Vi Bilägares forum

Robbans ID.4

Robbans ID.4

Dåså, då är bilen hämtad och som rubriken behövde avslöja så blev det en ID.4

Uppdaterat: 2021-12-03 12:27
*Robban

Kommentarer

Grattis till nya bilen. Skall bli kul att läsa om dina erfarenheter.

Uppdaterat: 2021-12-03 12:29

En grå med specen ID.4 Family som innefattar ganska mycket bra grejer som jag ville ha och en del som jag inte ville ha.
LED Matrix, dragkrok, glastak för att ta upp några grejer.
Fick de däck jag ville ha efter lite strul, CVC7 så det känns bra.

Har bara kört hem den från Stockholm ännu.
Det var lite kul när jag hämtade den, säljaren var mycket tydlig om att GOM inte var att lita på utan att den flyter utifrån ett 10-mils snitt, blev kanske extra viktigt med tanke på att den sa 781km… det hade varit något!

Så här kommer det komma mina erfarenheter om att ratta runt en ID.4 en tid fram över.
Frågor? Fråga!

Uppdaterat: 2021-12-03 12:32
*Robban

"En grå med specen ID.4 Family som innefattar ganska mycket bra grejer som jag ville ha och en del som jag inte ville ha."
Ok. grattis, det blir säkert en trevlig bekantskap, men vad ar det du inte ville ha?
Jag har själv retat mig på paketen som inte är sammansatta som jag önskat och om man vill komplettera kan det kosta skjortan!

Uppdaterat: 2021-12-03 12:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stort grattis till en, som jag har hört av två kollegor som också kör varsin ID4, ena köpt privat och den andra har hans arbetsgivare leasat, mycket säker, snygg och kompetent elbil. Ena killen är säljare och kör ca 7000 mil per år. Köpte du bilen helt ny eller en demobil? Kommer att bli riktigt intressant att höra dina erfarenheter av ID4an och återigen ett stort grattis och trevlig helg!

Uppdaterat: 2021-12-03 12:47
EnannanRobban skrev:

En grå med specen ID.4 Family som innefattar ganska mycket bra grejer som jag ville ha och en del som jag inte ville ha.
LED Matrix, dragkrok, glastak för att ta upp några grejer.
Fick de däck jag ville ha efter lite strul, CVC7 så det känns bra.
Har bara kört hem den från Stockholm ännu.
Det var lite kul när jag hämtade den, säljaren var mycket tydlig om att GOM inte var att lita på utan att den flyter utifrån ett 10-mils snitt, blev kanske extra viktigt med tanke på att den sa 781km… det hade varit något!
Så här kommer det komma mina erfarenheter om att ratta runt en ID.4 en tid fram över.
Frågor? Fråga!

Vad betyder däck CVC7? och vad betyder GOM.
Annars förstår jag att du köpt en ID4 med färgen "elefantgrå" enligt mina barnbarn som deras mamma har som tjänstebil. En överraskande fin bil enligt mig.

Uppdaterat: 2021-12-03 13:52

Tackar Gubbs!
Nisse, eftersom de körde paket på ID under en period så ingår i Family följande:
3-zons värme
Dubbelt golv, lastnät och nät mellan bagage och baksäte
Helglastak
Vet inte om det var något mer som var på denna, men i övrigt så är det bästa ljusen, lite hjälpsystem, sensorer, backkamera. Av det som ingår skulle jag aldrig välja glastak och inte heller 3-zons men det fick bli så för att kunna få en lagerbil.

Uppdaterat: 2021-12-03 13:57
*Robban

Christer,
Continental Viking Contact 7, alltså nordiska dubbfria.
GOM= GuessOmeter, alltså hur långt man räcker till 0

Uppdaterat: 2021-12-03 13:58
*Robban

Grattis!
Glastak förstår jag att du inte ville ha, men vad är nackdelen med 3-zons värme? Är det självklart för alla utom mig hur stort batteriet är och hur många drivande hjul den har?

Uppdaterat: 2021-12-03 16:04

Guran, det känns inget speciellt, det var på ID.4 jag kunde få det jag ville ha och kunna få leverans i tid inom budget. Visst, jag har åkt VW eller Volvo i 15 år typ så jag trivs i dem.

LM, Glastak har aldrig lockat mig, har aldrig haft det tidigare men har vänner som både ha och har haft, men det kanske är en "MUST HAVE" efter den här...
3-Z är ju ingen nackdel, men inget jag heller skulle betala extra för då jag inte regelmässigt har någon som åker i bak...
det är en PRO så det är 77KWh och RWD

Uppdaterat: 2021-12-03 16:28
*Robban

Så, nu är sommardäcken på vinterkollo, vilka galet stora hjul och killen på gummiverkstaden fick slita för att lyfta ur dem, jag är inte van med "monsterdäck" som HX skulle tycka.

Testade lite vad ESP gör och den är snabb, den blinkar och har redan justerat allt och den styr bra.

Får se hur det känns efter helgens körning, skall köra lite.

Återkommer

Uppdaterat: 2021-12-03 16:38
*Robban

Jag tyckte före jag köpte min XC60 att glastak kunde kvitta men nu efter nästan 2 års erfarenhet så gillar jag glastak.

Uppdaterat: 2021-12-03 17:43

Grattis Robban! Hoppas du blir supernöjd även om jag själv hade valt Enyaq ett par steg före ID.4 efter att provat bägge rejält.
Blir intressant att se hur dina erfarenheter och upplevelser blir.
Vad gäller glastak anser jag det är ett måste efter att haft det på en hel del bilar nu, känns "naket och fattigt" utan. Särskilt på ljusa bilar ser det bara konstigt ut nu för tiden med massa ljus plåt bara....
Ja däcken är rejäla på nya bilar, jag har ju 20-tum på min med och det var som du säger rätt rejält för däckgubben att konka runt på. När jag köpte min XK8 Cab för en bunte år sen tyckte alla att "oj, vilka stora fälgar", nu är 20-tums vardagsmat nästan om man går upp nåt paket.

Uppdaterat: 2021-12-03 19:24

Grattis, ska bli kul att följa.

Uppdaterat: 2021-12-03 19:29

Kul =) Snart har vi en av varje elbil härpå forumet att läsa om.
OT. Glastak. Särbon skulle prompt ha det på sin bil, men undra om hon glömt bort att hon har ett, för jag har aldrig sett att innertaket varit bortdraget.

Uppdaterat: 2021-12-03 20:45

Grattis!!! Blir spännande att följa din rapportering.

Uppdaterat: 2021-12-03 21:17

Grattis, tror säkert att du ska förbli nöjd med valet. :-)
Är det den DDR-grå kulören?

Uppdaterat: 2021-12-03 23:36
Power to the people

Grattis till en bra bil.
Hur mycket får du dra på dragkroken?

Uppdaterat: 2021-12-04 11:31

Gross, Jepp, DDR-grå :-)

Optimus, 1000kg på kroken men bara 980 på B-kort :-( får bli att uppgradera till B96

Uppdaterat: 2021-12-04 13:52
*Robban

Grattis! Jag testade en ID3 förra vintern och tyckte också att esp jobbade riktigt snabbt.

Uppdaterat: 2021-12-05 20:14

Då har jag kört första lite längre turen. Det blev från Uppsala till Årsta, södra Stockholm i morse i -17 - -12 grader, dock varm från garaget. Sedan från Årsta till Haninge efter lunch, då kall bil med lärare körd i 10 minuter och sedan hem från Haninge till Uppsala, blandat köer och 110km/h i -11 - 17 grader, med start från kall bil.
Landade på 23,3KWh/100km och med den körningen lite blandat så skulle jag klara ca 35 mil enligt vad jag hade kvar och med det jag kört.

MEN DET ÄR JU INTE 50 MIL!!!!... Nä, men inget jag räknat med i permafrost och på motorväg så...

Bilen är bekväm, men den är lite spårig, vet inte om det är bilen i sig eller om det är vinterdäcken som vill leta, sedan är den lite död i styrningen i mitten så jag skulle inte förvåna mig om den skulle behöva en framvagnsinställning...
Värmen är go, både i kupén, i stolen och i ratten :-)
Farthållaren är mycket mjukare än på Golfen, men skyltavläsningen verkar gå lite för hårt på spolarvätskan för den läser... dåligt :-(

Mer kommer längre fram.

Uppdaterat: 2021-12-06 17:43
*Robban

Henrik, missade att kommentera, angående ID.4 och Enyaq så kan jag hålla med dig att det finns vissa grejer som gör Skodan lite fräschare, men jag tycker att den kändes större, den är ju i och för sig det, och jag ville hellre ha en mindre. Sedan så var tillgången på vettigt utrustad lagerbil ett "måste" för att kunna få leverans när jag behövde.

Uppdaterat: 2021-12-07 15:59
*Robban

Vinterdäcken spelar en ett spratt ibland, tycker jag, De kan "vandra" lite över vägbanan när den är torr. de behöver oftast lite vatten eller snö för att bete sig vettigt. Visserligen har det varit lite olika på bilar jag ägt, men oftast har jag reagerat över dubbfria på torrt väglag.

Uppdaterat: 2021-12-10 23:23

Lite mer från mina äventyr med Elefanten.
Farthållaren kan hålla farten mot skyltarna men det fungerar sådär ibland då den inte alltid läser skyltar utan verkar blanda mellan det och GPS-databasens fart. Har en del platser hemikring som jag VET att den gör fel på och att det måste vara en väldigt gammal databas som den väljer från… får leta upp krysset och klicka ur det.
Annars rullar det på, mina blandade körningar med en del motorväg har nu stabiliserat sig på GOM runt 40 mil så att kräma ur typ 50 vid bra förutsättningar, 17-18 grader, torr väg och kanske 80-väg så… test kommer när läget infinner sig.
Annars är det bara att köra på, den är bekväm och skön att köra, om än klumpigare än golfen, men den är ju rejält större…

Uppdaterat: 2021-12-16 18:20
*Robban
EnannanRobban skrev:

Lite mer från mina äventyr med Elefanten.
Farthållaren kan hålla farten mot skyltarna men det fungerar sådär ibland då den inte alltid läser skyltar utan verkar blanda mellan det och GPS-databasens fart. Har en del platser hemikring som jag VET att den gör fel på och att det måste vara en väldigt gammal databas som den väljer från… får leta upp krysset och klicka ur det.

Det där känner jag igen ifrån min XC60 att den ibland hittar på andra hastigheter än vad det står på skyltarna. Man märker det rätt så ofta där 90 har blivit 80 och 70 har blivit 60 och 50 har blivit 40. Har inte hittat något kryss som tar bort GPS-datafarter, för då skulle jag kryssa direkt.

Uppdaterat: 2021-12-16 18:45

Borde inte det vara gjort på en 2 veckor gamal bil ??

Uppdaterat: 2021-12-16 20:31
Guran skrev:

Christer skrev:
EnannanRobban skrev:
Lite mer från mina äventyr med Elefanten.
Farthållaren kan hålla farten mot skyltarna men det fungerar sådär ibland då den inte alltid läser skyltar utan verkar blanda mellan det och GPS-databasens fart. Har en del platser hemikring som jag VET att den gör fel på och att det måste vara en väldigt gammal databas som den väljer från… får leta upp krysset och klicka ur det.
Det där känner jag igen ifrån min XC60 att den ibland hittar på andra hastigheter än vad det står på skyltarna. Man märker det rätt så ofta där 90 har blivit 80 och 70 har blivit 60 och 50 har blivit 40. Har inte hittat något kryss som tar bort GPS-datafarter, för då skulle jag kryssa direkt.

Du kan väl kosta på och uppdatera kartdatan.

Kartan uppdateras automatiskt "over the air" minst en gång i månaden. Liksom mjukvaruuppdateringar. För rättvisans skull får man väl säga att hastigheterna stämmer i 99 fall av 100, men man irriteras ju av felen, som vanligt.

Uppdaterat: 2021-12-16 21:53

Då har det blivit lite körning i julhelgen i bra kallgrader
Julafton, från Uppsala till Norrtälje med start från garaget (typ 16 grader) och fullt batteri, det är ca 8 mil och det var ca -10 grader och med blandad väg i halkan. Den drog ca 20,5 dit och bilen känns väldigt skön i halkan. Inga ninja-trix med låg värme utan varmt och skönt, både från ventilationen och i stolen.
På juldagen blev det förvärmning i 15 minuter, det var -10 ute och sedan körning till Täby, ca 6 mil och då ville den sig i sig 30, med ständigt sjunkande ju längre vi kom, så förvärmning av kupén och även batterierna drar en del den första biten. Vidare hem sedan efter några timmar, även det ca 6 mil och mesta delen motorväg, start kall med förvärmd bil så landade vi hemma med ca 25 i förbrukning.
Så jag kan konstatera att i kyla så ligger den på ca 25 i förbrukning med blandning landsväg/motorväg vilket då ger ca 30 mil i räckvidd, vilket är ungefär som förväntat.

Något som är dåligt: Lane Assist suger! Om det var ping-pong på Volvon så är detta något betydligt sämre. Visst, det är krav på att bilar skall ha något som gör att man inte kör över en linje av misstag, men eftersom det med största sannolikhet bara är mjukvara för att få Travel Assist, som i alla fall på Golfen var bra, så känns det klart dåligt av VW, men jag valde ju inte det så...

Uppdaterat: 2021-12-28 11:33
*Robban
EnannanRobban skrev:

Då har det blivit lite körning i julhelgen i bra kallgrader
Julafton, från Uppsala till Norrtälje med start från garaget (typ 16 grader) och fullt batteri, det är ca 8 mil och det var ca -10 grader och med blandad väg i halkan. Den drog ca 20,5 dit och bilen känns väldigt skön i halkan. Inga ninja-trix med låg värme utan varmt och skönt, både från ventilationen och i stolen.
På juldagen blev det förvärmning i 15 minuter, det var -10 ute och sedan körning till Täby, ca 6 mil och då ville den sig i sig 30, med ständigt sjunkande ju längre vi kom, så förvärmning av kupén och även batterierna drar en del den första biten. Vidare hem sedan efter några timmar, även det ca 6 mil och mesta delen motorväg, start kall med förvärmd bil så landade vi hemma med ca 25 i förbrukning.
Så jag kan konstatera att i kyla så ligger den på ca 25 i förbrukning med blandning landsväg/motorväg vilket då ger ca 30 mil i räckvidd, vilket är ungefär som förväntat.
Något som är dåligt: Lane Assist suger! Om det var ping-pong på Volvon så är detta något betydligt sämre. Visst, det är krav på att bilar skall ha något som gör att man inte kör över en linje av misstag, men eftersom det med största sannolikhet bara är mjukvara för att få Travel Assist, som i alla fall på Golfen var bra, så känns det klart dåligt av VW, men jag valde ju inte det så...

Kul att läsa från fler att det faktiskt fungerar utmärkt med elbil även i kyla och snö m.m. Men helt klart ligger VAG lite högre i förbrukning. Du skrev 250 Wh/km vid blandad körning i kyla. Jag ligger på 200 vid samma förutsättningar ungefär. Trist med Lane Assist som du skrev där med. Men du gör en bra notering där, skillnaden på Lane Assist och Travel Assist. Känns som många ofta blandar ihop det och efter att kört en bil med Lane Assist så sågar de hela konceptet som att det är vinglig skit och allt med Auto är kasst typ, bättre köra själv. Men det är ju sån otrolig bredd på systemen. Jag personligen skulle aldrig mer vilja vara utan Semiautonom körning oavsett märke, det gör körningen så otroligt mycket vilsammare, särskilt hos de märken som har lite bättre system.

Uppdaterat: 2021-12-30 13:41

Lane assist har absolut ingenting med självstyrning att göra. För att få det hos VW får man köpa Travel assist så lane assist funkar som avsett.

Uppdaterat: 2021-12-30 15:30

Ja, efter att ha haft travel assist på Golfen så både saknar jag det och inte...
Den var bra och att köra blev väldigt vilsamt, MEN... den körde så pass bra att jag bara kunde låta handen vara på ratten, men efter 30 sekunder tyckte den att jag skulle ta över körningen. Ibland så valde jag att låta handen lite lätt ha en högerstyrning på ratten och sedan låta TA korrigera mig, det fungerade bra på motorväg och då körde den princip själv utan att bråka.

Uppdaterat: 2021-12-31 10:03
*Robban

En dålig grej…
I det rådande vädret, griskladd, så droppar det ofräscht från bakluckans kant när man är inne och lastar in eller ut… har lite fula fläckar på min jackas rygg…

Uppdaterat: 2022-01-03 17:25
*Robban

På alla kombibilar jag haft så har det droppat från bakluckan.

Uppdaterat: 2022-01-03 19:35

Grattis och lycka till med bilen.
Har läst igenom tråden.

Har provkört dom flesta elbilarna och att köra dom olika fabrikaten är mer en vanesak förutom mer eller vansinniga lösningar i skärmar och menyer.

Några grejer som irriterar mig är att det inte går att stänga av dom automatiska systemen när jag vill, typ vid busväder och snö.

Att inte kunna blippa bort den adaptiva farthållaren när snö och is lagt sig över front radaren.
Och då kunna köra på klassisk farthållare är ju sämst och jag tror det gäller alla fabrikat.

Har farthållaren funkat bra för dig utan några problem.

Kör du med avslappnad frirullning och regenerering när du vill med mjuk bromspedal eller one pedalskörning?

Uppdaterat: 2022-01-05 20:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 skrev: "Att inte kunna blippa bort den adaptiva farthållaren när snö och is lagt sig över front radaren.
Och då kunna köra på klassisk farthållare är ju sämst och jag tror det gäller alla fabrikat."

Det hade inte varit ett problem om du haft en Volvo med rattknappar för farthållare, för där trycker du bara vänsterpil så lägger du i vanlig farthållare. Men visst du har ju alltid propagerat för spak bakom ratten om jag inte missminner mig. Och radarn sitter innanför rutan.

Uppdaterat: 2022-01-05 21:26

Mso, inget problem med radarn ännu, men har inte kört i riktigt busväder ännu.
Kör alltid på ”B-läget” med en pedal, det är mest bekvämt.

Uppdaterat: 2022-01-05 22:28
*Robban

Tror det går att stänga av ACC på alla VAG-bilar och således få vanlig farthållare. I min Skoda har det någon enstaka gång varit att ACC inte fungerat pga snö. Men det går ju bra att köra utan hjälpmedel.

Uppdaterat: 2022-01-05 22:50

Christer
På VAG brukar det sitta en sensor nedanför grillen. På Volvo sitter den i grillen.

Uppdaterat: 2022-01-05 22:54

Vi kör också vår ID3 i huvudsak i B läget dvs man vrider högra spaken två gånger. Jag inbillar mig att man kör mest ekonomiskt i det läget jmf med det vanliga läget då man frihjular utan regenerering men jag kanske har fel. Vår ID3 har passerat 2 000 mil på på drygt tre månader och har haft noll fel. Allt bara funkar.

Uppdaterat: 2022-01-05 22:56

ID3 och 4 är väl i princip samma bil frånsett storleken och att 4an är ännu mer bekväm / robust eftersom det är en elsuv.

Uppdaterat: 2022-01-05 22:57
Axa skrev:

Christer
På VAG brukar det sitta en sensor nedanför grillen. På Volvo sitter den i grillen.

Näää där har du helfel Axa! Den sitter innanför rutan vid backspegeln på min Volvo.

Uppdaterat: 2022-01-06 06:52
Christer skrev:

Axa skrev:
Christer
På VAG brukar det sitta en sensor nedanför grillen. På Volvo sitter den i grillen.

Näää där har du helfel Axa! Den sitter innanför rutan vid backspegeln på min Volvo.

Jag tror Christer har rätt och det är ju den enda vettiga lösningen såklart.
Torkaren ser till att radar eller vad systemet heter som sitter innanför rutan har klar sikt.

Uppdaterat: 2022-01-06 08:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ehm, ok. Jag har inte helkoll på alla Volvomodeller men jag vet att de tidigare satt i grillen. Men nu verkar det som att de flyttat upp allt till framrutan då?

Edit. Vad jag kan hitta satt radar i grillen tidigare men flyttats upp till rutan från MY 2018.

Uppdaterat: 2022-01-06 12:02

Nu har det blivit lite diverse åkande kors och tvärs, både i stadsmiljö, landsväg och motorväg och förbrukningen sjunker och börjar etablera sig på typ 2,1 och senaste GOM indikerade på ca 40 mil så… innan sommaren skall jag lyckas köra den på WLTP 51 mil :-)

Uppdaterat: 2022-01-17 20:19
*Robban
Axa skrev:

På alla kombibilar jag haft så har det droppat från bakluckan.

Vilka är det?
Ingen av mina har gjort det.
Ägt Volvo, VW, MB…etc

Uppdaterat: 2022-01-18 07:36
Gillar kurvor och rondeller

Jag har inte heller upplevt dropp-problemet på samma sätt tidigare, här blir det att det rinner av luckan och sedan ner på kanten som är ganska platt och bred vilket gör att det droppar på hela ytan, inte bara i hörnen som tidigare bilar kanske gjort, här är det över hela luckans bredd.

Uppdaterat: 2022-01-18 12:01
*Robban

Ny bostad - ny laddare…
Flyttar till nytt och då blev det en ny laddare också.
En Garo som enligt utsago är kopplad för 3x13A och det verkar stämma för den krämade i alla fall på med 7-8KW igår när jag testade.
Annars så rullar det bara på, den lastar bra med fällt säte, kan vara bra i dessa tider av flytt.
Den är skön att köra i halkan, man kan styra den med gasen lite, den flyttar ut baken lite innan esp tar över :-)

Uppdaterat: 2022-02-02 12:43
*Robban
EnannanRobban skrev:

Den är skön att köra i halkan, man kan styra den med gasen lite, den flyttar ut baken lite innan esp tar över :-)

Låter trevligt.

Uppdaterat: 2022-02-02 18:20

Något nytt att berätta om ID4:an eller rullar den bara på?

Uppdaterat: 2022-02-12 18:44

Den rullar på så fint, har inte varit i väg på några längre turer och den ligger och suger i sig 2,1-2,2 med all komfort igång.

Uppdaterat: 2022-02-13 18:10
*Robban