Tja, i vilket fall säljer den ordentligt — inom topp-10-listan globalt om jag minns rätt? Den är litet för stor för vårt behov, men i princip hade jag gärna ägt en RAV4!
TV skriver att nya modellen ser ut att bli större, vilket jag hoppas inte blir fallet eftersom den nuvarande storleken är tillräckligt rymlig, och ligger i ett populärt format. Internationellt har de redan Highlander o 4Runner som är snäppet större dessutom.
Däremot får de gärna lägga in CarPlay/Android Auto!
Måtte den bli många steg trevligare än den utgående, för den gör i alla fall inte mig särskilt glad...
Håller nog med ToRy, om den kommer med 1,2T så blir den nog lite klen, men merparten här kommer ju att bli HSD så...
RAV4 må ha hängt med i några år, men den var världens fjärde mest sålda bil förra året.
Tillsammans med nyligen visade Auris/Corolla, så känns det som att Toyota är riktigt på gång just nu och försvarar titeln som världens största bilmärke.
Om nu Toyota är så fantastiska Shogun - varför köper du själv då Mazda istället ? Då missar du ju bl a den "miljövänliga" hybriddrivlinan och efter vad jag förstått så kör du dessutom diesel numera - lite märkligt när man ser din propaganda emot det bränslet. Jag är inte heller nån diesel-älskare men kör inte heller en dieselbil så alltid nåt - sen om det är bättre eller sämre är en annan sak.
Ja om man studerar data och försäljningen för EU och EFTA kan man se att RAV4 2017 sålde i 70000 ex mot 106000 för 2006 och 102000 år 2004.
Så även RAV4 har förlorat mot tidigare årgångar och livscykler av modellen.
Kanske att den nya modellen kan försäljningen att återgå till tidigare nivåer?
Toyota har ju om inte annat hjälp av valutaingreppen som Japan sysslar med för att få fart på exporten. Om inte annat fungerar det i USA där RAV4 säljer som aldrig förr. Mönstret vi ser från Lexus tycks alltså även gälla hos RAV4. Det är en produkt som går bra i USA men som har svårare att hävda sig i EU där kundkraven är större och konkurrensen är betydligt hårdare.
Till Shogun - som säger sig tillhöra grupperingen påläst - undrar jag fortfarande om han har koll på hur Toyota finansierar sina nya modellsatsningar? Jag ställde frågan tidigare i tråden om Auris men utan svar.
Så här har Shogun åter möjlighet att förklara för oss fåkunniga hur det går till.
A.L du kan jo ikke lide mærket Toyota , det skinner tydeligt igennem.
Tvärtom. Toyota är och förblir ett fantastiskt företag på flera sätt. Synd bara att dess svans kvadda deras tänka satsningar och strategier - i alla fall här i trådarna.
Om vi taggar ner nu så slipper jag in och peta i efterhand!
A.L och Shogun släpper det ni just påbörjat och ignorerar varandra istället annars så spårar denna tråd också ur.
Pluspoäng Shogun, ärlighet kommer man längst med även om verkligheten upplevs som jobbig ibland. Jag har också kört diesel bilar, men inte sådana jag ägt. Skulle jag kunna köpa en diesel bil, javisst om jag blir övertygad om att det är rätt val. Bara för att man har en åsikt om något, behöver man inte vara fast i denna. Många fördömande personer här irriterar sig på mig fast de innerst inne kanske till och med känner att jag har rätt i sakfrågan.
Ja om man studerar data och försäljningen för EU och EFTA kan man se att RAV4 2017 sålde i 70000 ex mot 106000 för 2006 och 102000 år 2004.
Så även RAV4 har förlorat mot tidigare årgångar och livscykler av modellen.
Kanske att den nya modellen kan försäljningen att återgå till tidigare nivåer?
Toyota har ju om inte annat hjälp av valutaingreppen som Japan sysslar med för att få fart på exporten. ....
MVH AL
Förutom att 2004/2006 gäller tidigare generationer av RAV4 så var ju också antalet modeller, dvs konkurrensen, i klassen (mellan-SUV?) väldigt mycket mindre då än idag. Å andra sidan har den klassen vuxit markant i Europa de senaste 10 åren eller så, så visst kunde Toyota gjort bättre ifrån sig.
Sedan har det varit mer än ett inlägg om Japans valuta på sistone. För att än en gång poängtera att det knappast är unikt för detta land, kan det vara värt att notera att DI nyligen haft ett flertal artiklar om dräneringen av kronans värde. T ex:
https://www.di.se/analys/henrik-mitelman-ingves-och-lofven-gor-svensken-fattigare/
https://www.di.se/analys/henrik-mitelman-ingves-mal-gor-vanliga-svenskar-till-forlorare/
Jag har läst dem på papper och vet inte om det går att ta sig igenom betalspärren på något sätt. Hur som helst: den snabba sammanfattningen är att vinnarna varit de som äger aktier i de stora exportföretagen, och förlorarna är "vanliga löntagare" som bara kunnat se importvaror, utlandssemestrar mm bli dyrare.
Men, för att återgå till bilar: tydligen skall även nya Forester visas i New York,
https://www.motorauthority.com/news/1022917_2019-subaru-forester-teased-ahead-of-2018-new-york-auto-show
En annan personlig favorit i klassen! Nästan så att det vore värt att leta efter billiga flygbiljetter...
PS. Notera att både Forester och RAV4 refereras till som "small SUVs" i artikeln -- ett sant amerikanskt perspektiv!
Jag gillar Toyota, synd att ingen ny avensis kommer. RAV4 har jag bara som hastigast tittat på men ansåg att den antagligen skulle ha för hög förbrukning, för att vara intressant. Bilhandlaren erkände att även hybriden av RAV4 hade högre förbrukning än vad som oftast uppges. Men rent praktiskt tilltalar bilen mig, det går att lasta mycket.
Förhoppningsvis kommer det vettiga laddhybridversioner framöver, men det kanske är så att Toyota vill köra sitt projekt med solid state-batteri (finns termen halvledarbatteri på svenska?) till produktionsläge först (förutsatt att konceptet resulterar i en användbar produkt), och att de håller fast vid den nuvarande hybridtypen till dess?
I dagens läge för alla villaägare och dom dom har möjlighet till laddning är väl ladd hybrid det ända alternativet om merkostnaden är rimlig.
I dag får man ju en laddhybrid under 300t.
Och om ett år lär det vara många aktörer på marknaden.
Att då köpa en typ ny ren hybrid suris verkar för mig vansinnigt även om den är mer nyutvecklad.
Så många som då verkligen skulle kunna köra all stadskörning och lite till på ren el.
Uppdaterat: 2018-03-14 17:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Sambons morbror har en Rav4 2.0 bensin med automat och AWD. Ganska trevlig bil men den drar runt 1L/mil, hade väl varit ok om den hade sportbilsprestanda och inte 150hk. 1L/mil i en bil som köptes helt ny år 2016!
Uppdaterat: 2018-03-14 17:43
Gäst (ej verifierad)
mso 1000 skrev:
I dagens läge för alla villaägare och dom dom har möjlighet till laddning är väl ladd hybrid det ända alternativet om merkostnaden är rimlig.
I dag får man ju en laddhybrid under 300t.
Och om ett år lär det vara många aktörer på marknaden.
Att då köpa en typ ny ren hybrid suris verkar för mig vansinnigt även om den är mer nyutvecklad.
Så många som då verkligen skulle kunna köra all stadskörning och lite till på ren el.
Inte alls vansinnigt, har helt och hållet med ditt körmönster att göra. Många långa turer är en vanlig hybrid som återladdar att föredra. Lättare ned mindre batteri. Finns ju en anledning att t.ex Ionic finns att välja på i tre utföranden. Hybrid, laddhybrid och elbil. Köp den som passar ditt körmönster.
Fast just landsvägskörning är väl den typ av körning som är "sämsta grenen" för de vanliga hybriderna - då går ju bilen den större delen på sin vanliga bensinmotor. Stadskörning brukar ju anges som det mest fördelaktiga för den motortypen eftersom man kan köra korta sträckor på el och elmotorn kapar topparna vid accelerationer. Har man möjlighet att ladda så ligger ju en laddhybrid väsentligt bättre till så den avgörande orsaken att välja en "vanlig" hybrid är nog att man inte har laddmöjlighet - och givetvis att de ofta är billigare att köpa.
Fast just landsvägskörning är väl den typ av körning som är "sämsta grenen" för de vanliga hybriderna - då går ju bilen den större delen på sin vanliga bensinmotor. Stadskörning brukar ju anges som det mest fördelaktiga för den motortypen eftersom man kan köra korta sträckor på el och elmotorn kapar topparna vid accelerationer. Har man möjlighet att ladda så ligger ju en laddhybrid väsentligt bättre till så den avgörande orsaken att välja en "vanlig" hybrid är nog att man inte har laddmöjlighet - och givetvis att de ofta är billigare att köpa.
Landvägkörning är den sämsta grenen men fortfarande bättre än de flesta vanliga bilar vad gäller förbrukning och utsläpp.
Jag kör min Auris TS HSD på E20 ett par tre ggr i månaden gärna i ytterfil och ibland uppåt 150km/h, 0.58.
Tekniken är sådan även på huvudmotorn på 1.8 liter att den tar snålt och att elen går in och kapar direkt som tillfälle ges och när jag ligger på långa rakor så översatt ifrån engelskan då "seglar" bilen +-0 därefter påskjut med el pulser typ frihjul på cykel och när rullenergin har gett sitt då griper bensinmotorn åter in.
Det finns om att "segla" en HSD på Yuotube och nätet.
Allt för få känner fortsatt till alla finesser med HSD men att det kommer.
Angående de japanska stimulanserna så är de av betydligt större dignitet än andra länders valutapolitik. De är till och med så omfattande att Toyota själva redovisar dem i sitt eget bokslut.
Den som vill läsa mera om vad som pågår och hur det sjösätts kan studera följande länk:
https://www.japan.go.jp/abenomics/index.html
Vill man sedan förstå vad Japan ägnar sig åt kan man studera en av grundskolorna inom den ekonomiska teoribildningen.
Bevis på det, i 120 verklig fart låg min på 0,75!
Sedan steg det fort, 130 0,85.
99hk atkinson drar mycket vid hög belastning!
Det sitter en V8 Atkinson i Lexus Lexus RC F och en V6 Atkinson i Toyota Tacuma vilken klassas som lätt lastbil och ingenstans finns det att läsa att en Atkinson motor drar mycket vid hög belastning utan vitsen med och verkligheten är tvärtom att en Atkinson motor drar mindre vi den samma belastning jämfört med en vanlig Otto motor.
Det moderna hybridmotorn bidrog initialt till att ta tillbaka Atkinson. Batteriet fungerar vid sidan av bensinmotorn, vilket ger ytterligare ström när det behövs och för att minska vridmomentet. Praktiskt taget varje hybrid använder Atkinson-tekniken och utnyttjar den lägre bränsleförbrukningen.
Toyota har dock gått ett steg bortom det nya Tacoma, som kombinerar Atkinson och Otto-tekniken. James Atkinson använde unika mekaniska kopplingar för att uppnå sitt mål tillbaka på dagen, men moderna versioner av sin motoranvändningselektronik. Det gör det möjligt för ingenjörer att variera ventiltiden i denna dubbelcykelmotor, så att insugningsventilen öppnas längre när en Atkinson-cykel är önskvärd, eller stänger den tidigare för en Otto-effekt.
"Det är vridmomentens efterfrågan", förklarar Sweers. "Med konstant fart kör vi Atkinson. När du frågar motorn att producera mer vridmoment och göra mer arbete, ändras det över. Förändringen är helt i ventiltiden. Vi har ett helt nytt variabelt ventiltidsystem där avgaser och intag är helt oberoende av varandra. "
Detta är inte den första användningen av tekniken (Tacuma V6). V8 i Lexus RC F växlar också mellan de två, men det här är första gången som det används i en lastbil (Tacuma). Liksom cylinderavaktiveringen som används av andra tillverkare för att minska bränsleförbrukningen är övergången mellan Atkinson och Otto-operationen sömlös och odetekterbar.
"Effektiviteten ligger i inre friktionsförbättringar", säger Sweers. "Den termiska effektiviteten är alltid densamma, men med en Atkinson-cykel förändras kompressionsförhållandet, men expansionsförhållandet förblir densamma. Det tar mindre bränsle att göra samma mängd arbete, och det är så vi får effektiviteten ur motorn. "
http://www.autofocus.ca/news-events/features/atkinson-and-otto-how-toyota-blends-both-in-one-engine
Jo jag måste tyvärr fortsatt titta in ibland och rätta upp i rena irrläror...
Toyota är framtiden nu idag och att imorgon så blir det ännu bättre!
Ja det är inte lätt när verkligheten knackar på dörren och vill in..
Att hybriderna drar soppa när man belastar dem är ingen nyhet utan går enkelt att verifiera både via motortidningarnas nybilstester eller genom en enkel provkörning.
Skall man ha ut en viss effekt måste man skicka in en viss mängd bränsle. Det är så det fungerar även hos Toyota.
Orkade inte leta fram bättre bevis än bilden ovan men min tog ca 0,85 i 130.
Efter 100 stiger förbrukningen brant precis som på alla andra bilar med för små motorer för dessa hastigheter.
junkers wrote:Mycket snack utan bevis...
Att du lägger fram påståenden helt tagna ur luften och att jag sänkte dig rakt upp o ned så bara....med fakta.
Fast Tvärnit har ju en nyare och väldigt speciell Auris har vi förstått av tidigare inlägg,
I hsd tråden så påvisade jag alla uppdateringar men som vanligt så försvann du då för ett bra tag när fakta kom upp på bordet.
Jaehh.. du vet vad jag anser..Pi, skenhelig är bara förordet.
Där det hettar till där finns också och alltid Pi på jakt efter ett skålpund kött.
Tysk test Autobahn om det är 120 eller 130 vet jag inte
C-HR hybrid 7,4:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5570_Toyota_C-HR_1.8_Hybrid_Lounge/Toyota_C-HR_1.8_Hybrid_Lounge.pdf
RAV4 hybrid 9,4:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5429_Toyota_RAV4_2_5_Hybrid_Executive_4x4/Toyota_RAV4_2_5_Hybrid_Executive_4x4.pdf
Så 8,5 för Auris med den äldre tekniken den har mot C-HR är rimligt.
På tyska också jaja och hit o dit och fram och tillbaka och vad bevisar du där angående mig.
Absolut ingenting!
Jag kan länka till mer fakta lättbegripligt framlagt och på engelska att en Atkinson motor drar mindre bränsle och att det är inte jag som påstår så som du gör att 99hk Atkinson drar mycket vid hög belastning!
Alla motorer drar mer bränsle vid belastning men att du trycker på mycket vad gäller 99 hk Atkinson och att där går det inte ihop sig!
Jag undrar faktiskt om du själv tror på det du skriver Tvärnit - börjar så smått att tvivla på det....
Alla bilar du köper är så fantastiska - vi minns väl din förra Seat som var närapå ett underverk. Till dess du blev med en Toyota...
Nåja - övriga som läser dina skrönor har nog också förstått ...
Jag undrar faktiskt om du själv tror på det du skriver Tvärnit - börjar så smått att tvivla på det....
Alla bilar du köper är så fantastiska - vi minns väl din förra Seat som var närapå ett underverk. Till dess du blev med en Toyota...
Nåja - övriga som läser dina skrönor har nog också förstått ...
Jo jag vet ju mycket väl om vad du lille Pi tycker om mitt skrivande men det kan jag allt leva med :-D
Det är en självpåtagen roll att agera talespersoner för Toyota.
Att Toyota själva ser det som ett problem har dock inte riktigt gått in. Och det går ju ingen vidare per definition. Trots åratal av trakasserier och mängder av olika nick och avstängningar från olika bilforum har inte givit några som helst resultat. Toyota har istället tappat sin försäljning i EU. Och vem är egentligen förvånad över det?
För några år sedan hade BMW faktiskt samma bekymmer. De hade en osedvanligt aggressiv ytterlighetsskara som förpestade bilforumen. BMW centralt gjorde vad man kunde och till slut fick man bukt med detta problem (som skrämmer iväg den breda massan av köpare som en volymprocent vill nå). Men det kostade företaget på precis samma sätt som en liten klick märkesivrare nu orsakar problem för Toyotas marknads- och PR-avdelning.
Angående försäljningsnivåerna så brukar vi oftast åberopa rent numerära nivåer här i trådarna. Dock brukar vi inte lika ofta studera vad bilarna verkligen har sålts för.
Just det här senare är ju egentligen mer intressant än de faktiska försäljningstalen.
Här ger man sig på att spekulera kring vad framtida RAV4 kommer att kosta i USA. https://www.caranddriver.com/news/2019-toyota-rav4-spy-photos-news
Enligt denna källa kommer Toyota inte våga höja priset i jämförelse med dagens modell. Och det indikerar ju att man har ganska höga volymanspråk - i alla fall i USA. Det finns som bekant ett starkt samband mellan volym och pris.
Vad priset sedan landar på i EU och EFTA samt vilka rabatter som kommer att ges är onekligen en intressant fråga. Tänker Toyota prisdumpa sig in på marknaden och även i fortsättningen missa sina lönsamhetsmål i Europa eller är man beredda att acceptera lägre volym men i gengäld tjäna mer pengar?
Deeds.
Rensa bort alla falska påståenden från ALs sida om min person i inlägg nr 10. Annars kontaktar jag redaktionen för VIB. Att så mycket skit får skrivas utan åtgärd. Synd att en i övrigt intressant tråd blir förstörd av enbart trams och dold agenda mot ett bilmärke/bilmodell gång på gång. Märkligt.
Det hela började faktiskt med att du själv skrev en provokation mot A.L.
Då funkar det ju inte så bra att kräva att svaret man får skall raderas för att det är provocerande? eller?
Om du slutar med att lägga in dina små punchlines följt av en smilie så kommer du heller inte få syrliga svar tillbaka. Att skriva " Att så mycket skit får skrivas utan åtgärd" när du själv är ytterst bidragande till skiten kallar jag för hyckleri! Tänk efter innan du/ni skriver istället!
ToRy.
Angående de japanska stimulanserna så är de av betydligt större dignitet än andra länders valutapolitik. De är till och med så omfattande att Toyota själva redovisar dem i sitt eget bokslut.
Den som vill läsa mera om vad som pågår och hur det sjösätts kan studera följande länk:
https://www.japan.go.jp/abenomics/index.html
Vill man sedan förstå vad Japan ägnar sig åt kan man studera en av grundskolorna inom den ekonomiska teoribildningen.
http://nationalekonomi.hannes.se/makroekonomi/keynesianism
Nej, Japans strategi är inte helt odiskutabel.
MVH AL
Det är nog ingen som jag påstått att den är odiskutabel faktiskt. Vad gäller komponenterna ( https://en.wikipedia.org/wiki/Abenomics#Implementation ) så känns dock flera igen från Sverige, Europa och USA. T ex 2% inflation (ruskigt bekant!), negativ styrränta och kvantitativa lättnader (som obligationsköp). Ökade offentliga investeringar har inte synts på samma sätt i västvärlden, även om sådana initiativ inte saknar förespråkare (t ex lånefinansierade höghastighetsjärnvägar i Sverige). Det relativt nyliga beslutet att Bank of Japan skall mer eller mindre spika 10-årsräntan på 0% är också tämligen radikalt.
Japan har också varit mer öppna med sin policy, och framförallt med vad de vill åstadkomma. Att försöka sänka sin valutakurs är kontroversiellt eftersom det är ett relativt spel; vinner någon så förlorar någon annan. Japan är öppet med sitt mål, medan andra länder eller regioner (som Sverige eller Euro-området) kan ha det som en inoficiellt önskan även om de officellt pekar på andra variabler som inflation och arbetslöshet.
Så även om Japan har störst åtgärder och är mest öppna med sin policy så finns program delvis av samma art i andra länder och regioner, inte minst i Sverige, och det var min poäng. Japan har förstås också bland de svåraste demografiska situationerna, så de måste kanske ta i mest.
A.L Om en bil vore osedvanligt dyr men ändå säljer världsledande volymer ja då vart jag lite nyfiken. Toyota är en volymproducent och det finns allt sedan WWII rön över det japanska undret, en i våra ögon extrem effektivisering av tillverkning och material åtgång.
Angående försäljningsnivåerna så brukar vi oftast åberopa rent numerära nivåer här i trådarna. Dock brukar vi inte lika ofta studera vad bilarna verkligen har sålts för.
Just det här senare är ju egentligen mer intressant än de faktiska försäljningstalen.
Här ger man sig på att spekulera kring vad framtida RAV4 kommer att kosta i USA. https://www.caranddriver.com/news/2019-toyota-rav4-spy-photos-news
Enligt denna källa kommer Toyota inte våga höja priset i jämförelse med dagens modell. Och det indikerar ju att man har ganska höga volymanspråk - i alla fall i USA. Det finns som bekant ett starkt samband mellan volym och pris.
Vad priset sedan landar på i EU och EFTA samt vilka rabatter som kommer att ges är onekligen en intressant fråga. Tänker Toyota prisdumpa sig in på marknaden och även i fortsättningen missa sina lönsamhetsmål i Europa eller är man beredda att acceptera lägre volym men i gengäld tjäna mer pengar?
MVH AL
Toyota behöver inte prisdumpa när man säljer bra med bilar i USA trots en vikande marknad ser man här.
http://www.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html
Och i Europa ökar försäljningen år från år läser man här.
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/
En fördel som Toyota har jämfört med tex VW är att man tillverkar nästan lika många bilar som VW fast med hälften så många medarbetare vilket ger en god lönsamhet för företaget.
Pi wrote:Fast just landsvägskörning är väl den typ av körning som är "sämsta grenen" för de vanliga hybriderna - då går ju bilen den större delen på sin vanliga bensinmotor. Stadskörning brukar ju anges som det mest fördelaktiga för den motortypen eftersom man kan köra korta sträckor på el och elmotorn kapar topparna vid accelerationer. Har man möjlighet att ladda så ligger ju en laddhybrid väsentligt bättre till så den avgörande orsaken att välja en "vanlig" hybrid är nog att man inte har laddmöjlighet - och givetvis att de ofta är billigare att köpa.
Landvägkörning är den sämsta grenen men fortfarande bättre än de flesta vanliga bilar vad gäller förbrukning och utsläpp.
Jag kör min Auris TS HSD på E20 ett par tre ggr i månaden gärna i ytterfil och ibland uppåt 150km/h, 0.58.
Tekniken är sådan även på huvudmotorn på 1.8 liter att den tar snålt och att elen går in och kapar direkt som tillfälle ges och när jag ligger på långa rakor så översatt ifrån engelskan då "seglar" bilen +-0 därefter påskjut med el pulser typ frihjul på cykel och när rullenergin har gett sitt då griper bensinmotorn åter in.
Det finns om att "segla" en HSD på Yuotube och nätet.
Allt för få känner fortsatt till alla finesser med HSD men att det kommer.
0.58 i förbrukning och då i 150 km/h,det är faktiskt riktigt bra får jag säga.
Smått otroligt bra,undrar då vad nya Aurisen klarar.
Kommentarer
Men deras påstående om att 1.2 l-turbon från Auris kommer till bilen, är det rimligt? Det låter som en för liten motor i mina öron.
En viktig modell för Toyota då den utgående är kraftigt föråldrad. Och detta i ett segment som blir allt mer populärt.
MVH AL
Tja, i vilket fall säljer den ordentligt — inom topp-10-listan globalt om jag minns rätt? Den är litet för stor för vårt behov, men i princip hade jag gärna ägt en RAV4!
TV skriver att nya modellen ser ut att bli större, vilket jag hoppas inte blir fallet eftersom den nuvarande storleken är tillräckligt rymlig, och ligger i ett populärt format. Internationellt har de redan Highlander o 4Runner som är snäppet större dessutom.
Däremot får de gärna lägga in CarPlay/Android Auto!
Måtte den bli många steg trevligare än den utgående, för den gör i alla fall inte mig särskilt glad...
Håller nog med ToRy, om den kommer med 1,2T så blir den nog lite klen, men merparten här kommer ju att bli HSD så...
RAV4 må ha hängt med i några år, men den var världens fjärde mest sålda bil förra året.
Tillsammans med nyligen visade Auris/Corolla, så känns det som att Toyota är riktigt på gång just nu och försvarar titeln som världens största bilmärke.
Om nu Toyota är så fantastiska Shogun - varför köper du själv då Mazda istället ? Då missar du ju bl a den "miljövänliga" hybriddrivlinan och efter vad jag förstått så kör du dessutom diesel numera - lite märkligt när man ser din propaganda emot det bränslet. Jag är inte heller nån diesel-älskare men kör inte heller en dieselbil så alltid nåt - sen om det är bättre eller sämre är en annan sak.
Ja om man studerar data och försäljningen för EU och EFTA kan man se att RAV4 2017 sålde i 70000 ex mot 106000 för 2006 och 102000 år 2004.
Så även RAV4 har förlorat mot tidigare årgångar och livscykler av modellen.
Kanske att den nya modellen kan försäljningen att återgå till tidigare nivåer?
Toyota har ju om inte annat hjälp av valutaingreppen som Japan sysslar med för att få fart på exporten. Om inte annat fungerar det i USA där RAV4 säljer som aldrig förr. Mönstret vi ser från Lexus tycks alltså även gälla hos RAV4. Det är en produkt som går bra i USA men som har svårare att hävda sig i EU där kundkraven är större och konkurrensen är betydligt hårdare.
Till Shogun - som säger sig tillhöra grupperingen påläst - undrar jag fortfarande om han har koll på hur Toyota finansierar sina nya modellsatsningar? Jag ställde frågan tidigare i tråden om Auris men utan svar.
Så här har Shogun åter möjlighet att förklara för oss fåkunniga hur det går till.
MVH AL
A.L du kan jo ikke lide mærket Toyota , det skinner tydeligt igennem.
Tvärtom. Toyota är och förblir ett fantastiskt företag på flera sätt. Synd bara att dess svans kvadda deras tänka satsningar och strategier - i alla fall här i trådarna.
MVH AL
Om vi taggar ner nu så slipper jag in och peta i efterhand!
A.L och Shogun släpper det ni just påbörjat och ignorerar varandra istället annars så spårar denna tråd också ur.
Pluspoäng Shogun, ärlighet kommer man längst med även om verkligheten upplevs som jobbig ibland. Jag har också kört diesel bilar, men inte sådana jag ägt. Skulle jag kunna köpa en diesel bil, javisst om jag blir övertygad om att det är rätt val. Bara för att man har en åsikt om något, behöver man inte vara fast i denna. Många fördömande personer här irriterar sig på mig fast de innerst inne kanske till och med känner att jag har rätt i sakfrågan.
Förutom att 2004/2006 gäller tidigare generationer av RAV4 så var ju också antalet modeller, dvs konkurrensen, i klassen (mellan-SUV?) väldigt mycket mindre då än idag. Å andra sidan har den klassen vuxit markant i Europa de senaste 10 åren eller så, så visst kunde Toyota gjort bättre ifrån sig.
Sedan har det varit mer än ett inlägg om Japans valuta på sistone. För att än en gång poängtera att det knappast är unikt för detta land, kan det vara värt att notera att DI nyligen haft ett flertal artiklar om dräneringen av kronans värde. T ex:
https://www.di.se/analys/henrik-mitelman-ingves-och-lofven-gor-svensken-fattigare/
https://www.di.se/analys/henrik-mitelman-ingves-mal-gor-vanliga-svenskar-till-forlorare/
Jag har läst dem på papper och vet inte om det går att ta sig igenom betalspärren på något sätt. Hur som helst: den snabba sammanfattningen är att vinnarna varit de som äger aktier i de stora exportföretagen, och förlorarna är "vanliga löntagare" som bara kunnat se importvaror, utlandssemestrar mm bli dyrare.
Men, för att återgå till bilar: tydligen skall även nya Forester visas i New York,
https://www.motorauthority.com/news/1022917_2019-subaru-forester-teased-ahead-of-2018-new-york-auto-show
En annan personlig favorit i klassen! Nästan så att det vore värt att leta efter billiga flygbiljetter...
PS. Notera att både Forester och RAV4 refereras till som "small SUVs" i artikeln -- ett sant amerikanskt perspektiv!
Min egna hypotes är
Nya 2.0 bensin
Nya ths2 2.0 hybrid som i UX
Senaste 2.5 l hybrid (alá Camry) ev.
Jag gillar Toyota, synd att ingen ny avensis kommer. RAV4 har jag bara som hastigast tittat på men ansåg att den antagligen skulle ha för hög förbrukning, för att vara intressant. Bilhandlaren erkände att även hybriden av RAV4 hade högre förbrukning än vad som oftast uppges. Men rent praktiskt tilltalar bilen mig, det går att lasta mycket.
Förhoppningsvis kommer det vettiga laddhybridversioner framöver, men det kanske är så att Toyota vill köra sitt projekt med solid state-batteri (finns termen halvledarbatteri på svenska?) till produktionsläge först (förutsatt att konceptet resulterar i en användbar produkt), och att de håller fast vid den nuvarande hybridtypen till dess?
I dagens läge för alla villaägare och dom dom har möjlighet till laddning är väl ladd hybrid det ända alternativet om merkostnaden är rimlig.
I dag får man ju en laddhybrid under 300t.
Och om ett år lär det vara många aktörer på marknaden.
Att då köpa en typ ny ren hybrid suris verkar för mig vansinnigt även om den är mer nyutvecklad.
Så många som då verkligen skulle kunna köra all stadskörning och lite till på ren el.
Sambons morbror har en Rav4 2.0 bensin med automat och AWD. Ganska trevlig bil men den drar runt 1L/mil, hade väl varit ok om den hade sportbilsprestanda och inte 150hk. 1L/mil i en bil som köptes helt ny år 2016!
Inte alls vansinnigt, har helt och hållet med ditt körmönster att göra. Många långa turer är en vanlig hybrid som återladdar att föredra. Lättare ned mindre batteri. Finns ju en anledning att t.ex Ionic finns att välja på i tre utföranden. Hybrid, laddhybrid och elbil. Köp den som passar ditt körmönster.
Fast just landsvägskörning är väl den typ av körning som är "sämsta grenen" för de vanliga hybriderna - då går ju bilen den större delen på sin vanliga bensinmotor. Stadskörning brukar ju anges som det mest fördelaktiga för den motortypen eftersom man kan köra korta sträckor på el och elmotorn kapar topparna vid accelerationer. Har man möjlighet att ladda så ligger ju en laddhybrid väsentligt bättre till så den avgörande orsaken att välja en "vanlig" hybrid är nog att man inte har laddmöjlighet - och givetvis att de ofta är billigare att köpa.
Landvägkörning är den sämsta grenen men fortfarande bättre än de flesta vanliga bilar vad gäller förbrukning och utsläpp.
Jag kör min Auris TS HSD på E20 ett par tre ggr i månaden gärna i ytterfil och ibland uppåt 150km/h, 0.58.
Tekniken är sådan även på huvudmotorn på 1.8 liter att den tar snålt och att elen går in och kapar direkt som tillfälle ges och när jag ligger på långa rakor så översatt ifrån engelskan då "seglar" bilen +-0 därefter påskjut med el pulser typ frihjul på cykel och när rullenergin har gett sitt då griper bensinmotorn åter in.
Det finns om att "segla" en HSD på Yuotube och nätet.
Allt för få känner fortsatt till alla finesser med HSD men att det kommer.
Bevis på det, i 120 verklig fart låg min på 0,75!
Sedan steg det fort, 130 0,85.
99hk atkinson drar mycket vid hög belastning!
Vad jag har upplevt drar hybriderna lätt upp mot 1 liter milen och gärna mer. Men det beror helt på hur tung gasfot man har.
Men enligt Toyota själva skall man nu nå 40% verkningsgrad hos hybriden så då borde även förbrukningen sjunka ner till lägre nivåer.
MVH AL
ToRy.
Angående de japanska stimulanserna så är de av betydligt större dignitet än andra länders valutapolitik. De är till och med så omfattande att Toyota själva redovisar dem i sitt eget bokslut.
Den som vill läsa mera om vad som pågår och hur det sjösätts kan studera följande länk:
https://www.japan.go.jp/abenomics/index.html
Vill man sedan förstå vad Japan ägnar sig åt kan man studera en av grundskolorna inom den ekonomiska teoribildningen.
http://nationalekonomi.hannes.se/makroekonomi/keynesianism
Nej, Japans strategi är inte helt odiskutabel.
MVH AL
Det sitter en V8 Atkinson i Lexus Lexus RC F och en V6 Atkinson i Toyota Tacuma vilken klassas som lätt lastbil och ingenstans finns det att läsa att en Atkinson motor drar mycket vid hög belastning utan vitsen med och verkligheten är tvärtom att en Atkinson motor drar mindre vi den samma belastning jämfört med en vanlig Otto motor.
Det moderna hybridmotorn bidrog initialt till att ta tillbaka Atkinson. Batteriet fungerar vid sidan av bensinmotorn, vilket ger ytterligare ström när det behövs och för att minska vridmomentet. Praktiskt taget varje hybrid använder Atkinson-tekniken och utnyttjar den lägre bränsleförbrukningen.
Toyota har dock gått ett steg bortom det nya Tacoma, som kombinerar Atkinson och Otto-tekniken. James Atkinson använde unika mekaniska kopplingar för att uppnå sitt mål tillbaka på dagen, men moderna versioner av sin motoranvändningselektronik. Det gör det möjligt för ingenjörer att variera ventiltiden i denna dubbelcykelmotor, så att insugningsventilen öppnas längre när en Atkinson-cykel är önskvärd, eller stänger den tidigare för en Otto-effekt.
"Det är vridmomentens efterfrågan", förklarar Sweers. "Med konstant fart kör vi Atkinson. När du frågar motorn att producera mer vridmoment och göra mer arbete, ändras det över. Förändringen är helt i ventiltiden. Vi har ett helt nytt variabelt ventiltidsystem där avgaser och intag är helt oberoende av varandra. "
Detta är inte den första användningen av tekniken (Tacuma V6). V8 i Lexus RC F växlar också mellan de två, men det här är första gången som det används i en lastbil (Tacuma). Liksom cylinderavaktiveringen som används av andra tillverkare för att minska bränsleförbrukningen är övergången mellan Atkinson och Otto-operationen sömlös och odetekterbar.
"Effektiviteten ligger i inre friktionsförbättringar", säger Sweers. "Den termiska effektiviteten är alltid densamma, men med en Atkinson-cykel förändras kompressionsförhållandet, men expansionsförhållandet förblir densamma. Det tar mindre bränsle att göra samma mängd arbete, och det är så vi får effektiviteten ur motorn. "
http://www.autofocus.ca/news-events/features/atkinson-and-otto-how-toyota-blends-both-in-one-engine
Jo jag måste tyvärr fortsatt titta in ibland och rätta upp i rena irrläror...
Toyota är framtiden nu idag och att imorgon så blir det ännu bättre!
Mycket snack utan bevis...
Att du lägger fram påståenden helt tagna ur luften och att jag sänkte dig rakt upp o ned så bara....med fakta.
Vad då påståenden, jag har ägt en Auris hybrid i ett år och talade om vad den tog för mig i riktig fart 120 respektive 130!
130 GPS-hastighet 8,8
Fast Tvärnit har ju en nyare och väldigt speciell Auris har vi förstått av tidigare inlägg,
Ja det är inte lätt när verkligheten knackar på dörren och vill in..
Att hybriderna drar soppa när man belastar dem är ingen nyhet utan går enkelt att verifiera både via motortidningarnas nybilstester eller genom en enkel provkörning.
Skall man ha ut en viss effekt måste man skicka in en viss mängd bränsle. Det är så det fungerar även hos Toyota.
MVH AL
Orkade inte leta fram bättre bevis än bilden ovan men min tog ca 0,85 i 130.
Efter 100 stiger förbrukningen brant precis som på alla andra bilar med för små motorer för dessa hastigheter.
Tysk test Autobahn om det är 120 eller 130 vet jag inte
C-HR hybrid 7,4:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5570_Toyota_C-HR_1.8_Hybrid_Lounge/Toyota_C-HR_1.8_Hybrid_Lounge.pdf
RAV4 hybrid 9,4:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5429_Toyota_RAV4_2_5_Hybrid_Executive_4x4/Toyota_RAV4_2_5_Hybrid_Executive_4x4.pdf
Så 8,5 för Auris med den äldre tekniken den har mot C-HR är rimligt.
Ja Adac kör runt 130 med några sänkningar så det är rimligt för att bevisa att Tvärnit har noll sanningshalt.
Vem sänkte vem?!
Dp...
I hsd tråden så påvisade jag alla uppdateringar men som vanligt så försvann du då för ett bra tag när fakta kom upp på bordet.
Jaehh.. du vet vad jag anser..Pi, skenhelig är bara förordet.
Där det hettar till där finns också och alltid Pi på jakt efter ett skålpund kött.
Som jämförelse i Adac så tar en Mercedes E-klass 220D 5,7 i autobahn-testen dvs 2-4dl mindre än hybriderna.
På tyska också jaja och hit o dit och fram och tillbaka och vad bevisar du där angående mig.
Absolut ingenting!
Jag kan länka till mer fakta lättbegripligt framlagt och på engelska att en Atkinson motor drar mindre bränsle och att det är inte jag som påstår så som du gör att 99hk Atkinson drar mycket vid hög belastning!
Alla motorer drar mer bränsle vid belastning men att du trycker på mycket vad gäller 99 hk Atkinson och att där går det inte ihop sig!
Jag undrar faktiskt om du själv tror på det du skriver Tvärnit - börjar så smått att tvivla på det....
Alla bilar du köper är så fantastiska - vi minns väl din förra Seat som var närapå ett underverk. Till dess du blev med en Toyota...
Nåja - övriga som läser dina skrönor har nog också förstått ...
Du Tvärnit påstod att du kunde köra jättefort med låg förbrukning, det är helt enkelt inte sant, punkt.
Jo jag vet ju mycket väl om vad du lille Pi tycker om mitt skrivande men det kan jag allt leva med :-D
Det är en självpåtagen roll att agera talespersoner för Toyota.
Att Toyota själva ser det som ett problem har dock inte riktigt gått in. Och det går ju ingen vidare per definition. Trots åratal av trakasserier och mängder av olika nick och avstängningar från olika bilforum har inte givit några som helst resultat. Toyota har istället tappat sin försäljning i EU. Och vem är egentligen förvånad över det?
För några år sedan hade BMW faktiskt samma bekymmer. De hade en osedvanligt aggressiv ytterlighetsskara som förpestade bilforumen. BMW centralt gjorde vad man kunde och till slut fick man bukt med detta problem (som skrämmer iväg den breda massan av köpare som en volymprocent vill nå). Men det kostade företaget på precis samma sätt som en liten klick märkesivrare nu orsakar problem för Toyotas marknads- och PR-avdelning.
MVH AL
Deeds. För min del spelar det ingen roll om du plockar bort inlägget ifråga. Kan de bidra till att hålla tråden ren är det välkommet från min sida.
Edit. Jag polerade till det själv för att minska på spänningarna.
MVH AL
Angående försäljningsnivåerna så brukar vi oftast åberopa rent numerära nivåer här i trådarna. Dock brukar vi inte lika ofta studera vad bilarna verkligen har sålts för.
Just det här senare är ju egentligen mer intressant än de faktiska försäljningstalen.
Här ger man sig på att spekulera kring vad framtida RAV4 kommer att kosta i USA. https://www.caranddriver.com/news/2019-toyota-rav4-spy-photos-news
Enligt denna källa kommer Toyota inte våga höja priset i jämförelse med dagens modell. Och det indikerar ju att man har ganska höga volymanspråk - i alla fall i USA. Det finns som bekant ett starkt samband mellan volym och pris.
Vad priset sedan landar på i EU och EFTA samt vilka rabatter som kommer att ges är onekligen en intressant fråga. Tänker Toyota prisdumpa sig in på marknaden och även i fortsättningen missa sina lönsamhetsmål i Europa eller är man beredda att acceptera lägre volym men i gengäld tjäna mer pengar?
MVH AL
Det hela började faktiskt med att du själv skrev en provokation mot A.L.
Då funkar det ju inte så bra att kräva att svaret man får skall raderas för att det är provocerande? eller?
Om du slutar med att lägga in dina små punchlines följt av en smilie så kommer du heller inte få syrliga svar tillbaka. Att skriva " Att så mycket skit får skrivas utan åtgärd" när du själv är ytterst bidragande till skiten kallar jag för hyckleri! Tänk efter innan du/ni skriver istället!
Det är nog ingen som jag påstått att den är odiskutabel faktiskt. Vad gäller komponenterna ( https://en.wikipedia.org/wiki/Abenomics#Implementation ) så känns dock flera igen från Sverige, Europa och USA. T ex 2% inflation (ruskigt bekant!), negativ styrränta och kvantitativa lättnader (som obligationsköp). Ökade offentliga investeringar har inte synts på samma sätt i västvärlden, även om sådana initiativ inte saknar förespråkare (t ex lånefinansierade höghastighetsjärnvägar i Sverige). Det relativt nyliga beslutet att Bank of Japan skall mer eller mindre spika 10-årsräntan på 0% är också tämligen radikalt.
Japan har också varit mer öppna med sin policy, och framförallt med vad de vill åstadkomma. Att försöka sänka sin valutakurs är kontroversiellt eftersom det är ett relativt spel; vinner någon så förlorar någon annan. Japan är öppet med sitt mål, medan andra länder eller regioner (som Sverige eller Euro-området) kan ha det som en inoficiellt önskan även om de officellt pekar på andra variabler som inflation och arbetslöshet.
Så även om Japan har störst åtgärder och är mest öppna med sin policy så finns program delvis av samma art i andra länder och regioner, inte minst i Sverige, och det var min poäng. Japan har förstås också bland de svåraste demografiska situationerna, så de måste kanske ta i mest.
A.L Om en bil vore osedvanligt dyr men ändå säljer världsledande volymer ja då vart jag lite nyfiken. Toyota är en volymproducent och det finns allt sedan WWII rön över det japanska undret, en i våra ögon extrem effektivisering av tillverkning och material åtgång.
Toyota behöver inte prisdumpa när man säljer bra med bilar i USA trots en vikande marknad ser man här.
http://www.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html
Och i Europa ökar försäljningen år från år läser man här.
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/
En fördel som Toyota har jämfört med tex VW är att man tillverkar nästan lika många bilar som VW fast med hälften så många medarbetare vilket ger en god lönsamhet för företaget.
0.58 i förbrukning och då i 150 km/h,det är faktiskt riktigt bra får jag säga.
Smått otroligt bra,undrar då vad nya Aurisen klarar.
Som jag visat så är det rent ljug den drar inga 0,58 i 150.
Som junkers också säger - den skribentens utsagor skall man snarare se som sagor, tyvärr.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.