Jag har fått åka grannens nyinköpta begagnade 12-13 bmw x5 suv med 13000 mil på mätaren. .
Det satt nästan nya 19" vinterdäck på bilen för 27 tusen.
Jag måste säga att vilken besvikelse när man hört alla lovord om biltypen i fråga.
En sådan bil med diverse allt men inte ens bränslevärmare på en bil som man inte når upp att skrapa rutorna på.
I stort sett omöjlig att kliva in i utan att dynga ner sig byxorna och det är möjligt att den är fin att kliva in i om man är längre än 197 cm men för en normal längds person enbart besvärligt.
Skall mat kassarna lyftas in i bagaget bör man vara minst 197 cm och bagage luckan delad i nederkant så lyftet blir i axelhöjd.
Fick även köra "lyx" bilen hem efter kurvig halvdåligt plogad landsväg och inte ens där blev man imponerad och jag får för mig att många gånger faller man för lyx faktorn eller blir förblindad på nåt vis eller så är det faktorn på garage uppfarten.
Jag måste bara säga att stackars alla damer som måste köra dessa bilar till affären och handla eller skrapa rutorna.
Ja man väljer ju bil efter behov men att lägga ut så mycket pengar på en gammal bil utan garantier när man får en ny Svensson bil med bränslevärmare och allt man behöver för mindre pengar.
Suv och suvar ???
Uppdaterat: 2017-12-30 10:57
Kommentarer
Efter ett antal mil i min egen bil så småler jag fortfarande hur dessa höga suv bilar kan ha typen av sportstolar så man har lika svårt att komma in som ur bilen om man inte är två meter lång och helt omöjlig att ha rena byxor mer än en resa.
Och hur är man skapt för att lasta in i bagaget med denna udda lösning som bmw har på denna bil och på det lyft höjden.
Men det står ju bmw på huven men fattar inget ändå.
Om du inte känner någon skillnad i körupplevelse och ljudnivå mellan en X5:a och en Octavia så måste Octavia vara en helt fantastisk bil. Kanske ska ta och en provköra en sån och se om den går bättre än min X3:a. Min förra Superb gick definitivt inte bättre i alla fall. Men nya Octavia kanske är ett jättekliv framåt för Skoda.
Intressant läsning! Inte för att jag behöver en men skulle kunna tänka mig en suv (låg skatt och förbrukning) i framtiden när barnen flyttat ut. Åkte (5-6 mil minst) i en Sportage (förra modellen efter liften kanske 2015) och helheten kändes positivt. Det var något som "lät" två gånger under färden. Ljudet av en skavande plastbit. Instrumentbrädan är inte hänförande direkt men går att leva med. Senaste modellen är betydigt snyggare bortsett från framlyktorna.
Men Skodaägare, du vet väl att Skoda Octavia är guds gåva till bilägarna, det absolut bästa som finns att uppbringa i fråga om komfort och körglädje, så din fundering är högst irrelevant. Kände ingen skillnad varken i komfort eller känsla när jag körde X5 40d med Bang Olufsen stereo och en Octavia 1,0t. Är bara priset som skiljer, för radion lät lika bra, väghållning och acceleration var identisk, säteskomforten likaså. Eller jag kanske misstog mig......
Samma upplevelse som skidoo1238 när det gäller att ta sig i och ur var det för mig när jag provsatt senaste versionen av XC90. Synnerligen obekväm för en under medellängd att ta sig i och inte minst ur.
Nu säger jag inte att upplevelsen är bättre men jag tror faktiskt att 9 av 10 med sunt förnuft skulle säga som jag angående det jag skrev om bilen i fråga om dom fick en provkörning och var av medellängd eller kortare
Och faktiskt så var det nog lika känsla på potthålsvägen med bilen med fet däcken som på min bil.
Har suttit i många och provkört en del men hur tänker man när suvar har skålade sport säten.
Och många med bmw lägger upp 25000 - 35000 extra på stora däck och fälgar som gör att den blir stötig och låter som en Octavia.
Tror inte att det är konstigare än så.
Står bilen i garaget behöver man inte skrapa rutor och mat beställer man med hemkörning.
Frugan har en Honda CRV som hon älskar, hon vill ha en likadan nästa gång. Hon har inga problem med att nå att skrapa alla rutor trots sina 1,65cm. Hon har heller aldrig klagat på att byxorna blir smutsiga eller att det är jobbigt att lyfta in treåringen i barnstolen eller när matkassarna ska in i bagaget. Men den kanske inte räknas som en suv?
Däremot avskyr hon min lilla Seat (från samma tillverkare som Skoda, VW, DKW) där man får åla sig in genom den trånga dörren och sätta sig på golvet. Tröskeln är ungefär dubbelt så bred som på hondan och i och med att man sitter på golvet så blir byxorna hopplöst smutsiga.
Flera av grannarna på gatan har Range Rover, nya XC90 och Porsche macan, har aldrig sett dom med speciellt smutsiga byxor eller klagat över insteget.
Vet inte hur hög en CRV är men själv har jag en Golf SV som också är en något högre bil och det är nog maxhöjden för mig om man skall kunna skrapa rutorna, borsta bort snön på taket eller för den delen tvätta bilen manuellt. Är som sagt under medellängd men det finns ju många av båda könen som inte är så långa och dom bör definitivt kolla det vi nämnt innan dom köper en SUV. Så problemen är högst reella.
Fast nu var ju trådens ämne helt klart fokuserat på just SUV, VolvoXC90. Och passar inte ämnet så får du väl "passa" och göra nåt roligare istället...:)
På den X 5a jag körde finns inte en chans att kliva in i utan att benet tar i tröskeln när rumpan skall baxas upp över valkarna i stolen.
Nu är väl X 5an tre storlekar större än en crv.
Ja man väljer skälv men lite som skall man vara fin får man lida lite pin.
Ja, om fler slutade mata troll så skulle forumet bli mer relevant.
Jag åker till fjällen minst ett par ggr per år med skotersläpen på och där uppe ser man dom största problemen med suv.
Det hoppas och viftas med stavar när takboxen skall stängas och jag har även sett folk som har med sig en extra pall på fjällparkeringen för att fixa takboxen på maxi suven.
Och takbox det måste man ha.
Men visst är det bra.
Kanske dags för BMW att säga upp sina chassiingenjörer och anställa några från Skoda istället :-).
Antar att det som sägs om Octavians fjädringskomfort i dessa artiklar bara är förtal också:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-bmw-318d-peugeot-508-skoda-octavia-2013:
"Fjädringskomponenterna är av aluminium i BMW och klarar håligheter och gupp klart bättre än de båda andra testbilarnas. Trion kördes åtskilliga gånger på en riktig potthålssträcka och det var påfallande hur bayraren tassade jämnt och följsamt fram medan Peugeot och i synnerhet Skoda slamrade betänkligt."
http://www.caradvice.com.au/556816/2018-skoda-octavia-review/:
"One thing we weren’t as keen on was the cabin noise intrusion. At 80km/h over coarse-chip road surfaces it was very loud, with loads of cabin boom and tyre roar. As one passenger put it: “it’s like a big old tin can amplifier”.
Har för övrigt kört både X5 och Audi Q7 med större än 20-tums hjul och ingen av dem gick speciellt stötigt.
Överlag håller jag med er som inte gillar suvar. Jag kan inte begripa varför man som 50/60-årig hemmafru ska ha en Land Rover Discovery för att åka till Ica och handla. Den är väl byggd för lord Persson när han ska ut och inspektera fälten på sitt gods på engelska landsbygden.
Däremot gillar jag förhöjda kombibilar, typ Volvos crosscountry eller VW's alltrack eller Audis allroad. Hustruns CR-V ligger väl i segmentet mellan förhöjd kombi och suv skulle jag tro. Fördelen med just crv (vet inte om det gäller suv i allmänhet) är att man med normallängd kan sitta i passagerarsätet när man har en bakåtvänd barnstol bakom utan att ungen sitter och tuggar på sina knäskålar. Detta går mig veterligen inte i en vanlig kombi i samma storleksklass. Vidare så gör karossens "bullighet" att bagaget rymmer mer än vad man behöver för en semestervecka i fjällen. Och fyrhjulsdriften bidrar till att man slipper köra fast i backarna när det kommer mer än 5 cm snö.
Nackdelen är att bensinförbrukningen är lite högre, men man kan inte få allt. Men med en körsträcka på under 1000 mil per år så skäms vi inte. Jag kompenserar det med att min Seat drar 0,49 och körs 500 mil per år:-)
Detta fenomen med det uppenbara användandet av fel bilar vid fel tillfällen, verkar från första början komma från USA, där det varit vanligt länge nu.
Ibland kan jag se fördelar. En på jobbet, till åren kommen, skaffade en suv-aktig bil (minns inte vad det var nu) enbart för att det är lättare att komma i och ur.
Har funderat på liknande till mina morföräldrar, att en XC40 eller 60 skulle passa de perfekt då de också nu, över 90-sträcket, har det knepigare att ta sig i och ur.
En modell á la Cross Country blir inte tillräckligt hög där.
Men har man köpt en Land Rover Discovery så är det självklart inte med det primära syftet att ta sig till ICA. Snarare äger man en hästgård med oplogad väg och ett behov att ta sig fram med tungt hästsläp. Typ. Vill man glänsa i sin SUV utanför ICA finns det ömmare och elegantare val.
Ja det finns plus och minus med allt om man inte går till överdrift.
Men att ha sportstolar i det argumentet tar ju liksom bort allt det vettiga när man till och med måste anstränga sig att ta sig ur bilen..
X - fast bilar a'la Golf SV är ofta ännu bekvämare att ta sig in i än en högre SUV - i alla fall för folk av medellängd. Nu behöver det inte vara en Golf SV men en lite högre "standardbil" är ofta väl så bekväm att ta sig i och ur jämfört med en relativt hög SUV. Är själv pensionär och uppskattar det något högre insteget och den högre sittpositionen. För mig är t ex en ny V90 definitivt inte nåt som passar av den anledningen - oavsett dess övriga kvaliteter. Den är helt enkelt strulig att ta sig i och ur tycker jag - bl a lite trång där man lyfter in fötterna (frånsett sitthöjd och främre takstolpe). Men allt sånt här är ju till slut högst personligt.
Har läst om nya Opel Insignia Sports Tourer och att den är ännu lägre än föregående modell. Därför blev det en XC60 som ersättare för Opel Vectran 2004. Men igår var jag inne hos Hedin Bil i Linköping i ett ärende och då "torrkörde" jag en Opel Insignia Country Tourer med 18" däck och blev imponerad av den inre miljön. Den var väldigt ombonad och fin. Sedan sa "min hjärna" vilken skillnad på insteget mot din 2009 års Insignia . Jag gick ur och in och ur bilen otaliga gånger. Det var en jävla skillnad mot min 2009 års Insignia. Satte mig i baksätet mot mig själv (max tillbaka) och det var bättre än 2009:an. Fan det är nästan så jag ångrar köpet av XC60:n
Apropå skitiga byxben i SUV. Det finns ju flera som har dörrar som täcker trösklarna, så man slipper skitiga byxben. Om jag inte missminner mig har t.ex XC40 såna dörrar.
Sen gäller det ju att välja en som är lagom hög. Och håller med om att sportstolar passar dåligt i höga bilar. Sportstolar förefaller ju blivit den nya standardstolen i många bilar... Var tog komfortstolarna vägen?
Är man fullvuxen så är en SUV ypperlig att stiga in i, normala måste man krypa ned i.
Sportstolar däremot, jävulens påfund mot ömtåliga höftben
1000 Gilla!
Pinjong> Tro mig, jag ljuger inte, dessa människor bor i vanliga villor och har varken hästintresse eller gård. Det är nån form av modegrej. Lika lustigt är det när dom ligger framför på 50-vägen med sina nya XC90 och Range Rovers. Bilarna är så stora att dom ligger och åker på mittremsan, eller rättare sagt dom som kör tror att dom är lika breda som lokalbussen.
Tur att du är så bra då FXX.
+1
+1
Vad sägs om att om man inte kan gå in i och/eller ur en viss bil utan att kleta ned byxorna, klättra, eller åbäka sig på något annat sätt, så väljer man inte den bilen? :-)
Själva har vi sedan en liten tid tillbaka en Skoda Yeti, som vi trivs mycket bra med. Vi går enkelt in och ur den (alla i familjen 185+ cm) med rena byxor, och den är mycket smidig för förortslivet utanför Stockholm. Inte lång, strålande sikt runtom, enkel att ratta omkring!
Är det inte nåt motsägelsefullt med att ha en stor SUV, för att den är så bra att köra med på den dåliga vägen till stugan, och samtidigt sätta på lågprofilsportdäck på jättefälgar?
Och hur många kör hästar bakom XC90 och X7:or? Egentligen?
Jag ser det mest som skrytbil, och föraren känner sig som en kung bakom ratten i sin 2,5-tons jättebil.
Jag åkte i kompisens X5 och skitade mycket riktigt ner byxbenen, det är en breed tröskel och stolen hamnar långt in i bilen. Inte blir det enklare av "sportstolar", vad man nu ska med det till i en "terrängbil"...?
Däremot är ju små-SUVar smidiga att ta sig in och ur. Mer lagom helt enkelt.
Ditt inlägg får mig att tänka på första gången jag såg Tito Beltran i egen hög person. Vi jobbade inne i stan vid en stor parkering. In kommer en stor, fet svart Cadillac Escalade med kolsvarta fönster och megastora kromade fälgar med såna där (tror det heter spinners) grejor som roterar efter att bilen har stannat. Min tanke var att nu hoppar nån amerikansk basketspelare på 2,1 ut med tre kilo blingbling runt halsen. Nä istället är det våran numera utvandrade operastjärna Tito som formligen hoppar ned från förarsätet, en syn jag sent ska glömma:-)
Det sägs ju att svenska folket blir allt fetare och det behövs nog en stor suv i många fall för att få plats med den stora kroppshyddan precis som i Amerika.
Det är nog i många fall precis som hultarn skriver i inlägg #41.
Om man, hemmafru eller ej nu råkar gilla och har råd med en Land Rover Discovery tycker jag man ska köpa precis en sådan.
Den dagen jag själv väljer att cykla till ICA ska jag allvarligt fundera över vad jag tycker om alla ni som väljer bilen.
Det kan jag hålla med om. Dock har storsuvarna oftast mycket stora hjul, så det blir inte så låg profil ens med 20-tummare.
Apropå lågprofilsportdäck på jättefälgar: https://www.youtube.com/watch?v=5_a2_QQbV8s
Jag höll på att ramla ur en SUV med ansiktet ned i backen, nä.. något mer opraktiskt finns knappt. Jag håller mig till vanliga bilar, de funkar allround till allt och till låga utsläpp. Har inte alls förstått tjusningen med SUV. En jag pratade med igår klagade över en nästan ny V40 och skulle byta till en 5008. Fjädrings komfort var tydligen dålig i v40 menade han och det hade inte 5008. Det var mest bekymmer med vägbulor.. jag förstår inte hur det kan bli bättre med en bil med högre markfrigång och samtidigt större hjul??
Det kanske är lämpligt även för dig att döma av hur du verkar bete dig i trafiken?
Det är trots allt inte ålder som är grunden till om man borde fortsätta köra eller inte utan hur man kör, uppmärksamhet och så vidare.
Finns unga människor som på grund av exempelvis sjukdom inte bör fortsätta köra bil, likväl som det finns äldre som är mycket säkra och hänsynstagande bilförare.
En sak är säker: De flesta som blåser om i definitivt högre hastighet än påbjuden på motorvägen är yngre. Inte ofta jag råkar på äldre som kör för fort och definitivt inte mycket för fort.
För övrigt var det morföräldrar jag talade om. Inte föräldrar.
Märkligt, min gamle far älskar Suvar och högre bilar pga. dålig rygg och svårt att röra sig i allmänhet. Han säger, bokstavligt, "fan va gött, man glider ju bara in och ut". Sedan att man har en åsikt ur en annan aspekt, miljöaspekt eller vad det nu må vara är en annan sak. Men rent komfortmässigt har iaf. jag svårt att se något annat argument än att det är bra. Sedan ska ju självklart alla med en annan agenda där man som sagt hatar suvar med ett annat argument, ta fram dom värsta, extrema suvarna för att få bränsle till sin brasa. Alla suvar heter inte MB G-wagen eller Range Rover.
Jag tillhör dem som ägt och kört SUV, närmare bestämt 4 st på raken(nu har jag slutat köra SUV). Håller med flera av er att det är bra med lagom höjd på fordonet, lätt att ta sig in. Nackdelen är lasthöjden. Jag har aldrig ägt någon SUV med den urbota dumma konstruktionen att underdelen på bagageluckan fälls nedåt (X5 och gamla XC90). Hur kan man komma på något sådant?
Men vad jag egentligen ville framföra var att frågeställningen borde vara lika för MPV. Sådana har jag också ägt ett antal. De är minst lika höga, breda och faktiskt otympligare(längre) att parkera än SUV. Lånade en P 5008 härom dagen, den var stor. Faktisk värre än min senaste Ford Kuga.
Om man delar bakluckan kan man göra nederdelen mer gedigen. Den behöver inte lyftas utan bara fällas ner. Hela bakdelen tål därmed påkörning bättre. Tänker jag.
När det gäller Volvo XC 90 så var delade bakluckan en eftergift för Amerikanska hemmafruar som bilmodellen vände sig till ,att luckan skulle vara för tung att hanteras om den vore hel kunde man läsa i deras biltidningar.
Delad baklucka är så sjukt vansinnigt dålig lösning så klockorna stannar och hänger nog kvar sedan det var manuell öppning.
Jag kan inte tänka mig att x5 har det i 2018 då elbaklucka funnits på 200 tusenkronors bilar sista 5-8 åren.
Det finns nog eldrivna delade luckor också. Åtminstone finns det på flakpickuper med liggande lucka.
Och så är det ett utmärkt fikabord
Gör ilastning enklare, skyddar kofångare mm. Bara ställa på grejerna och bara putta in dom
Speciellt bra på tunga grejer
Att det skulle vara så extremt dumt att man aldrig kunde köpa en sådan förstår jag inte riktigt. Och BMW har det fortfarande kvar på X5.
Det är ju lagom kul att försöka nå det som ligger längst in i bagageutrymmet när underdelen av luckan är i vägen...
Fanns nån bil som hade en del av stötfångaren nedvikbar, det kan jag köpa, men en stor lucka... nej. Dumt.
Med elöppning behövs inga armmuskler.
Förstår inte hur det kan vara svårare att nå något långt in i bagaget inett kort SUV bagage jämfört med längst inne i gapet på t.ex en superb A7 eller annan bil med ett djupt bagage. Upplevde inga problem att nå grejer inne i bagaget de gånger jag varit passagerare och kört grejer i en X5. Snarare ganska så bra grej som skyddar kofångare och att man bara kan öppna överdelen. Som den så praktiska shoppingluckan på övriga BMW
Jag har haft två bilar som jag räknar som SUVar, en Chevrolet Blazer och en Opel Frontera Sport. Den senare hade gångjärnen i sidan av luckan vilket jag föredrog, men hustrun hatade. Egentligen var det nog reservhjulet som var problemet för det gjorde manövrering av luckan tyngre. På min pickup har jag en kåpa så det händer att jag måste klättra in hela vägen för att få ut saker. Annars är det praktiskt med luckan som ger längre lastyta.
Ja kanske man kan köpa resonemanget om man är 195 cm lång eller längre.
Och shoppingluckan är också kanske eventuellt bra om man är 195 men jag har aldrig sett nån som använt den.
På min ”snik” bil är hela luckan öppen när jag kommer fram till bilen eftersom jag trycker på låsupp knappen 5-25 meter före jag är vid bilen eller typ när kundvagnen lämnas.
Hur svårt kan det vara.
Dessutom verkar sensoröppnings systemen ha sina tveksamheter då det viftas med foten under bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.