Tjosan.
I och med att "Audi A5 SB" startat en tråd om sin PS2 och andra skribenter har gjort likandant, som jag följer med stort intresse så startar även jag en tråd om en elbil men istället då en Kia E-Niro.
Skulle från början få bilen levererad i April men då min bruksbil havererade helt så ringde jag försäljaren och frågade om dom kunde snabba på leveransen. Säljaren ringde dagen efter och meddelade att bilen kunde levereras följande tisdag (6 dagar efter min kontakt)
Otroligt bra hanterat av ÅF.
Hämtade bilen förra måndagen och är inledningsvis otroligt imponerad av en förhållandevis "billig" elbil.
Bilen rullar på dubbfria Nokian Hakka (Dubb var aldrig ett alternativ i en tyst bil) och fästet är rikigt bra. Bilen accelererar mjukt och inga tendenser till att spinna.
Bilens batteri var 100% vid leverans.
Tempen här i värmland har legat på mellan -12 och -20 grader i flera veckor nu så jag var lite orolig/nyfiken över räckvidden men bilen är otroligt energieffektiv.
Eftersom jag fick ändrad leverans så har jag inte hunnit få en laddbox installerad hemma än så det är laddning på snabbladdare som gäller.
När det var dags för första laddningen så hade jag kört 32 mil och hade då 13% kvar i batteriet.
GOMen sa att det var ca 5 mil kvar.
Laddade på en 100kW laddare och kom upp i 57kW . 13% till 80% tog ganska exakt en timme.
Temperaturen var -13 grader. När bilen hade fyllt till 80% så sa GOMen att bilen nu hade 32 mils räckvidd.
Körde en liten resa på 5,4 mil nu på morgonen med en snittförbrukning på 17.8 kW/100km.
Hade tempen inställd på 22 grader i bilen. Bilen har stått i garage så det behövdes ingen förvärmning.
Fantastikt bra förbrukning för att vara såpass kallt.
Ligger på runt 19kW/100km i genomsnitt på mina hittills, 52 lkörda mil.
Bilen i sig har en massa trevliga finesser som jag inte visste att jag "behövde"
* När du har barnstolar bak så kommer det upp ett varningsmeddelande i displayen när du stänger av bilen att man skall kontrollera baksätet.
* Om man har en telefon på trådlös laddning så kommer det också upp ett meddelande i displayen när bilen stängs av att man skall komma ihåg en "trådlös enhet på laddning"
* Går man in i EV-menyn så kan man klicka sig fram till en detaljerad framställning om förbrukningen.
Där är det separerat var motorn drar, vad klimatanläggningen drar, vad belysning drar och var batterivård (förvärmning av batteri) drar.
Några få saker till som jag uppskattar är att man kan välja "driver only" i klimatanläggningen och då värmer den enbart förarsätet vilket sparar en hel del ström.
Misstänker att jag kommer att uppskatta AC i stolarna när sommaren väl kommer.
Det automatiska helljuset sköter sig utmärkt. Jag har inte behövt blända av manuellt (än iallafall)
Det enda negativa som jag kan komma på hittills är att typ 2 sladden inte är speciellt medgörlig i kyla. Den är inte helt lätt att rulla ihop och få in i väskan efter att man laddat ute i minusgrader.
Såg att det nämdes att bilen kändes plastig och "gammal" invändigt men det uppskattar jag ändå på något vis. Det känns som en riktig bil och inte ett rymdskepp vilket underlättar övergången. Ratten, som påstods vara plastig är absolut inte plastig mer än i mitten vid tutan. Den är otroligt mjuk och skön. Plasten på instrumentpanelen är också mjuk och inte alls gjord i hårdplast.
Säker missat massor med saker nu men fråga på om det är något ni funderar över.
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter med bilen framöver i denna tråd.
Nedan lite bilder:
Ps. Bilderna är tagna i garaget med öppen port, därav "3 grader" i utetemp.
Kommentarer
Grattis till nya elbilen. Grannen köpte en Kia Niro men i laddhybrid utförandet, för jul. Är mycket nöjda med bilen. Verkar hålla bra kvalitét. Ni börjar bli ett stort gäng i detta forum som kör elbil, snart är man unik med fossilbil.
Helt rätt att satsa på elbil, ska bli intressant att få ta del av dina erfarenheter framöver. Bra för oss som ännu inte gått över till elbil att få höra hur det egentligen funkar.
Grattis! Verkar vara en klok och bra bil. Imponerande förbrukning. Håll tråden levande!
Eftersom din bil har den smarta funktionen där man kan se de individuella förbrukarna, hur mycket drar klimatanläggningen när det är rejält kallt?
Jättekul! Som jag skrev för ett tag sen, kul att se hur vi nu börjar bli en rätt stor andel av de mer frekventa skribenterna som kör på el. Och jag tror att det är rätt bra för brytande av vissa myter med, samt ett sätt att belysa vissa problem med och ge varandra råd och tips som det redan skett vad gäller laddning, laddplatser etc.
Kanske går att skapa en tråd som heter nåt med laddplatser där vi kan je råd om trevliga laddplatser med som är bra på olika sätt, om det så gäller smidigt laddande eller intressanta kringsaker som antingen gör laddningen trevligare eller ger en anledning att stanna just där och ladda.....
Vad gäller att du hört många säga att e-Niro är plastig inuti så är det nog så att de som sagt det inte klämt på den faceliftade versionen då den tidigare helt klart kändes "billigare" inuti.
När kupen värms upp i -15 så ligger det på cirka 3-4 kW av det jag sett. När kupen är uppvärmd och den bara behöver underhållsvärma så är det vesäntligt mindre. Under 1kW stundtals.
Tack för det. Har din bil värmepump?
Yes, den har vämepump.
Jag tror inte heller en redan uppvärmd kupé drar så mycket att hålla värmen i, kollar man klipp från när Björn Nyland i Norge t.ex. sov i sin Model X i -35 så drog den 13 km räckvidd i timmen ungefär, då en stor rymlig bil och utan värmepump.
Jag har bara testat i Svenskt klimat då det var 10-12 grader ute och då drog den 35 km räckvidd på 10 timmar. Men var mysigt sova i elbil med glastak och lägerelden sprakandes på skärmen.
Björn har ju värmereflekterande skydd för både tak och alla rutor plus extra isolering så det är knappast representativt.
Tesla växlar mellan recirkulation och ny luft hela tiden på bilar utan värmepump så det i kombination med ovanstående blir naturligtvis effektivt.
Jag anser e-Niro och även e-Soul, ( som väl tyvärr är svårare för ögat hos många), som otroligt prisvärda vettiga bilar.
Vad gäller rörigt inuti tycker inte jag de är värre än de flesta asiater. Och blev mycket bättre efter facelift. Var det en pre-facelift du testade Desmo?
Väldigt effektiva är de iaf helt klart! En bekant fick en e-Soul som förmånsbil, han är toknöjd. Sjukt lågt förmånsvärde på den med.
Snyggt! Kollade på en sån, men den ville springa iväg i pris hos min ÅF så pass att inte min inbytesbil täckte kontantinsatsen.
Ang värmen i svinkyla är ju inte en värmepump magisk utan blir det tillräckligt kallt behöver den hjälp av en ptc-värmare ändå. Alla vi som har en värmepump hemma vet att den ibland blåser kallt eller slutar blåsa en stund, då frostar den av utedelen, det funkar likadant i bilar.
Däremot i rimliga temperaturer är det grymt!
Köpte du dragkrok på din?
Nu är ju allt detta subjektivt Desmo, men se bilderna nedan, jag har ju svårt att se hur du kan tycka e-Niro är rörig interiört men inte Mini?
Missförstå mig inte, jag tycker Minin är läcker, men just det argumentet vet i fasiken, där tycker jag e-Niron ser mer "städad" ut.
Kul! Och grattis!
Ska följas med spänning då E-Niro kan komma bli en kandidat när det är dags för mig att byta framöver.
Jag tycker att Kias bilar ser bra ut både exteriört och interiört. Förutom nya soul då(vad hände?) som är bland de fulaste bilarna som finns att köpa med en interiör som ser ut att komma från en gammal hantverkarbil.
Najs, nu får du lära dig att "paddla" i körningen. :-)
Måste nog hålla med Henrik att Niro ser klart mindre rörig ut invändigt än Mini.
Kul Deeds!
Blir intressant att höra om dina eskapader med denna kärra.
Den fanns med på min radar när jag kollade, det är väldigt mycket elbil för pengarna, men i mitt fall så fick jag inte välja Kia när jag ”gick in till chefen och tog ut en gratis bil...”
Ingen dragkrok på Kian. Har en Touareg för det ändamålet ;-)
Full koll på den delen men upptäckte precis en fantastisk funktion. Att ha regenereringen på "auto" Då fungerar den på samma sätt som den adaptiva farthållaren. Den regenererar i förhållande till bilen framför och även om du kommer fram till en korsning och blinkar. Då ökar regenereringen. Riktigt trevlig funktion som man aktiverade genom att hålla inne den högra padeln.
Underligt hur man kan uppleva helt totalt olika saker när man provkör en bil.
Jag provade ett antal olika elbilar innan valet föll på en E-Niro.
Testade Pegga e-208, Hyndai Kona och Ioniq, Mini SE Electric och ID3.
Valet föll på Niron, dels för utrymmet, dels för kvalitetskänslan (faktiskt) men framför allt för att det kändes som en vanlig bil. Detta skulle göra övergången lättare, framför allt för min fru (som förövrigt från att ha varit en total elbilsvägrare kommit till att fullkomligt älska bilen)
Känner egentligen inte igen mig i något i det du beskriver förutom kanske att fjädringen är i den hårdare ligan. Inte "stuttig" men inte heller mjuk och len. Att man inte märker av de 200hk som finns till förfogande gör att jag misstänker att du körde i ECO-läge. Då är bilen mjuk och följsam vid acceleration, lite seg till och med.
Byter man däremot drivemode till "Normal" eller framför allt "Sport" så drar den i väg utav bara h-vete.
Bilen lyckas inte få ner all kraft i vägen vid stillastående start utan det blir ett väldigt vevande i ratten pga kraften.
Vid rullande start däremot är det riktigt bra acceleration i bilen.
Och sist men inte minst så vänder jag mig emot dina argument om knapparna och "symboler" som du inte visste vart du skulle finna.
Hittar inget alls som kan förklara hur du menar. Lägger in bilder nedan som visar de knappar som finns. Visst är dom väl logiskt placerade??
Känner mig nästan som en sådan som "måste försvara sitt märke och val" men jag kan ärligt talat inte förstå argumenten, förutom att det inte är en bil för dig, det kan jag förstå. Jag valde bort de andra märkena för just denna. Det var bilen för mig....just nu iallafall.
Sidnot: Plasten i mitten av ratten ser ut som tråkig hårdplast ala 80-tal men det är egentligen en mjuk plast.
Kan inte heller förstå kritiken mot knappar och spakar hos Niro. Har ingen men har kört både e-Niro och pluggis-varianten och kände inga problem - tvärtom är det mesta klart utmärkt. Visst - första gången kanske man t ex inte hittar hur man kan se de olika sakerna i färddatorn men det är den ju inte ensam om. Prydlig förarmiljö i mina ögon.
Ok.. Kört 400 mil nu och det är dags för en uppdatering.
Bilen har i snitt dragit 1,65 kWh/mil vilket är fantastiskt bra med tanke på vädret och hur tempen har legat sedan jag köpte bilen.
Den har mestadels gått mellan hemmet och frugans jobb på veckodagarna, cirka 5 mil ToR med blandad 70-110 km/h. På helgerna har det blivit blandade resor. Som längst så blev det en resa på 34 mil ToR och kom hem med 8% och 5 mil kvar i "tanken" Då låg tempen på nollan.
Den senaste tankningen så hade jag kört 42.5 mil när jag satte på laddning. Då hävdade GOMen att jag hade dryga 5 mil kvar vilket innebär att jag kommit 47.5 mil vilket är längre än uppgivna 45.5. Kul!
I ström så har bränslet kostat 990:- för dessa 400 mil. Riktigt nöjd där.
Bilen är helt fantastisk att köra. Pigg som fan, när man vill (i sportläge) och lugn och sävlig i ECO-mode.
Hittade en riktigt bra funktion när jag pillade runt lite.
Om man håller inne höger paddel bakom ratten så aktiveras "auto" på regenereringen.
Det innebär att bilen jobbar ihop med radarn för den adaptiva farthållaren och anpassar regenereringen efter framförvarande bilar.
Så när det inte är någon bil framför så frirullar bilen men om det är en bil framför och du ankommer en korsning så bromsar bilen i förhållande till framförvarande bil. Detta alltså utan att farthållaren är aktiverad.
Kör numera med den funktionen aktiverad istället för "en-pedalskörning"
Komforten är riktigt bra. Jag gillar det faktum att man stiger in i bilen och inte "ner" i bilen. Just att det är en högre körställning är något jag uppskattar mycket.
Jag åkte med en bekant häromdagen i sin V90 (som jag också haft) och tänkte då på att man verkligen sätter sig på asfalten i stort sett. Man sitter sjukt långt ner i en sådan. :-P
Det fungerar prima att ha en bakåtvänd barnstol bakom förarsätet och sitta bra i framsätet.
Utrymmet inne i bilen är över förväntan. Den är faktiskt stor och Kia har lyckats utnyttja utrymmena riktigt bra.
Några få "downs" som jag funnit hittills:
* När man fäller baksäte så blir inte golvet plant. Bagaget är djupt så när baksätet fälls så blir det en rätt rejäl kant.
* Sensorerna för om det sitter folk i sätena är för känsliga.
Om man ställer in en varukorg med lite få varor i så klagar den direkt på att den stolen inte har bälte. Gäller alla platser i bilen. Igår så skjutsade jag en kompis från padel-spel och han ställde sin väska i baksätet och direkt pep bilen om att bältet inte var på.
* Om man knäpper upp bältet innan bilen har stannat så börjar pipandet direkt och det slutar inte när personen stiger ur utan fortsätter i någon minut efter att sätet är tomt. Skall ta upp detta med ÅF.
Dessa tre är de enda jag hittat hittills.
Något annat som fungerar väldigt bra som tidigare fått kritik är det automatiska helljuset. Det sköter sig exemplariskt. Har läst om bilar som inte bländar av eller som bländar av för sent osv osv men det problemet har inte jag så det kanske är fixat på -21 modellerna.
En sista sak som jag reflekterat över men nu kommit fram till är riktigt bra är takluckan. Tyckte det var konstigt med taklucka. Det känns lite utdaterat men efter att ha varit ute och kört nu när tempen börjar stiga så kan man stänga av klimatanläggningen och tilta takluckan istället så spar man en hel del ström plus att det blir ett bra klimat i bilen.
Har ni några funderingar så fråga på!
Så här långt så har jag nog inte varit så här nöjd med en ny bil tidigare.
De få gånger jag "tvingas" starta Touaregen så känns den gammal och seg och väldigt omodern ;-)
Tillägg.
Appen UVO fungerar väldigt bra och är mycet informativ.
Det räcker med att starta värmen 5 minuter innan man ska åka så är bilen var och skön, även i 16 minusgrader. När man startar värmen så kan man även välja att aktivera rutvärme, defrost och rattvärme så att allt är varmt och skönt när du kommer ut.
Appen har också fått mycket kritik vad jag har läst men jag har inte haft ett enda problem med den.
Förbrukningen låter väldigt bra med tanke på årstiden. En kille på ett syskonföretag till där jag jobbar verkar extremt nöjd med sin fortfarande och den har blivit "förstabil" hos dem.
Ja, det var fina siffror må jag säga. Kul att du är nöjd! Ja, har man väl börjat med elbil, så blir det bara jobbigt att tvingas köra brum-bilar;-)
Ja, helt klart anmärkningsvärda siffror men jag har kört det via spritmonitor för att få en korrekt siffra. Dock ger jag mig med det nu för det blir ju att man tankar ström vid många mer tillfällen än man tankar diesel så det blir en hel del skrivande och nu orkar jag inte mer :-P
Det var kul att få ett humm om hur mycket den drog i snitt de första milen iallafall.
Har du jämfört dina mätningar med färddatorn i bilen? Kopplar man in när man kommer hem så blir det ett fasligt bök att hålla koll på det om man inte har mätare på uttaget.
Mätaren i bilen säger 1.68 så det skiljer inte massor.
Jag loggar alltid den energi jag stoppar in i batteriet, så att mina siffror blir inkl laddförluster. För denna kalla vinter snittar jag omkring 1,9 kWh/mil (nov-feb), men ca 1,55 över helåret inkl förluster. (Ioniq Electric)
Så jag blir imponerad av att e-Niro går väldigt snålt den med! :-)
Hyundai äger Kia och koncernen är duktiga på snåla eldrivlinor, tror att Tesla får det tufft framöver om de lyckas bygga upp laddnätverk som är Teslas överlägset största fördel.
Och Norrmännen får köpa Hyundai Kona med stora batteriet för 330 000 kr numera, kunde hoppas på den prissänkningen här med nu när våra kronor är värda lika mycket!
Är faktiskt från 309 000kr för billigaste versjon av nya faceliften med stora batteriet
jämför man den maxutrustade 381 kkr (476kkr inkl. moms) i Norge med maxutrustad i Sverige 470 kkr så är den snarare billigare i Sverige
+1
PRECIA
Nu har Hyundai en helt ny kampanj på kvarvarande
https://www.hyundai.se/kampanjer/elektrisk-slutspurt
En Kona med stora batteriet. 389.900kr -bonus 70.000kr = 319.900kr
Så bara du slår till, det är 10.000kr lägre än priset i Norge. Så nu försvann den ursäkten :)
Eller lägg på 45.000kr för en maxutrustad Business edition som inkluderar Trefas 11kW ombordladdare
Det är jäkligt prisvärt Guran...
Jag har kikat på Kona och det är en lite schyst och säkerligen kompetent bil, men för mig kändes den för liten, i övrigt vettig och prisvärd. Har inte provkört den.
Ja nästan så jag får lust att köpa en och på de två dyraste får man även tystrullande Michelin däck, Krell ljud, ventilerade skinnsäten mm.mm. Samt marknadens snålaste elbil, enligt Norska data från verklig laddning. Till och med jag sitter riktigt bra i Kona, den är bara lite struttig i gången. Men troligen den billigaste kostnad/räckvidd på marknaden.
Kanske din nya bil Henrik :)
Jag låter säkert kräsen och bilbortskämd nu Guran men nej, jag anser mig köra för långt och mycket för att Konan ska fungera. Jag har kört den lite och tycker det är en riktigt trevlig prisvärd vettig bil, men inte för det långkuskandet jag gör.
Kliver jag bort från Teslan jag har nu redan i år skulle jag säga det lutar åt antingen Model 3 LR, Polestar 2 eller ID.4 om det blir ren elbil igen. Men som jag skrivit innan, vi är 3-4 stycken som ska byta bil och ägaren vill vi ska gå enhetligt nu i bilvalet istället för som nu 4 bilar av 3 olika märken. Däremot så är ju ägaren lite skeptisk till att själv gå över så han försöker prata laddhybrid och jag stretar emot så vi får se.
Du sitter väl snart i en Passat GTE. Han kommer påvisa lägst TCO med de rabatter han får :)
Du vet väl att man inte får skriva fula nedvärderande saker till folk här enligt Hacken och några till! ;)
Jag tyckte det var för mycket buller från hjulen in i bilen när jag provade Kona precis som i e-Niro. För mig som kör mycket motorväg funkar inte det.
E-Niro verkar vara en vettig elbil på flera sätt. Den finns definitivt med på listan inför nästa byte och behöver provköras. Utifrån min situation och körmönster så lutar det nog närmare åt laddhybrid.
Med de senaste Preium+ och Business har betydligt tystare Michelin däck. Så mycket bättre att Hyundai till och med beskriver denna högre utrustning.
I helgen så åkte blev det en resa på 32 mil ToR.
Vi var fem i bilen, cirka 300 kg och fullt bagage. Turen gick mestadels på motorväg med farthållaren på 115km/h.
Förbrukningen stannade på 18.0kWh/100km och det är ju riktigt bra. Fortfarande väldigt imponerad av Kians effektivitet.
I övrigt så har bilen nu rullat 700 problemfria mil.
Allt fungerar som det ska så inte så mycket att rapportera ;-)
Åkte ni i samma väder som jag idag, ösregn o 6 grader måste det vara riktigt bra.
Åkte Karlstad - Askersund ToR
Det regnade på hemvägen men inte så farligt.
Riktigt bra energieffektivitet med tanke på antal personer och last samt att hastigheten inte var snigelfart. Har inte varit särskilt intresserad av KIA, skall jag erkänna, men de verkar skruva ihop bilar som håller och bara går och går. Det är inte dåligt.
Helt ny ägare till en E-Niro 2021! Testade att snabbladda i två 300kw-laddare, men bilen kunde bara ta emot 24kw. Kan det verkligen stämma?
Hur mycket hade du förvärmt batteriet? och vilken SOC kom du in med? Det är en del olika parametrar som påverkar vilken laddhastighet du får. Dels batteritemperatur, men även vilken laddnivå du hade när du började ladda. Dessa två är de parametrar som påverkar mest, vill du nå högsta möjliga laddhastighet bör du komma in med ett varmt batteri samt hyfsat låg SOC,(State Of Charge). Sen har olika elbilar olika laddkurvor, en del klarar bättre än andra att hålla laddhastigheten uppe högre upp på laddnivån medans vissa peakar högt men tidigare och sen sjunker snabbare. Sen har du även det att på vissa laddplatser delar stolparna/uttagen på en given effekt så laddar du själv får du full effekt du kan nyttja men är det fler som laddar så delas effekten mellan stolparna/uttagen.
Ja, det är nog helt korrekt
https://www.elbil24.no/tester/denne-gir-mest-elbil-for-penga/70747144
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.