig gå att få riktigt låg vid skyltad fart på sommarlandsväg. Inte kört full laddning så men vart med om teoretisk räckvidd på runt 75 mil. Normalt ligger jag och kör blandat så att den ger 50 mil på full laddning och 40 på vardagsladdningen.
Prestandan såklart är sjukt beroendeframkallande vid omkörningar som går snabbt och säkert. Självklart har det varit kul att plocka en och annan vass bil vid rödljusen med men det ser jag inte som så viktigt, men bra omkörningsprestanda uppskattar jag.
Förarmiljön, jag vet att många klagar på att man måste in i skärmen och trycka för allt, men nej, det behöver man ju verkligen inte. Jag styr nästan allt med rattknapparna eller autopilotspaken. Kan öppna och stänga panoramataket från ratten, sänka och höja värmen med ena scrollhjulet, sköta media och telefon m.m....sen till mitt förtret en spak för AP, men det fungerar och den styr ju allt kring det. Torkare/ljus sköts med helt från spak, och även "växellådan" är spakhanterad. Väldigt lätt och smidigt, och det man måste göra på skärmen, eller hellre vill göra på skärmen, så är det väldigt tydligt och lättfattligt och man behöver aldrig gå längre en ett steg in i meny.
Och självklart semiautopiloten, helt underbar! Hur man efter detta ska kunna ha något mindre utvecklat vet jag inte, men slipper väl förhoppningsvis. Tyckte Volvon var grym på detta men Teslas AP är ofattbart bra, behöver inte ens linjer för att fungera, blinkar och tar avfarter själv m.m....kör om lastbilar på motorvägen själv om jag bara godkänner manövern.

Negativt då? En del har jag ju tagit innan men om man ser till helheten så är väl de flesta negativa saker egentligen inte negativa utan mer att man får tänka om lite. Folk som aldrig åkt med innan som man ska hämta upp vet inte hur de ska öppna bilen, hur ska de veta att man får röra handtaget så åker det ut? Men de vet det till gång 2 eller så får jag trycka till på öppnaknappen inifrån. Tesla har ett väldigt högljutt pip när man trycker på stängaknappen till bakluckan, det stör mig fortfarande, eller rättare sagt jag tror det ska störa grannarna när man kommer hem sent. Aldrig haft det på nån annan bil så lite irriterande. Det är en väldigt bred bil, inte negativt men en vanesak det med, en del äldre p-hus är lite sådär. Sen är det en amerikansk bil, de har ryckt upp sig enormt vad gäller materialval och sammansättning. Invändigt är det riktigt bra nu, men helt klart har amerikanerna lite större toleranser än tyskarna vad gäller karosspaneler m.m. Jag har haft inne min på garantiåtgärder för att snygga till det, men det linjerar inte lika exakt snyggt som på en ny Mercedes.
Några fel på bilen då? Ja 2 än så länge som gått på garantin, dels ganska snabbt slutade laddluckan stänga sig helt, så den bytte de, Och sen fick jag kondens i baklyktorna, och fick dem med utbytta.

Men som helhet, verkligen inga problem leva med elbil, eller leva med en Tesla. De som sett dem som mer en teknikpryl än en bra bil får tänka om......

Uppdaterat: 2019-09-25 11:51

Henrik. Hur ofta laddar du hemmavid ? vid vanlig körning runt omkring hemmet.
Ställer du tex max 80% i bil eller app eller hur funkar det.

Uppdaterat: 2019-09-25 12:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Henrik. Hur ofta laddar du hemmavid ? vid vanlig körning runt omkring hemmet.
Ställer du tex max 80% i bil eller app eller hur funkar det.

Jag kan ställa laddnivån både i bilen och i appen. Så kommer jag på sent att jag ska köra längre dagen efter behöver jag inte gå ut i bilen, utan kan i appen både ställa in laddnivån, lägga ut rutten i navin och ställa värmen.
Vid vanlig körning hemmavid behöver jag inte ladda ofta alls, på semestern gick det en vecka utan laddning vid ett tillfälle. Så jag är inte alls så övertygad som vissa andra att man måste kunna ladda hemma för att ha elbil om man inte kör så mycket. De som kör 1500 mil om året, dvs. 125 mil i månaden i snitt, skulle ju teoretisk lätt klara sig med att ladda en gång i veckan på en publik laddare medans de storhandlar eller liknande.

Uppdaterat: 2019-09-25 12:26