Vi Bilägares forum

Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

Min nya Skoda Octavia style 1,0 TSI ny utvecklad snål trecylindrig motor med 115hk och 200nm vid 2000 varv 150nm vid1500

Efter 20 år av diesel och ett par securitas octavier från 2006, 2008 som sålts vid 25000 mil och den senaste nya 1,6 tdi och tanken på nån typ hybrid så efter att provkört alla hybrider på marknaden och andra bensin bilar och försökt återskapa min körprofil och efter mycket vånda blev det affär på en ny 2018 octavia tre pipare... Valet blev till efter min dotter köpte en 2016 fjolårs bil till vrak prisi januari och hennes erfaren heter där efter men låg förbrukning under 0,6 och på jobb pendlingen under 0,5 och extremt bra ochsnabb värme.... Min handlare har fixat hyrbilar som jag fått låna då denna motor ej funnits som demo och jag har testat många dagar och ca 50 mil och dessutom även en annan bil med dsg lådan i 30 mil och nu är min övertygelse om att det är en snål, tyst, väl utrustad bil med appstyrning,dsg, adaptiv fart hållare, adaptivt led ljus, drag paket med bensin värmare och en massa mer halv lyx för en som inte är van med det i alla fall och till ett bra pris på dryga 200 t....Under mina tester har det inte varit några problem att köra på 0,5l/m och det bästa med bilen är att jag har aldrig varit med om en bil med så snabb värme som kommer nästan innan man lämnat parkeringen... Så nu är det spännande då den levereras nästa vecka och kommer att dela med mig lite i denna tråd för dom som är intreserad framöver.

Uppdaterat: 2017-05-17 20:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Ska bli intressant att läsa hur du upplever 1.0 motorn i din Octavia.

VW är ju lite sent ute med en 1.0 motor som levererar bra med kraft (Ford har ju haft en ett tag) så jag hoppas att dom lärt av de eventuella problem Ford och andra tillverkare haft och att denna håller bättre än vad den första 1,2 Tsi motorn gjorde.

Uppdaterat: 2017-05-10 08:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast VWs 1,0t har väl funnits nåt år även om det inte varit standardmotorn. Vill minnas att Seat var rätt tidiga med denna motor-variant - om än med några hk lägre motoreffekt. Sen blev det väl lite fel i första inlägget - det är nog inte en 2018 du köpt utan en 2017. Men det skall bli kul att läsa om dina erfarenheter - inte minst av den lilla motorn. Själv kör jag en Golf SV med 1,2T/110 och den motorn tycker jag fungerar utmärkt. Sen håller jag inte med om att VWs 1,2T på nåt sätt skulle vara törstig - det är nog snarare den snålaste 1,2T-motorn jag kört på min "testrunda" och jag har kört de flesta bilar i Golf-klassen. Men snålast var helt klart Auris HSD men testrundan passade nog den motorn mycket bra så med mera landsvägskörning skulle det nog jämnat ut sig. Och klart törstigast var Auris 1,2T så den som behöver göra hemläxan allra mest är nog Toyota när det gäller små turbomotorer.

Uppdaterat: 2017-05-11 10:49

Hej. Vår familj har också en octavia style tidig 2016-15 med denna lilla stora motor och är helnöjd med hela bilen. Vi har hunnit med snart 2000 mil och är fortfarande nöjd och förbrukningen ligger mellan 0,45-0,55 för oss i familjens kanske lite försiktiga körningar och som du säger bensin värmaren som ingick i paketet är det absolut bästa med bilen tillsammans med att den är otroligt stor för att ändå vara ganska liten utvändigt och med backsensorer och lättparkerad och det dubbla last golvet som döljer cykelstället och en massa andra grejor som man inte vill ha framme på golvet när mat kassarna skall in och kan hängas på dom fyra stora krokarna på sidorna om man vill.. El bakluckan som också ingick i värmare/drag paketet är suverän. . En bra varm, tyst, praktisk och skön familjebil hela vintern helt enkelt utan något onödigt egentligen.

Uppdaterat: 2017-05-11 19:21

Toppen, mycket intresserad av erfarenheter av just denna motor. Keep us informed!

Uppdaterat: 2017-05-11 19:32

Blev det modellen med facelift eller den innan?

Uppdaterat: 2017-05-11 19:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast VW/VAG brukar alltid börja tillverkningen av kommande årsmodell i juli så nån 2018 är det knappast - även om det är en facelift.

Sen fanns i vart fall Ibiza med denna nya trepip för 2 år sedan även i vårt land.

Uppdaterat: 2017-05-11 19:54
mso 1000 skrev:

Ja jag är väl lurad då på årsmodellen men det bjuder jag på.

Du har nog inte blivit lurad på något särskilt eftersom modellen ändå är ny. Förändringar lär dröja tills nästa år åtminstone.

Uppdaterat: 2017-05-11 21:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Micke, vad kan du göra med din app-styrning, jag har ingen koll på den, är den ny till faceliften?

Uppdaterat: 2017-05-11 23:03
*Robban
Reverend Benny skrev:

Ska bli intressant att läsa hur du upplever 1.0 motorn i din Octavia.,

VW är ju lite sent ute med en 1.0 motor som levererar bra med kraft (Ford har ju haft en ett tag) så jag hoppas att dom lärt av de eventuella problem Ford och andra tillverkare haft och att denna håller bättre än vad den första 1,2 Tsi motorn gjorde.

..

Sent ute men inte sist, Volvo mfl kommer också.... Sedan så gamla 1,2an tsi är ju minst lika snål(törstig) som Fords, bmw, mfl tre pipare och efter att ha testat alla så har jag en stark känsla av att vw gjort konstruktions läxan något bättre och mer genomtänkt med innovationer men det återstår att se och facit vad det gäller hållbarheten ser vi väl om 15 år och förhoppningsvis inte om 5 år för då har jag nog köpt fel bil :).

Uppdaterat: 2017-05-12 06:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Just precis Pi ,, den kom nog 2015-16 på golf och på nån seat tror jag.., Nä det är nog så men dom kallar face liftet på min bil för 2018 men man är väl lite lurad där antagligen... Som du säger så den lilla 1,2an går riktigt bra och hyfsat snålt också och det brukar vara svårt att dra några direkta slutsatser på förbrukningar via färd datorn vid enstaka provkörningar men mellan dessa märker och fler märken som jag provkört att den känns både stadigare och rappare från låga varv också. Jag har inget facit men vid en senare provkörning bet jag i sura äpplet och tankade upp prov bilen full och körde sedan 24,8 mil en februari dag i vinter med halv snöstorm med den,, drygt 10 mil på fart hållaren i 100-105 och sedan några timmar i stan och några mil till landsväg med några fika stopp och inklusive en kallstart dag 1 och en kallstart dag 2 och båda gångerna med bensin värmaren på och -7 till -5 grader och tankade upp den igen innan återlämnade och fick i 12,2 liter. Och hyfsat lugn körning i dåligt väder men jag var riktigt imponerat..Och extra imponerad av värmen i bilen som jämfört med det jag provat sista 10 åren.. Som sagt har jag inget facit men hoppas på ett bra bil köp med den lilla micro motorn och rattvärmen hehe och det hyfsade priset. Och efter som jag började med sprit monitor på min förra octavia efter typ 1500 mil så skall jag börja med denna direkt för skojs skull ...

Uppdaterat: 2017-05-12 06:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En kommentar är att om någon med samma Nya motor 1,0 tsi i vilken VAG bil som helst kan skriva en egen kommentar i tråden om man vill för info eller upplevelse..... Jag har en bekant som har en octavia 1,0 tsi och hans förbrukning vid pump liter på den dagliga jobb pendeln med dagis,affären sedan i höstas och över vintern har han legat på 0,67 med bensinvärmaren som använd minst varje morgon och han säger att han kör hårt??,...När han har haft lång motorväg säger han 0,55 vid 120 km/h. Jag vet inte men muntlig information.

Uppdaterat: 2017-05-12 13:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
EnannanRobban skrev:

Micke, vad kan du göra med din app-styrning, jag har ingen koll på den, är den ny till faceliften?

Jag är inte heller riktigt uppdaterad men det mesta som volvo oncal kan om jag har rätt... Om jag har ett sim i bilen kan jag sitta hemma och starta värmaren med ´telefonen istället för dosan, dra ut listor över förbrukning,snitt hastigheter, aktuell hastighet när sonen är ute med bilen, aktuell position när sonen är ute med bilen,hehe det blir kul,tuta och blinka via appen så man hittar tillbaka till bilen, Ja efter nästa vecka kan du nog få veta mer och så lägger jag ut några fina bilder och screenshot på app lika Junker mfl gjort men som sagt jag vet inte riktigt vad och hur..

Uppdaterat: 2017-05-12 13:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ägarnas "exakta" förbruknings-siffror är för det mesta inte mycket att lita på eftersom man dels har en förmåga att vilja hålla nere dessa för att rättfärdiga sitt eget bilval, dels har man så olika körmönster så dessa siffror säger egentligen inte mycket alls. Själv kan man dock jämföra mellan olika bilar man ägt om man behåller ungefär samma körmönster och för mig har det inneburit att min förbrukning med nuvarande Golf SV 1,2T/110 -15 ligger på exakt samma nivå som för min föregående Golf Variant TDI 1,6/105 -12. Jag hade räknat med ca: 0,1 l/mil högre förbrukning med bensinaren men så har det inte blivit för mig så jag är väldigt nöjd hittills med den motorn. Och den har ju en helt annat "gångkultur" än dieseln liksom att den är mycket flexiblare - här kan man köra på högsta växeln runt 900--1000 rpm med lätt belastning vilket inte dieseln gillade. Och nu kan man också rätt ofta hoppa över en växel vid uppväxling vilket inte heller dieseln gillade - trots att totala utväxlingen i stort sett är lika. Men vad man trivs bäst med är ju väldigt personligt trots allt. Jag trivs dock bäst med den lilla turbo-bensinaren jämfört med den lilla (1,6 l) dieseln.

Uppdaterat: 2017-05-13 08:42

Hej. Ja man måste ta allt med en stor nypa salt som folk säger. Men som i spritmonitor kan man säga att man hamnar mellan min och Max av inrapporterade värden. Nämner att på min 1,6tdi 2010 låg jag konstant 0,5-1,5 dl högre än min 2016 och den hade ingen dieselvärmare heller. (10an)

Uppdaterat: 2017-05-13 09:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lånade en länk från den lite infekterade HSD tråden och den här norska testen stämmer verkligen mot det eller den känsla jag fick när jag testade vid mina två tillfällen jag fick prova bilen på sen vintern.. Som det låter i denna test är det nästan för bra man jag kalkylerar med att ligga på runt 0,5 liter bortsett från motorvägs körningen som jag har var annan månad till barn och barnbarn och förhoppnings vis ett års snitt på mellan 0,55-0,6 liter inklusive bensin värmaren... Vi får väl se framöver.

I bästa fall levereras ny bil på tisdag efter 9 veckors väntan om transporten från hamn funkar

http://bilogmotorbloggen.blogspot.se/2016/11/test-skoda-octavia-stasjonsvogn-10-tsi.html#!/2016/11/test-skoda-octavia-stasjonsvogn-10-tsi.html

Man kan översätta norskan på datorn Hehe

Uppdaterat: 2017-05-14 19:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

De norska priserna... är svettiga... minst sagt! Hur tusan har de råd med något större än en Kia Picanto? ;-)

Uppdaterat: 2017-05-14 22:14

Har man olja så har man

Uppdaterat: 2017-05-14 22:53
En Volvo värd pengarna är billigare än gratis
EnannanRobban skrev:

Micke, vad kan du göra med din app-styrning, jag har ingen koll på den, är den ny till faceliften?

Nya Bilen skulle landa i går men sitter fast på tåget till norrland, Preliminär leverans i morgon..Men Din fråga app styrningar på bilen finns i denna länk..Verkar vara ganska som typ volvo oncall utan att veta men det kanske någon volvo ägare kan säga..http://www.skoda-auto.com/en/experience/mobile-apps/connectivity-apps/ .Se och begrunda och lägg en kommentar om det är skitt eller verkar vettigt. Har som sagt ingen erfarenhet om detta.

Uppdaterat: 2017-05-16 13:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja, texten på hemsidan är mest virrig kan jag tycka. Vi får se utifrån dig som användare när du fått testa systemet ett tag, vad det kan. Skall bli spännande och se, känns som om Volvo On Call har varit lite för ensam på denna bana, bortsett från de som är instoppat i el/hybridbilarna.

Uppdaterat: 2017-05-16 13:56
*Robban

Jag har en Octavia med 1.4TSI, den ligger på 0,55-0,65 liter per mil mät vid pump under 6000 mil. Om den nya motorn går att köra på 0,1 liter/mil under detta är det smått revolutionerande.

Uppdaterat: 2017-05-16 14:20
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Jag har en Octavia med 1.4TSI, den ligger på 0,55-0,65 liter per mil mät vid pump under 6000 mil. Om den nya motorn går att köra på 0,1 liter/mil under detta är det smått revolutionerande.

Är du en lugn och sansad mäniska Vargen och bor utan för stan och kör lugnt? Riktigt bra tycker jag förbrukning tycker jag du har.. Jag kalkylerar med att ligga på mellan 0,5-0,6 l/m.

Över det på årsbasis blir jag besviken men jag har iofs ogynsam körning med 2x7 km plus oftast 2x5 kilometer i stan dagligen och bensin värmare som förmodligen kommer att kompletteras med el.. Kör dock nån gång i månaden eller var annan 50 - 140 mil och då i motorvägs fart så det är inte det gynnsamaste heller. Vi får se framöver.

Uppdaterat: 2017-05-16 23:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ska bli intressant att följa erfarenheterna. Jag har en 2011 Octavia med 1.6 MPI (etanol/bensin) som rullar 2x8 km i stan 2-3 gånger i veckan och 2x35 mil minst en gång i månaden (och utöver det diverse strökörning för shopping och andra "utflykter"). Jag har på bensin fått ner den mot 0,6 vid lugn landsvägskörning men snittet ligger oftast på dryga 0,7. På etanol landar snittet mellan 0,9 och litern.

Det verkar alltså som att Skoda fått ner förbrukningen med iaf någon deciliter överlag. Det återstår att se vad min nästa bil blir - blir det inte en Tesla 3 kanske det blir ännu en Octavia innan utbudet av elbilar breddats till att omfatta en jag gillar och anser mig ha råd med.

Uppdaterat: 2017-05-17 10:03

Jag vet att det inte är samma bil eller motor, men vi kör en Peugeot 1.2 3 cylindrig automat på 130 hk. och bränsleförbrukningen är i snitt 0.6. Blandat.

Uppdaterat: 2017-05-17 10:32

Nya bilen är bort slarvad på SJ på nån bangård. En vecka sen fast jag har en fri superb sportline 4x4/dsg180. Hk diesel som kompensation så man överlever. Sitter just nu på en Stockholms trip på 150 mil med den bilen och den funkar iaf..beräknar bilbyte på måndag till den nya. Hoppas det inte märks för stor klass skillnad då prislappen skiljer 130 tusen. Typ.

Uppdaterat: 2017-05-18 08:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hur sjutton kan SJAB kunnat slarva bort din bil på en bangård???

Uppdaterat: 2017-05-18 18:22
Sammen skrev:

Hur sjutton kan SJAB kunnat slarva bort din bil på en bangård???

Det är tydligen överbokade transporter till Norrland då det sålts bra med bilar. Bara 61 kodiaq av denna säljare plus övriga sortimentet.

Ja den som väntar på något gott eller vad man säger.

Uppdaterat: 2017-05-18 18:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Sammen skrev:

Hur sjutton kan SJAB kunnat slarva bort din bil på en bangård???

Det är tydligen överbokade transporter till Norrland då det sålts bra med bilar. Bara 61 kodiaq av denna säljare plus övriga sortimentet.

Ja den som väntar på något gott eller vad man säger.

Uppdaterat: 2017-05-18 18:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Sammen wrote:Hur sjutton kan SJAB kunnat slarva bort din bil på en bangård???

Det är tydligen överbokade transporter till Norrland då det sålts bra med bilar. Bara 61 kodiaq av denna säljare plus övriga sortimentet.

Ja den som väntar på något gott eller vad man säger.

Sedan privatiseringen 2001 kör SJ inga godståg utan bara persontrafik så jag har extremt svårt att tro att de har det minsta att göra med transporten av din bil.

Uppdaterat: 2017-05-19 07:42
Sammen skrev:

mso 1000 wrote:Sammen wrote:Hur sjutton kan SJAB kunnat slarva bort din bil på en bangård???

Det är tydligen överbokade transporter till Norrland då det sålts bra med bilar. Bara 61 kodiaq av denna säljare plus övriga sortimentet.

Ja den som väntar på något gott eller vad man säger.

Sedan privatiseringen 2001 kör SJ inga godståg utan bara persontrafik så jag har extremt svårt att tro att de har det minsta att göra med transporten av din bil.

njaaa. green cargo är väl egentligen SJ under annan flagg.

Uppdaterat: 2017-05-19 07:48
En Volvo värd pengarna är billigare än gratis

Okey gods tåg då.

Nu är den avlastad och står i butiken iaf.. Då får man byta tillbaka superben på tisdag morgon. Det blir intressant att åka iväg med nya octavian 1.0an med halva vridmomentet och 115 istället för 190 hk. Superben sportline 190 4x4 med dsg. Vilket härligt landsvägs lok trots 19 tims fälgar. Riktigt skön och tyst med aktivt chassi och vilken kraft. Misstänker att det skulle innebära böter med den bilen.

Uppdaterat: 2017-05-19 18:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
boota skrev:

njaaa. green cargo är väl egentligen SJ under annan flagg.

Det beror på hur du menar men SJ AB och Green Cargo AB är två helt fristående aktiebolag som inte har något samröre med varandra förutom att de har samma ägare (staten). Dock härstammar de båda från det SJ som fanns en gång i tiden men det är som sagt över 15 år sedan det delades upp i olika bolag iom privatiseringen av SJ. Det är dock ett stående skämt bland oss som jobbar i branschen att så fort något inom järnvägen går fel så skylls det av okunskap på SJ, oavsett om de är inblandade eller inte.

Sen är det ju inte säkert att det är Green Cargo som ansvarar för biltransporten heller, även om det är ganska troligt så kan det mycket väl vara något annat godsbolag.

Uppdaterat: 2017-05-19 18:35

Har varit på bad med barnbarnen och lånade dotterns bil. Den har gått drygt 600 mil sedan ny i januari och snittet sedan ny är 0,56 och med daglig användning av bensin värmaren i vinter. Min känsla var nu också att snabb och rapp i stads miljön trots att man kört 190hk superb hit till Stockholm. Skall bli kul att hämta nya 1.0an bilen på tisdag.

Uppdaterat: 2017-05-19 22:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Ägarnas "exakta" förbruknings-siffror är för det mesta inte mycket att lita på eftersom man dels har en förmåga att vilja hålla nere dessa för att rättfärdiga sitt eget bilval, dels har man så olika körmönster så dessa siffror säger egentligen inte mycket alls. Själv kan man dock jämföra mellan olika bilar man ägt om man behåller ungefär samma körmönster och för mig har det inneburit att min förbrukning med nuvarande Golf SV 1,2T/110 -15 ligger på exakt samma nivå som för min föregående Golf Variant TDI 1,6/105 -12. Jag hade räknat med ca: 0,1 l/mil högre förbrukning med bensinaren men så har det inte blivit för mig så jag är väldigt nöjd hittills med den motorn. Och den har ju en helt annat "gångkultur" än dieseln liksom att den är mycket flexiblare - här kan man köra på högsta växeln runt 900--1000 rpm med lätt belastning vilket inte dieseln gillade. Och nu kan man också rätt ofta hoppa över en växel vid uppväxling vilket inte heller dieseln gillade - trots att totala utväxlingen i stort sett är lika. Men vad man trivs bäst med är ju väldigt personligt trots allt. Jag trivs dock bäst med den lilla turbo-bensinaren jämfört med den lilla (1,6 l) dieseln.

Pi. Det skulle varit kul om du provkörde en octavia 1.0 Tsi du som har erfarenhet av dina tidigare bilar.

Jag får än i dag aha upplevelse varje gång jag testat denna motor. Undrar om det är att jag alltid klivit över från dieselbilarna varje gång. Det är iaf en konstig positiv känsla med rappheten från låga varv och när man ser förbrukningen. Pi har du möjlighet så testa om om du kan så får jag höra.

Uppdaterat: 2017-05-20 09:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jodå - har nog tänkt prova en Golf el annan med denna 1,0-motor men tid och motivation har inte riktigt räckt till ännu. Men det kommer säkert.

Uppdaterat: 2017-05-20 09:49

Nya bilen står upp packad på firman. Blir kul att äntligen hämta den i morgon förmiddag efter 10-12 veckors väntan och förseningar.

Efter att ha kört dotterns bil i helgen så är känslan fortfarande att vilket jäkla bra drag i lilla motorn och vad snålt den går. Det blir en spännande tid framöver och få känna på bilen och nyheterna.

Lägger in youtube klippet som är lite roligt.

https://www.youtube.com/watch?v=JXrjpWZFpiQ

Uppdaterat: 2017-05-22 21:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
AudiS4 skrev:

Vet inte riktigt varför ni höjer motorn till skyarna. Jag har en 2012 A4B8 2.0tfsi, 270hk, fyrhjulsdrift, 19 tums hjul, 0.82 senaste 5000 milen och jag kör ordentligt hårt emellanåt.

Inga problem att köra på 0.6 till jobbet eller när familjen åker med.

Kan inte förstå varför man vill ha en liten motorsvag bil, helt i onödan och sedan skryta om den "låga" förbrukningen. Jag hade verkligen inte varit nöjd med en så pass hög förbrukning, på en så trött liten motor.

Tur att alla är olika. Haha

Jag har valt denna bil för att den är förhållandevis billig, snål, extremt snabb och bra värme, extremt rymlig för storleken och bra komfort, hyfsad garanti som aldrig behövts användas trots tredje ny bilen, och har allt som en 100 tusen kronor dyrare Volvo har.och lite till faktiskt. Sen kan jag köra till jobbet på 0,4 om jag vill. Och har bara 18"fälgar på, 4x4 har jag aldrig någonsin behövt på 25 år trots 3-4000 mil per år. Snittar ändå 70 mil till Stockholm snabbare än dom flesta och kan matcha 140 där man törs har jag märkt. Hehe.

Och eftersom man är 50+ och lekt av sig på fyrhjulingar och åker på två hjul och på vattnet istället så behövs varje slant där. Har dubbla effekten och halva vikten på båten. Haha. Mycket roligare än 270 hk på fyra hjul för att frakta familjen faktiskt

Uppdaterat: 2017-05-23 05:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Äntligen. Hämtade ny bilen i morse och en snabb gds hall och en sonax lackförseglinh och en omväg tillbaka till jobbet. En sväng på skolan och en omväg tillbaka. Sjutsat dottern till aktivitet. Jag är lika farsinerad nu på denna bil. Snål rapp tyst och som jag ser det snygg. 15 mil och 0,5l/m. Håll tillgodo på print skreen på appen.

Uppdaterat: 2017-05-23 17:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Håll tillgodo på print skreen på appen.

Grattis, grattis; men vad menar du med ovanstående?

Uppdaterat: 2017-05-23 18:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Herregud att det skall vara så svårt att få det från telefonen till datorn

Bara ett snabbt exempel på print screen från conecy appen som man kan sitta och öppna online i soffan hemma.

Starta värmaren, starta ur ventilation av bil på sommaren före start. Se bil staus, .......................

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-05-23 21:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Oj det blev stor print screen... Skall ge bilen 100 mil innan jag pressar den. Sedan kan man säga vad man vill eller snacka skit men man måste beakta att det är en en liters trepip på 115 hk. Jag har verkligen testat dom flesta tre pipare och hybriderna och jag säger bara det att innan ni köper testa riktigt..Jag har inte känt samma känsla i nån annan tre pipare och framför allt lika snål...Lite samma känsla på hybriderna också i den prisklassen drygt som skodan ligger i Jag har automatlåda och jag tror att det är guld då halva tiden i stan åtgår till att sakta in för fart gupp.. Känns konstigt man utan stress så växlar lådan vid 16-1700 varv till nästa växel och drar då från 1300 varv. Otroligt smidig motor...Och det faktum att man hela tiden undrar om motorn går. Har varit ute två landsvägs rundor på 8 mil i lagliga hastigheter upp till 100 och ca 1 mil i stan på var tripp och båda gångerna landat på 0,5 på datorn... Att beakta så klart men den brukar inte gå nämnvärt fel och nästa grej är 18" däcken som inte är gynnsamma...

På tal om rattvärmen så den sätts i menyn och ligger inne så att vid varje kallstart när det är kallt ute så startar stolsvärmen och ratt värmen i en tid.Bra eller dålig ,vi får väl se i vinter Har inte läst på men mer kommer .

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-05-23 21:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Oj det blev stor print screen... Skall ge bilen 100 mil innan jag pressar den. Sedan kan man säga vad man vill eller snacka skit men man måste beakta att det är en en liters trepip på 115 hk. Jag har verkligen testat dom flesta tre pipare och hybriderna och jag säger bara det att innan ni köper testa riktigt..Jag har inte känt samma känsla i nån annan tre pipare och framför allt lika snål...Lite samma känsla på hybriderna också i den prisklassen drygt som skodan ligger i Jag har automatlåda och jag tror att det är guld då halva tiden i stan åtgår till att sakta in för fart gupp.. Känns konstigt man utan stress så växlar lådan vid 16-1700 varv till nästa växel och drar då från 1300 varv. Otroligt smidig motor...Och det faktum att man hela tiden undrar om motorn går. Har varit ute två landsvägs rundor på 8 mil i lagliga hastigheter upp till 100 och ca 1 mil i stan på var tripp och båda gångerna landat på 0,5 på datorn... Att beakta så klart men den brukar inte gå nämnvärt fel och nästa grej är 18" däcken som inte är gynnsamma...

På tal om rattvärmen så den sätts i menyn och ligger inne så att vid varje kallstart när det är kallt ute så startar stolsvärmen och ratt värmen i en tid.Bra eller dålig ,vi får väl se i vinter Har inte läst på men mer kommer .

Den var jätte svårt att se vit krans siffror båda varvräknare och hastighetsmätare.

Uppdaterat: 2017-05-24 06:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bränsleförbrukning enligt färddator kan visa någorlunda vettiga siffror om man låter det gå många mil. På korta sträckor räcker det att man haft ovanligt bra flyt i trafiken för att värdena ska dra iväg och se onödigt bra ut.

Även vid tankning kan det ju indikera fullt vid olika mängd och därför är min uppfattning att kortare sträckor än några hundra mil är meningslöst att diskutera.

Jag håller med GF om att kontrasten i mätarna lämnar en del att önska.

Uppdaterat: 2017-05-24 08:17

Precis som du säger om förbrukningen men då jag har min dotters snart 1000 mil som bakgrund och en kompis vän så är känslan ganska säker. Som jag sagt dotterns bil köpt januari och bensin värmare dagligen och snitt över den tiden på0,55 och nu på sommar före och pendlig 2x3,1 mil dagligen och en del tankar på så lågt som 0,46 i Stockholms lunken på Farsta/Värmdö.

Kompisens kompis som över vintern konstant ligger på 0,67 på varje tank och han kör hårt och aggresivt men att beakta minst en bensin värmar start dagligen på den körningen och några långkörningar på motorvägs körning så har han legat på 0,55L/M

Men som sagt min egna bil så jag kommer att hålla hastigheten och ingen varvning första tanken och kanske lite till och hittills på ca 30 mil och max 100km/h väg ligger snittet på 0,5 .

Helnöjd med bilen och hur tyst den är trots 18 tums däck och verkar snål. Dsg lådan är magisk mjuk och växlar på otroligt låga varv vid lugn körning men som jag säger det kommer att ta en tid att lära sig allt. Sedan är det knivskarp grafik på skärm och mätare men inte på telefon kameran. Men ett par dåliga kort på några menyer.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-05-24 19:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast gemene man behöver inte 250 hk i en Octavia för att tycka att den är "rapp".

Uppdaterat: 2017-05-24 21:32

Vore jag 25 och hade familj och pengar över så skulle jag bytt bort 351 Mustangen jag hade då på den tiden det begav sig och funderat på en Octavia RS 245 bara för att den är så vettig som familjebil som inte så många liknande bilar är eller alternativt en superb sportline 190.

Det du S4

Men jag är otroligt nöjd som tusan med nya Octavian som är en hyfsat snål bensin bil och riktigt tyst fast 18 tums fälgar och ovanligt praktisk och stor och ser ut som en bil utan krussiduller och bling bling. Hahaha .https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html .. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-05-24 22:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det verkar som om tillvalet parkeringsvärmare inte finns till Golf med enlitersmotorn längre, kanske ska titta på Octavian istället.

Märklig attityd somliga har, 0.5 anser jag tillhör den snåla gruppen bland bensindrivna bilar. Det kan inte finnas många som är särskilt mycket snålare än det.

Uppdaterat: 2017-05-24 23:39
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Tror nog att AudiS4 är ute och cyklar en hel del när det gäller bensindrivna bilars bränsleförbrukning. Och kom inte dragande med dieslar - det är inte dessa vi talar om och dessutom är skillnaden inte längre speciellt stor mellan diesel/bensin-drivet bland bilar i denna storleksklass. Då kan vi lika gärna dra in eldrivna bilar i diskussionen men det var inte liksom det som denna tråd handlade om.

Uppdaterat: 2017-05-25 07:31

Självklart är 0,5 snålt, det skulle vara snålt även för en hybrid!

Dieslar är snålare däremot.

Uppdaterat: 2017-05-25 08:05

2 år sen har jag ägt en Ford Fiesta 1.0T aut bränsledekl blandadkörning var 0,49 L/mil drar 8,5 procent mer är 0,53 L/mil i verkliga tank för 2 år sen maj månad.

1 år sen har jag ägt en Toyota Auris HSD bränsledekl blandadkörning var 0,35 L/mil drar 23 procent mer är 0,43 L/mil i verkliga tank förra året maj månad. Nuvarande har jag ägt en Opel Astra 1.0T manuell bränsledekl blandadkörning var 0,45 L/mil drar 9 procent mer är 0,49 L/mil i verkliga tank nu maj månad.

Nya facelift 2018 Skoda Octavia 1.0 TSI på "Skoda hemsidan bränsledekl blandadkörning var 0,48 L/mil" drar exempel 9 procent mer är 0,52 L/mil i verkliga tank nu maj månad.

Uppdaterat: 2017-05-25 11:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Shogun skrev:

Nog är 0,5 snålt. Men att diesel är snålare än hybrid stämmer absolut inte junkers. Nya vanliga Prius är den snålaste bil man hittills mätt upp på tidningen med en verklig förbrukning av 0,4.

Du kan ju läsa senaste Teknikens värld där yaris hybrid testas mot 5 andra bensinbilar i samma klass.

Inte ens snålare än bensinkonkurrenterna.

Ja senaste prius är snål men samma drivlina i C-HR är inte i närheten lika snål så det är inte så enkelt...

Uppdaterat: 2017-05-25 11:49