Vi Bilägares forum

S60 Cross Country

S60 Cross Country

Då var det dax att byta bil och jag tänkte mig dela med mig av hur det är att leva med en S60 Cross Country.
Det blir en D3 Automat, Momentum, Business Advanced, Rich Java metallic, Sportskinn, Volvo On Call, IntelliSafe Pro och Backkamera.

Leverans om några veckor, fick chansen att ta en lagerbeställning som gick att justera lite på så det blir perfekt.

Lämnar en S60 T5 bakom mig, byter helt enkelt bensineffekt mot dieselknatter...
Varför en S60CC?
För att den är lite ovanlig, jag gillar sedaner och tycker att med en CC så kommer man upp några extra centimetrar, får lite mjukare fjädring och lite lägre ljud. Vi får väl se om vi blir kompisar eller om jag kommer att sakna 104 hästar...

Uppdaterat: 2016-08-15 12:02
*Robban

Kommentarer

Kul val :) Tycker själv den är lite "cool" och den sticker ut lite med sin ovanlighet! Lycka till!

Uppdaterat: 2016-08-15 12:10

Intressant bilval, frågan är hur vanlig/ovanlig denna bil är. Har sett några ute på stan men den känns hyffsat ovanlig här i kombiland.

Uppdaterat: 2016-08-15 12:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det stod en S60CC i den färgen på Upplands Motor i Kista när jag råkade hamna där för ett tag sen. Jag kom på mig själv att tänka "Fan, den där var ju snygg!".

Uppdaterat: 2016-08-15 13:46

Udda och kul bilval!

Antar att S60CC måste en av de minst sålda Volvo-modellerna sett historiskt på 15-20 år. Kan bara påminna mig att jag sett en i trafik.

Uppdaterat: 2016-08-16 18:22

Kul bilval, det är ett udda koncept med en upphöjd sedan. Var inne på Volvos hemsida och kollade på hur Rich Jaca metallic och S60 cd såg bra ut med den färgen,

Uppdaterat: 2016-08-16 19:05

Kopparfärg?

Har nåt liknande på min MC.

Är riktigt snyggt i solljus av nån anledning.

Uppdaterat: 2016-08-16 19:19

Grattis, verkligen ett kul bilval! En lite "udda" fågel som sagt, men det gör den desto intressantare. :-)

Uppdaterat: 2016-08-16 19:37
Power to the people

Grattis och extra roligt att ha en modell som inte var och varannan har på sin gård... Du får lägga upp lite bilder på skönheten när du har nyckel i din hand.

Uppdaterat: 2016-08-16 19:48
Pär

Ett trevligt val, hoppas ni blir nöjd.

Uppdaterat: 2016-08-16 21:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nja, färgen är mer gyllenbrun än kopparfärgad.
Ja, det blir kul att vara lite udda fast ändå med märket som säljer flest bilar i Sverige.
Komfort och säkerhet är mina huvudmål, detta är ju min arbetsplats.

Uppdaterat: 2016-08-17 10:15
*Robban

Då har jag kört upp första tanken diesel i nya kärran!
Några första intryck:
Den går lugnare än min tidigare S60T5, både i fjädringsrörelserna och i motorn, däremot tycker jag att växellådan inte lirar lika bra som ihop med T5:an, men det kan vara en vanesak.
Den har dragit typ 0,58 vid pumpen, kanske lite mer än jag trott, men ändå helt OK, en stor del av körningen har varit motorväg 110-120 och även en hel del stad. Man märker att den trivs i 80-90 då den visar riktigt låga och fina staplar eller data i VOC.
Sedan ser den rätt mycket större ut än S60, höjden gör att den "bröstar upp sig" mer.
Sportskinnstolarna är supersköna, bättre än den vanliga stolen jag hade tidigare.
I övrigt är ju det mesta lika mot den jag hade tidigare, fast några årsmodeller nyare.

...fast visst saknar jag de bortlämnade 95 hästarna ibland, men mest för att det är kul... Vridet är dock detsamma (350nm), man märker att den är rätt stark.

Uppdaterat: 2016-09-28 15:08
*Robban

Grattis till en fin bil! Kul att läsa om dina intryck. Hur mycket tog din T5 vid samma typ av körning? Förbrukningen på denna kommer säkert att sjunka när den fått lite mer mil på mätaren. Dieselmotorer brukar dra lite mer när dom är nya. Sportskinnstolarna är verkligen underbara! Personligen är jag dock lite rädd att dom blir för trånga med vinterkläder på sig... Men jag ska testa i vinter! ;-)

Uppdaterat: 2016-09-28 19:33

Rutger, T5:an ville ha runt eller straxt under 0,7 vid motsvarande körning vilket är helt OK. Tror att en S60D3 skulle dra mindre än en CC, dels blir det lite mer luftmotstånd av höjden och dels så sitter det onödigt breda hjul på den, 235:or men nog tror jag att jag kan landa den på typ 0,55 så småningom

Uppdaterat: 2016-09-29 08:41
*Robban

Robban, det var en riktigt bra förbrukning på T5:an! Min V70 T4 aut ligger på ca0,82 vid motsvarande körning... Men en V70 har ju sämre aerodynamik än en S60 och är även något tyngre. Sen har ju min 1.6T-motorn med 6-växlad Powershift. Nya VEA-motorerna är ju snålare och 8-växlad aut går säkert också snålare. Hur upplevde du ljudet från denna T5:a? Provkörde nyligen en ny V40 T4, eftersom det var firmans enda demo med bensinmotor och den gick väldigt hårt och diesellikt. Värre än min gamla T4 och inte vad man förväntar sig av en bensinmotor. Det var en besvikelse, men kanske har V40 sämre ljudisolering än sina större syskon? Märkligt att Volvo inte ljud optimerat motorn mer... Eller har man gjort det på dom större trimningsgraderna, från T5 och uppåt? Synd att det sällan finns någon bensin som demo...

Ja, CC gör säkert att det höjer förbrukningen något, liksom breda hjul. Men jag tror förbrukningen kommer att sjunka när du fått tusen mil och däröver på mätaren.

Uppdaterat: 2016-09-29 11:32

Rutger, T5:an lät inte så mycket alls, men då möjligen åt det lite hårdare hållet. När man gjorde fullgasleverans från stillastående så morrade det lite, men inget sportigt alls, tror dock att det är så Volvo vill ha det. Vet inte om en T6 låter mer eller om det måste till Polestare-varianten.
Ja, T5 med AUT8 är en riktigt fin kombination och den gick snålt om man ville, men om man så mycket som visade den gasen så slickade den i sig rejält av allt den kunde få i sig! En av de saker som jag egentligen gillade bäst med bilen, dess "split personality", lugn, tyst och snål om man vill och en som lämnar folk efter sig vid rödljuset om man vill det...

Uppdaterat: 2016-09-29 11:53
*Robban

Tack för svar Robban! Tydligen har dom nya bensinmotorerna ett lite hårdare ljud då. Trist, tycker jag... Men motorn låter mycket trevlig i övrigt, med den karaktär du beskriver. Bra kraften finns när man behöver den, även om den kostar och att den sen är snål och bekväm när man önskar det. :-)

Jag körde denna V40 T4 aut i väntan på V90 D4 aut och det var lite märklig konstrast i motorljud vid acceleration, där T4 lät hårt men D4 mjukare!!! Möjligen då beroende på bättre ljudisolering i V90:n... Men det gav mig den spontana tanken - kanske man borde välja diesel nästa gång!?? Men med mitt körmönster så är det nog trots allt bensin som passar bäst. Tyvärr...

Återkom gärna med rapporter om din S60 CC! Kul att läsa!

Uppdaterat: 2016-09-29 12:11

Efter en 150-milatripp i veckan kan jag konstatera att den är otroligt skön att köra, snäll, nästan åt det sävliga hållet, skön stol, bra stereo och nu börjar förbrukningen krypa lite neråt. 0,55 senaste tanken och åter igen en del 110/120 motorväg som inte är bilens paradgren när det gäller förbrukning.
En stint genom smålands inland på två timmar gav en 0,43 enligt VOC, men då är det något mer vid pumpen, typ 0,47 eller liknande vilket känns helt OK.
Den är också skönare att köra där vägen är lite knagglig, den äter det mycket bättre än S60:n. Skönt med värmaren och rattvärmen också några mornar när det varit lite kyligt...
Så här långt, alla rätt.

Uppdaterat: 2016-10-14 15:15
*Robban

Det börjar närma sig vinterdäck, kommer att lägga på under nästa vecka som det ser ut.
Det blev lika som jag hade på förra, dubbfritt igen, Conti VikingContact6. Skall bli intressant om det blir något lägre förbrukning med dessa så det är en annan dimension än sommarpuckarna, 215 isf 235, Återkommer om det och även om ljud och komfort blir något bättre. Fick något lägre förbrukning på T5:an tidigare, men då med lika dimension på sommar och vinterdäck

Bränslemässigt verkar den ha stannat på typ 0,55 vid blandat/lands/motorväg. Med mindre mängd motorväg skulle det sjunka helt klart, men nu är ju vårt land utrustat med en god del motorväg så... Tänk den dagen som E20 blir klar med motorväg mellan Laxå och Alingsås...

Uppdaterat: 2016-10-25 15:56
*Robban

Nu har det blivit lite mil på vinterdäcken och jag kan konstatera följande;
Den drar ungefär lika mycket bränsle, men då har jag ju samtidigt använt värmaren mer så bruttoförbrukningen är nog lite lägre.
Bilen känns lite svajigare på vinterdäcken än på sommardäcken, visst, lite smalare, 215 vs. 235 men ändå relativt breda.
De känns som lite mindre greppiga än de däck som jag hade på T5:an, även om även de var CVC6 och i 215 bredd, dessa är med högre profil, men det kan vara en känsla utan förankring, olika väglag, ett år sedan osv.
Bilen blev i alla fall tystare, lite bastoner försvann som finns med sommarhjulen, helt OK för mig.
Jag har inset att den lite högre bilen är trevlig när snön har kommit och det är lite knapert plogat, den tar sig fram bra, trots FWD. Ännu inget avstängt radarsystem till den adaptiva farthållaren, trots ymnigt snöfall runt nollan några dagar. Jag kämpar på!

Uppdaterat: 2016-11-15 19:15
*Robban

Den lite diffusare känslan kanske inte bara däcken är skuld till....
Högre bil, svajigare fjädring, detta påfrestar ju däcken lite till.

Uppdaterat: 2016-12-01 17:57

Kan ju omöjligen ha blivit tystare med vinterdäcken, Vi bilägare säger ju att det inte är så. ;)

Uppdaterat: 2016-12-01 19:32

Det kanske inte det har blivit, rent definitionsmässigt.....
Vib mäter nog med decibelmätare, men upplevelsen handlar mer om frekvenser än om enstaka decibel.

Uppdaterat: 2016-12-01 19:58

ducce, skulle säga att db också en faktor, bara att Vi bilägare missat och dragit fel slutsatser.

Uppdaterat: 2016-12-01 20:43

Som ni säger pôjkar så har jag bara använt mitt, i och för sig musik-gehör:aned öra, men jo det låter mindre, lite dovare och inget direkt väs som det gärna är från sommardäcken. Kan ju konstatera att ViB har mätt upp min bils ryggsäcksutrustade bror (V60cc) till väldigt tyst och det kan nog bekräftas, men som jag skrev längre upp i tråden så blev jag grymt besviken över ljudet vid första provkörningen då den testbilen var utrustad med de, i och för sig, otroligt snygga BOR 19" hjulen men de levde om och var stötiga som gjorde mig helt avtänd av bilen, innan jag fick testa en på 17" hjul, vilket var en helt annan upplevelse.
Jag tänkte köra 16" på vinterdäcken, men valde i alla fall 17" eftersom det är så pass hög profil på dem till min bil.

Uppdaterat: 2016-12-02 15:40
*Robban

Robban, vill du ha större fälgar men bra ljudkomfort så verkar ju Pirelli däcken med ljuddämpande filtmaterial inuti rätt bra. Dock säkert inte billigt.

Uppdaterat: 2016-12-02 16:20

Finns det som vinterdäck?

Uppdaterat: 2016-12-02 21:03
*Robban

Milen rullar på i rasande takt när Sverige avverkas kors och tvärs...
Kan konstatera att det är trevligt med en lite högre bil när det är dåligt plogat och snösträngar här och där och ingen större risk att dörren tar i vallar och liknande.
Däremot så går det åt lite mer soppa nu när det är kallt, även om en del självklart är för att jag kör värmaren morgon och kväll, men även för själva körningen är den lite törstigare. Jaja, det är ändå rimlig förbrukning så det är bara att nöta på.
Råkade ut för att radarsystemet stängde av härom dagen, det snöade rejäla blötsnöflingor och det var kämpigt att ens hålla rutan ren från snö så det är kanske inte så konstigt om radarenheten klabbar igen. Den är dessutom lite tokigt gjord i grillen på en cc, som har bikakemönster i grillen och radarytan lite infälld, snö kan lägga sig i mönstret mer än på S60 jag hade tidigare, som i stort set var slät... Jaja, inget att yvas över, den varnar direkt att den har kopplat ifrån radarn så...
Jag kämpar vidare!

Uppdaterat: 2016-12-14 16:22
*Robban

1500 mil passerade, det rasar på, men det gör inget, den är underbar att köra! Sitter som en gud och får inte träsmak, även när stinterna någon gång bestämts av att behöva tanka... Förbrukningen ligger på ca 0,6-0,62 vid pumpen, men då är det en hel del värmare i detta, uppskattar att komma till en varm och isfri bil, att frysa är så överskattat.
Måste ge ljuset ett starkt betyg, bra halvljus, bra helljus och det adaptiva ljuset är grymt, med massor av ljus där det inte är ett möte eller en bil framför. Det fungerar perfekt, flyttar ljusbilden, blir nästan roligt att titta på hur det ändrar sig hela tiden och på/avbländningen fungerar till 98% bra.
Sedan var jag ute och testade lite bilar igen i helgen, blev Golf Alltrack, Volvo V90 och BMW 3-serien och då insåg jag att S60cc ÄR en tyst bil på riktigt! Jag har kört Golf 7 tidigare och tyckt att den varit ok ljudmässigt, lite däcksljud bakifrån, men det var stor skillnad! Även V90 fick stryk av min, men på den satt det feta dubbade 19"-ostar så de hjälpte nog till att brumma upp ljudet lite. 3-serien var någonstans mitt emellan.

Parantes, blev riktigt glad av att köra V90! Vilken spänst, inget liknande någon Volvo jag kört tidigare och då har jag kört det mesta sedan 30 år tillbaka! Allert och smidig, styrningen med bra känsla, den kändes inte som en nästan 5 meter container utan mycket rapp i reaktionerna utan att vara nervös på vägen som jag kan tycka att BMW gärna kan vara, priset av exakt och rapp styrning... Komforten var grym, gillar "TV:n" i mitten, enkel att sköta genom att den hade förbaskat bra respons i röststyrningen, testade massor av saker som bilen fick hjälpa mig med och den gjorde det med bravur! Pilote-drive är lite läskig och inget jag vill ägna mig åt att använda, men även det en extra säkerhet för att minska risken att åka av vägen om man av någon orsak tappar koncentrationen en sekund eller två. Tur att det är ett tag till mitt nästa bilbyte för då ligger V90 bra till, även om den är på tok onödigt stor för mina behov och då kanske S/V60 har kommit och blir mer rätt, med samma teknik i övrigt. Den jag testade var för övrigt en D3AWD, 150 hk i en så stor bil, kan väl aldrig fungera? Jodå, men kanske inte med 2200kg på kroken och full familj ;-)

Sorry för romanen :-)

Uppdaterat: 2017-01-03 22:37
*Robban

Funkar, hämtade min idag, D3 AWD.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-03 22:46

U lucky B!
Förväntar mig en tråd om den

Uppdaterat: 2017-01-03 22:56
*Robban

Kul läsa dina "romaner" Robban. :) Gillar det jag läser: "Sitter som en gud och får inte träsmak, även när stinterna någon gång bestämts av att behöva tanka..." Jag har provat många bilar, men dom flesta ger mig träsmak. På längre turer ibland även i min V70... Det som stör mest då är dom sneda kanterna på sittdynan, som trycker på låren. Minns du skrev något tidigare om att du inte gillade V70s säten och sitter bättre i S/V60, vilket låter intressant. Tycker om stolarna i V60 när jag provat, speciellt sportstolarna, men har inte haft möjlighet prova annat än kortare turer (än), så vet inte om det är någon skillnad i längden... Jag har tygklädsel idag och tycker att dom upplevs hårdare i stoppningen än skinn, så kanske ska välja skinn nästa gång, men är rädd att det ska upplevas för kallt vintertid... Flera jag känner som haft det har sagt att det är "fruktansvärt kallt" och dom har därför bilar med tygklädsel idag... Vad tycker du?

Intressant att du tycker det var stor skillnad i buller mellan din bil och Golf Alltrack. Jag provade den i somras, men reagerade inte på däckljudet. Däremot tyckte jag motorljudet (diesel) trängde in för mycket. Tyvärr fanns ingen demo med bensinmotor... Gillade den annars, men stolarna är ju inte lika bra som i Volvo... Därför har jag svårt byta till något annat. Lurar nu på en V60 Classic, om den kommer i år. ;) Annars ev. en dynamic edition...

V90 är annars en mycket trevlig bil och jag blev riktigt förtjust i den när jag provkörde den! Som du säger, alert och smidig, samtidigt som den gick väldigt mjukt över ojämnheter, nästan svävade fram. Gillade den mycket, men som du säger så är den onödigt stor och lång även för oss. Därför hoppas jag att nästa V60 blir mer lagom stor, men lika underbar som V90. Men överväger om jag ska ta en V60 Classic först, eller något annat, medans dom får fixa till barnsjukdomarna. ;) Enligt principen "en bil är aldrig så bra som strax innan den läggs ner".

Grattis junkers till en underbar bil! V90 passar bra i den snygga blå färgen. Jag läser också gärna en tråd om den. ;)

Uppdaterat: 2017-01-03 23:35

Stolar, detta kära trätoämne...
Som jag sagt tidigare så är inte min bak kompatibel med de av många så lovordade stolarna i V70 och min teori är att man sitter på de tjocka valkarna som ju stolen har, rejält på sidan om mittdelen, vilket ger ett tryck på mina höfter med "träsmak" till följd. En av orsakerna att jag inte valde en V70 igen när den var "utkörd" utan att det den gången blev en Passat.
Stolarna i S60 som jag har är sportskinn och då är mittdelen platt (så även i tygstolarna) och sedan kommer "skålningen" vid sidan om höften, vilket gör att jag sitter avlastat på hela baken.
Skinn eller tyg... Jag har alltid varit en tygkille, hade Alcantara i Passaten, hade tyg i S60:n och var lite skeptisk till skinn, men då jag har bilen i garage hemma och har värmaren när det är kallt och jag inte är hemma så går det bra. Har kommit ut till kall bil och då är dessa inte så sköna, men med stolsvärmen på så är de varma ganska snabbt, komforten i sig var viktigare och jag upplever inte att de blir så himla svettiga heller vid långkörning, men det kan vara att det beror på hur skinnet är behandlat, vissa blir ju som galon och då blir det kladdigt.

Alltrack:en som jag körde var en TSi180 och visst fanns det lite ljud från motorn när man gasade, men inget som störde mig. Det mesta var däcksljud bakifrån. Bilen hade 17" dubbdäck som såg ganska låga ut.

Uppdaterat: 2017-01-04 07:37
*Robban

Ja, hur man sitter är ju individuellt. Men jag håller med dig Robban. Trots att jag är av normal kroppsbyggnad så sitter jag också på dom där tjocka valkarna och det får speciellt högerbenet/låret att somna under längre körningar och träsmaken kommer strax därpå... Förstår inte varför Volvo byggt dom där stolarna på det viset... Hade en S60 -07 tidigare och den hade mjukare stoppning som funkade bättre, även om den var lite väl mjuk i sittdynan på längre turer... Skönt att höra att du sitter bättre i din nya S60! Ja, jag tycker också det är bättre med plan sittdyna och skålningen utanför kroppen. Det gör att ett V60 köp känns än mer lockande för mig. Visserligen trängre bagage än i nuvarande bil, men vi får väl "knö oss in". ;) Viktigast för mig är att man sitter bra. Synd att sportstolarna inte finns med tyg... (Jo, R har alcantara...) Får fundera på vilken stol jag ska välja, om det blir en sån... Beror ju även på hur kommande Classic är utrustad... Men det finns ju stolsvärme som man väl får använda oftare om det blir skinn. Värmen sommartid är jag mindre orolig för. Volvo brukar ha bra skinnkvalité.

Hur upplevde du stolarna i Passat? Jag provkörde i somras en ny med ergoComfort-stolar i tyg, men tyckte dom var för hårda, så där infann sig träsmaken snabbt. Men en anhörig köpte nyligen en Passat -12 och den hade sportstolar i tyg. Tyckte dom kändes bättre. Den hade gått 4000mil, så passagerarstolen borde inte hunnit bli nämnvärt nedsutten...
Intressant att du hittat en Golf Alltrack TSI180 att testa. Däcksljud bakifrån med dubbdäck låter ju inte så kul... :( Jag körde på sommaren och då störde motorljudet från dieseln mer. I varje fall upplevde jag det så efter att innan ha kört nya Tiguan och Passat, som var betydligt tystare. Golfen jag körde hade ergoactive-stolarna och dom tyckte jag var mjukare än Passats och bra inledningsvis, men tyckte mot slutet att dom började kännas lite jobbiga i ländryggen, vilket gjorde mig tveksam. Skulle behöva längre test för att bli säker. Men har inte lyckats hitta någon demo med bensin än...

V90 tyckte jag kändes skön med skinnklädsel, men demon jag körde hade tygstolar och dom upplevde jag lite hårda under vår korta provtur. Kändes som man hade ändan lite som i en grop... Men efter lite justerande kändes dom ändå ok. Måste få en längre provtur innan jag kan säga säkert vad jag tycker om dom, men det får bli ifall det lutar mer åt en V90 till slut. ;)

Uppdaterat: 2017-01-04 13:21

Att de hade en Alltrack 180TSi beror på att de just nu pushar ut just 180TSi på kampanj, vettigt utrustade med bra pris.
Passatstolarna tyckte jag fungerade bra, har inga problem med hård stoppning, bara det inte "klämmer" på någon punkt. Kan mycket väl tänka mig nya Passaten vid ett bilbyte.

Uppdaterat: 2017-01-04 18:13
*Robban

Glömde tidigare, måste rapportera om en driftstörning, jepp det är sant!
Infotainmentsystemet frös och startade om en dag, fattade inte först vad som hände, jag försökte ändra på något och då blev det bara tyst och svart i ett par sekunder innan skärmen kom igen och så även radion och andra funktioner i displayen, jaja, jag kämpa vidare.

Uppdaterat: 2017-01-04 18:17
*Robban

Infotainmentsystem och kyla verkar inte vara kompatibla på något bilmärke. Lite strul och omstarter krävs ibland.

Uppdaterat: 2017-01-04 18:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är ju en dator så inte så konstigt. Om det bara är displayen och radion som ger upp och startar om så är det OK för mig, har hänt en gång på 1500 mil så...

Uppdaterat: 2017-01-04 19:20
*Robban
EnannanRobban skrev:

Det är ju en dator så inte så konstigt. Om det bara är displayen och radion som ger upp och startar om så är det OK för mig, har hänt en gång på 1500 mil så...

Ja, bättre med omstart på infotainmenten än själva motorn. ;-)
Härligt att bilen rullar så bra!

Uppdaterat: 2017-01-04 22:06
Power to the people

Tyvärr verkar det bli allt fler bilmärken som väljer att sköta alla möjliga saker via en och samma skärm.

Uppdaterat: 2017-01-05 09:40

Då har 2000 mil passerats. Dagens första stint på knappa 30 mil gav en förbrukning på 0,5 enligt färddatorn och VOC, vilket brukar vara någon decimal till. Ganska imponerande ändå, vägen var landsväg med varierat 70-120, men mestadels 90 och 100. Känns som om 90 är den ideala farten för låg förbrukning, men det är klart 100km/h ger 1400 rpm så den går lågt på varvet.
Full fart framåt mot 2500 mil...

Uppdaterat: 2017-01-31 21:21
*Robban

Idag tog jag mig miljövidrigt till vår södra landsände medelst flyg och har sedan kört runt till kunder i hyrbil. Fick en V60cc D4AWD som var skodd med R2:or. Den var vingligare än min och det var ett mer brummande ljud från hjulen än mina CVC6.
I övrigt så är jag kluven till den gamle 5:an, den är rå och stark, men ingen "fjong" i den utan den lever på låga varv och vrid. Märkte stor skillnad på varv vid 100 km/h, denna låg på 1850 rpm medan min ligger på 1400 rpm. Den så bespottade automaten var lugn och fin att köra, men den är långsam och "slirig" men det gör den bekvämare än A8:an som ibland kan vara lite hård vid nerväxling beroende på att den gör det utan att släppa lock-up:en.
Saknar min egen bil...

Uppdaterat: 2017-02-06 20:57
*Robban

Nytt rejält personbästa på två dagars körning i inre mellan-Sverige, 90 mil och 0.44 i snitt vid pumpen!
Visst det har varit i huvudsak 70-80-90 vägar och jag har kört lugnt på bitvis helt friktionsfria vägar, vilket säkert hjälper till en del.
Hade min första erfarenhet av drifting på länge, ett fullständigt fyrhjulssläpp utan förvarning, undrar hur det hade gått med dubbat istället, troligen hade jag hört detta tidigare av dubbskrapet.
Inget annat speciellt efter vägarna, lite spännande idag med -5 och regn...
Inser att Volvo har en betydligt tidigare kalibrerad ljussensor till halvljuset, min har tänt långt tidigare än andra runt om mig i trafiken. Viktigt nu när det är så många som kommer att köra i gryning/skymning och då främst de som kladdar på reglagen själva istället för att ha ett bra autoläge.

Uppdaterat: 2017-02-16 15:00
*Robban

Robban, låster som du klarar ett bränslepris på 30 kr litern med den förbrukning. Ingen elbil där inte. ;)

Uppdaterat: 2017-02-16 16:21

Ja, inte är det bränslet som knäcker kalkylen för mig, men en elbil skulle idag inte fungera lika smidigt för mig, nu har jag som sagt kört ca 90 mil på två dagar, med tider att passa, skulle vara svårare med en elbil, oavsett kostnad.
Med ett jobb där man inte behöver köra som jag gör idag, med en mer statisk körning typ alla dagar i veckan skulle jag mer än gärna åka elbil, nu när vi börjar närma oss vettiga räckvidder på riktigt 25-30 mil.

Uppdaterat: 2017-02-16 16:32
*Robban

Robban, då är väl elbilen körd om man klarar 30 kr litern fossilt, för dyrare lär det ju knappast bli med dagens oljepriser.

Uppdaterat: 2017-02-16 17:32

Elbilen kommer inte vara för alla, likväl som en Dieselbil inte är för alla eller en HSD, eller en plugin-hybrid, eller en etanolbil, eller en vätgasbil... Även med 30 kr/l skulle ju inte ändra mitt behov, där är det i så fall för företaget att ta ett beslut i deras smärtgräns för mitt körande i tjänsten då de betalar för bränslet i tjänsten.
Mitt körmönster försvårar elbilskörning, men som privat alternativ till frun skulle det vara aktuellt, hon har ett körmönster där en elbil redan idag skulle fungera, men med Ampera-e känns det riktigt rimligt. Kan kanske bli så nästa år.

Uppdaterat: 2017-02-16 17:43
*Robban

Jag undrar om jag bara har haft tur, men har någon annan av er erfarenhet av dieselförbrukning med "vanlig" diesel kontra Preem Evo Diesel? Har kört två tankar och båda har varit med lägre förbrukning än tidigare? Har inte kört mindre värmare, det har varit lite varmare, men marginellt.
Jag skall tanka en tank till innan jag skall testa med något annat igen för att se om det är slumpen eller soppan...

Snart dax för första service, skall bli spännande att se vad det kalaset kostar och om det är några "kampanjer" inblandat...

Uppdaterat: 2017-02-24 11:25
*Robban

En månad har gått sedan senaste rapporten.
Bilen har blivit servad för första gången, inget att påpeka, någon mjukvara som fanns i nyare version. Vad kalaset kostade såg jag inte eftersom det faktureras. Jag gillar Volvos lösning med att man gör allt direkt med teknikern istället för att informationen skall gå via en kundmottagare.

I övrigt finns inget negativt att rapportera, den rullar på tyst och skönt, har haft en till radarblockering i klabbsnön som var förra veckan, men den varnar direkt och stänger av systemet helt.

Jag har fortsatt att köra på Preem Evo Diesel och jag fortsätter se lägre förbrukning, till och med en lång körning på E4:an i typ 12...110 menar jag och då visar VOC på 0,49-0,51 på totalt 70 mils körning, vilket vid pump är typ 2 tiondelar till. Ganska bra kan jag tycka ändå.

Skall bli intressant och känna skillnaden när sommardäcken skall på, både i körkänslan, ljudet och förbrukningen.

Fortsättning följer!

Uppdaterat: 2017-03-22 23:05
*Robban

En månad till har gått.
Sommardäcken på, de låter mer än vinterdäcken, det märktes tydligt när jag bytte i veckan! De går hårdare än vinterdäcken.
Däremot så drar den ett par, tre tiondelar mindre på sommardäcken, det märks när man frihjular att den rullar lättare, däremot så blir bilen spänstigare och mindre "vinglig"

En lite fadäs igen, radion hängde sig och startade om, har hänt en gång tidigare. Däremot har min intenertkarta kommit igång igen, något som fler Volvo-förare berättat om, tydligen någon fellänkning till Volvos databas, ingen dealbreaker, använder den sällan, men det är trist när saker inte fungerar.

Framåt mot sommaren!

Uppdaterat: 2017-04-22 17:17
*Robban

Jaha, då har världen tappat en av få S60cc!
Jobbarkompisen hade lånat den över helgen och fick en telefonpratande snickare medelst en skåpbil i sidan i en rondell och det tog för bilen illa, träffade höger framhjul och A-stolpe och enligt information jag just fått är bilen bortom räddning!
Kompisen klarade sig bra, men kommer troligen att känna lite ett par dagar, han var som tur var ensam i bilen, högerplatsen var inte så fin längre. Han såg "snickarn" komma i ganska hög fart men var helt säker på att han skulle stanna, men icke. Boom! Snickarn fick åka ambulans.
Jaja, nya bilar finns det hur många som helst så...
Fram till dess så skall jag få äran att åka Toyota RAV4 D-4D automat, en 2015, skall bli intressant att se hur detta är, jag kanske kommer att se ljuset!

Uppdaterat: 2017-05-29 10:57
*Robban