Efter att ha läst alla biljournalister och andra som testat Toyotas eller Lexus HSD och inte förstått hur bilarna ska köras så tänkte jag här försöka förklara det lite bättre.
Många klagar ju på att motorn "brummar" (CVT-beteende) och att bilarna är törstigare än vad dom borde. Vad är då grundproblemet? Jo det handlar bl.a. om bristande körteknik där man gasar för mycket. Hemligheten ligger i att inte gasa så mycket att motorn varvar för högt men eftersom det inte finns nån varvräknare så man t.ex. kan undvika att gå över 4000 varv rent visuellt så kan man istället läsa av den ECO-indikator som finns i bilen. Det är också så att systemet har olika körprogram och att programmet "Power" snarare är en stjälp än en hjälp. Bäst tycker jag det faktiskt fungerar om man väljer det dolda körläget "NORMAL", som ju det bli om man väljer bort ECO eller POWER, med knappen som styr detta.
Lägger till två bilder i nästa inlägg där jag har markerat med en liten röd cirkel den gräns man ska undvika att gå över. Det är två bilder på två vanliga indikatorer som finns i Auris HSD och Prius HSD. I Auris är den analog och i Prius digital. Håller man sig precis under "PWR" så tar man dessutom mer hjälp av elmotorn istället för att förlita sig ensidigt på bensinmotorn vid acceleration. Det gäller att inse att bilen inte är en sportbil och att det inte hjälper så mycket att gasa hårdare, istället försöka inse att man får ändå rätt bra acc med hybridtekniken men att man får ge den lite tid att komma upp i fart. Kör man på detta sätt upptäcker man snart hur tyst och smidigt systemet jobbar och att det ändå går riktigt fort i acc från låga farter.
Tänker man också på att i normalfallet inte bromsa så hårt att indikatorn (som ju också visar bromskraftsåtervinning) går i botten så får man ju maximalt tillbaka vid inbromsning!
Två saker att hålla i minne som ger lugnare smidigare körning och som sparar en hel del på bensindropparna! Och man slipper "brum"! :)
Kommentarer
Fy fan vad tråkigt det måste vara att bli snål!
saabnisse, vad är det som är tråkigt?
Att aldrig få trycka ner pedalen!
Fy vad tråkig att vara så inskränkt att man inte kan ta till sig nyheter och för alltid tycker att en bil skall brumma och rycka och dra massor av bränsle.
Vidstege beskriver på ett mycket bra sätt hur man ska hantera en hybridbil från Toyota, som belöning får man en rofylld och behaglig resa som är mycket sund för själen. Att slippa varvräknare är en välsignelse, här sitter istället en mätare som har funktion att fylla. Brummet vid för hård hybridacceleration inträffar mycket sällan, brum från en gammaldags bil finns hela tiden närvarande. Heja Toyota.
Upplevelsen är totala motsatsen mot en dålig turbobil med responsavsaknad och dålig bränsleekonomi, tack och lov tillverkas de inte längre.
Se där, en ny forumdeltagare med förnumstiga åsikter, välkommen!
Vidstige - Menar du att bilen accelererar lika snabbt om man gasar som du beskriver jämfört med om man trampar "Pelle i botten"? Är det en timmerbil jag vill om på en väg med korta raksträckor så vill jag ju ta mig om så snart som möjligt... Just då spelar förbrukningen mindre roll. För övrigt förstår jag vad du vill ha sagt och tackar för tipset. Ska testa det nästa gång jag kör en hybrid!
(Off topic: Hur gör man för att lägga in en egen film, .mp4? Försökte igår, men lyckades inte...)
Ja - att 1 = Uno är väl rätt naturligt. Spelar ingen roll hur ofta hans konto tas bort - det dyker alltid upp igen med nytt namn.
Ecodriving är kul om man tävlar mot nån.....
Med dagens uppkopplade bilar borde det gå att göra en app likt volvo lastvagnars dynafleet, som mäter kördata ur väldigt många parametrar, förbrukning, antal bromsningar ,antal stopp utrullning, rätt växel, tomgångskörning, hastighetsanpassning osv.
Med en körprofil som motsvarar användningsområdet för fordonet kan man tävla mot andra förare i ecodriving.
Poäng utdelas för hur man kör, och man kan mäta sig mot andra förare i flottan(åkeriet)
En lättförståelig app gör att man kan se vad man gör rätt och fel, och man får kvitto på vad förändringar i körstilen ger
Jag har alltid ansett mig kunna köra hyfsat snålt, men med dynafleet har jag sänkt min förbrukning från 3,9 till 3,5 l/mil, vilket innebär en besparing på 4000 liter/år....
Sen vi förare började använda det har nästan samtliga höjt sig i rankingen.
Att göra nåt sånt borde inte vara omöjligt för en tillverkare, med anonyma användare kunde man tävla mot andra förare av likadana bilar....
Jag tror nåt sånt kunde bli försäljningssucce, sänka bränsleförbrukningen och ändra bilförares fokus från först fram till att tävla i mjuk och förutseende körning......
Fan vet om inte google är på gång, tydligen ska android auto ladda upp fordonsdata, det var ju det porsche inte gillade....
Toyota skulle kunna göra det kul att köra hybrid...
Ursäkta, men jag vivlar på att Toyota kan göra det kul att köra bil överhuvudtaget.
Men det kanske inte är meningen, huvudsaken är ju egentligen att det ska bli så ekonomiskt bilägande som möjligt.
Fast personligen vill jag nog kosta på mig något!
Enkelt man köper en hybrid för vardagskörning och en V8 för rolig körning, så j...a roligt blir det ändå inte i vanliga bilar.
Möjligen att man kan köpa en Volvo S90 T8 dock snart och få det bästa från båda minus ljudet från V8:an.
Toyota var kanske optimistiskt, jag håller med.....
Vilken tillverkare som helst då......
Om man nu ska kosta på sig kan man ju köra v8 till vardags.....
Vardagslyx!
Nåja - jag tyckte i alla fall att Vidstiges beskrivning var bra - sen må man tycka vad man vill om HSD-drivlinan men jag personligen tycker att den är bra - bara man fixar så man får dra i alla fall typ 800--1000 kg. Men innan dess är den tyvärr inget för mig.
Inte lika snabbt men förhållandevis nära. Motorn är ju dessutom bara på 98 hästar så ger inte så otroligt mycket att gasa i botten. Det jag beskrev var dock normalkörning, vill man t.ex. göra en extra snabb omkörning så är det förstås bara att gasa järnet.
Det jag försökte förklara var också att bilen ändå är hyggligt snabbt utan att man behöver varva motorn så mycket, tack vare hybridtekniken. Så tycker inte saabnisse riktigt förstod budskapet. Och jag tänkte då främst på stadskörning när jag beskrev det, där det ju är mycket start och stopp. På så sätt kan man alltså hålla ner förbrukningen och ändå köra hyfsat fort.
Jodå, jag förstod och det är säkert ett utmärkt drivsystem för tätortstrafik. Men nu är just detta något jag undviker så mycket som möjligt och jag offrar hellre lite bränsle för att ha en bil jag trivs med.
Om jag ska vara ärlig tror jag att jag skulle ha roligare med en Ford A från 1930 än med en Prius!
Men i praktiskt bruk är givetvis Priusen överlägsen i allt, det skiljer ju nästan 100 år i utveckling!
saabnisse, helt ok om du ogillar modern hybridteknik eller att spara soppa. Men HSD förbättras hela tiden och kanske skulle till och med du gilla gen4 som kommer nästa år vad gäller köregenskaper. Gen3 är helt ok tycker jag, framförallt avkopplande att köra, vilket är fokus för mig. Sen finns ju starkare HSD-varianter. Och 1,8 gen3 är ju piggast i Auris halvkombi, då den bilen är lättast och dessutom har den multilänk-bakaxel.
Poängen med tråden var i alla fall att hjälpa folk att utnyttja HSD bättre och kanske tänka i lite nya banor när det gäller körteknik. Jag tycker detta kommer i viss mån av sig själv när man kör HSD mycket men det underlättar nog om man tänker på det jag skrivit.
Jag har inget emot att köra ekonomiskt till vardags, men det hysteriska vrålande som de Toyotahybrider jag kört ger ifrån sig vid minsta tryck på gasen slipper jag gärna.
Det irriterar mig lika mycket som när en VW med DSG byter växel fast man har den i "manuellt" läge.
Min bil har för övrigt en snålkörningsträningsfunktion inbyggd.
L.Mäkinen, hysteriskt vrålande hör man bara med en ovan förare bakom ratten
Jag tycker det är värre med manuell och hysteriskt vrålande motor ;)
https://www.youtube.com/watch?v=PT6OqoKm7v0
Dom som tror hybridteknik är tråkigt har inte fattat något alls.
Håller inte heller med om "hysteriskt vrålande" - i alla fall inte med Auris HSD. Däremot var väl Yaris HSD mera åt det hållet - även om det inte hände så mycket när man gasade..:)
Tack för svar. Jag ska absolut tänka på dina råd nästa gång jag provar en hybrid, vilket förmodligen kommer att bli nya Rav4 efter nyår. ;-)
Apropå "hysteriskt vrålande" tycker jag inte det är så farligt heller. Ljudisoleringen dämpar ju varvandet rätt bra och det är ju bara när man trycker "plattan i mattan" som det uppstår, vilket vi just fått en kurs i hur man undviker. ;-) Det är möjligen lite större respons på "vrålet" jag skulle önska... Vid normal körning tycker jag hybrider går väldigt tyst och fint och det är väl den största behållningen av dom, tycker jag, utöver att dom går snålt.
Rutger, finns en teknik till om du vill accelerera lite fortare men minska "vrålet". Det handlar om hur CVT fungerar och när den växlar upp. Problemet är att när du gasar på ordentligt och motorn börjar varva så väntar lådan med att växla upp för att ge dig max acceleration. Men om du då istället släpper lite på gasen då och då medan bilen accelererar så kommer du initiera uppväxlingar löpande och bilen accelererar ändå nästan lika fort men betydligt behagligare! Denna teknik är lite mer avancerad men kul att prova om du vill få ut lite extra och du kommer förmodligen spara lite soppa på det jämförelsevis.
Tack Vidstige, det ska jag också komma ihåg att testa! =)
Det där är ju helt uppåt väggarna. Vrålandet minskar inte för att du inte hör det. Det är känslan av att motorn skriker ut all sin ångest utan att man kan märka skillnad i hastighetsökning jag vänder mig emot. Med lite kraftigare elmotor hade man kunnat få den att ge en knuff så att bensinmotorn kan hålla sig sansad.
Det är förstås möjligt att tekniken gått framåt sen i våras när jag var inne på att köpa en Auris kombi HSD.
L.Mäkinen, det handlar ju bara om hur mycket du gasar. Och vrålandet i sig skiljer sig inte egentligen mot vilken bil som helst som varvar ur lite. Det är ju liksom inte så att motorn låter dåligt i sig. I andra sammanhang älskas det när motorn "vrålar" och varvar högt. Men som jag beskrev här finns det extra anledning att undvika "vrålandet", då det ju sparar soppa. Man kan förvisso också tänka sig att motorn håller längre om man unviker "höga varv", även om jag inte tror det är nåt direkt problem. Men motorer håller ju längst om dom går på hyfsat låga varv, kanske helst mellan 2000 varv och 3000 varv vilket ju också är bäst ur bränslesynpunkt, CVT strävar naturligt mot att hålla sig där.
Det jag beskrev var just det du efterfrågade, gasar man lite mer försiktigt så kommer just bensinmotor och elmotorn jobba ihop mer harmoniskt! ECO-mätaren hjälper dig visuellt för att uppnå just detta.
Kanske borde alla biljornalister och testförare få en snabbkurs men jag misstänker att även bilsäljarna har dålig koll (dom brukar inte förstå nån teknik what so ever).
Det där med att lätta på pedalen för att forcera en tidigare uppväxling är ju användbart på alla automatlådor oavsett konstruktion....
Ju mer vrid, ju tidigare kan man lura den, därför passar konventionell automat allra bäst med lite starkare motorer.,..
En gammal jänke som ruskar sig när man bara vippar till pedalen, och omdelbart klickar i tvåan är go......
Har aldrig kört en hybrid, men jag tror det skulle störa mig lite att överföra mitt "motoröra" till en mätare.......
Skulle sakna känslan mellan öra, hjärna och gasfot...
Varvräknaren tittar jag möjligen på när jag lär mig en ny bil, för att veta vad motorn tål eftersom jag i vardagslag växlar upp tidigast möjligt och hoppar växlar om manuell......
duccedriver, du behöver inte använda mätaren, den är just bara ett visuellt hjälpmedel. Det går alltså mycket bra att köra med "motoröra". Dvs så fort man hör att det "brummar" så släpper man lite på gasen, med tiden blir körningen mer och mer naturlig. Vad som är lite konstigt med HSD är just att så många inte vill släppa på gasen när det brummar utan istället bara klaga på att det brummar.
Oftast när man gasar är det ju för att man vill öka farten. Toyota har medvetet valt att ha en bensinmotor som inte ger kraft i hybridbilarna vilket gör att den måste jobba hårdare än en normal motor för samma acceleration.
Jag antar att det är vana hybridförare som gör att det ofta är såna fordon som bromsar framfarten på motorvägspåfarter. Det är ju inte hybridtekniken som är boven utan valet av motor.
Jag är såpass gammaldags att jag föredrar en relativt kraftfull bensinturbo med hyfsat vrid. Mycket sällan varvar jag över 3000 rpm, det behövs inte. Bara att plocka i växlarna (ja, jag måste "stå ut med" att växla manuellt) och utnyttja vridet från låga varv, utan att behöva höra på nåt "brum". Men då får jag ju räkna med att betala för nöjet och det är inget större problem. Kanske när jag blir pensionär kan en hybrid bli aktuell...
Får hålla med Vidstige att vissa biljournalister och testförare faktiskt borde läsa på lite innan man testar el-hybrider eller rena el-bilar.
Det är ju viktigt att testaren förstår sig på hur tillverkaren tänkt och/eller vill att bilen framförs.
Åkte med i en Prius 2012 häromdagen och måste säga att jag kan förstå varför dessa bilar är populära som Taxi, man åkte skönt i den och karraktären passar Taxibilar så det blev en rätt lugn och mysig körning.
Fick även uppleva när "powerknappen" användes vid en påfart på motorvägen, blev inte superimpad av varken ljudvolym (mkt motorbrummande)eller drag, men vi kom på avfarten på ett säkert sätt.
Verkar som det är flera som borde lära sig köra sina bilar som hybridägarna kör sina - alltså för att spara på de dyrbara "dropparna" i tanken. Eller så är soppan helt enkelt för billig men det kan ju staten snabbt åtgärda, tyvärr...
Och kör man eldrivet så är det ju i princip samma sak som gäller för "watten" flyter snabbt genom ledningarna om man utnyttjar motoreffekten till max.
Nja, man har ju valt en viss motor just med tanke på att den ska jobba ihop med elmotorn! Problemet är nog att man blir lite lurad av att bilen inte känns så snabb vid acceleration så att man gärna vill trycka på lite extra på gasen. Men den är faktiskt förvånansvärt snabb, i alla fall vid lägre hastigheter när just elmotorn kommer till sin rätt i kombination med en lagom hårt arbetande bensinmotor. Hela idén med atkinson är ju att den ska vara energieffektiv vid lägre belastning, att pressa den är inte effektivt och den har inte så mycket effekt då.
Inget problem att köra 1,8 HSD i motorvägsfart! Riktigt snål faktiskt i 110.
Powerknappen tycker jag i sig är problematisk då den förstärker beteendet med "brum" och vill man acca lite fortare för t.ex. påfart på motorväg så rekommenderar jag istället den tekniken jag pratade om som lite överkurs. Dvs att man släpper på gasen lite då och då så att lådan växlar upp. Då slipper man brum och bilen blir snålare. Visst, det accar lite sämre än gasen i botten hela tiden men inte så stor skillnad. Detta är också i sig lite märkligt då ju folk accepterar konventionella lådor som ju växlar och faktiskt tappar driv vid varje växling. En CVT ger konstant driv, ändå klagas det bara på "brum". Klagomålet om brum tror jag också handlar om att man inte tycker det händer så otroligt mycket, vilket är ju just grejen med systemet, man vinner alltså inte så mycket på att gasa järnet.
Jo hybrid är ju ett nytt sätt att tänka men ger dig ju samma sak som du pratar om, fast du slipper också att växla! Men istället för att du växlar upp för att slippa brum på din så gasar man bara lite försiktigare med HSD. Det svåra med HSD tycks alltså vara att gasa lugnare.
L.Mäkinen om du tror hybrider är bromsklossar på motorvägspåfarter så tar du nog fel, nya Rav4 hybrid gör noll till hundra på 8,3 sekunder vilket är betydligt snabbare än många vanliga bilar, så hybrid behöver inte betyda långsam acceleration, se på sextimmars där hybridbilarna formligen flyger ifrån icke hybriddrivna racebilar, så allt beror på hur man väljer att bygga och för vilket ändamål
Nu läser du uppenbarligen illa. Jag skrev att det var "vana hybridförare" som är i vägen. Jag vet att det rent tekniskt går att accelerera raskt med dem, men förhållandevis ofta är det ändå en Prius som inte kommer upp i fart innan påfarten övergår i vägren.
Okej, jag körde hybrid över ett år så jag kan nog titulera mig van hybridförare och jag har aldrig haft problem att komma upp i fart långt innan man är ute på motorvägen, så det handlar nog mer om ålder och beteende bakom ratten än om själva bilen
Själv hör jag till de okunnigas skara eftersom jag blev rejält avtänd av bensinmotorns vrål när jag testade en Toyota-hybrid. Hade inte köpt bilen ändå, men utan vrålet hade provturen i alla fall varit trevligare.
Varför ser inte Toyota till att detta "rätta" sätt att köra en hybrid är standardkörläget, så att man slipper "okunniga" förare och journalister som inte vet hur man ska köra?
Benols, det jag lyfte i tråden var att många gasar för mycket, men det är möjligt att det finns ett omvänt problem, folk som kör onödigt försiktigt med HSD för att försöka spara mycket soppa!
Grejen är att kör man som jag skrev i början här så räcker det oerhört långt, man behöver alltså inte köra långsammare än så. Visst några droppar till kan man spara på att aktivera ECO-körprogrammet och köra extremt försiktigt, men då har man lite missat hur hybridtekniken fungerar. Det fina i kråksången är att hybridtekniken möjliggör rejäl soppabesparing även vid hyfsat snabb körning. Kör man så att man undviker att mätaren hamnar i Power (borde kanske heta "Higher Fuel Consumption" istället) samtidigt som man ser till att bromsa lagom hårt så att det mesta av bromsenergin återvinns, så utnyttjar man hybridtekniken fullt ut!
Benols, jag håller med dig där och jag tror ingen köper en hybrid för att köra sportigt även om min hade rejäl sänkning och 20" hjul :) men de flesta köper bilen för att köra snålare och lite mer miljövänligt och då står troligtvis inte kraftiga accelerationer och tvärnitar på schemat :)
Man kör nog lugnare med en hybrid då den har andra värden, den fick mig att köra lugnare i trafiken, en del av mina bilar har haft raka motsatsen och jag har varit glad att jag haft körkortet kvar när dom bilarna har sålts....
Ref. det jag skrev i #3, men det är tydligen dumhet också om man blir en propp i trafiken om det nu inte är nödvändigt.
Snålköra för att spara på dropparna går med vilken bil som helst.
Jag minns när Saab på 1980-talet hade ekonomikörning där det gällde att köra så snålt som möjligt och jag har för mig att den som vann var under 0,4.
Man körde t.o.m. tvåtakt på 0,45! http://www.alternativ.nu/index.php?topic=130381.0
Men fy fan vad tråkigt!
Simon, läs gärna mitt förra inlägg #43, håller du med om min beskrivning?
saabnisse, igen tycker jag du missat poängen med HSD och det jag skrivit här, grejen är att du kan spara det mesta i förbrukning utan att snålköra!
Så länge man inte kommit längre med hybrid och eldrift väntar iaf. jag. Vill man köra billigt och med ordentlig kraft när helst man behöver är en del av dom senaste dieslarna oslagbara enl. mitt tycke, än så länge. Det tyckte jag inte bara för ett par år sen, men man har väl rätt att ändra sig efter hur tekniken ändrar sig, är faktiskt lite hybrid även i dom Bra att det går framåt med hybrid och el iaf. så kanske längre fram kan det vara nåt.
Det går att snålköra många bensinbilar idag men då skall man hålla sig till jämn hastighet för så snart man accelererar så drar gärna förbrukningen iväg ordentligt. Och det är väl just vid bl a accelerationer och lågfartskörning som HSD-drivlinan kommer bäst till sin rätt och håller nere förbrukningen. Ligger man och kör mil efter mil på 110-väg så tror jag inte skillnaden blir speciellt stor jämfört med t ex de 1,2T-motorer som många konkurrenter är utrustade med idag men så snart det blir ojämnt tempo så håller jag med om att HSD är effektivare och snålare. Men så var det ju detta med att dra släp... Och som jag sagt många gånger så blir jag personligen inte irriterad på hur CVT-lådor jobbar - det är ju liksom principen bakom det hela.
Pi: visst har dom nya 1,2T- motorena blivit snåla men utvecklingen har gått ändå mer framåt på nya dieslarna med snålhet, som även är mindre känsliga för accelerationer och högre farter, bensinarna kommer inte ens i närheten oavsett körteknik. CVT- lådorna har jag heller inga problem med, men för den som gillar lite sportigare körning är den inte det bästa.
Pi: kom att tänka på att du varit ute och provkört en diesel som du inte var imponerad av bränsleförbrukningen på. Kan upplysa dig om att bränsleförbrukningen minskar ganska så dramatiskt efter en inkörningsperiod, som jag påpekade var möjlig. Något jag inte upplevt så mycket på motsvarande bensinare.
Ja det stämmer absolut. De HSD som funnits hittills har jag helt missat poängen med, de passar inte mig på något sätt.
Jag får väl se när Prius 4 kommer, den tycker jag åtminstone ser ganska skaplig ut, sedan får jag se hur jag sitter i den och tror mig trivas i den.
Förbrukning kommer ganska långt ner i prioritering, det är ju trots allt en av de lägre kostnaderna.
Ojdå, här har hänt mycket sen jag var inne sist!!! "Skriker ut all sin ångest" var kul! =D Nu kapade du mitt citat en mening för tidigt. I raden efter skrev jag: "Det är möjligen lite större respons på "vrålet" jag skulle önska..." Så vi är ju ganska överens om den biten. Jag kan absolut hålla med om att Prius och Auris hybrid skulle behöver en större bensinmotor, alt. större elmotor eller varför inte båda delarna. Men den Rav4 hybrid som kommer efter nyår löser kanske problemet? Återstår att se. Men den får i alla fall dra släp. Den har en 4-cylindrig 2.5 på 155hk och 210Nm i botten och på det en elmotor på 143hk 270Nm fram och en på 68hk 139Nm bak. Det borde ju sätta lite mera fart på bilen, kan man tycka. 0-100 ska gå på 8,3 sekunder. Men det går säkert att få även den att "skrika ut sin ångest", eftersom den har en CVT-låda, om man inte följer Vidstiges körråd vill säga... Med mera kraft så borde det ju bli lättare följa dom råden utan att bli en stoppkloss i trafiken. Det får visa sig när det finns någon att provköra. Nu är jag bortskämd med kraften av en bensinturbo, så det är långt ifrån säkert att jag heller blir nöjd. Men jag tycker det är intressant med denna teknik, som säkert kräver en inkörningsperiod innan man uppskattar den fullt ut.
Vilket inte riktigt var det som saken handlade om. Det handlade om att du kan köra rätt normalt med HSD och ändå "snålköra" medan du med en konventionell bil tvingas riktigt fisköra för att spara soppa. Det var budskapet och det är lika giltigt för gen4 av HSD även om den må vara ännu piggare. Gen4 kommer alltså ha samma "problem" i grunden och att man ska undvika "power" om man vill slippa "brum" och ökad förbrukning.
Det jag sagt är då i lika giltigt på dom större drivlinorna som t.ex. den som sitter i nya RAV4 hybrid även om du där får extra hjälp av mer effekt och kanske virtuella växlar att undvika höga varv på motorn.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.