Vi Bilägares forum

Nästa gen mc och miljöteknik

Nästa gen mc och miljöteknik

Funderade idag på vad dom stora tillverkarna planerar för att göra mer miljövänliga och bränslesnåla mc. Exempelvis börjar modeller av stora sportstourer som yamaha fjr och honda st närma sig hela 20 år som modeller i grunden. Kom alltså i början av 00 talet.

Får en känsla av att tillverkarna inte riktigt vet vad dom ska hitta på. Enklaste kanske är etanol anpassning men då är det risk att man måste tanka oftare, illa nog som det är.

El-mc kan säkert vara ett alternativ men blir ju nåt helt helt annorlunda.

Hybridteknik är svårt att tänka sig och går väl dessutom inte ihop med manuell växling.

Downsizing med turbo tveksamt.

Man kan ju undra i sammanhanget vad eu planerar för krav framöver. Kan tänka mig att mc branschen är på väg mot en kris, så totalberoende som man ju är av bensin.

Uppdaterat: 2017-08-03 22:31

Kommentarer

Ja, nu är ju detta inget stort problem, då MC-beståndet står för en ytterst liten del av utsläppen.

Avgasrening finns redan, vill man minska förbrukningen är det enda att gå ner i motorstorlek.

I andra länder där bensinen är dyr, är det låg förbrukning som räknas. Varenda MC-reklam påtalar hur liten just den hpjen drar. Men, så har de väldigt mycket små hojar, typ 150cc.

El-MC finns redan, men kommer säkert inte ta större andel av marknaden än el-bilar.

Hybrid faller på vikt och utrymmen.

Turbo har redan alla japanska tillverkare provat, med dåligt resultat. Visst går det med dagens teknik få det att "lira" bättre, men fortfarande är det tveksamt om det kommer bli bra.

Jag körde Hondas CX-turbo. Den betedde sig mycket märkligt, då det var svårt att få jämn dragkraft genom kurvorna.

Jämn gas - motorn ökade i kraft - hojen vill räta upp sig.

Släppte något på gasen - turbon slutade ladda - hojen vill luta sig inåt i kurvan.

Det är synd att myndigheter och storstäder motarbetar MC/scootrar då de skulle förbättra framkomligheten i trafiken betydligt.

Ett bra exempel är ju p-avgifter i klass med bilar. Dessutom får man bara ställa en MC i varje p-ruta!

Uppdaterat: 2017-08-04 08:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

MC branschen är troligtvis på väg mot en kris men inte på grund av bränslet, utan inträdeskostnader för yngre förare samt intresse. Som gammal touringåkare så ser jag också att modellutbudet är gammalt, det var inte som på åttiotalet då det förnyades mer regelbundet. Visst det kommer ut nya hojar idag med men det är vad jag kallar hipstermodeller, läs Scrambler och Naked inte särskilt praktiska.

Vad jag förstått så är det även en brist på meckar, kanske inte så svårt att förstå då det är en säsongsbetonat arbete och en heltidstjänst ska bära sig hela året.

Jag är på väg tillbaka efter 20 års uppehåll och tänkte skaffa mig en sporttouring hoj igen, men jag tycker modellutbudet är magert och gammalt. Och är det inte det så är det dyrt, läs BMW/Ducati. Det kanske blir en Moto-Guzzi Norge, gammal visserligen men man kan göra servicen själv.

Uppdaterat: 2017-08-04 08:41
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Fast jag vet inte om det faktiskt är så mkt högre inträdeskostnader idag än för 20 år sedan sett i pengavärde?

Men intresse kanske är något som dalar, men enligt SMC så verkar det säljas mer och mer MC och det är mer hojåkare på våra gator.

Däremot håller jag delvis med rörande utvecklingen, det händer inte så mkt.

Visst, det kommer en del spännande teknik, alla hojjar jag ju idag ABS och en del har ju avancerade körprogram med antispin och intelligens med gyro osv.

Utsläppsmässigt så tror jag nog många hojåkare spyr ut mer än vad en bil gör, kanske inte totalt sett men per mil.

Och en del tar ju även bort katten för att få några hästar till.

Jag har inte gjort det senare men min hoj drar betydligt mer än vad min 1 ton tyngre bil gör. Men det beror ju på hur man kör såklart.

Normal körning så ligger jag kanske på 0,5 medans under lite mer extremkörning som bana så är det nog närmare litern.

NU ska det kanske tilläggas att jag mappat om den, men skillnaden i förbrukning är inte så stor jämfört med tidigare.

@Axel61.

Nu är jag lite insnöad på Triumph, men kolla deras utbud, dom har några småroliga modeller.

Kolla dock upp om det finns någon certad verkstad där du bor, Triumph verkstäder lyser verkligen med sin frånvaro.

Och det du skriver rörande meckar är nog helt rätt, speciellt bristen på bra meckar.

Uppdaterat: 2017-08-04 11:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, Jag har en vurm för tvåcylindrigt och sportigt och utbudet är magert idag. Multistradan är den jag tittat mest på men en ny ligger på 220K sen finns R1200RT för nästan samma pengar. K1600 ligger över 300K fullt utrustad.

Begagnat finns väldigt lite av Triumph Trophy och GTR 1400 och någon MG Norge i sverige. Enda trajan som jag sneglat på senaste tiden är Tiger Sport, vi är två så utbudet blir lite snävare, annars skulle nya Ducati SS vara ett alternativ, haft en sån en gång.

Uppdaterat: 2017-08-04 12:17
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Det är kul med MC människor, man snöar lätt in på något och stannar kvar där. Själv är jag hookad på 3 cylindrigt, men utan några egentliga skäl mer än att det är det jag kört mest.

Hade en paralelltwin i min Thunderbird 1600, måste erkänna att det vridmomentet var en häftig känsla.

När du ändå nämner Ducati SS så kanske du ska kolla på Aprilia Visst, inte tvåcylindrigt men deras senare v4 modeller verkar ha övertygat journalisterna rätt bra.

Uppdaterat: 2017-08-04 12:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Första gången jag hörde en trecylindrig var en Laverda Jota 180gradare, en Ferrari på två hjul. Har sneglat lite på MV Agusta trecylindriga, lite väl excentriska för min smak kanske, Turismo Veloce möjligen, schysst ljud på dom. Aprilia har inte någon speciell sporttouring modell tyvärr

Men skulle Moto-Guzzi komma ut med en ny Lemans eller Norge skulle jag hänga på låset.

Det är öht färre modeller man kan hänga på packväskor.

Uppdaterat: 2017-08-04 13:03
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Vet väldigt lite om just MV Agusta och Moto-Guzzi, har sett några men vet för lite om båda märken Men efter lite googlande så måste jag säga att dessa märken har en intressant historia, lite som Triumph.

Olika ägare, bergochdalbana ekonomiskt och nära KK

Visste inte att MB ägde en sådan stor del av MV Agusta, 25% enligt Wiki, lite samma som Ducati och Audi (om det inte sålts för att få loss flis).

Uppdaterat: 2017-08-04 13:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Jag har inte gjort det senare men min hoj drar betydligt mer än vad min 1 ton tyngre bil gör.

Jag har lite samma problem där. Min Prius drar i stadstrafik ca 0,5. Min MC (Yamaha FJR) drar aningen mer, om man kör lugnt. Visst, nära 0,5 är ju hyggligt för en stor tourer men inte så bra om man betänker nästa steg i utvecklingen på bilar.

Det blir ju också ett annat körsätt med en MC-motor som egentligen är lite motsats mot vad den är tänkt för. Kör jag på riktigt låga varv så blir den riktigt snål, men den går ju att varva till 12,000 varv och på höga varv är den allt annat än snål, redan över ca 3000 varv sticker förbrukningen iväg. Fördelen med 1300 kubik är ändå att den är hyggligt stark på låga varv, så den klarar ju båda körstilarna utan problem. Enbart låga varv är dock lite trist körning.

Uppdaterat: 2017-08-04 13:51

Ja, det är dåligt att utvecklingen inte kommit längre, under en tur på 30 mil så behöver jag tanka minst 2 ggr.

Men det är väl det där med krav, ställer ingen krav så tuggar man på i gamla banor.

Uppdaterat: 2017-08-04 14:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, ännu mer kan jag undra över Honda Goldwing, komforttourer nr1, som ju har en rätt törstig 6-cyl motor som ogillar högre varv. Så mest lågvarvskörning och ändå rätt törstig. Dessutom saknar jag möjlighet till automat där (eller i alla fall halvautomat). En Goldwing väger nästan 400 kg så rimligen borde man kunna hitta på nåt bättre där med nån form av hybridteknik.

Uppdaterat: 2017-08-04 14:19

Är inte helt säker på hur konservativa guldvingeägarna är, men gissar att det är som många andra MC ägare, väldigt konservativa.

Skulle man lansera någon hybridlösning så hade nog folk gått bananas.

Sen är det väl det många varit inne på innan, många är bara nöjesmaskiner, då tänker man inte så mkt på förbrukning eftersom bensin är billigt.

Visste dock inte att det satt en sexa i GW. Nästan lika galet som en 2.3 liters trea i Triumph Rocket.

Uppdaterat: 2017-08-04 14:37
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, jo bensin är billigt just nu men kommer det vara med tanke på dom miljödiskussioner som varit i media och politiken?

Målet är ju fossilfritt.

När vi är uppe i 20 kr eller mer per liter bensin börjar det nog bli lite jobbigt.

Kanske sker redan på 2020-talet.

Jag undrar hur motorcykeltillverkarna arbetar med miljöfrågorna, just nu känns det som nästan bara tystnad från dom stora.

Uppdaterat: 2017-08-04 14:47

Vidstige, tror det är lite som du skrev i inledningen, dom vet inte vad dom ska göra.

Tror att OM den första stora tillverkaren...och helst då någon riktigt konservativ tillverkare i stil med HD gick ut och lanserade en "miljöhoj", då hade nog resten vågat följa efter.

Uppdaterat: 2017-08-04 15:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Förvånad att det inte finns flera MC med automat eller halvautomat. Om man inte har nån macho-bild av sig själv att bevaka så är ju automat på en MC jätteskönt...:) Har för mig att det skrivits om det för GW åtskilliga gånger men det kanske inte blivit nått ?

Uppdaterat: 2017-08-04 15:43

Pi, det har kommit mycket de sista åren. Yamaha FJR har en kopplingslös (handtaget) växellåda där man växlar med knappar på styret. BMW, Ducati, MV Agusta m,fl har sina quickshifter. Den enda helautomatiska är Honda med sin DCT och som ryktas komma på nästa Goldwing.

Uppdaterat: 2017-08-04 16:03
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Pi, den lösning som jag har och som sitter på FJR från och med årsmodell 2013 är guld. Alltså om man då väljer det tillvalet med halvautomat. Den har en slags paddel och man klickar i växlarna snabbt upp eller ner. Inget kopplingshantag finns alltså. Man kan växla med fotpinnen om man vill, den är då betydligt lättare än på vanliga hojar. Roliga är också att neutralen är längst ner, när jag var på bilprovningen så lyckades inte killen som provkörde där få i neutralen, var tvungen att visa. Den har ytterligare en funktion som man kan stänga av om man vill, det är att den automatiskt växlar ner när man stannar för t.ex. rödljus. Så har man glömt t.ex. fyran i så sitter ettan där automatiskt när man ska köra iväg. Det är dessutom i princip omöjligt att få tjuvstopp. Det fina med denna typ av halvautomat är att man fortfarande kör hojen som vanligt det är ju i grunden en vanlig manuell låda fast då med elektriskt reglerad koppling. Vad man inte vill med en rolig MC är ju att det blir för automatiskt så man bara åker med. Föraren i centrum alltså.

GW har ännu ingen automat. Dock en kul med den hojen är att det finns en backväxel, skulle jag inte tacka nej till på min FJR.

Honda har en DCT till VFR 1200 tror jag som tillval. Har inte testkört den men låter spontant som en onödigt stor och avancerad växellåda för en MC.

Uppdaterat: 2017-08-04 16:47

Honda hade DCT (?) för några år sen på en hoj i 700 cc-klassen som jag var lite småsugen på. Dock tycker jag att själva växlingen inte är det som gör hojåkning roligt så en automat är absolut på sin plats.

Uppdaterat: 2017-08-04 17:28

Pi, gissar att Hondas DCT har möjligheten både till hel automat och även att du växlar själv. Kan ju då vara nåt för dig. Så är inte fallet med lösningen som finns på Yamahas FJR, där måste man växla själv. Men med tanke på en MC-motors ofta stora varvtalsområde så skulle man ju med hel automat verkligen vilja ha många olika typer av program att välja på för att indirekt styra växlingen och kanske skulle man ändå aldrig vara riktigt nöjd med något. Honda GW skulle jag dock kunna tänka mig hel automat, alltså då en DCT.

Uppdaterat: 2017-08-04 18:46

Honda har DCT på flera modeller i 750 serien, på Africa Twin och på VFR1200FD. Kommer snart på GW.

http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2017/august/new-honda-goldwing-2018/

Uppdaterat: 2017-08-04 18:57
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Coolt Axel!

Uppdaterat: 2017-08-04 19:17

Tror det var en mycket lätt beg (35 mil) NC700 eller NC750 som jag kollade för ett par år sen.

Uppdaterat: 2017-08-04 19:24

Hur roligt kan det vara på en mc.

Det skall växlas och låta.

Uppdaterat: 2017-08-04 20:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller inte med dig mso 1000. Men som tur är så är det tillåtet att tycka olika i detta land...:)

Uppdaterat: 2017-08-04 20:11

Vidde, måste nog ifrågasätta det där med törstig goldwing.

Inte förhållandevis, jag kör min på 0,55-0,6, en gammal förgasarvariant, en 1500, och jag kör inte glidarstuket, utan gasar ibland friskt.

Med passagerare, packning och alpkörning, ändå aldrig högre än så.

Enda gången den sticker iväg är på autobahn över 140, då slickar den i sig, luftmotståndet är stort.

Min 1800 gick på 0,53, även med autobahnkörning.

Mina tidigare, sportigare eller touringhojar drog oftast mer än så.

Min varadero drog 0,65, superblackbird 0,7, vfr 0,6 och firestormen drog hissnande 0,8l/mil...

Förvisso första årsmodellen med sketastora förgasaren, som sen byttes mot insprutning av den anledningen.

De som kör gw1800 kör något snålare än jag vid samma körning, vi tankar alla samtidigt på semesterkörningarna, någon liter mindre på 30 mil....

Så sexan är allt annat än törstig, med det luftmotståndet och packad touringvikt med mig och frun på, runt 600kg....

Uppdaterat: 2017-08-05 09:04

ducce, ok, inte så farligt törstig då som det verkar. Har själv kört en 1500 från 98 genom Europa men minns inte exakt vad den drog. Sen är det ju skillnad som vanligt också stad kontra land. Fördelen med GW är ju att man mest kör på låga varv med den typen av motor och hoj. Här en intressant artikel från 2011, dock på engelska. Faktiskt placerar sig min (fast då en tidigare variant av FJR) bättre än ST1300 i stadskörning där vilket förvånar mig. Tydligen överhuvudtaget dåligt med uppgifter om förbrukning på MC och låga krav på att uppge sånt. Känns som det behövs ändring där, också då förstås vad gäller att mäta utsläpp. I sammanhanget kan man undra om MC kommer börja mätas med WLTP som kommer i höst. Min egen hoj fick en rejäl genomgång till nya stora ansiktslyftningen 2013 där man bland annat gick över till helt elektroniskt styrd gas som är mycket linjär när man kör. Mig veterligen gick förbrukningen ner en del med nya generationen och på landsväg på femman kommer jag ner mot 0,45 enl "färddatorn" med väskorna på. Men det är ju en sporttourer och gasar man på så blir förbrukningen därefter.

http://www.ironbutt.com/ibmagazine/ibmag6-p58-62.pdf

Här hittade jag förresten en wiki sida som säger nåt om att Europa kommer börja använda "WMTC" i år.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Motorcycle_Test_Cycle

Uppdaterat: 2017-08-05 09:32

En svensk tjej Eva Håkansson från Nynäshamn har världsrekordet i hastighet för elektriska motorcyklar och bygger sina cyklar själv tillsammans med sin man. Deras dragrace motorcykel går inte av för hackor den heller.

http://evahakanssonracing.com/gallery/

Uppdaterat: 2017-08-05 10:50
Elbil2

Djag landatet som är speciellt med mc är ju att spannet av modeller, prestanda och funktion är så enormt. Så det kommer an på var man är ute efter och gillar mest.

Hade jag råd och tid skulle det stå många hojar på min gård...

Då jag nu snöat in på "touring" i den mindre skalan (dvs en upp till tre dagars turer) har jag landat på 650 cc som en kompromiss. Tankräckvidd på minst 40 mil och "tillräckliga" prestanda då jag åker solo (en mc skall köras och inte sittas bakpå enlig mig). Man vänjer sig snabbt med de prestanda man har så därför aktar jag mig för att provköra starkare hojar.

Då jag kör ca 500 mil per säsong och gör av med runt 200 liter bensin är den frågan inte intressant annat är att jag vill ha räckvidd i tanken, speciellt då småmackar läggs ner på vischan nu.

Uppdaterat: 2017-08-05 20:10

Kul tråd.

Själv har jag snöat in på två-cylindriga, små V-twins. Har för närvarande en sv650. Med lite gasglädje snittar jag på 0,4.

Ett problem är att det är lite av kåthet i kubik, särskilt USA och även i Sverige. Tittar man i södra Europa och i Asien så är det sällan man går över 500 cc. Större motor ger högre förbrukning.

I Asien verkar ju vario-växlade scootrar vara poppis.

Vad gäller el-mc så finns det nog marknad i form av scooter-modell för pendlare och i stan. För de som använder mc mer som nöje kommer nog vanlig fossilmotor av föredras.

Uppdaterat: 2017-08-06 13:21

Axa, sant att mindre cylindervolym sänker förbrukning överlag men samtidigt tappar man ju vrid från låga varv. Och större motorer som körs på låga varv kan vara förhållandevis snåla. Vad man skulle kanske kunna tänka sig på en stor motor som i en Gold Wing sen är väl t.ex. cylinderavstänging, miller cycle eller atkinson cycle vid låg belastning (växla över till normal otto cycle vid högre belastning). Tyvärr är väl nackdelen med såna alternativ att man riskerar tappa gasrespons och vrid på lägre varv/låg belastning plus att det fördyrar/komplicerar konstruktionen. Skulle vara intressant att höra nån motorexpert från industrin prata om detta och vad man kan göra.

Uppdaterat: 2017-08-06 14:54

Om man tittar på Axa:s 650 som snittar på 0.4 och jämför med min 1450cc som drar strax under halvlitern så vill jag påstå att den knappa centilitern (kanske något mer på motorväg) är värd den extra cylindervolymen och vridet jag har.

Jag har haft en 500cc för några år sedan och jag minns att den kändes ansträngd på motorvägar medan min nuvarande har styrka och stabilitet för att göra längre resor på motorväg, gasrespons och omkörningsresurser finns så det räcker och blir över farthållaren bidrar förstås till skönare motorvägsresor. Visst man kör inte gärna på motorväg men det händer trots allt ibland för att köra transportsträckor.

Uppdaterat: 2017-08-06 15:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

I Kina så produceras det mycket eldrivna tvåhjulingar och ibland det roligaste som jag kört det var en äldre av yrkesinspektionen förbjuden ASEA truck som vi fortsatt nyttjade på ett sidolager. Den trucken axade som ett skållat troll och sades komma upp i 70kmh ja jag vet inte det jag för det fanns varken utrymme eller tid till att prova detta men axet var som en spark arslet och att det bara ökade i fart, jag ritade dock åttor på golven med den och att vi gjorde ordning en bana.. rätt otroligt med en sådan tyngd där batteripacket säkert stod för 60% av vikten.

Jag tänkte redan då för 20 år sedan att en elmotor vore ju prefekt för en MC där man vill att kraften kommer direkt och kontinuerligt och det blir nog om man ser på vad som sker Kina men att det är en bit kvar ifrån "leksaker" till riktig MC men att det kommer.

Uppdaterat: 2017-08-06 15:42

Hacken

Med V-twinnen på 650 så upplever jag inte att det saknas vrid, inte ens på motorväg eller för omkörning.

Men det är klart, lastar man på hojen som vid touring så behöver man mer motor eller så får man står ut med segheten.

Vid normal körning skulle jag nog inte ha problem att komma ner strax under 0,4.

Uppdaterat: 2017-08-06 18:53

Undviker till nästan varje pris motorväg (och 2+1 vägar) med mc, tråkigt och för mycket bilar och därmed för farligt. Går dessutom ohälsosamt fort.

MC k-ö-r jag, det skall växlas, varvas lagom, mellangas och lådan skall gå som i smör. Kurvor, nedlägg, acceleration, det är det som är mckörning för mig.

Rutten är oftast välplanerad på dator hemma och överförd till gps. Krokiga vägar, helst asfalt (i Sverige kan man kolla i vägverkets databas om det är asfalt annars kan google earth ge ledning) då leker livet!

På motorväg tar jag hellre bilen då man ju bara vill komma fram.

Uppdaterat: 2017-08-06 22:10

Just motorvägar är nåt jag undrar om motorcykeltillverkare kommer jobba mer med vad gäller nästa generation touringhojar. Är ju en enorm skillnad på fartvinden när man kommer upp över 100 km/h (som MC-förare märker man tydligt varför bilar börjar dra mer soppa när dom kör fortare än 100). Tänker då på ljudkomfort och det buller som uppstår av att fartvinden antingen blåser direkt på hjälmen eller runt hjälmen. Det senare kan vara nog så jobbigt, blir kraftigt lågfrekvent buller och stötvis buller. Dom vindrutor som finns verkar inte vara i första hand utformade för att göra det tyst och dessutom är väl problemet att japanska hojar kan vara utformade för ofta korta japaner. Blir ju ofta rätt annorlunda om man hukar sig i sadeln och/eller lutar sig framåt. Är väl idag bara GW som är riktigt komfortabel ljudmässigt på motorväg.

Uppdaterat: 2017-08-06 22:36
Reverend Benny skrev:

Ja, det är dåligt att utvecklingen inte kommit längre, under en tur på 30 mil så behöver jag tanka minst 2 ggr.

Oj! Jag klarar ledigt 30 mil med min CBR 1000F, det mesta jag kört är 37 mil på en tank, men då fick jag gå sista 500 meter till macken... :-)

Är ju lite dumt att jämföra förbrukningen med en slö bil och en rask MC. Hur många Prius klarar 0-100 på dryga 3 sekunder....?

Kikar man istället på snåla 110-kubikare så klarar de sig på 0,20. Såna som är bruksfordon i t.ex. Asien. Och de kan ju skjutsa 5 personer visar det sig... ;-)

Uppdaterat: 2017-08-09 08:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Pi skrev:

Förvånad att det inte finns flera MC med automat eller halvautomat. Om man inte har nån macho-bild av sig själv att bevaka så är ju automat på en MC jätteskönt...:) Har för mig att det skrivits om det för GW åtskilliga gånger men det kanske inte blivit nått ?

Om jag inte minns fel, så hade Honda en automat på sin 750 redan på 70-talet, men om den sålde dåligt pga dålig funktion eller bristande intresse vet jag inte.

Dessutom hade ju Husqvarna automat i sin offroadhoj.

Vill man köra MC med automat finns ju bumsescootrarna, typ Burgman 650 som har variomatic.

Jag tror nog de flesta gillar att växla, det hör liksom till. Även om många hojar är starka nog på högsta växeln och flexibla från 40 till långt över 120...

Uppdaterat: 2017-08-09 08:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, faktiskt har Pi en poäng med automat. Han är inte ensam. Läst på nätet att Hondas DCT blivit lite av en succé. Dom flesta tester man läser så är dom överraskade och positiva, tycker att den är roligare att köra än den manuella. Fast då har ju förstås möjligheten att växla manuellt med DCT. Får se om det blir ett trendbrott snart, där motorcyklar med konventionella växellådor (manuellt) börjar bli kalla på begmarknaden. Manuellt reglerad koppling anser jag själv tillhör forntiden, oavsett MC eller bil.

Sen att en MC är snabbare än en bil 0-100 är ju inte så konstigt, är ju betydligt lägre vikt. Men när Prius är snålare än MC, då tycker jag det börjar bli ett problem till nackdel för motorcyklar. Frågan är då vad motorcykelindustrin kan hitta på, dom verkar ha svårt att förändra sig.

Uppdaterat: 2017-08-09 09:38

Hamnar jag på en väg där jag inte har anledning att byta växel på mc:n inom en minut så trivs jag inte. Det är en viktig del av att köra mc att få peta upp och ner mellan växlarna. Ska jag bara åka kan jag ta bussen.

Uppdaterat: 2017-08-09 10:19

L.Mäkinen, fullt möjligt som sagt att växla som sagt med DCT samtidigt som det är just smidigare och snabbare att växla utan kopplingshandtag. Ligger det roliga i att rycka i ett kopplingshandtag? Knappast.

Uppdaterat: 2017-08-09 12:19
Vidstige skrev:

. Men när Prius är snålare än MC, då tycker jag det börjar bli ett problem till nackdel för motorcyklar. Frågan är då vad motorcykelindustrin kan hitta på, dom verkar ha svårt att förändra sig.

Å andra sidan finns det gott om MC som drar mindre än Prius, som jag skrev. Du kan inte enbart jämföra en FJR1300 och en Prius.

I varenda MC-annons i Indien anges hur lite just den modellen drar, man väljer aktivt en mindre motor för att den är snålare.

Så gör vi inte här, en 50-öring mer eller mindre per mil är inte så viktigt. De flesta har MC för nöjet och njutning, färre har dem för pendling. Men, det finns, jag såg senast igår en av de snåla 110cc-hojarna. De klarar sig på 0,20, det klarar inte Prius...

Uppdaterat: 2017-08-09 13:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Axa har en bra poäng när det gäller att vi gärna stirra oss blinda på stora motorer när det gäller MC.

Att vara pro downsizing har inte riktigt kommit till MC folket ännu, du ska ha minst 1000cc mellan benen annars går det inte.

Läser man sedan tester på körglädje och hur snabbt folk petar sig runt en bana så inser man att det räcker gott med 6-700cc på en normalstor hoj på runt 200 kilo.

När det gäller automat och manuell växling så har ju båda två sin charm. Jag kan helt klart gilla tanken på en vespa där man bara gasar eller kanske en el-hoj.

Men gillar också kontrollen man får med en koppling och att kunna växla själv.

Att krypköra och kunna smyga med hjälp av kopplingen är skönt.

Men mycket handlar ju om hojtyp också, en naken streetfighter vs en kåpförsedd transporthoj ger ju två olika känslor.

Uppdaterat: 2017-08-09 13:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Vidstige skrev:

Ligger det roliga i att rycka i ett kopplingshandtag? Knappast.

Jag brukar sällan rycka i handtaget utan pressar med fingrarna. Kopplingen är ett analogt reglage och ingen strömbrytare. Hur man släpper kopplingen är en del av körkänslan. Gör jag fel får jag vara med på att inte lägga mig på rygg.

Uppdaterat: 2017-08-09 13:38
L. Mäkinen skrev:

Vidstige wrote: Ligger det roliga i att rycka i ett kopplingshandtag? Knappast.Jag brukar sällan rycka i handtaget utan pressar med fingrarna. Kopplingen är ett analogt reglage och ingen strömbrytare. Hur man släpper kopplingen är en del av körkänslan. Gör jag fel får jag vara med på att inte lägga mig på rygg.

Du borde prova då dom nya lådorna som sköter kopplingen åt dig, klart lyft för körkänslan men kanske avslöjar hojen mera. Dvs är motorn m.m. tråkig så är den tråkig.

Uppdaterat: 2017-08-09 14:21
Reverend Benny skrev:

Axa har en bra poäng när det gäller att vi gärna stirra oss blinda på stora motorer när det gäller MC.

Att vara pro downsizing har inte riktigt kommit till MC folket ännu, du ska ha minst 1000cc mellan benen annars går det inte.

Fast man vill ju ha bra vrid från låga varv!

I bilvärlden har man ordnat det med överladdning, dvs mindre cylindervolym kompenseras mer än väl av att man monterat dit en turbo.

Uppdaterat: 2017-08-09 14:23

Det finns hojjar med väldigt bra vrid från låga varv även med mindre CC.

Ta L.Mäkinens Street Triple, 675cc t.ex., där har du riktigt bra vrid på en "liten" motor från låga varv.

Enda gången jag upplevt att man måste jaga varv är på radfyror på samma cc, t.ex. Kawa z750.

Uppdaterat: 2017-08-09 14:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
hultarn skrev:

Men, det finns, jag såg senast igår en av de snåla 110cc-hojarna. De klarar sig på 0,20, det klarar inte Prius...

100 cc är väl snarare att betrakta som bättre moped?

Man vill ju ha en motor som är nåt att åka med i en motorcykel. En stor kubik som du kör på låga varv är inte farligt törstig.

Såg att en Honda skoter med 150 cc drar kring 0,4, vilket ungefär på vad du kan köra en FJR på i 70 km/h med högsta växeln.

Vad jag skulle hellre se då är att man sänker toppeffekt och minskar varvtalsområdet. Ungefär som man gjort på GW. Fast då är det väl ingen sporttourer längre.

Nuvarande generation Prius klarar 0,4.

Nästa är på väg ner mot 0,3.

Uppdaterat: 2017-08-09 14:31
Reverend Benny skrev:

Det finns hojjar med väldigt bra vrid från låga varv även med mindre CC.

Ta L.Mäkinens Street Triple, 675cc t.ex., där har du riktigt bra vrid på en "liten" motor från låga varv.

Hur nära i vrid är den motorn FJR1300 på lägre varv?

Uppdaterat: 2017-08-09 14:41

Den väger ju minst 100 kilo mindre än en FJR med automat och är en helt annan hojtyp.

Det blir lite som att jämföra en Mazda MX-5 med en Audi A5 Cab, så vet inte om det är rätt att jämföra båda hojjarnas siffror.

De två första är andra hojjars info för skojs skull, de sista två är FJR och Street Triple.

Men hittade detta.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-08-09 15:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Blev helt plötsligt sugen på att byta hoj nu till en FZ-09 när jag såg dessa siffror :-D

Uppdaterat: 2017-08-09 15:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vilken årsmodell är det på kurvan för Street Triple? Jag hade väntat mig en puckel vid 8-9000 rpm nånstans eftersom den lyfter framhjulet när man når det varvtalet (på ettan). Tänkte att det kanske är den nya med större motor.

Det har ju funnits några olika turbohojar genom åren, men ingen med seriöst liten maskin som i dagens bilar. Nån holländare försökte väl få folk att köpa en mc med motor från smart diesel också. Där borde det finnas vrid.

Uppdaterat: 2017-08-09 15:31