Vi Bilägares forum

Hybrid, Diesel eller Bensin?

Hybrid, Diesel eller Bensin?

Eftersom det slabbas med vilket som är bästa SUV mellan en hybrid eller diesel i en tråd som handlar om något helt annat så kändes det bättre att öppna en ny.

Nya RAV4 hybrid drar typ 4,6-4,8 oavsett stad, landsväg eller blandat enligt hemsidan och om jag tolkar dessa rätt så är det inte WLTP-siffror utan NDEC. Vi vet ju inte så mycket om dessa siffror ännu eftersom den inte körts på något rättmätigt test eller heller med "normala" förare så det får vi se.
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur en 2-ton tung SUV med bensinmotor kan dra en halvliter i landsvägsfart?
Även hur uttalanden om att den kan stötta med elmotorn upp till 120km/h, var får den ström till elmotorn från bortsett från första stunden, om man åker mil efter mil på landsvägen? Jämn fart i 90 blås så finns ju inget att få ström från annat än från bensinmotorn/generatorn.

Jaja, om det går att köra en RAV4 på halvlitern på landsvägen så är det ju fantastiskt och då helt överlägset bränslemässigt, men som sagt, hur?

Jag är inget fan av CVT så där minskar mitt intresse, men det skulle säkert gå att lära sig. Har jag behov av en bra AWD så ser jag inte heller att en e-AWD är rätt väg att gå, det visar tester av Lexus och Volvo med T8 att det fungerar sådär.

Diesel då? Fortfarande ett bra alternativ och med mer förnybart i inblandningen, upp till 50% idag utan att äventyra något som vissa är rädda för med ren HVO100.

Bensin då? Allt fler väljer ju bensinmotor igen vid nyköp och får då ganska ofta räkna med 1-3dl mer förbrukning per mil. Visst finns det snåla bensinare och speciellt om man kan späka sig att köra supersnålt, men det kan man ju med de flesta bilar om man gillar att jaga.

Nu är inte SUV något som ligger på min lista som nästa bil, men väl en lågbygd kombi i C/D-segmentet.
V60, Golf/Passat, Corolla kanske. Motorval? Skulle absolut kunna tänka mig en T5:a igen om det blir Volvo eller en 1,5TSi på en Golf och självklart en HSD om Corollan visar sig vara något jag trivs med. Tiden får utvisa, men om Volvo godkänner HVO100 så blir det en diesel igen!!

Uppdaterat: 2019-02-15 14:52
*Robban

Kommentarer

Man ska nog inte hänga upp sig för mycket på tex. volvo T8’s funktion gällande awd. Journalisterna vrider och vinklar på saker så man ibland inte blir klok på det.

Sedan kan vi nog konstatera att i framtiden så kommer skillnaderna mellan olika bilar jämnas ut. Man kan nog se sig om i himlen efter att man inom dom närmaste 5-10 åren fortfarande kommer kunna tanka sin elbil för 1,50kr/kwh och därmed kunna rulla för under 3kr/mil i ”bränslekostnad”. Jag skulle nog säga att det är en utopi. Km-skatt på elbil eller kraftigt höjd skatt på el, eller både och kommer, inget snack om det!

Men även om vi kommer bli tagna där bak av staten så ser jag ändå fram emot Volvos kommande hybrider. Det jag saknar idag är en sladdhybrid som är rolig att köra. Tycker dom flesta har plockat nån gammal fossilmotor från lagerhyllan och slängt ned i sladdhybriden. Eller så är det som Robban skriver, man använder sig av en pisstråkig cvt-låda som får hela konstruktionen yla som en varg på grönbete.

Uppdaterat: 2019-02-15 15:08

Bästa lösningen tror jag är en diesel PHEV.

Men det otroliga med Toyotas lösning verkar vara att den automatiskt, så som en evighetsmaskin, producerar ström även vid långa landsvägsetapper. Eller inte.....

För blandad/stads körning med mycket inbromsningar så är nog en hybrid ett helt ok val. Men för min körning där det handlar om 15-20 mils turer till 95% av körningen med GLC:n så är fortfarande diesel oslagbart.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Toyota har ändrad sin slogan lagom till RAV4:an. Den är inte bara en elhybrid utan 100% elhybrid. Förstår inte riktigt vad de vill förmedla med det. Var tidigare modell 50% elhybrid eller...

Håller med Guran om att en PHEV med en biobränslegodkänd dieselmotor skulle kunna funka eftersom den extra tyngden av hybridmaskineriet skulle glida med utan påtagligt ökad bränsleförbrukning vid längre resor.

Uppdaterat: 2019-02-15 15:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men denna tråd gäller inte Volvo-problem utan diskussioner om olika motortyper och deras för- och nackdelar så låt oss försöka hålla den i det ämnet.

Uppdaterat: 2019-02-15 17:17
Pi skrev:

Men denna tråd gäller inte Volvo-problem utan diskussioner om olika motortyper och deras för- och nackdelar så låt oss försöka hålla den i det ämnet.

Öhh va? Tycker ”Toyota” nämns i vartenda inlägg! Är du på riktigt nu Pi eller är det trollet som skrivit nått som jag inte kan se?

Uppdaterat: 2019-02-15 17:21

FXX - kan inte tolka om du försökte vara rolig eller ironisk...

Tyckte mitt inlägg var tämligen enkelt skrivet men tydligen inte...

Men så kan det bli när man blockar skribenter men då skall man nog också vara lite försiktig med repliker när man inte vet riktigt vad som avhandlats. Så tipset är trots allt att "blocka av" den du kallar för "trollet".

Uppdaterat: 2019-02-15 17:27

Ingetdera Pi, min första tanke var att du replikerade mitt inlägg, men jag misstänkte att det var nått annat.

Jag har blockerat ett troll som bara skriver dumheter hela tiden för att provocera. Enda syftet är att provocera, tillför absolut noll och ingenting till diskussionerna utan skapar enbart negativ energi. Därför har jag sedan 3-4V blockerat detta troll. Finns en anledning till att blockeringsfunktionen finns och det tycker iaf. jag är bra.

Uppdaterat: 2019-02-15 17:55

Ok, då förstår jag. Men som du ser så är det lurigt att blocka skribenter för man tappat sammanhanget i många diskussioner.

Uppdaterat: 2019-02-15 18:26

Nu har jag kört elbil i ett helt år, och det börjar bli svårare och svårare att se ett alternativ i att förbränna kolväten. Den är ännu inte ett fullvärdigt alternativ för den som kör oberäkneligt många och långa körsträckor. Och elbilen är knappt en miljöbil den heller säger vissa, men vilken bil är det? Men, det är solklart den bekvämaste drivlinan att köra - ryckighet, vad är det? Kickdown med DSG? Råmande CVT-lådor? Nä, det är inte framtiden.

Och en RAV4 kan inte förbruka 0,48 l/mil annat än på rullar!

Uppdaterat: 2019-02-15 18:36
Power to the people

Pi, vi har haft lite åsiktsskillnader emellanåt, men jag upplever inte det som något direkt agg. Vi tycker lika ibland, olika ibland, det blir lite hårda ord emellanåt. Men när precis allt man skriver besvaras med provokationer, som att diskutera med grinig fjortis på en bilsemester som bara vill hem till sitt Playstation, då är det meningslöst att ens lägga energi på den. Så jag har blockat trollet, men ni som vill fortsätta och låta er provoceras, all lycka.

Grosser, jag har kollat en del på Björn Nylands tester. Jag är inte främmande för att inom 5-6 år byta andrabilen mot en elektrifierad av nån form. Men hur är det med laddning och så på lite längre turer? Jag tycker han tjatar konstant om laddhastigheter, Ampere hit och dit, stannar i timtals för att ladda osv. Jag får snarare lite laddångest än räckviddsångest som många verkar ha. Det verkar finnas en problematik och besvärlighet med just tidsaspekten att ladda. Stabiliteten i laddningen verkar vara lite skiftande också om jag fattat hans resonemang. Lite som att man står vid dieselpumpen ”nu drar det på här med 2dl/min....nu sackar den till 1,5dl/min...och nu jädrar är den uppe på 2L/min”. Inte direkt som att nu rullar jag in på tappen och jag vet att det tar 5min att fylla tanken. Det ser ut att vara lite lotteri med hur lång tid det tar på olika ställen och det är inte alltid den utlovade strömmen håller vad den lovar.

Uppdaterat: 2019-02-15 19:02

FXX - tror att du är nåt på spåret när det gäller just laddning och förståelsen för hur det kan ta olika lång tid - bl a. Detta är nåt som vi med "elteknisk" bakgrund antagligen har lättare att ta till oss än de som saknar den bakgrunden så det kan absolut vara ett upplevt problem hos många presumtiva elbils-köpare och nåt som biltillverkare och de som tillhandahåller snabbladdning måste ta till sig. Och inte minst alla biljournalister som skriver om elfordon men dom är nog också i många fall inte så hemma i elläran känns det som...:)

Uppdaterat: 2019-02-15 19:08
Grosser skrev:

Nu har jag kört elbil i ett helt år, och det börjar bli svårare och svårare att se ett alternativ i att förbränna kolväten. Den är ännu inte ett fullvärdigt alternativ för den som kör oberäkneligt många och långa körsträckor. Och elbilen är knappt en miljöbil den heller säger vissa, men vilken bil är det? Men, det är solklart den bekvämaste drivlinan att köra - ryckighet, vad är det? Kickdown med DSG? Råmande CVT-lådor? Nä, det är inte framtiden.

Och en RAV4 kan inte förbruka 0,48 l/mil annat än på rullar!

Man skulle ju kunna, och vilja, tro att har man tagit steget in i framtiden så finns det ingen återvändo. Men igår läste jag till min förvåning att Bilia i Norge får byta in många Teslor mot dieselbilar. Går säkert att googla upp för den intresserade.

Uppdaterat: 2019-02-15 19:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Steget i i framtiden ja.

Jag har två lyriska kompisar som älskar nytt.

Den ena bytte bort phev outlandern efter en vinter och köpte en MB diesel igen.

En andra killen , en byggarbetsledare som besöker olika bygg arbetsplatser i stan tänkte att vad perfekt att rulla på el hela veckan lång men insåg snabbt att motorn ändå går hela vinterhalvåret.

Han kör också dieselsuv med dieselvärmare numera.

Båda beklagar sig över att hålla på med en dyngig kabel varje dag året runt och dessutom tvivelaktig värme.

För egen del har jag provat Toyota auris hybrid flera gånger och senast yaris hybriden.

Känner mig tveksam till besparingsgraden och när jag körde yaris kändes den törstig på landsväg och totalt kraftlöst surrande och brummande.

I stan märker man att den är snål.

En riktig city bil Mao.

Men vad skall man välja i dag.

Ja det vettitusan och det är väl några mellan år nu om man har fokus på miljö och förbrukning.

Uppdaterat: 2019-02-15 20:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Enligt min mening finns ingen generell lösning som passar alla bilister, men jag kör helst på el. Då är det inte kostnaden utan komfort och körbarhet jag gillar. Mitt jobb innebär att jag regelbundet måste köra längre sträckor och för att göra det sjunker utbudet av elbilar tillgängliga för 7,5 PBB. Mina kollegor kör Outlander PHEV och V60 diesel, men den senare är precis på gränsen för de 120 gram CO2 vi har tak på. Min KIA ska gå ett år till innan byte och jag är spänd på vad som hinner komma på marknaden. Laddstationerna på 150 kW börjar dyka upp och då hinner man knappt fika innan bilen är laddad.

Uppdaterat: 2019-02-16 08:40

Läste just testen i TV om nya RAV4 och den fick en del goda omdömen relativt till föregångaren.

Dock var inte förbrukningen så imponerande, men det är ju inget en test ger ett helt rättvisande värde utan vi får vänta till bilen finns här och det går att göra en rimlig test.

https://teknikensvarld.se/provkorning-av-toyota-rav4-hybrid-awd-i/

Uppdaterat: 2019-02-16 08:55
*Robban

Oj oj dom verkar verkligen ha gjort mer utrymme på den nya, framför allt i baksätet.

Men Förbrukningen blir mycket intressant att se i framtiden, den verkliga.

Intressant tråd annars. Att ta reda på den verkliga miljöförbrukningen ifrån tillverkning till använding i 5 år mellan dom olika drivmedlen går inte att räkna ut. Detta är något som framtiden kommer att få visa.

Men att hybrid och el kommer att öka i försäljning är klart och tydligt.

Utvecklingen kommer ta tid. Dagens PC kom inte på några år utan flera år.

Disel kommer att finnas kvar vid sidan länge länge.

Sedan behöver man nog skilja på tjänstebil och privatbil försäljningen för att få en mer rättvis sådan försäljning också.

En mycket intressant framtid har vi. Som ni nämner om laddnongststioner så byggs dom ut och framför allt används mer och mer ser man på Ikea, Ica och parkeringar i storstäderna.

Uppdaterat: 2019-02-16 09:30
mso 1000 skrev:

Steget i i framtiden ja.

Jag har två lyriska kompisar som älskar nytt.

Den ena bytte bort phev outlandern efter en vinter och köpte en MB diesel igen.

En andra killen , en byggarbetsledare som besöker olika bygg arbetsplatser i stan tänkte att vad perfekt att rulla på el hela veckan lång men insåg snabbt att motorn ändå går hela vinterhalvåret.

Han kör också dieselsuv med dieselvärmare numera.

Båda beklagar sig över att hålla på med en dyngig kabel varje dag året runt och dessutom tvivelaktig värme.

Oj mso1000 vad skall trollet Shogun säga om dessa dina arbetskamrater som inte gillar elhybrider utan gått tillbaka till dieselbilar. Antagligen att du fabulerar eller att dom inte förstår hur överlägsna hybrider är p.g.a. okunnighet.

Uppdaterat: 2019-02-16 10:15
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Exakt Christer! Många skulle nog gärna köra elektriskt men avstår pga. komplexiteten med kablar, laddtider, tveksam värme och alla frågetecken som finns. Det är ju inte bara att dra ut en 220-kabel från garaget, ladda och åka. Effekten är för dålig, hellst ska man ha nån laddbox som kostar 1000-tals kronor att installera, värmen är dålig, man ska fippla med kabel i snögloppet i hålet där smältvatten letat sig in så kabeln inte går att få i när det frusit. Samtidigt som ett knippe ungar står och grinar för att mamma inte öppnat ytterdörren. ”Jag fixar kabeln senare ikväll” blir det vanliga. Sedan glöms det av, morgonen därpå så är bilen iskall, batteriet är tomt, ungarna lika griniga som kvällen innan när dom ska till dagis.

I den perfekta av världar så kanske elbil idag är ett bra alternativ, men annars finns det mängder av såna här jobbiga grejor som fortfarande är så mycket smidigare idag med fossildriven bil med bränslevärmare. Jag tror det måste till några saker till innan vi är där att elbil blir var mans egendom. Induktiv laddning eller batterbyte/laddning på 5 minuter, priset är kanske den största aspekten, idag är det uppenbart dyrare att köra både hybrid och elbil säger tester av samma modeller med olika drivsätt.

Uppdaterat: 2019-02-16 12:22

FXX - dålig värme i elbilar ? Är det sant ? En kompis testar just nu en Kona EV och den var mycket snabb att få upp värmen i kupén - det var nåt som verkligen överraskade honom.

Uppdaterat: 2019-02-16 14:56

Ja där håller jag med Pi, dålig värme i elbilar är väl en myt, tvärtom blir de oftast varma inuti mycket snabbare än fossilbil. Sen så förvärmer man ju ofta elbilen genom den fasta elförbindelsen innan man kör iväg och kopplar loss bilen. Sen det nån skrev här om krångel med sladdar m.m. Det är ju med nog mest påhitt från de som vill det ska låta krångligt......alla jag vet som kör ren elbil eller laddhybrid har en fast kabel framme monterad lämpligt hemma. Pluggar i den fasta kabeln när de kommer hem, lossnar det när de kör....5 sekunders jobb per tillfälle.....inte så jobbigt och som nån skrev att barnen gråter och vill in medans föräldern krånglar med kablar.....nä...inte riktigt så.

Jag har en elektriker här nu som monterar upp min laddbox, Tesla kör ju även med en knapp på handtaget till sladden som man kan fjärröppna laddluckan med så det är en enhandsmanöver att sätta bilen på laddning, så fungerar även med en kasse i handen eller ett barn på armen......

Uppdaterat: 2019-02-16 15:25

Tom. vi bilägares Kona råkade ju ut för snö i ladduttaget så den inte gick att ladda. Jag sitter inte och hittar på!

https://m.youtube.com/watch?v=SOC054a8kEo&time_continue=175&ebc=ANyPxKpNrlAem7BQM72AF-_zXP6BvXJwcT40nItK5HpBTOo-SMbHC8By4k70te0qMwtNqJ7YJNHqwoStSfLuY8f0Ww0jxtXM8A

Uppdaterat: 2019-02-16 15:37

Kommande nummer av ViB testas Kona elbil i kylan. Får se om det ändrar min uppfattning om värmen i elbil.

Uppdaterat: 2019-02-16 15:40

Dåliga konstruktioner finns det såklart, ja jag förstår inte hur de tänkte när de satte laddluckan där framme utan en tätande gummipackning. Vi kan nog räkna med att den detaljen uppdateras kanske snart. Konstigt nog verkar inte koncernsyskonet e-Niro ha samma problem. Vet inte om Kia är mer påkostade.....men oavsett, helt klart bättre ha laddluckan på ett mindre utsatt ställe.

Uppdaterat: 2019-02-16 15:42

Jag saknar tidsinställd uppvärmning på laddhybriden. Det hade jag på min e-up!. Rätt temperatur i bilen varje morgon när jag skulle till jobbet.

Uppdaterat: 2019-02-16 15:44

Eller så testar du själv och tror inte på allt du läser......jag blev riktigt positivt överraskad över hur snabbt varmt det blivit i de 2 olika elbilar jag testat. Många gånger man läst om olika bilar och sen testat själv och haft en helt annan uppfattning än journalisterna som kanske haft lite förutfattade meningar eller inte rätt kunskap om produkten. Eller helt enkelt bara haft en helt annan smak på hur man uppfattar komfort, stolar eller liknande.

Uppdaterat: 2019-02-16 15:45

Men du hade väl en Optima Mäkinen? Den har väl tidsinställning? Det påstår iaf min kollega som ska få hem sin Optima om 2 veckor....

Uppdaterat: 2019-02-16 15:47
Henrik M skrev:

Eller så testar du själv och tror inte på allt du läser......jag blev riktigt positivt överraskad över hur snabbt varmt det blivit i de 2 olika elbilar jag testat.

Nu vet jag inte vilka bilar du avser men nått svagt minne säger att en av dom var Tesla iaf.? Någon Tesla är inte aktuell för min plånbok. Men jag skulle bli förvånad om man tvingas frysa i en bil för en miljon eller vad dom nu kostar.

Uppdaterat: 2019-02-16 17:26

Tesla var en av dem ja, och även Model 3 har riktigt snabb värme, kostar idag från 590.000 efter bonus. Men har även kört e-Golf och den var med riktigt snabb värme tyckte jag.

Uppdaterat: 2019-02-16 18:14

...och som jag redan nämnt - även en "trivial" Kona EV har väldigt snabb uppvärmning enligt kompisen - testat i Norrland...:) Det är väl värmepumpen som är grejen i de "rena" elbilarna i motsats till en hel del plugin-hybriyder som tyvärr saknar den funktionen. Inte alla men flera efter vad jag förstått...

Uppdaterat: 2019-02-16 18:40

Apropå elbilar kommer SVT med en serie ( https://www.svtplay.se/nedslackt-land ) där man ska klara sig utan elektricitet. Elbilarna kommer ju att göra oss ännu mer sårbara när det gäller tillgång på el såvida man inte är självförsörjande förstås.

Uppdaterat: 2019-02-16 18:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Henrik M skrev:

Men du hade väl en Optima Mäkinen? Den har väl tidsinställning? Det påstår iaf min kollega som ska få hem sin Optima om 2 veckor....

Jodå, jag har en Optima, men en tidig sån och dessutom en sedan. Den är inte typad med dragkrok heller. Det kostar att vara tidig.

Uppdaterat: 2019-02-16 20:11

Ah, då kan det vara där det klämmer, det är ju en sprillans ny kombi han plockar ut. De har väl såklart utvecklat vidare. Däremot är det lite trist att Kia fortfarande inte ens har en app för styrningen av ladd/värme m.m. Det har ju t.o.m den i förhållandet gamla Outlandern...

Uppdaterat: 2019-02-16 20:15

Kia/Hyundai kommer med app-uppkoppling (även i Europa) till nya modeller som lanseras från detta året.

Uppdaterat: 2019-02-16 21:15
Power to the people

Ah, det låter ju bra! Bara till nylanseringar, eller även till befintliga modeller? Surt om e-Niro, Optima laddhybrid och el-Kona missar det....redan hört 2 som avstått beställning just pga det och valt andra modeller istället.

Uppdaterat: 2019-02-16 21:42

Först ut ska vara nya Kia Soul och faceliftet av Hyundai Ioniq. Vad jag läst mig till blir det inte möjligt att uppgradera i efterhand, så det dröjer troligen till ett facelift av nuvarande modeller. Men jag vet inte hur Kia/Hyundai resonerar..

Uppdaterat: 2019-02-16 21:50
Power to the people

I Teknikensvärlds test drog chr Hybrid 0,62.

Att tro att rav4 kommer dra mindre är korkat.

Lilla yaris Hybrid drog 0.58.

Uppdaterat: 2019-03-05 07:10
HT19 skrev:

I Teknikensvärlds test drog chr Hybrid 0,62.

Att tro att rav4 kommer dra mindre är korkat.

Lilla yaris Hybrid drog 0.58.

Ja då kan man ju undra vad som är vitsen med en Hybridbil som drivs av en bensinmotor som drar mera soppa än en dieselbil utan hybrid? Alltså finns det ingen payoff tid alls för Hybrideländet. Det blir bara onödigt att åka och släpa omkring på. Alla pratar CO2 och växthuseffekt där hybridbilarna inte bidrar med något positivt.

Då måste det väl vara smartare att gå ifrån en adblue diesel direkt till en laddbar elbil, när det finns elbilar till rimliga priser med vettig payofftid och en bättre utbyggd laddinfrastruktur, kan man tycka.

Uppdaterat: 2019-03-05 10:44
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det beror nog mycket på var man bor och vilka körvanor man har vilken biltyp som passar en bäst. Ingen biltyp passar alla. Kör man mycket långkörning o landsväg passar diesel bäst. Körd på biodrivmedel blir den då även miljövänligare för denna körning. Elbil är bra för den som har möjlighet att ladda en sån hemma och främst använder bilen för arbetspendling några mil per dag. Men om man som t.ex. jag inte har möjlighet att ladda en elbil och kör för få mil per år för att en diesel ska vara lämplig, ja då kan en hybrid vara rätt bil. Eller en snål bensinmotor, som jag har nu. (Jo, jag vet, det finns ännu snålare. ;)

Ang. C-HR;s förbrukning i Teknikens värld så är min erfarenhet att alla bilar dom testar, oavsett motor, får högre förbrukning än jag får med samma bil. Vad beror det på? Har dom tung högerdoja, eller beror det på att dom utgår från Stockholm? Kör först i hetsig storstadstrafik för att sedan bränna på längs motorväg? I så fall är det kanske inte så konstigt att jag får lägre förbrukning än dom, eftersom jag kör ca80% längd 70-90 vägar och resterande i mindre tätorter. Nämnda C-HR hybrid tog 0.42 på min ordinarie testrunda. Alltså 2dl mindre än Teknikens värld... Nu vill jag ändå inte ha någon sådan eftersom den helt enkelt inte passar mina behov och inte heller uppfyller mina krav. En Rav4 hybrid skulle möjligen kunna göra det, men priset gör mig tveksam... Finns mycket annat trevligt för samma pris och en snål bensinmotor känns tillräckligt snål för mig och är både enklare och billigare. Men vi får se vad det blir nästa gång. ;) Jag tänker ändå låna en Rav4 hybrid för en längre provtur, längs min teststräcka, för att se vad den tar körd av mig. Det känns viktigare för mig än vad den tar när nån biltidning kör den och andra bilar.

Uppdaterat: 2019-03-05 11:27
Rutger Jönåker skrev:

Jag tänker ändå låna en Rav4 hybrid för en längre provtur, längs min teststräcka, för att se vad den tar körd av mig. Det känns viktigare för mig än vad den tar när nån biltidning kör den och andra bilar.

Helt rätt precis som att ägaruppgivna förbrukningar inte heller är att lita på eftersom dessa knappast har samma körmönster som jag själv. Hur ligger dina egna förbrukningar till jämfört med snitten hos spritmonitor för motsvarande bil, Rutger ? För mig så ligger de i alla fall i samma härad.

Sen tycker jag i o f s att ViBs egna uppmätta förbrukningar förefaller vara hyfsat representativa och ungefärligen motsvarar mina egna erfarenheter för de bilar jag kunnat kolla.

Uppdaterat: 2019-03-05 11:57

Pi - Har aldrig jämfört med spritmonitor, men gjorde en snabb titt nu och det stämmer rätt bra med min förbrukning. Jo, jag kan även hålla med om att Vi bilägares förbrukning brukar stämma bättre än Teknikens världs. Därför jag misstänker att dom har lite tyngre högerdoja... ;)

Uppdaterat: 2019-03-05 12:25

Känns som man lagt lite extra krut på att få ner bränsleförbrukningen på de sista bensinmotorerna, nu efter all kritik mot diesel.

Enligt mina egna kalkyler så går det ganska jämt ut med bränslekostnad inkl. bonus malus skatten på diesel, bensin, tom. möjligen lite plus för bensin med nuvarande priser räknat på 1500-2000 mil/år, vid mer mil kan det gå över till lite plus för diesel.

Hybrid tycks man heller inte kunna komma ner i driftskostnaderna, inräknat merkostnaden för dessa.

Rena elbilar och hybrid behöver nog några år till på sig att utvecklas som jag ser det.

Uppdaterat: 2019-03-05 13:17

Men om allt skall räknas i kronor och ören så blir det bara en lek med siffror.

Om vi bryr oss det minsta om klimat och miljö så kanske vi skall se lite bortom kreditkortets chip...

Lokal luftkvalité eller globala utsläpp?

Uppdaterat: 2019-03-05 13:38
*Robban
EnannanRobban skrev:

Lokal luftkvalité eller globala utsläpp?

Båda tycker jag.

Uppdaterat: 2019-03-05 13:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...
EnannanRobban skrev:

Men om allt skall räknas i kronor och ören så blir det bara en lek med siffror.

Om vi bryr oss det minsta om klimat och miljö så kanske vi skall se lite bortom kreditkortets chip...

Lokal luftkvalité eller globala utsläpp?

Det är verkligheten precis som den är, att alla, precis alla räknar kronor och ören, även den mest inbitne miljöaktivisten.

Snacka går bra men när det kommer till kritan är det vad man själv kan tjäna på det ena el. andra, även om det finns skillnad på folk hur man är rädd om miljö och natur om det inte kostar på för mycket. Att vara rädd om miljö och natur är nog ganska naturligt för de flesta normalt funtade annars.

Uppdaterat: 2019-03-05 14:06

Såg en lista på världens mest förorenade städer. Det var indien, kina, indien, indien, kina, kina, kabul afghanistan, indien, kina.....undra hur stor påverkan det gör när Olsson på nummer 24 i svedala köper en Kona electric? Min gissning är absolut noll och ingenting mer än att man kan sitta i fikarummet på jobbet och berätta om den nya bilen med lite lättare samvete.

Uppdaterat: 2019-03-07 21:46

https://www.nrk.no/urix/dette-er-verdens-mest-forurensede-byer-1.14459212

Uppdaterat: 2019-03-07 21:48

Appropå Norge så såldes det 11106 bilar i februari varav 4516 var helektriska

Tesla 3 den näst mest sålda bilen totalt under februari knappt slagna av Golf (alla drivmedel)

https://www.tek.no/artikler/dette-var-de-mest-solgte-bilene-i-februar/459258

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

HSD se på filmer från tid 3:09 - 3:10 visar 1500 r/min och sen 3:11 stänger av visar 0 r/min och åter start igen 3:12 visar ca 1200 r/min fortsättning fram till 3:19 igen stänger av visar 0 r/min fram till 1 sek starta igen motor uppnås varvtal i vilket jobbig och trist upplevelse och stör vibration kort stund som startmotor snurrar till bensinmotor.

https://youtu.be/aMaHy_b8tIw

Uppdaterat: 2019-03-08 19:01
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

HSD se på filmer från tid 3:09 - 3:10 visar 1500 r/min och sen 3:11 stänger av visar 0 r/min och åter start igen 3:12 visar ca 1200 r/min fortsättning fram till 3:19 igen stänger av visar 0 r/min fram till 1 sek starta igen motor uppnås varvtal i vilket jobbig och trist upplevelse och stör vibration kort stund som startmotor snurrar till bensinmotor.

Men du måste väl ha läst att reportrarna inte märker att bensinmotorn startar. Drivlinan får ju bara beröm förutom att motorn ”ylar” när dom trycker gasen i botten.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Motorjournalister kan ibland haka upp sig på saker likt flera här har sina mantran.

Kompisen har en BMW 330e och där har jag läst flera som skrivit att "när motorn hoppar igång så blir det ryckigt" men med många mil både bakom ratten och i högersätet så kan jag säga att det är klart överdriver, knappt att GF skulle märka det :-)

Uppdaterat: 2019-03-08 19:51
*Robban