Lite förändring front design bättre än tidigare.
Jag har provkört och noga att den är näst bästa allround egenskaper som känner trygg, mer nöjda, tyst, fjädring komfort, vridstark kraftigt uppförbacke på 1 an växel och nedförsbacke på R an växel, utan rör på gas bilen gick fram, vibrationsfri tomgång/kökörning, mjuk tryck ned tryck koppling, mjukare kökörning, ganska kul att köra, kul att titta på design exteriör och ganska kul interiör.
Det blir kul att jag hämta ny bil på dec 2018 eller jan 2019 efter återförsäljare landa till Sverige.
Skoda Fabia 2019
Uppdaterat: 2018-11-01 08:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Kommentarer
Trevligt GF.
Blir det kombi eller en vanlig?.
Kombin är nog den vettigaste småbilen som säljs i sverge.
Tillockmed hundburar ryms i bagaget och fyra sitter riktigt bra i bilen.
Den är ju dessutom riktigt tyst jämfört med koreanska och andra liknande europeiska bilar.
Och om jag fattar rätt snålast i klassen.
Bara ett fel och det är att den inte kan fås med bränslevärmare men en bil som många skulle klara sig med.
Lycka till och det blir roligt att se din spritmonitor framöver då du verkar köra exemplariskt bra . :)
Det är stor Combi, Style 1.0 TSI 95, Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 år garanti, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Stänkskydd fram och bak och Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg. VAG motor med 1.0 TSI är snabb varmt motor i vintertid än någonsin som Opel, Renault och PSA motor gick inte upp normal arbetstemp vid extremt kallt ute. Ja, det ska bli Spritmonitor :-).
Kör du väldigt mycket?
Opeln var väl bara två år?
Jag kör 1900 mil/år i snitt.
Garanti upphör den 25 januari 2019.
Den som köper den lätt begagnade Astran gör nog ett bra köp.
Opeln går nog inte sönder efter 4000 mil, men det är oavsett det kul med ny bil. Bara att milkostnaden blir lite väl hög när man byter allt för ofta. Det vet jag av egen erfarenhet.
Då spelar förbrukning, skatt och försäkring ganska liten roll i totala kostnaden.
Så du har något kul att se fram mot GF. Den statistiskt bästa bilen, som även kan få upp farten utan att vidröra gaspedalen :)
Vintern kommer, GF.
Winter's coming.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 går som lent och nästan helt vibrationsfri på tomgång och släpp upp koppling och rör ej gaspedal gick toppen efter jag testat. Ingen rattvärme och kan köpa såna https://www.dx.com/sv/p/neoprene-touch-screen-windproof-outdoor-sport-full-finger-gloves-453935#.W-IENpP0ldh
GF, ditt närmast maniska testande av bilars egenskaper på tomgång (!) verkar besynnerligt. Jag har aldrig hört talas om någon annan bilköpare som har detta som prioritet.
Alltså, du skulle väntat två år till med Astra och köpt dig en elbil istället.
Plockar fram popcornen och väntar med spänning på ett svar från mr Octavia himself:)
Ja jag har sagt det förr om min octavia att det blir ett svagt durr när dsg i stadsmiljöfarter vill växla och dra från 1200-1300 varv på växlar upp till 5.
Gaspedalen 3 mm lägre så läggs en lägre växel i och märks inte då.
Men jämfört med dieseldurret under huven på en tdi så är det bara en inte mycket stt orda om och en vanesak och med radion på märks det inte.
Ja slö såklart mot en alltrac och större tdier, allt är relativt.
Törstig. Ja som med allt annat så är diesel oftast något snålare med samma vikt och körning.
Jag ligger dock nästan alltid under 0,6 vid tankningarna och ibland under 0,5 och årsnittet på 0,57.
Vad det gäller Fabian som tråden handlar om så blir det kul att höra GFs reaktioner på den bilen mot hans Astra framöver.
Joel. Visst var det en bil med dsg låda du hyrde.
Tänkte du på om du hade Eco läge eller normal läge eller sport i kör mode.
Stor skillnad mellan dessa lägen.
Jag håller inte riktigt med om att den känns trött i dessa lägen som du säger men jag kommer iofs från en 115hk tdi tidigare :).
Det går ju aldrig att jämföra bilar rakt av så att säga men på mina 70 mils resor på e4norr så brukar jag tangera 0,6 lite grann men då pratar vi snitthastighet kring 100 över 70 mil med motorväg och 2+1 väg för dom som förstår vad det innebär.
Annars tycker jag att trampar man nee gasen lite mer så växlar ju lådan ner en eller två växlar och det tar undan lite mer.
Men visst, jag skulle nog vilja justera upp lägsta varvet kring 1200rpm lite.
Men jag måste säga att dsg växlar 30% bättre än många bilars automater.
C4 eller var det c3, man kunde köra i 5 mil och hastigheter mellan 90-99 med den la aldrig in sexan trots högt motor varv men direkt när 99km/h överskreds då la den in sexan.
Knepigt.
Ja, det är bra att du känna hur drivlina DSG7 och bränsleförbrukning om skillnad Fabia och Octavia efter du provkört.
Gärna att du provköra båda 5 vxl manuell och DSG7 på Fabia.
Lycka till :-)
0,6 låter mycket för 100km/h konstant fart på motorväg. Golfen ligger lätt under 0,5 med sån körning, fast diesel går ju betydligt snålare, och då är det ändå 70hk mer effekt. Tom. min gamla V40 med +300hk gick på E6 i 100+ på 0,59. Men det är väl nackdelen med downsizing. Så fort det blir lite motstånd i form av luft eller uppförsbacke så tappar dom snabbt i effektivitet och turbon börjar elda bränsle för kråkorna.
Det var det jag förstog FXX om att fatta snitt hastighet.
Om du åker 70 mil norrut från Stockholm söderort efter E4 och får snitthastigheter kring och över 100 km/h så innebär det att du får ligga på 120++ på motorvägen upp mot Gävle och ta en del omkörningar på 2+1 vägarna efter Gävle och hålla bra ++ tempo där också.
Dom som kör denna väg vet vad jag pratar om och jag är 100% säker att din golf alltrac tdi inte är nämnvärt snålare om den ens är snålare på denna typ resa.
Om vi sedan pratar om 100% full last eller vagn efter så vinner du nog men en del men är inte heller helt säker där heller att det är något nämnvärt.
Men jämföra när den egna gasfoten och körning avgör fungerar ju inte i praktiken.
Såg just på macken att bensinen kostar 15,12 och dieseln 16,26.
Det käns som bra just nu.
Fan nu var detta GF fabia tråd.
103gr för kombi? Den vanliga lilla Fabian med 95hk och manuell ligger på 126gr blandad körning.
Eller 0,56L/mil.
Jag kollade säkerheten på Fabia, rätta mig gärna om jag har fel.
Vuxenskydd : 81%
Som jämförelse.
VW Polo : 96%
Golf mk7 : 94%
Seat Ibiza : 95%
Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel men varför har Fabia rent ut sagt usla siffror jämfört med sina syskon? Tom. min gamla Ibiza har bättre, 82%.
Årsmodell 2018 är 99 gram kombi och årsmodell 2019 höjs 103 gram för nya systemet NEDC från 1 Sept 2018 med tillbehör "Super-rullmotståndsoptimerat däck" från (Bygg din bil)
I lager årsmodell 2019 utan tillbehör som standard däck är det 105 gram kombi. Jag har beställt med Super-rullmotståndsoptimerat däck från fabriken är det 103 gram. Super-rullmotståndsoptimerat däck är 0 kr från (Bygg din bil).
WLTP står 125 gram och 0,55 l/mil kombi är standard däck. WLTP med Super-rullmotståndsoptimerat däck och uppgifter vet jag inte utan att det är i lager bara standard däck från Transportstyrelsen.
Ja, det stämmer 81% vuxenskydd som testat gen 3 utan säkerhetssystem som testat 2014.
Nya modellår med säkerhetssystem bättre men finns inte med test.
Hur mycket längre bromssträcka har ett "Super-rullmotståndsoptimerat däck"? Däck som rullar lättare brukar ha lägre friktion = längre bromssträcka. Är det värt den ökade risk det innebär för att spara nån cl bränsle?
Jag har prov bromsa hårt ned trampa pedal med kort bromssträcka sitter i Opel Astra med rullmotståndsoptimerat heter ECO sommardäck. Nästa bil Fabia också ECO sommardäck.
Okej, ja det kan ju förklara saken isf. Jag tyckte det var väldigt märkligt att bilar som delar struktur skiljer sig åt så pass mycket i krocksäkerhet. Fabian med syskon var ju bland dom säkraste 2015.
Skoda Combin kan faktist passa mina behov om jag tullar på bränslevärmarkravet. En 110hk DSG med AFS-Led kan uppfylla dom flesta av mina krav på andrabil. Ska bli spännande att se om du blir nöjd med bilen GF.
Tack, när jag har Fabia och kör några mil innan jag skriver här kommentar.
Det har jag bara 95 hk 5 vxl manuell med halogenlampa.
Det finns LED tillägg 8900 kr, DSG7 och motor 110 hk tillägg 19300 kr = 28200 kr
Jag lämnar till återförsäljare 3 paket för Philips WhiteVision blå färgad glas H7 halvljus och helljus = 4 st lampor och H8 dimljus 2 st lampor blir det totalt 6 st att byta lampor än original ofärgad glas, när det är färdigt monterat från verkstad att ta väntetid kvart tider innan jag hämta ny bil.
Nya modellår from 2019 halogenlampa med stor aluminium bägare vinklar slitsar bättre i ljusförmågan än glas rund lins med små diameter sitter i halogenlampa på modellår tom 2018 sisådär i ljusförmågan.
Framtid utveckling halogenlampa som kan byta till LED lampa med samma sockel för H7 och H8.
GF, varför byter du lampa i dimljuset? När tänkte du att det skall hjälpa dig med något?
Det där lampbytandet är i stort sett bortkastade pengar. Det enda som sker är att det blir marginellt bättre och lite vitare ljus samt att du får byta glödlampor mycket oftare.
Det vitare och kraftigare ljuset kommer ju av att glödtråden har en högre temperatur (plus blåtonat glas i lampan) och därmed fortare går av. Vid ett dyrt nybilsköp så hade det väl ändå varit mycket bättre att köpa till LED-belysning med full automatik.
Jag kan bara hålla med guran.
Men vänder man på kronorna och inte känner behovet kanske? Vad vet jag.
Jag tycker GF skulle provat en bil med led och jämfört med en bil med halogen.
9000:- såg jag och inga paket pris men man skall komma ihåg att sätta hårt mot säljaren och minst 10% off är inga problem på tex led mm.
Och man behöver inte vars rädd för problem med 4års garanti och dessutom maskinskadeförsäkringen i 8 år.
Såg några filmer på youtube med både Golf och Fabia med AFS-led. En kille med brinnande intresse för bilbelysning som testat funktionen ordentligt. Otroligt bra ljus! Led/xenon är ett absolut måste anser jag, iaf, när man kommit upp i medelåldern och mörkerseendet blir naturligt sämre.
Läste i senaste vw-blaskan att nya touareg har 256 ledlampor i strålkastarna fram. En dator ihop med kamera beräknar en massa parametrar och tänder/släcker varje led individuellt.
Många LED känns som en bättre lösning än att mekansikt vrida ljuskäglan så hoppas priset blir rimligt bara,
Ja led är helt klart outstandning, och bättre lär det bli på kommande modeller. Bixenon på Golfen innebär bra halvljus men sedan gjorde dom nog en tankevurpa med en motoriserad lucka som åker upp för helljus. Känns lite 90-tal om man frågar mig. Och helljuset är helt kasst, men det säger sig själv när man använder samma reflektor som halvljuset.
Därför byta ut från original till Philips WhiteVision har ljusblå färg i glasrör ger mera vita än gul lampa.
Vill ha samma vita lampor på halv, hel och dimljus än skillnad vit och gul.
Jag klarar ekonomi. Jag har fått 3 olika bilkampanj, oktoberkampanj och vinterdäckkampanj vinst 27373 kr att spara :-).
Vad landar den på? Jag plockade ihop en combi med dsg, 110hk, afs-led, stylepaket mm. för 209K. Kan säkert prutas ned till 195K. Tyvärr finns inte varken värmare eller uppvärmd ratt som tillval. Uppvärmd ratt är väl tom. standard i minsta Hyundaien idag för typ 80K?
En Fabia Combi Style 1.0 TSI 95 hk 5 vxl manuell. Tillval: Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 års garanti, upp till 150 000 km, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak, Stänkskydd fram och bak, Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg och hjulförvaringsset. Ordpris: 194 251 kr minus 27 373 = 166 878 kr.
Jag ägde för några år sedan en BMW 520 2014 med adaptivt bixenonljus (bara ene lampa och luckor som avgränsar ljuset både i sidled och höjd) var ett ypperligt ljus på den bilen. Sen har väl VW en lång tradition att ha dåligt ljus på sina bilar. Är väl först med Passat och LED high som det blivit lite schvung i ljuset.
Bra rabatt på bilen, men vad skall du med DAB till? Är väl bara i Stockholmstrakten det finns några DAB stationer, men du kanske bor i dom trakterna.
Det går inte att plocka ihop någon bil från nätet och få rätt pris.
Det finns nästan alltid olika paket och erbjudanden som har helt andra priser.
Ok, paketen passar inte alltid, ibland får man med sådant man inte vill ha medan annat saknas.
Snart kommer öka DAB-radio i Sverige.
Jag är mellan Uppsala/Stockholm bor.
http://radionytt.se/nyheter/?s=dab
NENT börjar sända DAB 1 janauri, har bolaget meddelat Myndigheten för press, radio och TV.
Dessutom kommer DB Media och Skärgårdsradion att sända DAB från samma datum. Däremot har Bauer Media, NRJ och Norrköpings Radio & Co sökt och fått uppskov med starten till 1 januari 2020.
”Det är glädjande att de digitala kommersiella sändningarna nu kommer igång” säger Charlotte Ingvar-Nilsson, som är generaldirektör på MPRT.
Totalt blir det 15 radiokanaler som börjar sända 1 januari nästa år på DAB-nät 4, som är regionalt nedbrytbart och finns i Stockholm på kanal 12D, i Göteborg på 6C och i Malmö på 7C. Enligt sändningsvillkoren, som gäller fram till 20 september 2022, ska 35 procent av befolkningen nås av sändningarna 1 april 2019. Ett år senare ska 50 procent nås och två år senare 70 procent.
NENT har elva nationella tillstånd, medan DB Media har ett nationellt för Dansbandsradion och ett regionalt i Skåne för Guldkanalen Skåne. Skärgårdsradion får sända i Stockholm och på Gotland.
Åker man till Norge finns det enbart DAB!
Oftast så väljer man ett prisvärt paket eller nivå och sedan lite lulllull på det. Skoda har ju ambition, style, monte carlo. Volvo hade kinetic, momentum, summum, idag heter det nått annat. Man sätter väl ihop dessa paketen med bakgrund av hur komplicerat det är att lägga till det efteråt. Eller det är kanske dom vanligaste sakerna som folk kryssar så bakar man in detta i paket så blir monteringen billigare. Övrigt lulllull kanske är sånt som är relativt enkelt att plocka dit på bilen som extra. Som tex. Klimatanläggning, xenon/led och liknande är ju svårt att montera på en färdig bil, därför erbjuds klimatpaket, ljuspaket osv.
Men FXX, det monteras inga tillbehör på en färdig bil, allt sker ju på bandet. Skall man t.ex ha adaptiva lysen så monters dessa på jusst den bil på bandet som skall ha det. Är ju hela modellen med dom europeiska bilarna. Du kryssar i vad du vill ha och bilen monteras utifrån den specen. Paketen är oftast landsanpassade och sätts samman av generalagenten, t.ex Mercedes SE paket. I Norge har dom ett annat Norge paket.
Ser du på olika länders hemsidor så är samma bil olika ”paketerad” i olika länder.
Skillnad att tillval och tillbehör.
Jag har lagt redan är...
Tillval med fabriksmonterat är Style, Komfortpaket, Candy White, Avtagbar dragkrok, 5 års garanti, upp till 150 000 km, Automatisk regn, helljus, innerbackspegel sensor, DAB-digital radiomottagning, Super rullmotståndsoptimerat sommardäck sänkt från 105 till 103 CO2 utsläpp, Mittarmstöd med 2xUSB bak och Stänkskydd fram.
Tillbehör med återförsäljare verkstadsmonterat är Stänkskydd bak, Nokian Hakkapeliitta 9 med alu fälg och hjulförvaringsset.
Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. Dock finns det en tanke bakom dom olika paketen för att förenkla monteringsprocessen, tror jag. Det är väl enklare rent implementeringsmässigt att montera vissa saker i en kombination. Kostnadsmässigt så tror jag också det är fördelaktigare att erbjuda ett paket till en bil istället för att helt individanpassa varje bil. Det är väl därför man många gånger tvingas välja till vissa grejor bara för att man vill ha en sak.
Många extragrejor följs ju åt. Nått tillbehör kanske kräver kamera i vindrutan. Då är det kanske bara mjukvara som skiljer att man kan få laneassist, eller skyltigenkänning, adaptivt ljus eller liknande. Är kameran den dyra grejen så kan man ju lika gärna erbjuda alla finesser som kameran används till för ett lägre pris.
Ja, kameran som du nämner är ju grunden för andra extrafunktioner, adaptiva lysen, laneassist mm. Men det krävs ju kompletterande hårdvara för att du skall få den andra funktionen, t.ex adaptiva lysen. Men redan på Saabs tid för snart 20 år sedan så var varje bil individuell. Monterades efter en detaljerad spec per bil. Var på studiebesök i fabriken i Trollhättan. Är säkert än mer utvecklat i dag. Men kolla på dom olika marknaderna hur man erbjuder olika komponerade paket. Är mer ett försäljningsknep vill jag påstå att paketera det som är mest efterfrågat och ge det ett attraktivare pris för att locka kunder. Men tillverkaren lär ju fortfarande tjäna pengar på tillbehören, fast troligen med lite lägre marginal.
Jag har för mig att jag läst eller hört någonstans, att anledningen till att bl.a Japanska och Koreanska bilar säljs i olika fasta utföranden, är att de kan ha separata produktionslinor för dessa utföranden och därigenom förenkla tillverkningsprocessen. För märken där man kan välja varje tillval individuellt så blir ju dock produktionsprocessen betydligt mer komplicerad eftersom varje bil blir helt unik.
EDIT: Hittade en länk om detta:
http://www.autonews.com/article/20040906/SUB/409060740/25-years-of-honda-in-the-u.s.a.:-in-some-practices-honda-still-stands-
"Batch by batch. A key element of Honda's approach to lean manufacturing is building vehicles in batches by trim level. When the assembly line runs the highest trim levels, all workers are on the line. When the line runs lower trim vehicles, some employees leave the line to work in subassembly areas or attend training"
.
Det finns många halogenlampa och glödlampa både strålkastare och bakljus pålitlig, driftsäker, hållbart och kan ombyggnads LED med gamla sockel för billigare delar och slipper hela insatser armatur/LED. Vackra tjejer från Kinesiska.
https://www.youtube.com/watch?v=WSTLNUXl5hE
https://www.youtube.com/watch?v=_gU4giuLqmk
https://www.youtube.com/watch?v=kzhxCr-mZM8
https://www.youtube.com/watch?v=ZzzwFzS7EsE
https://www.youtube.com/watch?v=ONZto7jYuMY
Min nya Fabia 2019 är utan LED strålkastare, utan LED bakljus, utan Dimljus fram med kurvfunktion, utan Adaptiv farthållare och utan elektrisk parkeringsbroms. Framtid byta LED strålkastare och LED bakljus med gamla sockel.
Jag vill inte ha LED hela insats med AFS, Dimljus fram med kurvfunktion, Adaptiv farthållare och elektrisk parkeringsbroms för massa elektronisk problem. Jag vill ha robust, enkel och hållbart driftsäker. Slipper elektronisk problem blink blink.
Skoda är mycket bra bil som personlig smak att välja olika tillval utrustning med massor elektronisk och utan massor elektronisk.
Exempel vanligt halogen eller hela insatser med LED strålkastere och vanligt glödlampa eller LED bakljus är bra för personlig väljer som vill ha.
Några andra märken bestämmer från tillverkare som bara massa el utrustning och LED som standard som inte finns enkel tyvärr!
Som John trevligt påpekade i min ”fredagsmys”-tråd så vet du GF att det är olagligt att byta till Led och du kan få böter om du blir stannad av polisen.
Jag kommer aldrig göra samma misstag som jag gjorde för 5 år sedan och köpa en bil utan original xenon/led igen.
Att det skulle börja krångla iaf. dom första 5 åren på en ny bil tror jag inte alls. Isf. har man nog köpt fel bilmodell från början.
När det gäller utrustning på nya bilar idag så tror jag man är dumsnål om man väljer bort ACC, Led, kurvljus osv. Det som är extra utrustning idag är standard om 3-5 år. Om 3-5 år när man ska sälja/byta in sin bil så är den värd betydligt mindre då alla vill ha sånt som är standard på nya bilar då. Jag har själv noterat detta på tex. V60/V40 där bilarna med ACC blir sålda omgående och betingar ett högre andrahandsvärde.
Att byta ut på din bil är att kasta pengar i sjön, komplettera med en ljusramp om du nu verkligen måste ha mer ljus,
Jag håller med dig att det är viktigt att godkänna i Sverige att köpa delar. Jag köper inte utomlands exempel ebay har stark ljus som kan köpa och får böta om polisen kommer. Strax är det byta till mera vita halogen med Philips WhiteVison är ingen problem. Jag har byt från gul till vita mina nuvarande Opel Astra bättre ljus. Framtid om tillstånd LED med vanligt sockel ombyggnad att godkänna i Sverige.
Hörru du. Jag kastar inte mycket pengar för det är ju 2603 kr per månad fram till 23 månader byte från Astra till Fabia som mellanpris.
Du har ju köpte 2 ggr 1 år gammal byt från Mustang 2017 till Mustang 2018 är ju så mycket pengar för halv miljon :-o.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.