Vi Bilägares forum

Passat GTE

Passat GTE

Hoppas på att få igång en tråd kring Passat GTE. Jag har en beställning lagd den 1 September där jag nu fått besked att den tillverkas vecka 4!
Spec:
GTE - 2016
Vit
St Tropez Läder
3CX Lastförskjutningsnät
4I6 Keyless Go
77G Navigationsdata Europa
7F4 Växelspaksknopp Sport
7X5 Park Assist 3.0, inklusive parkeringssensorer fram och bak
9S8 Active Info Display, digitalt centralinstrument (endast i kombination med Discover Pro)
KA2 Backkamera, Rear Assist 0
PER Elbaklucka, insynsskydd
PJ7 Dartford 18"
PL7 Läder Nappa
PS6 Panoramasoltak, skjut- och tiltbart
PW9 Parkeringsvärmare fjärrstyrd med timer
W51 Dragpaket
WD4 Stöldskyddslarm
VW0 Mörka rutor bak, akustiksidorutor
YOE Car Net e-Remote
ZNC Navigation Discover Pro

Jag har ca 25 km till jobbet, och har möjlighet att ladda i garaget. Ska bli intressant att se hur lite man behöver tanka då jag mestadels kommer klara mig på eldrift.
Har någon hårdtestat Car Play mot Android Auto? Lutar åt att IOS är bättre då Siri förstår svenska mkt bättre än Androids motsvarighet.

/GTE

Uppdaterat: 2015-12-28 13:09

Kommentarer

Håll oss uppdaterade, alltid kul att läsa om hur ny teknik upplevs och fungerar i praktiken.
Denna drivlina verkar ju sitta i några av koncernens bilar just nu och verkar få bra kritik.

När det gäller CarPlay och ANdroid Auto så har jag bara testat det förstnänmnda snabbt.
Jag gissar att CarPlay initialt kommer fungera lite bättre då det funnits ute ett bra tag och att Apple i vanlig ordning klurat lite extra på hur det ska fungera bra.
Nackdelar jag hört med CarPlay är just att det saknas appar i CarPlay mode, men tror att det främst beror på att folk missat hela grejjen med CarPlay, det är inte tänkt att vara en Ipad i bilen utan en genomtänkt och säker infotainment lösning.
För att en App ska fungera i CarPlay måste den ha godkänts av Apple för just CarPlay.

Siri fungerar ruskigt bra på Svenska faktiskt, har dock inte testat det i bil men det känns som att där är verkligen ett av de ställen röststyrning verkligen borde fungera.

Uppdaterat: 2015-12-28 14:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det här blir intressant!
Har du möjlighet att ladda på jobbet också?
Hade funderingar på en sån här bil men den drog iväg lite väl långt i pris för min del.
Men rent bilmässigt hade den varit klockren för mina behov.
Håll oss uppdaterade...inte långt kvar till v.4. Fast den dyker nog inte upp förrän några veckor senare.

Uppdaterat: 2015-12-28 15:43

Kul bilval ellahills, ska bli spännande och följa hur Passat plugin-hybriden fungerar.

Uppdatera oss gärna när du fått vantarna på bilen, kika gärna in i den redan existerande Passat B8 tråden
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/den-nya-passat-traden

Uppdaterat: 2015-12-28 18:57

Peter E, vi har möjlighet att ladda i garaget på jobbet. Innebär att jag har "full" tank när jag åker hemåt.
Är det någon som äger en Passat/Golf GTE med Navigation Discovery Pro som listat ut hur man får in laddstationer i kartan? Alt i POI?
Kommer fortlöpande lägga upp bilder och information kring just laddhybidsägande. Förbrukning, Appens tillförlitlighet och användbarhet, förbrukning vid bensindrift mm.

Det som fick mig att titta närmare på nya Passat GTE var all teknik som finns. Kommer senast från en 2014, Audi A6 Allroad utan navigation.
Ser speciellt fram emot den adaptiva farthållaren som fungerar ner till 0 km/h, perfekt i kökörning.
Aktiva displayen som anpassas utefter infon man föredrar.
CarPlay/Android Auto, slippa läsa meddelanden etc på telefonen. Använda Spotify, lyssna på ljudböcker, etc.
Navigatorn har också de mest besökta resmålen i minnet, och visar trafiksituation etc automatiskt
Möjligheten att via Appen kunna sätta på kyla på sommaren, samt värme på vintern utan att vara inkopplad på el

Tillverkning vecka 4 innebär nog leverans tidigast vecka 8.

Uppdaterat: 2015-12-29 11:01

Har oxå beställt en GTE 2016 med spec enligt nedan och leverans preliminärt v11.

Färg Pure white
Klädsel Titansvart
3CX Lastförskjutningsnät
4F2 Keyless Access i kombination med larm
6NW Innertak i titansvart
6XW Ytterbackspeglar, elektrisk infällbara
79D Lane Assist, Side Assist Plus, Emergency Assist & Traffic Jam Assist
9VW Soundsystem "DYNAUDIO Confidence" 700W
KA2 Backkamera, Rear Assist
PJ5 Lättmetalfälgar 17 tum Soho Antracite
W51 Dragpaket
WD4 Stöldskyddslarm
VL3 Utökat fotgängarskydd via City Emergency Brake
WLH LED-strålkastare High, med dynamisk kurvljus och LED-varselljus
VW0 Mörktonade rutor från B-stoplen och bakåt med akustiksidorutor
WY5 Safe Tech paket i kombination med LED High strålkastare

Jag kommer från en Peugeot 508 GT SW 2011 som var i stort sett fullutrustad redan i grundutförande, och motsvarande utrustning (Panoramatak, 18", Head-Up, Navi, TPM, Parkeringsvärmare Elstolar etc) i Passaten hade kostat ytterligare ca 50.000 vilket fick mig att välja utrustning lite annorlunda. Ingen Navi t ex eftersom CarPlay bör fungera som ersättning. Demobilen jag körde hade den aktiva displayen men jag var inte imponerad så inget jag eftersträvade att ha. Satsade hellre på bra ljud och ljus, och då kostade det inte mycket extra att lägga på alla säkerhetspaket även om jag egentligen inte suktade efter dem. Så nu blir det en mix av ned-köp jfrt med Peugeoten och något nytt med nya finesser :)

Uppdaterat: 2016-01-10 23:26

Hoppas ni som beställt GTE skriver mycket om den här och gärna då så exakt som möjligt så alla för- och nackdelar avslöjas.

Uppdaterat: 2016-01-10 23:34

Nu gick jag leveransbesked. Levereras mellan v.7 och v.9..
Man får se det positivt och hoppas de hinner fixa buggar osv som upptäcks på allra första bilarna.
Ni som fått lev av nya Passat, kommer 4g router med alla bilar nu som reklamen säger?

Uppdaterat: 2016-01-11 22:02

Ellahills det är VW:s modeller med 4-Motion som man får med en 4g router från Tele2.

Uppdaterat: 2016-01-11 22:17

Tror nog inte det är så mkt buggar, iallafall inte på drivlinan då det är samma som i golfen samt att många komponenter delas med den.

Uppdaterat: 2016-01-12 08:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160111/volkswagen-forbattrar-batteriet-i-e-golf-32-procent-battre-rackvidd

"Kanske kan vi förvänta oss samma förbättring på VW Golf GTE och tjänstebilsfavoriten Passat GTE?"

Uppdaterat: 2016-01-12 11:03

Ja - det vore väl märkligt om inte också batterierna förbättras när förbränningsmotorerna blir starkare och kanske också snålare. Normal utveckling skulle jag kalla det. Man kan ju bara kolla hur energitätheten ökat på t ex 18650-cellerna under de senaste åren - alltså sådana som används både i datorer och i elbilar.

Uppdaterat: 2016-01-12 12:04

Pi, lite sånt som jag tycker tillverkarna är dåliga med och som blir ett hinder för köp. Men det ligger väl i teknikens natur men kanske kunde lösas med nån form av uppgraderingsmöjligheter även på redan sålda fordon.

Uppdaterat: 2016-01-12 12:18
Ellahills skrev:

Ser speciellt fram emot den adaptiva farthållaren som fungerar ner till 0 km/h, perfekt i kökörning.

Vill bara påpeka att även Allroad har adaptiv farthållare som fungerar ner till 0 km/h. Testade det senaste i dag :-)

Uppdaterat: 2016-01-12 17:56

Vidstige - förstår inte riktigt vad du menar att tillverkarna är dåliga med... Att teknik utvecklas, i detta fall energitätheten på batterier, sker ju kontinuerligt men nånstans måste tillverkarna sätta ner foten och bestämma att just detta batteri, som dom då testat minutiöst, är det som skall använda t v. Att det sen kommer varianter av battericellerna med högre energitäthet innebär inte med automatik att det "bara" är att byta till dessa istället utan de måste åter testas minutiöst beträffande många olika parametrar som måste vara uppfyllda. Så det kan ta rätt lång tid att byta innehållet i bilarnas batteripaket även om det förefaller att vara en enkel procedur.

Uppdaterat: 2016-01-12 21:31

Pi, jämför med konventionella bilar, åldras inte så fort.
Även slutna hybridsystem som Toyota/Lexus, håller sig riktigt hyggligt.
Du ser det på andrahandsvärdet.

Men dom elbilar och plugin-hybrider som nu kommer, jag dom kommer åldras enormt fort och det kommer inte gå att uppgradera dom i efterhand. Det är oflexibelt och ett stort moment 22. Att bilarna ändå säljer beror på stora skattesubventioner, annars skulle dom inte sälja knappt alls.

Tesla Model S har dock klarat sig hyggligt och det är ju tack vare att batteriet är så grymt tilltaget (stora batteri-versionen) att det är bra även med lite längre perspektiv.

Minns också diskussionen här om Prius plugin, många dissar den nu beroende på kort räckvidd. Om några år kanske vi tycker dessa GTE från VW är hyfsat föråldrade och begpriserna riskerar att accelerera neråt. Återstår väl att se dock, 4-5 mil kanske kommer anses hyggligt längre tid. Risken är ju också alltid att en ny version från tillverkaren i viss mån dödar intresset för den gamla versionen som man sålt tidigare, alltså då mer än på konventionella bilar. Och nu pratar vi några års sikt, tänk dig dessa bilar när dom är 10-15 år gamla.

Normal modell-cykel är 7 år men med den teknikutveckling det är på batterier, elektriska drivsystem och elektroniska styrsystem kanske det kommer vara betydligt kortare i praktiken på sån här teknik. Det blir lite som en ny modell av en smartphone eller surfplatta, den är modern och het i max 3 år.

Uppdaterat: 2016-01-12 21:49

Kollade nyss igenom en recension av Passat GTE. Det som slår mig är hur silkeslent bensinmotorn kickar igång när man behöver den.

http://m.youtube.com/watch?v=NUOwrucywKg

Uppdaterat: 2016-01-12 22:10

Vidstige - att saker "åldras" snabbt är nog rätt vanligt när produktutvecklingen befinner sig i den fas den f n gör för batteridrivna bilar. Förbränningsmotordrivna fordon har ju funnits under mängder av år så där händer det ju av naturliga orsaker inte lika mycket. Så den enkla sanningen är nog att "early adopters" kommer att få betala priset för utvecklingen, tyvärr. Sen är det var och ens övervägande om det ändå är värt priset att välja dessa produkter - trots sina brister. Och för oss övriga att applådera dessa köpare som trots allt för utvecklingen framåt.

Uppdaterat: 2016-01-12 22:49

Tror man måste skilja på rena el-bilars räckvidd och plug-in hybrider.
Då de flesta resor är under 3 mil så tycker jag plug-in varianter som klarar 5 mil möter kraven. Tror inte det finns ett så stort behov av längre räckvidd där. Däremot kan ju batteripacken bli mindre och lättare.

Sen tycker jag inte 370 000 för en Audi A3 SB e-tron är så dyrt om man jämför vad man får pynta för en "vanlig". Samma gäller ju om man jämför Golf GTI och Golf GTE, det är inte så stor prisdiff utan subventioner som man kan tro.

När det gäller livslängd på bilar så hoppas jag att det blir som med mobiltelefoner, att man behåller dom betydligt längre än vad man gjorde för några år sedan.

Uppdaterat: 2016-01-13 07:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, i fallet Audi A3 etron är det väl så att den inte får har dragkrok, vilket väl då gör Golf GTE mer intressant för en del. Du kan ha en bra poäng vad gäller 5 mil och att det är en räckvidd som kan kännas ok även om 10-15 år, den som lever får se.

Uppdaterat: 2016-01-13 09:17

Jodå, A3 E-tron finns med dragpaket/dragkrok. Vet att det pratades en del på forum om det i början (2014) men nu går det att beställa med dragkrok.
Samma gäller även G-tron och TGI numera (Lite OT men vet att även dom inte erbjöds med det initialt).

Uppdaterat: 2016-01-13 10:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Aha, i såna fall så skulle jag nog själv då gå för Audin om jag skulle välja! Prisskillnaden är ju inte så stor och det är ändå rätt mycket pengar ändå som ska upp. Torde vara bättre andrahandsvärde också på Audin.

Uppdaterat: 2016-01-13 11:06

Jo, lite så jag tänker också.
Nu kommer iofs Golf GTE med mer tillbehör men då man inte kan välja rails och A3 SB lastar lite mer så tror jag att det är det bättre valet.
Testarna verkar gilla Golf GTE bättre dock, men det kan kanske bero på tidiga tester när modellen var helt ny och något som justerats längre fram.

Uppdaterat: 2016-01-13 11:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag beställde också den fjärrstyrda motorvärmare som går på bensin. Frågan är om värmaren också förvärmer batteriet? Aktuellt när man inte har laddmöjlighet.
Klart det förbrukar lite bränsle men däremot får man ut mer kapacitet ur batteriet -> längre e-räckvidd.

Uppdaterat: 2016-01-16 11:14

Batterierna som driver elbilar och plug-in bilarna verkar att hålla bättre än väntat skrivs det om, och i en plug-in bil har batteriets minskade kapacitet mindre betydelse än i rena elbilar. Om batteriets kapacitet i plug-in bilen försämras säg 30 % efter 10 år så är det ingen panik då de flesta bilägares bilfärder är mycket korta vilket gör att för de flesta så kommer den skillnaden inte märkas alls. Om Priusens plug-in batteri med en kapacitet 4,4 kWh där man bara använder 3,4 kWh och ändå kommer ner i ett par liter per 100 km trotts svårigheter att hitta laddplatser och långa körningar på bara bensindrift och att bensinmotorn alltid startar för att hålla kupen varm när det är kallt ute så förstår man att nyare plug-in bilar med batterier med större kapacitet kommer att klara sig med än mindre bränsle i genomsnitt. Det verkar även klokt att beställa elbilen/ laddhybriden med en bensin/ etanolvärmare så slipper man värma kupen med den begränsade batterikapaciteten i batteriet, kör man kortare sträckor där batteriet enkelt klarar att hålla kupen varm så behöver man ju inte använda kupevärmaren som är bränsledriven om man inte vill.
Om jag köpte någon eldriven bil skulle jag hellre välja en plug-in hybrid än en ren elbil då den rena elbilen de flesta har råd med (Nissan Leaf ) som exempel inte blir så användbar när batteriet tappar kapacitet och man inte klarar en säg en resa Stockholm till Uppsala och hem igen utan att ha planerat in ett laddningsuppehåll på vägen, då är ladd-hybriden att föredra där ingen planering krävs men ändå körs på el till stor del.
Om man väljer bland begagnade plug-in bilar så har Opel Ampera ca: 50 % högre bränsleförbrukning i snitt jämfört med Toyotas plug-in hybrid vilket betyder att man inte alltid tjänar på att ha ett mycket större och tyngre batteri som även minskar lastvolymen och lastvikten för bilen. Troligtvis så går Open att köra längre på el men är inte lika bränslesnål när bilen går på bensin på grund av vanlig bensinmotor och högre vikt med sitt större batteri.
http://www.vibilagare.se/test/langtest/sammanfattning-av-langtestbil-opel-ampera

Uppdaterat: 2016-01-16 12:20
Elbil2

Mycket intressant bil. Vi tittar på denna som kommande tjänstebil på firman, trots det höga priset. Men sannolikt blir det en bra affär för både företaget och (i synnerhet) den anställde. Ett problem är var man ska ladda dem. En del hotell har ju motorvärmarurtag, men långt ifrån alla. Vid kontoret finns ingen möjlighet att ladda heller. Men det kommer säkert att förändras ganska snabbt. Så f.ö. en Tesla taxi i Gbg igår.

Uppdaterat: 2016-01-16 12:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Ellahills skrev:

Jag beställde också den fjärrstyrda motorvärmare som går på bensin. Frågan är om värmaren också förvärmer batteriet? Aktuellt när man inte har laddmöjlighet.
Klart det förbrukar lite bränsle men däremot får man ut mer kapacitet ur batteriet -> längre e-räckvidd.

Jag tror inte att batteriet förvärms med motorvärmaren då batterikylning där det förekommer oftast har helt eget kylsystem. Däremot kan man välja att ladda batteriet så att laddningen precis är klar när man skall använda bilen och därmed få upp batteriets temperatur något vid låga temperaturer.

Uppdaterat: 2016-01-16 21:53
Elbil2

Är det någon som fått leveransbesked på sin beställda GTE ännu? Själv har jag fått besked om vecka 14.

Beställde en i förra veckan med följande spec:
GTE - 2016
Deep Black Pearl
Titan Black Läder
3CX Lastförskjutningsnät
Safe Tech paket i kombination med LED High-strålkastare
77G Navigationsdata Europa
7F4 Växelspaksknopp Sport
7X5 Park Assist 3.0, inklusive parkeringssensorer fram och bak
9S8 Active Info Display, digitalt centralinstrument (endast i kombination med Discover Pro)
KA2 Backkamera, Rear Assist 0
PER Elbaklucka, insynsskydd
Lättmetallfälgar 17 tum Soho, Anthracite, däck 215/55 R17
PL7 Läder Nappa
PW9 Parkeringsvärmare fjärrstyrd med timer
Easy Park paket inklusive Dragpaket
WD4 Stöldskyddslarm
VW0 Mörka rutor bak, akustiksidorutor
YOE Car Net e-Remote
ZNC Navigation Discover Pro

Börjar längta nu och hör gärna om andras erfarenheter.

Uppdaterat: 2016-01-25 21:27

Jag beställde i början av januari och fick idag av säljaren att bilen skulle tillverkas vecka 5.
Så förhoppningsvis är det leverans vecka8-9

Uppdaterat: 2016-01-26 12:30

Fick idag veta att bilen är på väg till Sverige och strax är "leveransbokningsbar".
Får se vad det kan betyda i tid. Tippar på ca 2 veckor till.
Beställd 1 Sept

Uppdaterat: 2016-01-26 17:55

Bilen leveras om 1 vecka. Är i fjällen med lånebil vilket passar utmärkt då man hinner med att bekanta sig med Passat. GT med 240 hk.
Discovery PRO fungerar perfekt, Dynaudio låter otroligt fylligt.
Fjärrstyrda värmaren är effektiv och behöver inte gå länge innan bilen är upptinad.
19" Verona med Dunlop dubbfria har ett bra bett även på isiga vägar.

Det hade dock varit perfekt med GTEn här då stolpe för värmare finns..

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-02-07 19:10

Spännande, känns nästan som dom prioriterar denna drivlina till Passat nu då väntetiderna på Golf GTE fortfarande verkar långa.
19" Verona med vinterdäck, undrar vad 4 sådana går på totalt !?!?! Är det bara en showoff grej för att det är lånebil och ska se snyggt ut eller måste man ha så stora fälgar på GT modellen?

Uppdaterat: 2016-02-07 19:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny 4 800 kr är listpriset för dessa 19 tums fälgar till Passat GTS

Uppdaterat: 2016-02-07 22:10

Jag beställde i november och hade planerad byggvecka 7 och leverans i vecka 11, men pratade med handlaren idag och det är förseningar så byggvecka 14 och leverans kring v18 istället. Surt men inget att göra. Då får jag njuta av peggan några månader extra :)

Uppdaterat: 2016-02-13 23:04

Keyless Go, var mycket eftertänksamma med det valet! Jag kör taxi och hade nyligen en kund som blev stående på macken utan nyckel. Han hade i stressen tillsammans med sin familj gått ut och startat sin bil sen gått in i huset igen för att hämta bagage, lagt nyckeln i huset och åkt iväg.
Som tur var skulle han tanka först och var bara 2 km från hemmet, stängt av bilen och sen inte kunnat starta den, han kunde lika gärna kört hur många mil som helst.

Just saying!

Uppdaterat: 2016-02-15 20:10
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

@Axel61, Hua, den där är riktigt otrevlig! Funktionen är ju så klart bra i tanken, men den borde vara lite mer utformad efter den mänskliga faktorn. På min bil så står det lite fint i displayen "Warning, key not in car." Men det missar man ju lätt. Dessutom försvinner meddelandet ganska fort varpå den enda indikation man får är en gul nyckelsymbol i överkant.
Ett larm, minst i paritet med det som varnar för glömt bälte, vore att föredrag!

Uppdaterat: 2016-02-15 21:28

#36, till vilken hjälp och nytta är en sådan "nymodighet" på en bil?

Uppdaterat: 2016-02-16 08:37
Lås inga trådar.

Vet inte hur välutvecklad onlinetjänsten för Passaten är, men det känns som att en App med vettig säkerhet borde kunna fungera som nyckel i dessa fall.
De flesta har ju mobilen med sig.

Uppdaterat: 2016-02-16 10:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

#38, Lika stor som infällbara backspeglar :))

Uppdaterat: 2016-02-16 17:27
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Infällbara speglar är ju faktiskt inte fel.
Bilarna blir atörre, p-platserna mindre....
När jag någon gång parkerat i stan vid trottoarkant, har högerspegeln blivit påsprungen, kanske av nån sån där surfande telefonzombie till fotgängare...
Inte för att den gått sönder, men skulle den göra det är den ju sällan billig.

Uppdaterat: 2016-02-16 22:37

Slippa fälla in i automattvätt...

Uppdaterat: 2016-02-16 22:53

E-remote appen är allt annat än stabil, men fungerar trots felaktiga bekräftelser. Om jag aktiverar Klimatregleringen så får jag efter ca 1 min svar att bilen inte svarar. När jag sen kollat upp bilen så är värmen på (inkopplad på laddning)
Väntar på en rejäl update av appen.

Uppdaterat: 2016-03-06 00:05

En fråga till Er som gör GTE (eller andra el/plug-in hybrider)
Ladda på motorvärmarplats. Jag hyr parkering med motorvärmaruttag som jag förutsätter är 6A. Går det att ladda en GTE på det eller är det för klent?
Har hört att vissa av bilarna kräver minst 10A och har det som minsta val i laddaren.

Uppdaterat: 2016-03-06 02:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Långkörning idag, Sthlm - Malmö. Fulladdat imorse och kom 41 km på el. Snittförbrukning 0.52 liter milen. Imponerande då jag inte krypkört utan hållit runt 110 km/h hela vägen

Uppdaterat: 2016-03-08 19:43

Imponerande siffror för en bensinare och så stor bil.
Tror dock att GTE;n kommer mer till sin rätt som vardagsbil när man har möjlighet att ladda på jobbet och hemma.
Hur känns drivlinan och ingreppet från el till bensin?
Är sjukt sugen på Golf GTE (även om plånboken säger NEJ) och det är ju nästan samma drivlina.

Har du haft möjlighet att testa hur väl laddningen av batterierna fungerar när man kör på bensin?

Uppdaterat: 2016-03-08 20:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ellahills: Hur funkar bilen på långkörningar, har den dragit ut batteriet helt när man kommer fram eller behåller den lite laddning för stadstrafik och hybriddrift?

Uppdaterat: 2016-03-10 08:12

Jag är också lite sugen på en Passat GTE men problemet för mig är att jag har ingen möjlighet att ladda batteriet hemma så då tappar man ju hela poängen med bilen och det är ju synd eftersom jag tror bilen och drivlinan är riktigt trevlig och billig i drift.

Uppdaterat: 2016-03-10 16:44
Pär

Bilen startar alltid i e-läget. När man kört slut batteriet så tar bensinmotorn över. Efter 3-4 mil har man åter fått 2-3 km batteriräckvidd som används i nedförslut och annan låg belastning. Hybridläget är verkligen effektivt, lyckades komma ned på 0.52 liter milen som snitt på sträckan Gtbg-Sthlm.

Uppdaterat: 2016-03-10 19:21

Riktigt bra, ska köra Gbg Sthlm nästa vecka och har svårt att tro att jag slår den men min mindre Auris hybrid.
Min tog ju 0,6 mellan Varberg och Malmö.

Uppdaterat: 2016-03-10 19:36

Man ska vara medveten om att yttre omständigheter spelar stor roll när man jämför. Jag har kört Gbg - Sthlm med 0,1 i lägre förbrukning än returresan samma dag. Det blåste en sydvästlig vind på ca 8 m/s. Stor skillnad.

Uppdaterat: 2016-03-10 19:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

https://goo

Uppdaterat: 2016-03-10 20:00