Efter 20 år av diesel och ett par securitas octavier från 2006, 2008 som sålts vid 25000 mil och den senaste nya 1,6 tdi och tanken på nån typ hybrid så efter att provkört alla hybrider på marknaden och andra bensin bilar och försökt återskapa min körprofil och efter mycket vånda blev det affär på en ny 2018 octavia tre pipare... Valet blev till efter min dotter köpte en 2016 fjolårs bil till vrak prisi januari och hennes erfaren heter där efter men låg förbrukning under 0,6 och på jobb pendlingen under 0,5 och extremt bra ochsnabb värme.... Min handlare har fixat hyrbilar som jag fått låna då denna motor ej funnits som demo och jag har testat många dagar och ca 50 mil och dessutom även en annan bil med dsg lådan i 30 mil och nu är min övertygelse om att det är en snål, tyst, väl utrustad bil med appstyrning,dsg, adaptiv fart hållare, adaptivt led ljus, drag paket med bensin värmare och en massa mer halv lyx för en som inte är van med det i alla fall och till ett bra pris på dryga 200 t....Under mina tester har det inte varit några problem att köra på 0,5l/m och det bästa med bilen är att jag har aldrig varit med om en bil med så snabb värme som kommer nästan innan man lämnat parkeringen... Så nu är det spännande då den levereras nästa vecka och kommer att dela med mig lite i denna tråd för dom som är intreserad framöver.
Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500
Uppdaterat: 2017-05-17 20:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Bilar med DSG har fördelen gentemot traditionella automatlådor att de inte reagerar först en stund efter att man flyttat gasfoten. Med momentomvandlare får man alltid en fördröjning från fotens rörelse tills man får en knuff i ryggen. I en modern bil med turbomotor får man först signalen från pedalpotentiometern filtrerad, sen ska man vänta på att turbon ska ge laddtryck och så var det lådan.
Har man DSG får motorn motstånd direkt och därför kan laddtryck komma tidigare.
Just den döda responsen i gaspedalen gör att jag gärna kör med elmotor istället.
Helt rätt att ta upp detta. Jag hade bränsle värmare första gången i början 20 hundra. Driftsäkerheten har blivit bättre och har nog inte haft problem sista 10 åren. Om den strular så kopplas den upp och felkod registreras. Ev glöddtifft bytes eller annan del. Man behöver nog inte vara orolig och dom fabriks installerade har en säker och bra mekanisk installation. Defa/Calix 220v värmare går ganska ofta sönder också om det är nån tröst.
Min nästa bil om 3 år blir nog en med elmotor och en liten effektiv tre pip. Antar att då har priserna hamnat lägre och det finns fler vettiga alternativ med ännu bättre effektivitet än i dag. Tänker närmast på min snickare kompis med outlandern och där det är svårt att komma under litern vid skid semestern trots laddhybrid
Det är den finurliga saken med momentomvandlare. Att den just omvandlar.
Skillnaden mot en fluid coupling (vätskekoppling?) är ett smart tillägg: Stator.
Tack vare den ökas vridmomentet, typisk upp till 2,5 gånger, så länge det finns en hastighetsskillnad mellan impeller och turbin (acceleration).
Så i optimala fall om du har 400 Nm vid stallhastigheten på momentomvandlaren så får du i startögonblicket 1.000 Nm vid detta givna varvtal. Vissa momentomvandlare kan ha upp till faktor 5, men personbilar ligger på typ 1,5-2,5 lite grovt räknat.
Ju lägre hastighetsskillnad mellan impeller och turbin, ju lägre faktor.
Intressanta funderingar vid trafikljusen på temat bra och snål familjebil som uppfyller det mesta. .
Nu är du ute och cyklar. En motors vridmoment mäts på vevaxeln, inte på drivaxeln.
Alla växellådor omvandlar motorns vridmoment ut till drivaxeln - det är lixom hela grejen.
En automatlåda gör ingenting magiskt - inte ens momentomvandlarautomatlådor (som bara handlar om hur kopplingen arbetar).
X.... funderingar är ju intressanta. Här kan man ÖKA vridet via en växellåda. Det var nytt för mig i alla fall;-) Jag trodde nog att en momentomvandlare käkade effekt (och moment) - eftersom de blir varma.
dubbelpost
Jag pratar inte om växellådan. Jag pratar om momentomvandlaren.
Momentomvandlaren förstärker vridmomentet från motorns axel till växellådan axel, så länge ovan nämnda ärligt uppfyllt.
Det vill säga att när du gasar på från stillastående så får du högre vridmoment in i växellådan jämfört med vad motorn ger ut.
Fysik, kallas det. Läs på om hur momentomvandlaren fungerar. Genialisk konstruktion!
Inte bara en koppling:
http://jmclutch.com/site/book/export/html/7
Ja, det är väl samma som att man dumpar kopplingen på en moped - det blir en hiskelig acceleration;-)
"Stall. The prime mover is applying power to the impeller but the turbine cannot rotate. For example, in an automobile, this stage of operation would occur when the driver has placed the transmission in gear but is preventing the vehicle from moving by continuing to apply the brakes. At stall, the torque converter can produce maximum torque multiplication if sufficient input power is applied (the resulting multiplication is called the stall ratio). The stall phase actually lasts for a brief period when the load (e.g., vehicle) initially starts to move, as there will be a very large difference between pump and turbine speed."
Skillnaden är att du får högre vridmoment in i växellådan i det läget om du har en momentomvandlare eftersom den, åter igen, multiplicerar motorns aktuella vridmoment.
"The stator redirects fluid from the turbine to the impeller, radically increasing the force of the fluid entering the impeller and multiplying the torque input from the engine. Basically, the fluid exits the center of the turbine and is redirected by the stator back into the impeller. This is a very slick trick and can be worth up to 2.5 times engine torque! This means that at a 2:1 torque multiplication ratio, an engine that is making 300 lb-ft of torque at a stall speed of 2,500 rpm will actually apply 600 lb-ft of torque to the input shaft of the transmission as the car leaves the starting line."
Ja, det var precis det jag beskrev med att dumpa kopplingen på moped. Någon höjning av vridmomentet - annat än just i startmomentet - finns således inte "ens" i momentomvandlarväxellåda. Eller hur?
Dumpar du kopplingen är det motorns moment.
Momentomvandlaren ökar som sagt detta och det är fortsatt så så länge impeller och turbin har en hastighetsskillnad. När turbinen närmar sig 90% av impellerns hastighet så är effekten borta.
Kika på diagrammet långt ner på länken jag lade in. Där har du vridmoment in (alltså vad motorn ger) och vridmoment ut (det som går in i växellådan).
Ett exempel på momentomvandlare. Just denna ger samma moment ut som in vid 70 procents hastighet på turbinen.
Vid 0 procent är ut 5 gånger högre än in.
http://jmclutch.com/site/sites/default/files/catalog/torque_OutInRPM.png
Vilket skulle bevisas;-)
Momentomvandlaren är den traditionella automatlådans motsvarighet till koppling. Skillnaden mellan dem är att kopplingen arbetar med friktion och momentomvandlaren med hydraulik.
Det som beskrivs i dina inklippta texter och andra länkar är precis vad som också händer när du släpper upp kopplingen snabbt vid en maxacceleration på en manuellt växlad bil eller en "launch control" på dubbelkopplingslådor.
Fast när du slirar på en vanlig koppling får du inte något ökat vridmoment. Detsamma gäller om du har en vätskekoppling, som fungerar exakt som en momentomvandlare: Du skyfflar vätska från en propeller till en annan.
Men, med statorn, som är det som gör att en momentomvandlare ärligt just det och inte en vätske-/hydraulkoppling, så får du högre vridmoment ut.
Därför är det lättare att komma iväg med tung last med en momentomvandlare jämfört med en annan typ av koppling.
Momentomvandlaren förstärker alltså motorns vridmoment under accelerationsskedet. Lite som en slags extra växel.
Du skall alltså dra ditt tunga släp, start i uppförsbacke.
Momentomvandlaren gör att dina 400 Nm motorn avger blir 800-1.000 Nm in i växellådan.
Du slirar på din vanliga koppling, och det är fortfarande bara dina 400 Nm som kommer in i lådan. Alltså segare start.
https://www.google.se/amp/www.hotrod.com/articles/0808rc-torque-converters/amp/
mso 1000 - det historia jag relaterade till (frånsett min egen 70-talare) är ca: 1 år gammal och bilen ifråga var på intet vis lastgammal - dock hade garantin utgått. Visst kan det vara ett undantag men jag diskuterade det kort med kundmottagaren och fick den uppfattningen att det inte var helt ovanligt om än inte på var och varannan bil.
@Xantho ... Du behöver förstå vad vridmoment är - vad skillnaden är mellan kraft och effekt.
Starta gärna en egen tråd för detta om du känner att du vill diskutera vidare.
Lägg ner snacket om momentomvandlare etc för tråden handlar om en familjebil , octavia 1,0 tsi med 7 växlad DSG låda.
Hyfsat bra på att ta sig i väg vid trafik ljusen och hyfsat låg förbrukning för en bensin bil bil med låg skatt.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html
Ja jag är väl lurad då på årsmodellen men det bjuder jag på ..Det är faceliftade nya modellen med alla små nyheter som app styrning (typ volvo on cal) och dsg med paketen som är prisvärda som halv läder mm... Bra face lift rabatt nu från 191tusen och dessutom den vanliga rabatten av säljaren så det känns som dsg blev gratis och lite fler grejor också då jag kryssade friskt i tillbehören och dessutom ersatte 17" till 18" vilket kanske inte var smart och kanske den riktiga snål körningen uteblir.
Jag har en plan att kunna ligga på ner mot 0,5 i gynsam körning men allt under 0,6 är bra och jag blir nöjd med tanke på en bensin kombi med rymd...Så här kommer det att se ut när min bil förhoppningsvis kommer nästa vecka..---https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html
Ja det är ju en liten olje brännare med ett glödstifft,fläckt, doseringspump, vattenpump och två givare, ecu , så allt kan iofs hända.
Samma felsöknings förfarande som övriga bilen med dator och felkoder.
Men som sagt ganska driftsäkra nuför tiden. Och om man mot förmodan skulle få problem efter garanti tiden skulle jag vända mig till en webasto/eberch värmare specialist som jag tror är effektivare och billigare.
På den tiden för 15-20 år sedan när man körde skrotbilar var det Eberchp värmare som gällde och visst har jag bytt ett par tändstift och en fläckt och då på bilar som gått 25-350000 mil.
Mycket enkla att skruva med fast dom satt trångt till som regel.
Betalade en 50 lapp till bil elektriska firman för den minuten det tog att få fram felkoden och byte sen tändstiftet.
Jag har nog bytt fler brända 220v defa/Calix element än weba strul.
På mina senaste dieslar körde jag med den adaptiva farthållaren i absurdum, typ 90% och även i stan,
Eftersom jag åkte på två fortkörningar på två månader så blev det kanske räddningen och början till en lugnare körstil.
Nåt jag tror jag märkt nu med bensin 1,0an är att den är nog känsligare för att köra på farthållaren i alla lägen.
Har en känsla av att bensinaren har lättare att dra i sig lite extra soppa mot dieseln vid den typen av växlande körning med farthållare och tror mig se det på den momentana förbrukningen på färd datorn. Tycker mig även se att kallstarter på 1.0 drar mer än den gamla tdi.
Detta är väl kanske ingen nyhet utan har väl alltid gällt mer eller mindre men som jag kanske glömt efter 20 år med diesel men känslan att farthållare i absurdum straffar sig mer på en bensinare.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html
Och jag struntar i om bilen tar några cl mera per mil bara för att jag använder den adaptiva farthållaren för den ger en så "avslappad" körning och man slipper reta upp sig på de som inte håller exakt samma hastighet som man själv gör - och det är värt dessa cl.
Absolut. Det var bara en reflektion.
Adaptiva farthållaren är det bästa som uppfunnits på den moderna bilen.
Kan också uppskatta ad farthållare ibland men ärligt talat gör det oss inte till mer passiva/"slumrande" bilister? Använder min väldigt sällan måste jag säga iaf på landsväg. Blir mest vid motorväg men tycker nog att jag kör betydligt mjukare och förutseende när jag själv håller farten.
Nja. Är inte riktigt säker på det senare i alla lägen. 8 av 10 kör kanske bra och jämnt men plötsligt när dom slappnar av så är dom nere på 80 och harvar på 90 väg.
https://www.youtube.com/watch?v=JXrjpWZFpiQ
Man behöver inte säga mer egentligen, Octavia är en väldigt bra allround bil som borde vara väldigt tilltalande för de flesta. Sedan att många komplicerar till det med SUV/Fyrhjulsdrift och allt annat trams känns omodernt. Jag har kört släp med min egen Octavia, varit ute i skogen på skogsvägar (inte ens grusväg) och kört... funkar om man tar det lugnt. Låga utsläpp, låg skatt (för låg) och goda lastmöjligheter. Hyfsat fin komfort, klart den kunde varit bättre men jag är nöjd i förhållande till pris på bilen.
Hur f-n kan ni lyckas med att snitta över 100 km/t mellan Stockholm och Umeå ? Låter fortkörning så det bara skriker om det...
S4. Körde nästan drygt samma sträcka med superb sportline 190hk tdi och drygt 100 i snitt och 0,62 l/m.
Trevlig och tyst bil men octavian uppfyller alla mina krav fast egentligen för stor i 7 fall av 10 men last utrymme är värt allt dom gånger det behövs.
Småler nästan dagligen på folk som håller på och jäklas och packar om och ur för att rymma puck och pack.
Allt är relativt. Har man inte större krav än en billig personfraktare så är Octavia säkert helt ok.
Hmm, trodde att ViB skulle ha åsikter om att bilförsäljare helt oblygt gör reklam för sina märken i detta forum.
Eller att modsen skulle reagera...Men tydligen inte.
Det finns fanatiker i de flesta märken, man får ta det för vad det är.
Att okritiskt beskriva sin bil med enbart berömmande ord behöver inte automatiskt betyda att man är säljare, enbart att man är nöjd och inte haft möjlighet eller vilja till jämförelse.
Haha. Är bara en konservativ 50 plussare som är riktigt nöjd med sin första bensin bil på typ 20 år.
Jag har kört mycket och eftersom jag tvingas hyra bil nån eller ett par ggr per år och på så vis testat en del bilar.
Mina bilar får gärna se ut som bilar har sett ut genom tiderna utan större utsvävningar i karossformen.
Konservativt är man men bakruta som ett brevinkast eller baksäte som är lägre än fram sätet pga lågt tak bak eller tre Dm djup skuff mm går direkt bort i mitt val.
Konstaterar också att allt snack om undermotoriserade tre pipare inte stämmer med verkligheten för vanligt folk som inte behöver dra husvagn eller så.
Hyrde peugot 308 sw trepip för två år sedan och riktigt trevlig bil och motor som funkar för dom flesta.
Men det finns också undantag måste jag säga.
Att jag valde octavia var nog att jag sedan tidigare varit nöjd Skoda tdi ägare utan problem.
Sen kan jag säga att testa och testa mera bilar innan man köper, fattar inte folk som faller för första bilen i första affären dom går in i utan att blinka och skriver på för 2-300 tusen.
Men och andra sidan det man inte vet mår man inte illa av men ändå .
Men som han med i30 som undrar när förbrukningenskall sjunka från typ 0,8 tex.
Jag jämför med det jag kört och ägt tidigare och ärligt så matchar den många dyrare halv premium.
Men alla inser väl att börjar man prata 150-200 tusen mer på lappen så bör det väl kanske märkas mer än ringen på huven eller xet på skuffen.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html
Pi. Det är undantags fall men skall man Stockholm tor på samma dag inklusive det som skall utföras så blir det nog att lägga sig på 12+ på sena kvällen och tidiga morgonen.
Men impad av trepipen när man ligger på 150 upp för Skuleberget och klipper 7 bilar i kö efter väg arbetet längdtävling ner. Kanske också kan bero på att det inte var någon s4 i kön eller bara eco hybrider. Haha.
Hmm. Orkar inte besvara men man undrar vilken bil du har.
Och är det rubriken du reagerar över så försökte jag ändra den men gick ej och i min överlyriska trepip känsla efter 30 mil provkörning blev det som det blev med den.
Du kanske skulle provat en trepipare. :)
Och varför inte i den nämnda bilen som är helt okey på mycket men med vissa utvalda extra bra utrustnings alternativ för att vara diplomatisk.
Säkerhets systemen av i dag.
Backade ut ur parkeringen och distraherad av skrikande barnbarn i bilen missade jag snett bakomvarande bil och hörde inte backvarnaren utan bilen dunade till tvärt. Rusar ut och tror att jag backat på bilen och undrar om det blev nån skada men konstaterar att min egen bil har tvärnitat 5cm i från den andra.
Pust.
Nämner då också min kompis med Volvon som var på väg att köra om en bil i skymningen på 70 sträckan och i samma sekund tvärnitar bilen och en halv sekund senare springer älgen över vägen.
Vissa aspekter på dagens verklighet, som inte alla har.
Ja du har så rätt, men när det gäller älgen så finns det idag många bilar som inte har säkerhetssystem som fanns förr.
Och framför allt, skyddssystem som endast fanns på svensktillverkade bilar!
Gad vide om den holder den lille 1,0
Nåja - även Toyota kör ju med småmotorer numera - t ex 1,2T till Auris och C-HR med 4WD.
Hmm. Fast med en bränsle förbrukning som kanske inte är av modernaste snittet
Hmm. Fast med en bränsle förbrukning som kanske inte är av modernaste snittet och med daf lådan inte det minsta trevlig
Rätt mso 1000 - men det var ju inte den egentliga frågeställningen/påståendet utan det var ju att mindre motorer inte skulle hålla. Och har Toyota samma typ av motorer som måste dom ju hålla enligt vissa skribenter. Dessutom är körbarheten sämre för Toyotas lilla turbosnurra om den inte förbättrats markant senaste året.
Så trådstartaren kränger alltså Skoda till vardags?
Naturligtvis måste alla få skriva här men det vore kanske klädsamt om man inte undanhåller en sådan sak när man i alla inlägg skriver upp en bil så enormt?
Jag är bara en vanlig blue Color worker med begränsad ekonomi och kört begade bilar i 25 år av istort sett alla fabrikat.
Och om du läst tråden vet du fortsättningen.
Man funderar ju vem du är RÅLLE, du måste vara en väldigt missnöjd bil ägare eller vad kan det handla om? och vad är det du reagerarar på?
Jag tycker bara att man måste ge alla ev fabrikat en chans och provkör och jämför mycket.
Är lågt däck buller, diesel/trepip eller utrymme krav så går ju jätte många bilar bort helt enkelt.
Som jag sagt så hyr jag i bland på annan ort och en likvärdig bil som jag kört i typ 75 mil är peggan 308 sw med tre pip. Trevlig och tyst och rymlig om än lite udda interiör med avsaknad av knapppar och så men en vanesak för dom flästa.
Sedan står jag också för att en suv är inte automatiskt är lätt att klivande i utan kan vara lika besvärlig som en gammal clio.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html
Okey. Tagga ner please. Då vet jag att du inte är bilnasare.
Lycka till med Skodan.
mso 1000: kul att du är nöjd med din Skoda. Lite återhållsamhet kring dess förträfflighet skulle inte skada. Det finns andra bilar som är rätt så OK de också;-)
Ja shogun det är dom på Mazda säkert lyckats med men dom går ju inte speciellt supersnålt.
Den som skall dra husvagn köper inte en liten 1,0 trepip med Max drag vikt på 1300 kg.
Däremot funkar det bra att dra drygt 1000 kg båtvagn med octavian 1,0 och den ligger kring 0,75-0,85 l/milen i laglig hastighet och det har jag praktiserat många gånger.
Är ganska säker på att Mazda 2,0 inte drar nämnvärt mindre faktiskt utan kanske tvärt om.
Ska man dra tungt med en snål bil ska man väl välja Prius!
Eller?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.