Idag skaffade jag det som ska ersätta MINIn. Det blev en Polestar 2 med drygt 6000 mil på mätaren. Svart med grå inredning, glastak och fyrhjulsdrift. Det är en bil som gått hos Vattenfall, men jag vet inte om det har varit en poolbil eller enstaka förare.
På något sätt måste jag försöka förstå hur man ändrar infon framför ratten. Det känns lite väl luftigt där.
Så det blev ingen sedan, men en bil byggd i en diktatur. Så kan det bli när hustrun följer med och tittar.
Kommentarer
Grattis! Blir säkert bra, de jag känner som har sån är nöjda i det stora hela.
När jag provkörde gillade jag bilen i sig men fann den lite för trång för mitt behov just då och det retade mig att man bara hade en mugghållare fram om man ville nyttja armstödet.
Men annars trevlig på flera sätt.
Grattis till nya bilen!
Men är inte en Polestar 2 en sedan? Det trodde jag.
Det är en hederlig kombikupé
Grattis det ska bli intressant att följa dina erfarenheter.
Men om det är en poolbil från Vattenfall så fick du väl med flytvästar?
Jag har bara hunnit köra 15 mil idag varav drygt 10 med släp. Backspeglarna visar inte allt jag vill se. Jag hade problem att svänga 90° och backa in genom carporten för jag såg inte slutet på släpet i spegeln. Det gör jag på Grandlanden.
Nisse,
Nu ikväll hade det varit praktiskt, men vattnet föll lite spritt.
Då trodde du fel. Mer som en elektrisk Saab 900 CC
Grattis!
En Polestar 2 som en Saab? Käre Gud då är det synd om Mäkinen.
Jag har alltid tyckt att Polestar 2 ser ut som att det borde ha varit en Saab. Det är något av 99/900 över linjerna.
Jag vill egentligen inte ha bagageutrymmet som en del av kupén och det är bara en flimsig hylla där. Vi får se hur det blir med buller när jag kör längre sträckor.
Grattis till Polestaren, ska bli mycket intressant att följa den och visst ser den bilen ut som en ”vanligt riktig” bil och inte som andra elbilar?
Finns väl ganska gott om elbilar som du knappt ser skillnad på om den är eldriven eller ICE.
Skulle vilja påstå att dom är i majoritet.
Varken Tesla eller Nissan Leaf ser speciellt normala ut. De är väl de vanligaste elbilarna.
Polestar 2 hade kunnat heta Volvo ES70 med tanke på utseendet.
Hustrun tog den till affären idag och tyckte att den var bekväm, accade bra och gick utmärkt att lasta.
Håller absolut med Mäkinen vad gäller utseendefrågan.
Provsatt en sådan på Avenyn (showbutik) för några år sedan och slogs av trångboddheten. Men då ägde jag ju en Mondeo som var rena rymdskeppet. P2 har ändå en ganska snygg exteriör, det får man ge dem. Lycka till!
Kul.
Tror du klarar åka till Göteborg och bara ladda en gång, det gör inte min chef.
Kul med ny bil
Tack för alla positiva kommentarer!
Jag har börjat fundera på om det är något galet med kamerorna som ger 360°-bild i displayen. Det är inte mycket som går att förstå av den bilden.
Jag tror att jag förstår vad du menar. Har själv 360 graders bild på min XC60 och tycker ibland att bilden är lite mysko. Men för att förstå vad som visas, så måste man veta i mitt fall att bilden är, att det är en bild som är sammansatt av kamerorna, i fronten, i varje backspegel och en där bak över regskylten. Har lite svårt att bara t.ex. backa efter bilden i centerdisplayen eftersom jag är lärd att backa efter vad jag ser och vad som visas i backspeglarna ute och inne i bilen. Fördelen med 360 gradersbilden är att den visar vad du inte ser IRL utan är ett komplement och i ihop med den ljudliga varningen, att något rör sig bakom bilen så känner jag mig ganska trygg numera, när jag backar eller kör in i , eller ut ur garaget.. Jag kan genom att trycka på en av kamerorna se vad bara den kameran visar, t.ex höger sida genom kameran i höger backspegel.
Jag hade motsvarande funktion på min KIA och den var inte lika förvrängd. Katten såg ut som ett konstverk av Salvador Dali när jag backade förbi den.
En P2, grattis. Blir intressant att följa. En sådan står högt i kurs hos mig.
Det har inte blivit så många mil än så jag har inte vant mig vid bilen än. Än så länge känns styrningen vevig och den som har mappat gasreglaget har inte tänkt som jag.
Man måste trampa väldigt djupt för att få lagom acceleration.
Det är som att det är anpassat för folk som inte vet att reglagen är analoga.
Jag föredrar när gaspedalen är som på en gammal TVR Griffith, flyttar man foten det minsta så får man omedelbart svar.
https://ibb.co/KFXXzXQ
Jag hoppas att det går att se bilden. De enorma fordonen bredvid min bil är en VW Caddy och en Citroën Aircross.
Ja herre Gud vilken mysko 360 graders bild. Nu fattar jag vad du menar.
Ja, den där bilden kan man vara utan.
Går det att bara få vanlig backkamera ??
Jag vet inte. Jag hittar nya menyer hela tiden. Det kanske går att läsa i nån handbok online, men en bil ska väl ha självförklarande reglage?
Det räcker att peta på bilden på skärmen så kan man se vyn från valfri kamera. Använder man enbart den bakre är det lättare att förstå vad man ser, men vinkeln mot det som är bakom är inte korrekt.
Grattis till bilen! Ett nyktert val.
Jag hade nog också kört en P2 om den inte hade varit så infernaliskt "trång" mellan sätena samt i baksätet. Kunde inte förlika mig med "fossilbilskompromissen" tyvärr.
Håller även med om SAAB-dragen i designen även om Volvo 340 kanske ligger närmare till hands. 😁
Grattis igen i alla fall!
Tack!
Jag förstår inte det där med att den skulle vara trång. Den har en bred mittkonsol, men den är smalare nedtill och jag trivs med någonstans att lägga armen.
Skulle man ha stolen närmre taket så inkräktar konsolen på benutrymmet, men jag sitter oftast långt ner i alla bilar där det går.
Delar den konstruktion med avgasbilar?
Ja det är väl i grunden en modifierad XC40.
Polestar är den snyggare av ”Volvos” modeller.
I förrgår påpekade bilen att det fanns ny mjukvara att byta till och bad om en tidpunkt för det. Bilen föreslog själv 02.00 så jag accepterade det. Igår morse talade den om att det hade gått bra.
Det enda jag såg på skärmen som jag inte noterat tidigare var en ikon med texten "Performance". Där fanns en g-kraftsmätare med en prick som rör sig beroende på hur man kör.
Det är inte omöjligt att den ikonen fanns förut också, men jag har inte sett den.
Idag slarvade bilen bort fordonet framför mig. Jag åkte på en smal väg bakom en BMW iX1 med adaptiv farthållare på. Strax innan en T-korsning slocknade symbolen som visar att det är en bil framför och min bil bromsar inte som BMWn gör. Jag bromsade själv och hade samma bil framför mig 7 km till utan att symbolen slocknade.
Du menar väl att: samma bil framför mig 7 km till utan att symbolen tändes?
Nä, jag missade att skriva att jag aktiverade farthållaren igen efter korsningen. Det var alltså enbart när BMWn bromsade kraftigt som den "försvann".
Jag förväntade mig att min bil skulle bromsa in av sig själv bakom den vid korsningen som den brukar göra.
Apropå farthållaren så har den en egenhet som jag verkligen inte uppskattar. Den tillåter bilen att gå 3-4 km/h över inställt värde utan att bromsa in på hundratals meter. Jag har oftast hastigheten inställd så att jag ligger på rätt fart enligt GPS. Varje klick på plus-knappen ökar 5 km/h. På 70-väg klickar jag fram 75 km/h och när hastighetsmätaren visar det anger GPS 72-73 så en aning för fort. Från 73 till 77 finns risken att man triggar en kamera.
Självklart kan jag ställa farthållaren på 70, men då kommer såna som mso och undrar varför jag kör så sakta...
Om någon vet hur man får "Youtube Music" i bilens Androidsystem att uppdatera innehållet får ni gärna berätta det. I telefonen dyker poddarna upp under "Nya Avsnitt", men inte i bilen. I morse visste jag att två av de poddar jag prenumererar på hade nya avsnitt, men de fanns inte i appen i bilen. De gick att höra via telefonen, men det är ju inte därför man har Android i bilen.
Bilen fortsätter att vara spännande.
Jag stannade en stund på vägen hem och när jag skulle vidare startade inte skärmen i mitten av panelen. Det gjorde även att ACn inte gick igång vilket är rätt obekvämt när det är 27° ute.
Hade det varit en annan bil hade man kunnat stänga av tändningen och starta om, men i Polestar innebär det att kliva ur och låsa bilen.
Efter ungefär en km startade systemet och jag kunde andas igen.
Sen vägrade Youtube Music att starta. Hoppas det går igång en annan dag.
Låter som en mer "spännande" vardag än vad både Mini och Peugeot bjöd på?
Ja, så är det helt klart.
Problemet är att man inte vet var i kedjan det krånglar när appar inte reagerar.
Om den fungerar som på Volvo XC60 så klickar du snabbt flera gånger på plus eller minus och den stegar 1 km/t istället för 5 km/t steg och du kan ställa hastigheten på t.ex. 72 km/t istället för 70 eller 75 km/t.
Klickar jag flera gånger så går den upp 5km/h per gång. Första klicket går till närmsta 5 km/h.
Håller jag in plus eller minus går det en enhet i taget.
Nu har jag lärt mig hur man startar om infotainmenteländet. Man håller fingret på strecket i nederkanten på skärmen en bra stund. Först kommer det upp en meny där man ska kunna torka skärmen och sen svartnar den helt. Släpper man då så återstartar den.
Vips fungerar Youtube Music igen.
Efter att ha kört Mini och Peugeot är det lite tråkigt att se snittförbrukningen gå över 20,0 sommartid. Jag är inte förvånad över det, men det känns onödigt.
Jag besökte Volvo i helgen, gick igenom Volvos olika modeller och Polestar avseende på just infotainment.
Upptäckte att det inte gick att manövrera displayen alls från ratten eller på panelen mellan stolarna.
Märkligt misstag.
Ok man kan snacka med bilen, men det vill man ju inte alltid göra då det stör alla andra i bilen.
Jag såg viss begreppsförvirring på nätet om Polestar 2. I bilregistret står det att min bil är en sedan, men så är inte fallet när bakrutan följer med upp och hatthyllan är en flimsig plastbit.
Ska man boka service hos Mekonomen står det att det är en SUV. Den har ju inte ens mattsvarta skärmbreddare.
Idag inledde bilen med texten "eCall Service krävs" och en röd SOS-symbol dekorerade panelen. Av det jag sett på nätet kan det bli så ibland och det brukar försvinna. Den ska in på service på tisdag så jag hoppas den funkar till dess.
Så där höll min Ioniq på ibland. Verkar som om den tappade kontakten med omvärlden när den stod avstängd och ”larmade om detta” genom att tända SOS varningslampan i förardisplayen. Men det rättade alltid till sig efter fem minuters körning.
Jag körde trekvart med den röda symbolen lysande på panelen. Det har aldrig varit såna varningar i mina andra bilar med liknande system. Skitbil!
Tror du en Mekonomenverkstad har kunskapen att lösa ett sånt problem ??
Det är MECA, för sjutton. ;-)
Det borde de väl greja fast de frågade om jag visste när luftfilter och tändstift var bytta senast...
Även jag hade problem med funktionen för SOS-samtal för några veckor sedan. Varningen lös upp till och från under kanske en vecka men nu har det funkat utan varningar ett tag.
Verkar varit något tillfälligt strul.
Det slutade lysa nästa gång jag körde bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.